Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ok, tack för svar!
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Först ett tack för att du är förstående.

Jag är ju inte ute för att predika en metod eller för att försvara utan för att ge fakta.

Sedan får var och en ta ställning till hur de förhåller sig.

Den hästen du länkade filmer på, 'Eddie', vad är det för ras, och är de där stretchies-grejerna rätt använda på den? Dvs är det sådär man 'ska' träna med dem och så man gör?

Det är en Saddlebred.
Jag tycker inte att de används rätt eftersom de sitter på en häst som är väldigt uppjagad och där tränaren inte har möjighet att inverka.

Att kunna inverka och hålla hästen i balans är viktigt för att förhindra skador.
Det gäller all ridning, flängridning är aldrig hälsosamt.

Orsaken att jag la in just den videon var att det fanns en "före och efter" video. Man ser tydligt hur det inverkar.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

KL

Jag tycker att det är lite intressant att ett flertal användare verkar tycka att det är OK med el i skrittmaskiner för att det (enl. dem, själv har jag ingen aning) är vanligt förekommande. Att det är ett lagbrott är ju nu konstaterat (någon hade ju länkat till en lagtext) och personligen kan jag ju tycka, utan attt ha någon som helst erfarenhet av skrittmaskiner överhuvudtaget, att en häst som inte uppför sig som den bör i skrittmaskinen utan el antingen bör tränas så att den förstår vad som förväntas av den eller så får man välja en annan träningsform.

När det gäller stretchis (stavnin:confused:) är flera användare här betydligt mer fördömmande, även de är ju som sagt olagliga i Sverige.

Jag har en gång sett sådana användas (inte i Sverige) på en Islandshäst. Det var ett sto som hade en svag trav och tränaren ville försöka stärka traven med gummibanden. Banden användes vid longering. Den hästen såg inte alls ut som hästen på videon som Viva länkade till utan travade på i ett jämt tempo, lugn och sansad.

Obs jag förespråkar inte denna typ av träning utan konstaterar bara att reaktionerna här på buke är rätt olika på två olika olagliga företeelser. Om fler använde gummiband skulle det vara mer OK då? Om man drar en direkt parallell till skrittmaskinerna med el.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det beror nog på att skrittmaskin med el har varit tillåtet tidigare, medan stretchies inte har det. Dvs många är vana med att ha haft el i grindarna på skrittmaskinen, och ännu fler vet någon som haft el - och har där sett lugna hästar som avslappnat gått i skrittmaskinen.

Medan erfarenheten av stretchies för de allra flesta är filmen på den stressade hästen, som dessutom rör sig väldigt onaturligt/överdrivet.

Sen är el i grindarna på maskiner väldigt vanligt utanför Sveriges gränser, och många skrittmaskiner som säljs i Sverige är 'förberedda för el'. Men stretchies är inte vanligt bland hopp/dressyrryttare utomlands heller (iaf inte 'öppet').

Acceptansen är för det mesta markant högre för något man är van med/har sett/har varit tillåtet än något som är okänt, få har sett annat än avarter på osv.

Tror jag iaf. Som fortfarande inte tar ställning i skrittmaskinsfrågan då jag kan för lite.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Stretchies var tillåtet tidigare men den Svenska Saddlebredföreningen uppmärksammade jordbruksverket som agerade.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Åh, där ser man. Det visste jag inte. Men då får man stryka den delen, däremot är ju 'allmänt kända' delen kvar, kanske än mer då de flesta trots att det då varit tillåtet aldrig har sett/hört om dem.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Maddes skritt går ju dock inte i skrittfart, det är främst det jag har reagerat på när jag läste att skritten hade el. Hästarna travar/töltar runt med div inspänningar på sig. Allt ifrån pessoa-sele till vanlig snodd eller halsförlängare.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det beror nog på att skrittmaskin med el har varit tillåtet tidigare, medan stretchies inte har det.

Jag såg att _Viva_ redan hade svarat.
Men jag lägger till att det var en ganska så stor debatt när hobbling blev förbjuden.
Turföretag fick problem med att rasta där det inte fanns möjlighet till uppbindning.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Hon har väl antagligen sett det.
Då hon har haft häst installad där.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Precis som Inte_Ung skriver så har jag haft häst installad där och däremed varit där och sett det med mina egna ögon. Så det är inget rykte som jag hört från nån som hört från nån som hört från nån eller nåt sånt.

Nu hade ju jag min häst på lösdrift där, så jag var inte där varje dag mer än i slutet när jag försökte få upp honom i vikt, då uppmärksammade jag även den troliga anledningen till att han gick ner och flyttade honom efter bara 3-4 dagar stödutfodring...

Men de dagarna jag var där varje dag så gick skritten i travfart, förutom precis innan den bytte varv förstås.
Och alla hästarna hade inspänningar på sig som jag såg.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men då får man stryka den delen, däremot är ju 'allmänt kända' delen kvar,...

Inte bland Islandshäst-människor som var med i slutat på 1980-talet och början av 1990-talet.
Hos oss är det en allmänt känd metod.

Man kan nog lugnt påstå att alla som som höll på med Islandshästar då har sett metoden i alla fall på bild.
Debatten gick hög i olika Magasin som handlade om Islandshästar.
Bl.a. i Tidningen Eidfaxi.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja, men om du kollar skrev jag hopp/dressyrryttare. Det jag menade med allmänt känt. Tvivlar inte alls på att det inom vissa kretsar (ej negativt menat) varit mer känt. Men för den 'breda massan' som har en ridhäst av någon ras, med tre gångarter osv.

Det finns ju mycket som de som ingår i en viss krets känner till, men som om du stoppar 10 slumpvis utvalda hästägare på stan och frågar, är helt okänt.

Medan skrittmaskin finns i 'alla' kretsar och de allra flesta känner till, sett med egna ögon osv.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Din verklighet är inte samma verklighet som min verklighet.
Dessutom så glömde du travet.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Inte bland Islandshäst-människor som var med i slutat på 1980-talet och början av 1990-talet.
Hos oss är det en allmänt känd metod.

Man kan nog lugnt påstå att alla som som höll på med Islandshästar då har sett metoden i alla fall på bild.
Debatten gick hög i olika Magasin som handlade om Islandshästar.
Bl.a. i Tidningen Eidfaxi.

Ja fast nu tar du in lite grann, metoden användes mycket bl a i Tyskland och resultatet av det möttes med avsky här i Sverige. Om någon använde sig av den metoden här så höll man nog tyst om det trots att den var godkänd under en period, man ville ju inte bli tagen för ett pucko.;)

Vad man fick var en islänning med våldsamma knälyft i tölten men utan aktion, det såg minst sagt ut som hästen hade fått tupp spatt på fram benen. Ungefär det som Viva visade på film. Denna häst finns till beskådan på en gammal VM film, men jag minns inte vilket år nu.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Denna häst finns till beskådan på en gammal VM film, men jag minns inte vilket år nu.

Jag tror att jag har filmen.
Det gick många rykten om att det även användes på Island.
Och debatten var hård och vild.
Känd ryttare och skribent ritade i Eidfaxi bilder på en skala där poängen var direkt kopplade till lyften.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Din verklighet är inte samma verklighet som min verklighet.
Dessutom så glömde du travet.

Nej, jag glömde inte travet. Travet är en annan krets där den stora massan inte har koll på detaljerna.

Oavsett om man vill det eller ej, så de flesta hästägare har en häst med skritt, trav och galopp, och rider 'normal' engelsk ridning på den, i översättning hopp- och/eller dressyr och uteritter.

I den gruppen vet nästan alla vad en skrittmaskin är OCH har sett en sådan i funktion.

Medan en liten del av den gruppen kan redogöra för vad uppkäk är, hur man rider tölt, vad stretchies är, vad en svansgaffel är, vad en sunken road är för hinder osv.

Och att vi inte lever i samma verklighet är ju ingen nyhet =)
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja fast de som tränade sina hästar med den här metoden glömde en väsentlig del i bedömningen, vi vill ju inte ha en häst med ett symaskins steg trots höga knälyft utan även att steget är stort och luftigt. Så träningsmetoden faller egentligen på sitt eget grepp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 417
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
882
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp