Bukefalos 28 år!

Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu blev jag ju nyfiken vad för 'annat krafs' du tänker på? =)

Jag tanker pa alla mekaniska hjalpmedel som formar hasten i en stopt form.
Hjalpmedel som gor det obehagligt nar hasten gar emot dem.
Hjalpmedel som underlattar for den ryttaren som inte vet battre att tvinga hasten.

Framst:

Gummisnodd
Graman
Pessoa-system
Thideman

Sen lite mer udda som tex den metod dar man binder fast betten i svansen pa hasten eller betten i hasorna.

Alla tillatna i sverige.

Vart ar logiken i att det ar ok att satta en gummisnodd genom bettet och fast under magen pa hasten for att halla ner huvudet men otankbart att satta den mellan frambenen? Ar munnen och nacken mindre kanslig?

(Fragorna ovan ar mer en reflektion an personligt riktade)
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Effektivt för vad? *nyfiken* Få för ögat splashigt bensprattel utan att det är annat än 'bensprattel'? Premieras höga knärörelser (utan nödvändigtvis så mkt bogfrihet/bogrörlighet osv) när man tävlar islandshästar i gångartsklasser?

Jag förstår inte vitsen riktigt, för mig ser det ut lite som en hackney eller något? Knän under hakan, men inte mycket 'mer' så att säga. Och risken borde öka markant för ledskador? Så någon får gärna förklara mer =)

Ja, aktionen premieras fore formen pa islandstavlingar.

Takt
Tempo
Aktion
Form
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jag tror att _Viva_ jobbat med sådana raser där höga benrörelser premieras... (rätta mig om jag har fel _Viva_)

Det stammer.
Jag har hastar av raserna Morgan och Saddlebred.

Jag har haft ett 20-tal islanningar med.
Jag har aldrig anvant detta pa dem kan tillaggas.
Jag foredar det naturliga vackra som islandshastarna forknippas med.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu visade sig snarare att det mesta var sant och knappast tilltaget i underkant. Kanske dags att lägga ner i ifrågasättandet?
Nu ja!
Men för några dagar sedan när jag skrev första inläggen var det annorlunda.

LIA
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Forklarade det hur jag ser pa saken?
Ja det gjorde det.
Du tycker att det är bättre att det är förbjudet än tillåtet oavsett var.
Men att du har kunskapen att använda det rätt.
Det finns säkert de som har det i Sverige också men de får ju avstå för säkerhets skull.
Vilket även du skulle göra om det behövdes.

Jag ser dock en risk i att duktiga sätter en standard genom att använde sådana här metoder.
Även om de har förmåga att utföra dem utan att skada hästarna så inspirerar de andra som inte har förmågan att ta efter.

Lika lite som jag ser att man skulle forbjuda det jag kallar "krafs" i Sverige
Jag hoppas verkligen att massor av detta "krafs" också blir förbjudet.
Att gummiband är det beror på att där finns ett gammalt förbud mot att binda ihop hästars ben.
Att förbjuda att binda ihop andra kroppsdelar på hästar är nog inga egentliga administrativa problem.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu ja!
Men för några dagar sedan när jag skrev första inläggen var det annorlunda.

LIA

För dig ja - men inte för mig.
Och inte heller för många andra i denna tråden.

Jag hade på annat vis vetskap om 3 av punkterna i protokollet.
Att det fanns flera punkter än dessa var dock en överraskning.

Dessutom så känner många av oss varandra.
Jag känner t.ex. större delen av styrelsen.
Så jag vet vad som får dessa att reagera.
Och jag vet att de aldrig skulle överdriva något.

Bara för att saker inte syns för dig så betyder det inte att de inte finns.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Hela tiden har beslutet grundat sig på mycket mer än vad som har redovisats, orsakerna till det har också nämnts.
Ännu en gång då! Det visste inte dom som skrev ner MJ i den här tråden!! Det är faktiskt också så att Gunnar rensat i den här tråden.

Jag vill nog påstå att jag intet har KRYDDAT några inlägg utan snarare tvärtom. Backar du några sidor i den här tråden kommer du att finna det inlägget., sedan tycker jag inte att du ska sjunka till den nivån när orden tar slut genom att försöka tillrättavisa mig genom att hänvisa till min roll som moderator. Här skriver jag enkom som privatperson, och kommer att fortsätta att göra så om jag anser att det behöver kommenteras.
Jo, det har du. Vad menar du annars med "så jag förstår inte varför detta skulle vara så usch och fy i detta fall". Du svarade på mitt inlägg, så jag undrar var du sett att jag har sagt det?

Jo, på en moderator sätts större krav på objektivitet och noggrannhet, just för att vederbörande ska kunna leva upp till sitt åtagande. "Titeln" i sig ger också en bild av seriositet och mer tyngd i det man skriver. Så länge du bär "titeln" moderator så är du inte endast en privatperson här.

LIA
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

För dig ja - men inte för mig.
Du som inte ens visste vad som stod i protokollet. Jo mors.

Att du är kompis med styrelse har förstås inget med ditt skrivande att göra?

Förresten, du skulle ju sluta diskutera med mig för att jag är så hemsk mot hästar ...

LIA
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Du som inte ens visste vad som stod i protokollet. Jo mors.

Inte protokollet.
Men vilka anklagelserna var visste jag.
I alla fall 3 av dem.
Illa nog att kunna dra växlar på faktiskt.
Nu så var det tyvärr värre än jag hade trott.

Och jag diskuterar inte med dig.
Jag klarlägger mina fakta.
Jag visste mer än du - svider det?
Och jag är säker på att Boj har full insyn, mera än vad jag har.

Bara för att du inte kan se det - så betyder inte det att det inte finns.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Vart ar logiken i att det ar ok att satta en gummisnodd genom bettet och fast under magen pa hasten for att halla ner huvudet men otankbart att satta den mellan frambenen? Ar munnen och nacken mindre kanslig?

(Fragorna ovan ar mer en reflektion an personligt riktade)

Jag är inte förtjust i någon av de 'hjälp'tyglar du radade upp, förutom gramanen, används den rätt ger den eftergift framåt-nedåt - inget av de andra gör det och därför tycker jag inte om dem, med gummisnodden först på listan..

Tack för att du förklarade/utvecklade, och även ett extra tack för att du bemödar dig att sakligt svara, trots att du fått stå ut med en hel del 'glåpord' för att du vågade stå för att du använt/använder sådana där 'stretchies'.

Sen att de ses som värre än exvis gummisnodd är väl för att de begränsar just benen, och att de används enbart för att få fram en estetiskt tilltalande gång. Tror jag. Medan exvis gummisnodd ju används - även om det inte 'håller' i slutänden - för att få hästen att använda sin kropp korrekt. Om någon dryftar sig till att säga de gör/använder något för att bara få hästen att 'hålla sitt huvud fint' så åker personen på pisk oavsett 'hjälpmedel'. Heter det däremot att det är för att uppmuntra hästen/få hästen att aktivera hela sin kropp och bära sig i en form som sliter mindre på den, då är omdömena snällare. Även om de du räknade upp brukar bli ganska bespottade med. Men helt korrekt att de är lagliga - så länge de inte används totalt regelvidrigt. Blev ju en hel del uppståndelse när bilderna på ponnyn Power and Paint longerades extremt inspänd. Inte för inspänningstyglar i sig är aja baja, utan för det var ett kraftigt missbruk av dem.

Beklagligt att aktionen premieras på det viset när det gäller islandshästar. Jag är ruskigt okunnig om alla gångartsraserna, men jag erkänner att jag inte tycker om hur hackney, saddlebred osv rör sig. Det är okej med måtta, men det som premieras/eftersträvas tycker jag inte om. Å andra sidan tycker jag inte om överdrifter i någon form, jag tyckte inte det såg bra ut hur Matiné rörde sig heller. Jag är nog för mycket landet lagom ;)

Däremot uppskattar jag när någon tar sig tid att förhållandevis sakligt förklara vad de vill uppnå med att använda ett visst redskap. Även om jag kanske inte ändrar åsikt om det, så tror jag benhårt på att försöka förstå så mycket som möjligt kring varför. Och ibland kan det leda till att man ändrar åsikt.

Den hästen du länkade filmer på, 'Eddie', vad är det för ras, och är de där stretchies-grejerna rätt använda på den? Dvs är det sådär man 'ska' träna med dem och så man gör?
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Det är skillnad på att vara "kompis" med någon och att "känna dem".
Jag känner massor av människor som jag inte är "kompis" med.

Det kallas "nätverk".
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Jo, på en moderator sätts större krav på objektivitet och noggrannhet, just för att vederbörande ska kunna leva upp till sitt åtagande. "Titeln" i sig ger också en bild av seriositet och mer tyngd i det man skriver. Så länge du bär "titeln" moderator så är du inte endast en privatperson här.

Och noggrannare går nog inte att skriva, utav det jag skrivit tidigare. Utan att avslöja mer än vad som kan anses skäligt, skillnaden blev dock stor när Gudarnas häst lade ut delar av protokollet så vet ju alla vad vi har diskuterat om och att det inte har handlar om några överdrifter nu eller tidigare.

Jadå Gunnar har rensat, mycket ovidkommande inlägg i denna tråd inlägg av mer inbördes tjatter karaktär.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Och jag undrar, som så många gånger förr, när du ska lära dig att läsa och förstå vanlig svenska?

Ska försöka förklara för dig!
I min kommentar vänder jag mig mot vad man skriver i protokollet. Alltså SIF:s styrelses argument! Med deras sätt att resonera, så kan man i deras ögon bli skyldig till regelbrott/djurplågeri om man t ex släpper ut en häst med grimma påsatt i hagen. För om hästen fastnar med grimman och därvid skadar sig, så har man ju faktiskt "försatt hästen i en situation som leder till att en allvarlig skada kunnat uppkomma".

Jag undrar vem det är egentligen som har problem med förstnämnda mening?

För det SIF vände sig emot, det var träningen, att om det mot förmodan faktiskt skulle varit en olycka(vilket det inte är), att det var MJ som satte hästen i en träningssituation som medförde svåra skador, inte riktigt samma som att släppa ut en häst med grimma i hagen.
Dessutom, vilket du fortfarande inte förstår, trots flera andras stångasigblodigaförsök att förklara, har hon brutit mot ett regelverk för hur man enligt SIF ska/inte ska behandla sin häst. I det regelverket finns ex inte utsläpp med grimma med.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Beträffande djurplågeri eller inte, så är hon ju anmäld av SIF (för det är väl dom som anmält?) för djurplågeri, och därmed borde väl dom anse att hon gjort sig skyldig till djurplågeri? Eller??

Min personliga uppfattning är att om MJ handhaft hästen så att den blött från sår från olika ställen i huvudet och blir flerårigt avstängd för detta... hur ska det inte kunna vara djurplågeri? Enda svaret om det inte är djurplågeri är att SIF överdriver i sin bedömning av fallet. Vilket i o f s inte är en omöjlig tanke.

LIA

Du förstår fortfarande inte att SIF`s bedömning inte behöver betyda att hon fälls för djurplågeri, och även om hon, gud hjälpe och mot förmodan, skulle frias vid ett djurplågerimål, så betyder inte det att SIF´s bedömning är felaktig.

Lite som med diskmedelsmålet, där jag faktiskt tycker det är en form av djurplågeri att hälla diskmedel i en hästs mun för att den ska bli känsligare för bettet, men där den tränaren friades, trots erkännande.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Knapplån.
Här alldeles nytt.
Föreskrifter som gäller vid både tävling och träning.
Alltså regler om hur man får träna tävlingshästar.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c8000663/2010-045.pdf

Där återfinns samma formulering som i reglerna i FIPO.
Utrustning, hjälpmedel eller metoder får inte användas på sådant sätt att det medför skada eller annat fysiskt eller psykiskt lidande för djuret.
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år




Jag blir smått illamående faktiskt…
Jag har en viss inställning bara till hjälptyglar (ordet säger allt!) & sånt här gör bara att det kryper i mig….

Vaddå mer benlyft? Vi har ett fint exempel på en annan metod (som rör främst Tennessee walking horse), var uppe här för ett tag sen…
Men vad fan är det med folk?? Vad tar det åt allt folk?? VARFÖR?? Varför är det jämt fel på alla andra än en själv(vilket det uppenbarligen måste vara eftersom vi sätter hjälptyglar på DOM & inte OSS)??

I detta falll… Om hästen inte gör det naturligt så kanske det finns en anledning till det, kanske en biologisk sådan, dvs att det kanske hämmar snarare än gynnar hästen i längden…
För övrigt ser inte andra videoklippet speciellt kul ut…. Bara att se på rörelsemönstret… Nä usch, jag blir som sagt bara illamående av hur folk kan leka med individer på detta viset…

Jag såg en film från USA där de under en långritt hobblade hästarna när de rastade. De gick lugnt med små steg och betade.

Låter helt galet enligt mig…


Något jag undrar är vad ” elektrifierade skrittmaskiner” innebär? Har ingen koll på det faktiskt… Har ju återkommit här en del nu men jag har inget rikrtigt grepp om det ändå… tacksam för svar!
 
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Något jag undrar är vad ” elektrifierade skrittmaskiner” innebär? Har ingen koll på det faktiskt… Har ju återkommit här en del nu men jag har inget rikrtigt grepp om det ändå… tacksam för svar!

Grindarna som är mellan hästarna, de har ju en grind/avdelare framför sig och en bakom sig, hästarna, när de går i maskinen. Man sätter el i de grindarna.

Vissa hästar går och såsar i skritten, och ökar inte på farten förrän grinden slår dem i rumpan, eller än värre och går och bromsar emot grinden alt bara stannar och står. Andra springer upp i grinden framför och accepterar inte hålla tempot nere som maskinen vill.

Med el i grindarna håller de sig mellan grindarna, och ser till att hålla maskinens tempo för att inte stifta närkontakt med grinden.

OBS att jag inte uttalar mig alls om huruvida el i grindarna är förkastligt eller säkrare än elfritt, bara svarar på vad det innebär med el i skrittmaskinen och vad meningen med det är. Det är dock sen 2003 förbjudet i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 417
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
882
  • Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp