Bukefalos 28 år!

Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag fick intrycket av att SIF-personen försökte vända alla mot denna ryttare genom att skriva att hon stjäl pengar från dom.
Ska SIFs medlemmar ha en negativ syn på denna ryttare så ska det väll vara för det hon gjort med hästen, inte för att ryttaren nyttjar sin rätt att ifrågasätta. Förvisso kanske det är orättvist att hon ska ifrågasätta/"bråka" men... hon har all rätt enligt svensk lag och för det skall hon Inte bli illa omtyckt av SIFs medlemmar.

Varför inte det?
Om man har gjort fel och inte tar sitt straff utan fortsätter att böka så är man en bökig person.
En person som kostar tid, kraft och pengar.
För mig så är det att uppföra sig illojalt mot förbundet.

Hon har överklagat en gång och då så blev straffet höjt.
Hon verkar inte ha fattat meddelandet - att hon inte är välkommen.
Man får visst stämma någon om man vill men det är ganska så ohövligt och det gör inte att man blir populär.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

I de stall jag jobbat i som haft skrittmaskin, har skrittmaskinerna iallafall av vad jag sett haft möjligheten att ha el på sina, men ägarna har valt att inte ha det.

Man får enligt Svensk lag inte använda el i skrittmaskiner.
Så att ha den påslagen är ett lagbrott mot djurskyddslagarna.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Men det finns ju massor av information om det.
Bl.a. i tidningen Ridsport.
En hel lista över vad som misstänks.


Man får enligt Svensk lag inte använda el i skrittmaskiner.
Så att ha den påslagen är ett lagbrott mot djurskyddslagarna.

(klipper ihop 2 av dina poster)

Tyvärr har jag varken SIFs tidning, eller ridsport.
Har du möjligen länk till vart på ridsports sida det står?


Ang skrittmaskin, kan vara därför som de inte haft på elen då. Mycket märkligt dock att skrittmaskiner får säljas med möjligheten att ha på el. Och med det sagt, absolut Inte ett försvar för MJs handlingar, utan en fundering på om det kan förebyggas i framtiden genom att helt enkelt inte sälja skrittmaskiner med el på skrittmaskinens grindar (som jag antar att det handlar om)?
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Varför inte det?
Om man har gjort fel och inte tar sitt straff utan fortsätter att böka så är man en bökig person.
En person som kostar tid, kraft och pengar.
För mig så är det att uppföra sig illojalt mot förbundet.

Hon har överklagat en gång och då så blev straffet höjt.
Hon verkar inte ha fattat meddelandet - att hon inte är välkommen.
Man får visst stämma någon om man vill men det är ganska så ohövligt och det gör inte att man blir populär.


Av den enkla anledningen att man i sverige har rätten att få göra det MJ gjort mot SIF.
Oavsett om det är orättvist eller inte, så har hon lagen på sin sida.

Och det Sätt som SIF uttryckt sig på (i citatet jag gjorde) klingar illa i öronen.



OBS att jag inte tycker MJ gjort rätt, eller att det är synd om henne.
Men därmed inte rätt att SIF får uppträda illa bara för det!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag är nog ytterst tveksam till att stämningen kommer att få gehör faktiskt, men det ska bli spännande att se om så sker.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nej självklart, men man undrar ju samtidigt hur många smällar en och samma person måste få innan 25-öringen ramlar ner.:confused:
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Lol bra fråga...

Men fortsätter hon så hamnar hon ju ganska snart på livstids avstägning...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Och det Sätt som SIF uttryckt sig på (i citatet jag gjorde) klingar illa i öronen.

Jaha.
Men om man ställer till trubbel så blir man impopulär även om man har rätt att ställa till detta trubbel.
Gissa hur arga mina grannar var när jag hade dragit deras olagliga crossbana till Miljökontoret?
Eller hur arga de skulle bli om jag anmälde deras svartbygge?
Och då så är det inte ens jag som har gjort fel från början.
Här så är det personen som har gjort fel som går på och ställer till med kostnader och arbete.
Självklart så har man rätt att kritisera det.

Att stämma Förbundet känns definitivt redigt illojalt.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Har läst ur protokollet. (samma sida som du länkade). Som du ser senare i tråden så har jag även sagt att med de skader som framkom att hästen hade så kan jag förstå om den är fysiskt oridbar även bettlöst. (var inte bara tunga utan även läppar och nosrygg, hur fan man nu lyckas med en sådan sak, illa!)


Men att stämma föreningen är ju inte illojalt om man är oskyldig... eller? (och MJ Påstår sig ju vara oskyldig...)
För det är precis det jag menar... att skulle det vara illojalt att stämma, och det endast för att man inte Ska stämma sin förening, så är det ju ett sätt att hota till lydnad.

"Stämmer du oss är du illojal!" Det känns som ett hot. (menar inte att du sa det).

Låt säga att Bertil Bertilsson blir anklagad för djurmisshandel, och blir avstängd. (det kommer i slutändan visa sig att Bertil är oskyldig men ingen vet det med säkerhet just nu). Ska då Bertil vacker tacka för sig, och lyda en avstägning Endast för att det är illojalt att inte lyda?
Självklart inte!

Sen kan jag tycka som jag sagt innan att MJ inte lär ha något för en tävling för vem vill skicka sina hästar till en tränare med det rycktet?


Och jodå medlemmarna får bli sura på MJ, helt ok som jag sagt... Men SIF ska inte gå ut och få folk att bli sura genom den kommentar de hade.
Det får de ju själva komma fram till, eller så får de bli sura över det MJs gjort mot hästen(arna?).
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tycker inte riktigt att din liknelse är applicerbar i detta fall, att anklaga en person för djurplågeri kräver ganska mycket på fötterna vilket man har i just detta fall. Det finns ju förutom den skrivna undersökningen som gjorts av veterinär, även bilagda bilder på skadorna. Det krävs inget geni för att avgöra att skadorna inte har uppkommit bara sådär, ffa inte i munnen med tillhörande regioner.

När man sedan ombeds delta i möten gällande detta ärende, så avstår man. Varför? Här har man ju ett gyllene tillfälle att komma till tals, men istället väljer man att avstå. Här efter väljer man att överklaga alla beslut som tas i frågan, men håll med om att situationen blir mer än märklig. Man vill inte försvara sig när man erbjuds, men man vill protestera när man har lust och det väcker ju anstöt vare sig någon uttalar sig om det eller inte.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ja visst.... och jag håller med dig i det... allt du skriver...

Men det innebär tyvärr inte att jag tycker det är ok att vända alla medlemmar mot MJ för att hon väljer att överklaga och det kommer kosta pengar.
Det känns fel. Lite läskigt också.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tycker det känns mer läskigt att välja den väg som nu MJ har valt, det innebär i mina ögon att man inte står för sin sak men man vill att andra gör det istället åt sig.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Två fel gör inte ett rätt!

Visst kan det vara läskigt att MJ gör det hon gör, men det innebär itne att SIF ska hoppa på samma tåg och bete sig illa dom med!
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag håller inte med om att SIF beter sig illa.
Så den åsikten får stå för dig.
Där tycker vi olika.

Och vem är du att kritisera mitt Förbund som du inte är med i?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag har varit med... ;)
Stolt (fd) ägare till islandshäst. :)

Ja, om du ar fd medlem sa drabbar det inte dina pengar.
Sa som inte ung skriver, vem ar du att kritisera?

Uttalandet fran styrelsen ar korrekt.
Det ar sloseri med medlemmarnas pengar.
Fakta.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Menar du att man inte får kritisera en förening om man inte är medlem i den? Vad eller vem kan man då kritisera?

Menar du att man inte får använda sig av dom lagliga möjligheter alla vi medborgare har för att hävda vår rätt? Om man anser sig orätttvist beskylld eller behandlad, ska man då inte få protestera?
Ska man låta bli bara för att spara pengar åt motparten? :confused:

Som tur är lever vi i en rättstat och inte i en diktaturdito.

Sammet har rätt i det hon framfört.

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 522
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 339
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 434
Senast: Luff
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp