Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Säger varken Bu eller bä om själva avstägningen men detta quote nedan får mig att känna som om hon försöker vända alla SIFs medlemmar emot ryttaren... Lite obehagligt tyckte jag det var...

- Det känns väldigt tråkigt att det blir så här. Det tar både tid och pengar från förbundet och dess medlemmar, säger han och förtydligar att SIF:s styrelse enbart har tagit ställning till frågan utifrån förbundets egna stadgar och bedömt den ur en sportslig synvinkel.




Läser vidare bland artiklarna och reagerade på följande (får man inte rida på bettlöst ens om man söker dispans?)
Att hästen skulle fått bestående men som innebär att den inte kan ridas bettlöst tvivlar jag Starkt på... Möjligen att den inte går att rida med bett såvida man inte tränar bort det.

Stoet Björk fick sådana skador på tungan när Madelen longerade henne, att de veterinärer som ägaren anlitat för att behandla hästen har bedömt att hästen inte längre är ridbar. Både på grund av tungskadan, men också på grund av att de psykiska skadorna som händelsen medfört blev så pass stora.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jo man kan rida på bettlöst, hackamore. Hjälper kanske föga om de psykiska problemen sitter i, sedan kanske det också handlar om på vilken nivå hästen var tänkt att tävla i.

Och en sådan process tar tid och pengar i anspråk, inget konstigt med det. Pengarna kommer ju från medlemmarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tycker det är konstigt at hon inte väntar tills hon vet om hon blir åtalad för djurplågeri. Skulle det läggas ner är hon ju i ett betydligt bättre läge än om hon skulle bli fälld!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jo man kan rida på bettlöst, hackamore. Hjälper kanske föga om de psykiska problemen sitter i, sedan kanske det också handlar om på vilken nivå hästen var tänkt att tävla i.

Och en sådan process tar tid och pengar i anspråk, inget konstigt med det. Pengarna kommer ju från medlemmarna.

Å andra sidan så vet vi inte hur pass stora skadorna är på tungan. Tungan nuddar ju faktiskt hela insidan avmunnen på hästen, så bettlöst och hackamore kanske inte heller fungerar.. Sorgligt att något sånt ens har hänt :( Och nästan ännu sorgligare är att hon fortfarande har stöd från vissa människor.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag funderar och funderar, hur går det till att skada tungan vid longering?
Snurrar hästen runt och får linan i munnen eller:confused: Är det någon som vet? Eller används inte kapson? (då är ju munnen ganska stängd..)
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ryktena pratar om hemmagjorda bett och/eller inspänningar. Men det är inget verifierat. Men skulle det vara så så är det ju lite lättare att förstå att tungan tagit stryk.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

delvis kl

det känns ju som att förbundet borde ha rätt mycket på fötterna för att skärpa straffet....


Men men, det tyckte man ju skulle vara självklart för den där Kroon-tjejen som behandlade sin häst ett par dagar innan internationell hopptävling.
Hon friades helt efter alla turer som var...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tror att hon mest gör det värre för sig själv.
Det kan sluta med att hon blir utesluten ur SIF för brott mot stadgarna.
Enskild medlem som uppträder uttalat illojalt eller aktivt motarbetar förbundet kan varnas och/eller uteslutas efter beslut av förbundsstyrelsen.
Källa http://www.icelandichorse.se/sif/stadgar.htm

I övrigt så är det väl så att med ett såpass stort förbund så händer det sådana här saker.
Och det får man hantera.
Resultatet kommer att bli vägledande för framtida hantering av liknande händelser.
Oavsett hur det slutar.

Om hon vinner så måste man omarbeta stadgar och riktlinjer så att det inte kan bli så här.
Om hon förlorar så vet man att man kan hantera sådana här händelser redan med de medel man har i dag.

Förra gången som hon överklagade så fick hon ett års avstängning till.
Så det kan nog bara bli värre.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Vad jag har hört så hade hästen en kedja eller nått (rep?) snurrat runt underkäken och sen GISSAR jag att denna var fastsatt i någon form av irländsk martingal? Men som sagt, är det bara vad jag hört.. Det som var i munnen måste ha suttit fast i något, och sen kämpade säkert hästen emot? :( Spekulationer, som sagt!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Å andra sidan så vet vi inte hur pass stora skadorna är på tungan. Tungan nuddar ju faktiskt hela insidan avmunnen på hästen, så bettlöst och hackamore kanske inte heller fungerar.. Sorgligt att något sånt ens har hänt :( Och nästan ännu sorgligare är att hon fortfarande har stöd från vissa människor.



Svarar dig och Boj.


Jag vill förtydliga att jag Inte står på denna ryttares sida!
Jag är helt neutral i frågan eftersom jag inte är insatt i den, men... jag reagerade på det jag skrev.

Jag fick intrycket av att SIF-personen försökte vända alla mot denna ryttare genom att skriva att hon stjäl pengar från dom.
Ska SIFs medlemmar ha en negativ syn på denna ryttare så ska det väll vara för det hon gjort med hästen, inte för att ryttaren nyttjar sin rätt att ifrågasätta. Förvisso kanske det är orättvist att hon ska ifrågasätta/"bråka" men... hon har all rätt enligt svensk lag och för det skall hon Inte bli illa omtyckt av SIFs medlemmar.

Sen om man tycker illa om ryttaren för vad hon gjort mot hästen, fine... helt ok imo.



Ang hästen det handlar om.
Ja visst kan det vara så att hästen har så stora skador att ett bett inte längre kan användas, men det ställer ju frågan, kan den ens ledas med grimma då?
Självklart är det Helt fel att ryttaren förstört hästen såpass att den inte kan ha ett bett i munnen, men (återigen ett men...) frågan är om det verkligen Är så stora skador att den aldrig mer kommer kunna ha bett, eller ens går att rida? :confused:

Det är grova skador vi pratar om i det läget.
Med bestående smärtor efteråt.

Kan denna häst verkligen äta efter det? Iom att det är tungan vi pratar om och inte lanerna.

Att hästen aldrig mer skulle kunna ridas övht (pga mentala orsaker) ställer jag mig ärligt tveksam till. Däremot troligt att det kommer krävas Mkt mer arbete för att rida in den igen.

Men här bör det skiljas på sak och sak.


Och med allt detta sagt, jag försvarar absolut inte ryttarens handlingar.


Återigen, skilj på sak och sak.

Att en gör fel innebär inte att andra får göra fel och att det då är ok!


Sen kanske hästen aldrig kommer kunna ridas i de klasser som var tänkt, men här igen, skilj på sak och sak.

Då ska det stå att hästen aldrig kommer kunna tävlas "i de klasser som hästen var passande för". inte att den aldrig kommer att kunna ridas med bett, eller troligast övht ridas.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

För att ta ett exempel ang hästen som aldrig mer kommer kunna ridas pga mentala skäl, enligt ägaren.

Min 5 åring är egen uppfödning. Jag vet vad han gått igenom i den mån det är möjligt.

Jag vet med 110% säkerhet att jag aldrig slagit honom med pisk, eftersom jag aldrig ens tränat honom med pisk (behovet har aldrig funnits). Han ska inte veta vad en pisk är för något och det skall alltså inte vara någon skillnad mellan en pisk och en gren.
Denna häst är den trygga typen som tar allt med ro. Han är inte rädd för "konstiga saker" (tex presseningar) då jag arbetat mkt med sådant på honom.

Trotts det så är han Livrädd för spö. Han är så rädd att han står och skakar och är stel, när den hängde löst i min hand, pekandes neråt/bakåt och jag var på strålande humör. Hästen som inte bör veta vad en pisk är. (framkom då jag fann en longerpisk i lösdriften som jag ifrågasatte vad den gjorde där...)
Jag misstänker att jag vet vem som piskat upp honom, och när hon gjorde detta... men jag har inga bevis och det spelar egentligen ingen roll eftersom jag inte längre står i det stallet.

Jag vet att jag kommer ha ett tufft jobb framför mig för att vänja honom att pisk inte är farligt utan skall användas för att "nå" den del jag vill kommunicera med, men jag tror inte att det är omöjligt eller att det aldrig kommer hända.

Så självklart kan hästen vara livrädd för träns, men det går att arbeta bort.
Det är vad jag säger om kommentaren "men också på grund av att de psykiska skadorna som händelsen medfört blev så pass stora. "
Jodå, skicka hästen till någon kunnig så kommer den gå att rida, men det kommer att ta ett tag!


Jag respekterar till fullo ägarens ilska, besvikelse, känsla av vanmakt och vrede! Precis så kände jag när jag insåg att någon tagit sig friheten att piska upp min unghäst! Vem fan är den att göra en sådan sak på någon annans häst! Någon som man dessutom litade på!
Och jag tycker den är helt rätt...
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag konstaterar bara precis som ordförande, att det tar tid i anspråk av styrelse och medlemmarnas pengar. Det är ju den krassa sanningen i det fallet.

Jag har för min del upplevt flera hästar som var totalt oridbara efter att människor har gått hårt åt dem, och den sista hästen som jag har kännedom om tvingades man till slut ta det hårda beslutet att skjuta hästen i hagen med bedövning för att sedan avliva honom. En mycket fin hingst, vad som hade hänt honom vet ingen men förmodligen ett så starkt trauma inklusive fysiska skador att han knappt orkade med sig själv.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jodå de förekommer sådana hästar men de är rätt ovanliga.

Kanske har jag inte förstått vad skadan innebär och jag undrar lite, vad är det som gjort att SIF inte gått ut med vad ryttaren gjort på hästen/arna?
Jag som rä skeptisk till vissa saker kanske skulle ändra min uppfattning helt ang tex detta med hästen, om jag visste hur allvarligt det egentligen var... Tänker jag. :)


En liten undran ang uttaladet om "medlemmarnas pengar", är du med i SIFs styrelse?

Det är ju en stor skillnad på att du som privatperson och medlem tycker att ryttaren slösar med pengarna och tiden, och en helt annan sak att en medlem av styrelsen uttrycker sig så menar jag. (jag utgår ifrån att du inte är med i styrelsen, kanske felaktigt). När hon (SIF tanten) uttrycker sig så, så är det i kraft av sin (an)ställning i SIF, inte som privatperson.
När man jobbar med sådant så har man ett ansvar och en helt annan sorts "power" än vi i denna tråd har.

Ja jag tycker också att det är slöseri med pengar och tid (om avstägningen är befogad! Jag rä fortfarande neutral och uttrycker mig inte om det är sant eller inte!), men jag anser fortfarande att det är illa att någon som är i SIF-tantens ställning uttrycker sig på det sättet.
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Problemet med att anklaga/peka ut någon offentligt är att oavsett om det man sagt/skrivit är sanning eller ej så kan man ändå bli anmäld och fälld för förtal så länge den man pekar ut inte blivit dömd för det den blir anklagad/utpekad för. Också om man så bara förmedlar informationen. SIF har tagit beslut enl SIFs stadgar och därefter anmält MJ till polisen, där ärendet om ev lagbrott hör hemma och inte i SIFs styrelse. Information om varför MJ blivit avstängd har iaf tidigare funnits tillgänglig på SIFs hemsida, om den finns där än vet jag inte.

Ser inte citatet du ref till i ditt första inlägg som ett hot, utan som ett krasst konstaterande. Blir SIF dömt att betala rättegångskostnader och ev skadestånd så ryker mycket pengar ur kassan, och ja, det är bl a mina pengar som medlem och dessa pengar skulle kunna användas på betydligt bättre sätt. Kan ju vara så att journalisten tyckte att detta skulle tryckas lite extra på, kanske hoppades att det skulle ge reaktioner.

Det känns som att det MJ (juristen?) nu vill uppnå är att avstängningen ska upphävas genom att lämna in en anmälan så att SIFs styrelse ska backa, just pga tids- och pengabiten) i avvaktan på polisutredningen. Standardprocedur kan jag tänka mig. Blir inte anmälan godkänd så har de iaf gjort ett försök.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nej jag är medlem, så det är även mina pengar som slösas.;)

Att man inte har gått ut med mera kan ju bero på den polisanmälan som har gjorts mot samma person om djurplågeri.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Precis, och imo helt ok att du är irriterad över att hon slösar på era pengar, eftersom du är en medlem. :)
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tycker fortfarande inte det är ok att trycka på den punkten, det känns som om SIF personen då försöker skapa dåligt ryckte runt ryttaren pga att denna använder sin rätt att "protestera" (jag saknar den korrekta termen).
Och det är inte rätt väg att gå.

Skall hon bli "ogillad" av andra ryttare/hästintressrade så ska det vara för det hon gjort mot hästen(/arna?), inte för att hon utnyttjar sin lagliga rätt att protestera!
Sen kan det ju vara så att journalisten vridit på orden så de kom ut på ett helt annat sätt än SIF tanten sa dom.





Det har jag varit med om själv, när en journalist och dennas fotograf intervjuade mig mitt på vägen i snön när jag red min häst.
De saknade någon vinteraktivitet att skriva om... Varpå de frågade mig "Vad är det bästa med vintern?" och jag svarade att jo det var väll kallt och så men om jag skulle hitta något roligt med vintern, så var det att rida i djupsnön (aka det enda som var roligt med snö).
I tidningen stod det dock "Sammet Älskar att rida i djupsnön med sin ponny, och säger "Jag älskar att rida i djupsnö!")...
Jag då över 20+ och lät som en fjortis...(fö var det ingen ponny utan en islandshäst. *mutter*).






När det kommer till vad hon gjort eller inte och varför inte SIF gått ut med det så förstår jag nu när du förklarat. Jag trodde hon redan var fölld för det.
När du skrev det om att man kunde läsa det på SIFs sida så kom jag ihåg att jag i en annan tråd läst att det endast är medlemmar i SIF som kan läsa det. Vilket jag inte är. :)
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Känns bra för mig med när en av våra förtroendevalda i styrelsen är bekymrade för att medlemmarnas pengar försvinner på detta sätt. Även den tid som går åt i onödan och som kunde användas till arbete i förbundet istället.

Rolle
IpL
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nu har jag fått möjlighet att läsa utdrag ur protokollet från överprövning i disciplinärende MJ och nu kan jag förstå om hästen är fysiskt oridbar, när jag fått veta att skadorna inte bara gäller tungan utan även nosrygg och läppar. Är de bestående skador så försvårar det givetvis bettlöst alternativ.
AV vad jag kunde läsa där säger jag alltså "illa gjort" nu när jag vet mer om vad för typ av skador det handlar om.

Ang uttalandet som SIF-personen (som visst var en han, som jag kallat tant) så anser jag fortfarande att jo visst är det befogat av denne att vara orolig för ekonomin, men fortfarande så är det fel att uttrycka ett ogillande över att någon väljer att protestera.
I ett annat senario kanske en ny ryttare är oskyldig, men itne törs protestera eftersom det var så mycket illaprat om MJ.

Däremot borde MJ vänta tills det är klart med djurmisshandelsmålet.

Sen kan man undra om det verkligen Ger något för MJ att klaga... De med fina islandshästar borde tveka väldigt mkt för att skicka hästar till MJ efter detta... Finns det en karriär att se fram emot efter att en sådan här sak hänt?






Ang elen som det pratas om i protokollet, är det den "vanliga" elen som finns på en skrittmaskin, eller har hon gjort något sorts hemmabygge?
I de stall jag jobbat i som haft skrittmaskin, har skrittmaskinerna iallafall av vad jag sett haft möjligheten att ha el på sina, men ägarna har valt att inte ha det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 232
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 396
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp