Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nej, jag glömde inte travet. Travet är en annan krets där den stora massan inte har koll på detaljerna.
Det är oerhört många som är aktiva med trav.
Och då menar jag med hästarna.

I den gruppen vet nästan alla vad en skrittmaskin är OCH har sett en sådan i funktion.
Det håller jag inte med om.

Turridning är den vanligaste kontakten som vanliga människor har med hästar.
Och det är i princip alltid Islandshästar med Tölt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ja inte var det vackert inte.
Men det kanske går att kompencera på annat vis så att man får "allt"?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Turridning är den vanligaste kontakten som vanliga människor har med hästar.
Och det är i princip alltid Islandshästar med Tölt.

Nu tror jag du missförstår med flit. Jag har upprepade gånger skrivit 'hästägare'. Inte glada svenssons som 2 ggr varit på turridning.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu tror jag du missförstår med flit. Jag har upprepade gånger skrivit 'hästägare'. Inte glada svenssons som 2 ggr varit på turridning.

Varför skall vi begränsa oss till hästägare?

Om vi nu skall göra det så har vi fler hästar som är travare eller islandshästar än vad där finns halvblod.
Och en mycket stor andel ponnyer är Shetlandsponnyer och Russ som ofta används till travet.

http://www.manimalis.se/uploads/kap-3-antal-sallskapsdjur-2004.pdf
En bra sammanställning av uppgifter från SCB.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det står i Tidningen Ridsport.
Punkterna från protokollet bl.a.

Så nu vet nog alla.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

När jag var där varje dag, ofta sent på kvällen så upptäckte jag att hästarna flera ggr inte hade vatten. De hade heller inte släppts ut till den stora lösdriftshallen som de sa när jag var där och kollade. Så det gick alltså ca 10-13 hästar på en mkt liten lösdriftshall som jag gissar knappt var godkänd till 3stora hästar (men jag inte varit och mätt!).

Vidare så upptäckte jag att de lät maten (storbal hösilage) ta helt slut innan de gav nytt, och de fick då inte nytt förens nästa dag... Så de kunde gå en hel dag utan mat (åkte ut extra sen på kvällen och kollade vid 22:30 för att vara säker!)

Detta var alltså på våren, och det kan givetvis varit annorlunda på vintern. När det var -30 ute så hade de 3 stora rundbalar i hagen samtidigt.


På vintern tog jag hem min lilla kille då han rasade i vikt, men då tror jag faktiskt att det berodde på temperaturen och att han inte riktigt vågade ta för sig.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det låter som att din häst helt enkelt behövde mer än bara hösilage.
Bara hösilage är ofta inte nog för en växande häst.

Fast du kanske gav kraftfoder förutom fri tillgång?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Med ett näringsrikt hösilage och god tillgång så brukar det gå bra.
Men om några hästar vaktar balen så att de andra inte kommer till så fungerar det inte.
Och de måste få äta hela tiden.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Med de värdena de hade på sitt hösilage så borde det ha räckt med råge.
Men när balen tar slut på 2 dagar och de får ny var 3e dag så känns det iaf för mig som en självklarhet varför han gick ner i vikt.
Tydligen så funkade det på isisarna, men araber har ju lite högre ämnesomsättning.

Jag hade inga problem att hålla hullet på honom hemma och få honom att gå upp i vikt på bara grovfoder. I början gav jag givetvis kraftfoder, men sen behövdes inte det.

Jag ville ge kraftfoder därborta, men de ville ha 1000 kr/månad för att ge kraftfoder 5 dagar/vecka och då fick jag bekosta kraftfodret själv. Det kändes inte rimligt och med allt det andra så var det lätt att bestämma sig.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nog är det rimligt att ta 1000 kr i månaden för att plocka in hästen 20-22 ggr och ge kraft, det ger mindre än 50 kr per tillfälle. Det är emot är det inte att kalla det fri tillgång om hästarna har mat 2 dagar av 3.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

50 kr för 2 min arbete? Nej det tycker inte jag är rimligt iaf.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

50 kr för 2 min arbete? Nej det tycker inte jag är rimligt iaf.

Det tar garanterat mer än 2 minuter att gå till hagen, leta efter din häst i hagen, ta ut hästen, vänta medans den äter och gå ut i hagen igen.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Sedan ska man hämta en spann, gå in där man förvarar fodret, mäta upp fodret och göra rent spannen, hänga tillbaks den. Mindre än en halvtimme kan man inte räkna, folk måste få betalt för det jobb man gör.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

När jag stod med honom och matade honom så tog det 30 min. Det lär inte ta lika långt tid för dem att släppa honom i den andra fållan ställa en hink på backen och gå därifrån tills han ätit upp.

Han kommer när man ropar, så leta behövs inte.
Lösdriftshagen ligger 50 meter från stallet, så det är ingen lång sträcka man behöver gå.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

1. Varför tror folk att extratjänster ska vara gratis eller nästan gratis?
2. Det är brukligt att ha ett enhetligt pris för en tjänst, att ha olika pris beroende på hur lättfångade hästarna är och hur långt deras aktuella hage är från stallet är orimligt. Det enda rimliga undantaget är om hästen är mycket svårfångad. Då skulle jag vägrat, eller tagit ett timpris.
3. 50 kr gången för att separtutfodra inklusive insläpp och utsläppen häst är definitivt inte dyrt.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu menade jag inte att bettet i sig var dåligt, utan att om det används fel, så kan även det ge skador och tryck.
Kan tex tänka mig att om man använder ett för litet bett eller för stort bett så fyller inte stängerna sin funktion utan blir ett tortyrredskap istället.

Jag har kan faktiskt inte förstå hur kortare parrerstängen skulle kunna bli ett tortyrredskap eller ett litet bett.


Föstår inte heller hur man skulle kunna använda det fel
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

3. 50 kr gången för att separtutfodra inklusive insläpp och utsläppen häst är definitivt inte dyrt.

Inte egentligen.
Men om det måste göras för att det grovfoder som skall finnas inte finns i tillräcklig mängd så är det fräckt.

Mata för litet för att få möjlighet att fixa extrainkomster på extratjänster är ganska så gnidet på något vis.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Att ha el i skrittmaskinen är inte direkt ovanligt. Många av dom är leverade så från början och inget man har hittat på för att plåga hästar. Snarare är tanken att det ska se till att hästarna inte stannar och fastnar/förstör skrittmaskinen. Jag vet hur många anläggningar/ridskolor som helst som har detta så det är bara att börja anmäla.

Fast nu är du väl lite fel ute.

De flesta skrittmaskiner är försedda med säkerhetsbrytare som gör att de stannar när hästarna fastnar, inte vill gå etc El i skrittmaskiner har varit förbjudet under enormt lång tid
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
858
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 463
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp