Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Menar du att man inte får kritisera en förening om man inte är medlem i den? Vad eller vem kan man då kritisera?

Jo visst får man det.
Men man får också acceptera att bli kritiserad tillbaka.

Man kan låta bli för att inte göra sig allt för impopulär.
Frågan i ett sådant här fall är ju om man träffar motparten eller bara skjuter sig själv i foten genom att fortsätta bråka.

Jag för min del är övertygad om att MJ är skyldig till att bryta mot SIFs stadgar.
Och att då skrika och bråka för att få sin vilja igenom är inte en bra idé.
Hon har fått en ordentlig möjlighet att komma och förklara sig.
Men hon uteblev från det mötet.
Det tycker jag var fräckt.
Här så hade Förbundet ordnat upp med en möjlighet för henne som hon inte tog.

Så jag tycker allt att Förbundet har rätt att kritisera hennes illojala handlande.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ska man låta bli bara för att spara pengar åt motparten?

Det kan ju vara lämpligt att spara pengar i det förbund som man så gärna vill vara med i att man verkar ta till alla metoder som finns.
Det är ju faktiskt egna pengar i det egna förbundet.

Om det blir en fällande dom angående hästen Björk så har hon dessutom inget att hämta.
Så att vänta och spara pengar både för egen del och åt sitt eget förbund kan ju vara klokt.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Både du och Viva menar att man inte får kritisera ett förbund (jag skrev felaktigt förening) om man inte är medlem däri. Det är detta jag vänder mig emot. Om MJ i det fallet gör sig mer impopulär är härvidlag ovidkommande.
Hon har, precis som du och jag och alla andra svenskar, rätt att vända sig till rättsväsendet om hon anser sig felaktigt behandlad. Eller menar du att vissa ska särbehandlas bara för att du inte gillar dom?

Din uppfattning att man inte ska använda sig av sin rätt för att spara pengar till förbundet, det förbund man anser sig förfördelad av, är minst sagt häpnadsväckande.

Vad MJ i verkligheten gjort eller inte gjort är jag inte insatt i, och detsamma verkar vara fallet med andra som skriver här. Varför inte vänta med kommentarerna tills domslutet finns? Att du är övertygad om hennes skuld har ju inget värde i sammanhanget.

LIA
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Min åsikt är att man får finna sig i att bli kritiserad för att man sprätter Förbundets pengar på onödiga och tråkiga saker.

Sammet menar att förbundet skall vara snällt och inte utsätta MJ för medlemmarnas ilska.

Visst får man kritisera.
Men jag vill då veta "Vem man är att kritisera?"
Alltså med vilken rätt får man då kritisera.
Ärendet är internt - MJ är inte välkommen.
Hon bråkar för att få vara med ändå.

Vad är då orsaken till att försvara henne och att hon sprätter pengar?

Varför anser du att du skall kritisera Förbundets uttalande?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Är medlem i förbundet. Jag tycker också att uttalandet var dåligt. Det är inte styrelsens sak att säga så här i medierna. Om de gör det som privatpersoner förstår jag det och tycker att det är ok. Det är alla mäniskors rättighet att få överklaga ett beslut.

Hade jag inte behövt vara med i förbundet skulle jag inte tveka att lämna....

Tycker också att det var dåligt av Madelen att inte svara när hon var kallad.

Men brukar inte den som förlorar målet ofta stå för rättskostnaderna, är det så kommer det ju inte kosta något eller?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Förutsätter ju att det går upp i domstol vilket verkar vara tveksamt om det kommer att göra, och gör det inte det så innebär det ju att föreningen tvingats lägga ut pengar på advokat under processen fram till vilket beslut som tas och dessa pengar kommer ju inte tillbaka om föreningen inte enskilt stämmer MJ på kostnaden.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jo men lite får du skilja på sakerna.

Hon är skyldig (det tror jag med efter att ha läst om skadorna hästen fått) meeen fortfarande... hon har sin rätt att göra bort sig totalt och bestrida.
Det är en svensk lag.

Och man skall Inte bli kritiserad för att man nyttjar svensk lag, sätt krutet på att kritisera hennes handlingar gentemot hästen istället.

Sen att medlemmarna själva väljer att kritisera henne, helt ok. Men de ska basera sina åsikter på sina egna uppfattningar, itne vad styrelsen säger till dom. Inte när hon följer lagen vill säga. (skilj på att hon följer sin lagliga rätt (= bestrider), och att hon brutit mot svensk lag (= djurmisshandel).

SOm jag sagt tidigare tror jag hon är körd oavsett, så hon skjuter sig nog själv mest i foten när hon siktar på SIF. Men då får hon göra det, även om det kostar pengar för SIF. Det kommer komma fler sådana här händelser, där ryttare pga grov djurmisshandel blir avstängda. Bara bra att SIF får lite mer på fötterna...

Oavsett om hon slösar med pengar eller inte. Hon lär ju slösa med sina egna med. Är hon rik?
Sedan undrar jag, är det inte den som förlorar som betalar kostnaderna för motparten? Eller gäller det inte på så låg instans?


Tyvärr måste jag säga att även om jag inte är medlem i SIF (längre) så anser jag att jag har rätten att säga att någon gör fel. Annars börjar det bli lite konstigt. Ska bara de som är medlemmar få insikt i det hela så börjar det bli sektvarning och det vill ju ingen att det ska bli?



Ang att hon uteblev från mötet, är inte sådant vanligt? Att någon skickar sin advokat istället? Kan tom vara advokaten som rått henne att inte komma, för då måste hon svara på frågor hon inte kan svara på.
(fö hade jag lite roligt åt kommentaren i protokollet att utrustningen som använts vid tillfällerna skulle tas med, förutom skrittmaskinen... :D Förstår att de var tvungna att skriva det, men det Lät roligt... )
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Fördelen med det sett ur Madelens synvinkel är ju att vad hon gjort kan komma i skymundan. Alltså att om hon bråkar nog mycket om annat så kanske en eller flera glömmer vad hon gjort...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Min åsikt är att man får finna sig i att bli kritiserad för att man sprätter Förbundets pengar på onödiga och tråkiga saker.
Jag tycker inte alls att det är onödigt att försöka få beslutet ogiltigförklarat om det "fattats på oriktiga grunder" (ur stämningsansökan). Skulle du tycka det vore "onödigt" att protestera, om du anser dig felaktigt behandlad? Jag tillåter mig att tvivla.

Det är f ö en (o)lustigt gnällande om förbundets kostnader i det här fallet. Ett förbunds verksamhet är förenat med allehanda kostnader, bara att gilla läget.

Sammet menar att förbundet skall vara snällt och inte utsätta MJ för medlemmarnas ilska.
Nej, det är inte alls vad Sammet gör. Hon menar att även ett förbund ska respektera våra lagar och människors rättigheter. Om MJ ska utsättas för medlemmarnas ilska, så ska den bero på hennes agerande visavi hästarna, och inte för att en ledamot försöker neka henne hennes självklara rätt.

Ärendet är internt - MJ är inte välkommen.
Hon bråkar för att få vara med ändå.

Vad är då orsaken till att försvara henne och att hon sprätter pengar?
Har du inte förstått det än???
Ska för säkerhets skull understryka att jag inte för ett ögonblick försvarar det som sägs ha hänt med hästen. Vad som är sant i den delen kommer förhoppningsvis fram så småningom.

Varför anser du att du skall kritisera Förbundets uttalande?
Försök håll dig till sak. Läs vad jag skrivit.

LIA
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Klippt ur dina tidigare inlägg:

Ja visst kan det vara så att hästen har så stora skador att ett bett inte längre kan användas, men det ställer ju frågan, kan den ens ledas med grimma då?
Självklart är det Helt fel att ryttaren förstört hästen såpass att den inte kan ha ett bett i munnen, men (återigen ett men...) frågan är om det verkligen Är så stora skador att den aldrig mer kommer kunna ha bett, eller ens går att rida?

Det är grova skador vi pratar om i det läget.
Med bestående smärtor efteråt.

Kan denna häst verkligen äta efter det? Iom att det är tungan vi pratar om och inte lanerna.

Och:
Nu har jag fått möjlighet att läsa utdrag ur protokollet från överprövning i disciplinärende MJ och nu kan jag förstå om hästen är fysiskt oridbar, när jag fått veta att skadorna inte bara gäller tungan utan även nosrygg och läppar. Är de bestående skador så försvårar det givetvis bettlöst alternativ.
Tänkte det kunde vara intressant att snacka lite runt det hästens påstås ha utsatts för. Helt avskiljt den övriga diskussionen!

Hur svårt skadad måste hästen vara, för att det ska bli restskador (handikapp) av den sorts skador du beskriver? Vanligen läker ju sårskador ut utan några/större restproblem. Kan man ana överdrifter i det här fallet?


Att hästen aldrig mer skulle kunna ridas övht (pga mentala orsaker) ställer jag mig ärligt tveksam till. Däremot troligt att det kommer krävas Mkt mer arbete för att rida in den igen.
Håller med! Utvecklingen här hänger minst lika mycket på människa som på häst. Som så ofta framhålls, hästar är förlåtande.

LIA
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det förutsätter ju förstås att det finns något att läka, fattas det en del saker så blir det ju svårare då läker det ihop utan dessa saker och för människor handlar det om olika grader av handikapp fast det kanske inte hästar kan få.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Klippt ur dina tidigare inlägg:

Tänkte det kunde vara intressant att snacka lite runt det hästens påstås ha utsatts för. Helt avskiljt den övriga diskussionen!

Hur svårt skadad måste hästen vara, för att det ska bli restskador (handikapp) av den sorts skador du beskriver? Vanligen läker ju sårskador ut utan några/större restproblem. Kan man ana överdrifter i det här fallet?


Håller med! Utvecklingen här hänger minst lika mycket på människa som på häst. Som så ofta framhålls, hästar är förlåtande.

LIA



Jo jag funderade lite på det där med skador.
Det verkar ha blivit rätt rejäla skador på hästens huvud. Det var alltså inte bara tungan utan nosrygg och läppar. Det är lite mer illa än "bara" tungan.
Tungan läker faktist både snabbt och väl, min äldsta häst har haft halva tungan "av" från sida till sida, rakt igenom. Han hade även ett djupt jack mitt på tungan en bit längre ner.
Detta hände för 2 år sedan och jag har ingen aning om vad som hänt. Hittade honom så i hagen. :confused: Skrev en tråd här på buke om det, fick till svar att de kan skära sig på gräs... (det var sommar)


När jag hörde att hästen fått en skada på tungan och därför var oridbar så ställde jag mig tveksam till det hela, bettlöst är alltid ett alternativ. (även om man kanske inte kan rida höga nivåer tävling då).

Men skulle det vara skada rakt över nosryggen, där det inte är så mkt kött, och nära till benet, så kan jag förstå om det kan bli permanenta skador där om såret är stort.
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om vad för sorts skador det är frågan om för att kunna basera ett säkert svar men det låter inte bra.

Hästen har även luftvägarna som går upp vid nosryggen. Kan ha blivit ordentliga skador på dessa, och det skulle kunna sänka ridbarheten eller göra det omöjligt att rida hästen övht.

Men... iofs kan hästen lika gärna ha gått in i väggen och skrapat sig och fått "ett litet sår" på nosryggen och ett lätt jack i läppen.
I teorin kan en häst tex fastna i en longerlina med ett framben, eller bakben om den snurrar.
Få panik, kasta sig in i sargen/staketet och sedan är olyckan framme.
(säger inte att det var så "oskyldigt dock").


När det kommer till den mentala delen så är jag fortfarande tveksam till att den inte skulle gå att rida pga minnen (under förutsättning att den fysiskt går att rida, tex bettlöst).
Däremot kommer det troligast ta mer tid, och de kanske behöver ta hjälp av någon som har erfarenhet av att rida in en häst med psykiska problem.




En fråga till er som vet lite mer. Finns det vittnen till händelsen med hästen Björk!?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det förutsätter ju förstås att det finns något att läka, fattas det en del saker så blir det ju svårare då läker det ihop utan dessa saker och för människor handlar det om olika grader av handikapp fast det kanske inte hästar kan få.

Ja det tycker jag är lite synd, att man inte får någon information om hur allvarlig skadad är egentligen.
Men jag respekterar att man inte vill släppa detaljer om detta förränn djurmisshandeln är uppklarad.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det förutsätter ju förstås att det finns något att läka, fattas det en del saker så blir det ju svårare då läker det ihop utan dessa saker och för människor handlar det om olika grader av handikapp fast det kanske inte hästar kan få.
Du beskriver en fruktansvärd misshandel. Finns det belägg för att det är vad som hänt?

Varför skulle inte en häst kunna ha olika grad av handikapp? En-ögd t ex.

LIA
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Många frågetecken är det. Hoppas vi får klarhet.

LIA
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Det hela handlar ju om litet olika saker.
Jag tror faktiskt inte att man kan stämma ett förbund för att upphäva en avstängning.
Avstängningen är ju en intern historia.
Man får inte vara med.

Det som man skulle kunna uppnå med en stämning är att få skadestånd för den ekonomiska förlust det kan ha medfört.
Om beslutet är fattat på en felaktig grund.

Det handlar inte om laglig rätt i ett fall med föreningsliv.
Att bli avstängd, utesluten eller nekad inträde i en förening eller ett förbund är inte ett föremål för Svensk lag egentligen.
Så jag är tveksam till att Tingsrätten ens kommer att ta upp fallet.
Hon måste kunna bevisa att avstängningen är det som orsakat ekonomisk skada och inte själva händelserna som hon själv har varit ansvarig till.
Och det är i det närmaste helt omöjligt då det inte går att mäta vad som kommer från vilket.
Om inte skadans storlek går att fastställa i pengar så går det inte att processa.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Men här är jag lite tudelad.

1) Vad är det för pengar som vi pratar om att MJ tar från medlemmarna? Dvs, vad är det SIF kommer få betala för? Handlar det "bara" om advokatkostnader? Eller vad? Och vad händer ekonomiskt om MJ förlorar kontra vinner?

2) Om det är som du säger, att hon trotts sin stämning inte kommer få vara med Även om hon vinner. Förlåt mig när jag säger dte men det borde göra Ännufler pissed pff, vilket innebär att hon inte kommer att kunna få många kunder efter detta. Och det är ju bra! Färre hästar som lider!
(Om djurmisshandeln är korrekt, jag lämnar Alltid öppen en liiiten procent för möjligheten att sådana saker inte är det, med tanke på att människan är en hemsk varelse som kan ljuga och anmäla pga avundsjuka.).

Sen blir jag lite fundersam. Med tanke på att vi har en annan tråd på Buke ang veterinären som är fälld för djurmisshandel, och fått djurförbud av vad jag har för mig, kommer inte MJ att få djurförbud om hon blir fälld?

Egetnligen borde SIF sagt "startförbud tills utredningen om djurmisshandel är klar och därefter ev längre startförbud". Det hade nog blivit lättare för dom, men gett samma resultat ang tävling. För jag gissar att det som hänt med Björk och andra hästar måste varit så allvarligt att SIF verkligen tror på anklagelserna? Och då borde en fällande dom ang djurmisshandel vara klar?


Mina tankar kretsar också kring advokaten, varför går han ens på MJs linje övht och stämmer SIF? Är Deckerman så dåliga (visst var det dom som repressenterar henne?) eller har de ne grund att stå på? De borde ju vara så kunniga att de fattar att inte stå och stånga pannan blodig mot en vägg?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Du beskriver en fruktansvärd misshandel. Finns det belägg för att det är vad som hänt?

Varför skulle inte en häst kunna ha olika grad av handikapp? En-ögd t ex.

LIA

Ja vad tror du själv, en person är avstängd.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Du beskriver en fruktansvärd misshandel. Finns det belägg för att det är vad som hänt?

Varför skulle inte en häst kunna ha olika grad av handikapp? En-ögd t ex.

LIA

Det Finns bla träning filmat, vill ni veta mer är det bara att maila till SIF protokoll från tidigare är ofentliga.


Att blir avstäng på 2 år i ett förbund och i alla systerförbund inkl FEIF få man inte på lösa grunder. Kanske något att fundera över för er som inte tro på hästens skador.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Och protokollet är offentligt gjord på Iduns sida, att läsa för vem som helst.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 521
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 339
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 434
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp