Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

KL

Klart som fan att det var en olycka! Jag vägrar tro att MJ tog en kniv och helt enkelt gick o skar sönder halva tungan!

Däremot är ju frågan om hon har använt utrusning som är olämplig, eller träningsmetod som är olämplig.

Sedan funderar jag lite, ponera att hästen får in longerlinan i munnen, får den ett varv runt tungan, får panik... Vad händer i ett sådant läge? Skulle inte detta kunna bli resultatet då?

Jag menar, konstigare saker har ju hänt. Jag vet en hästägare som hade haft en häst som bröt benet i hagen, därav fick nya hästen inte gå i hage utan släpptes på ridbanan istället. Lång historia kort, den lyckades bryta benet där... så nu fick inte hennes hästar gå ut alls :cool:

Jag har haft valacker som har spetsat sin egen tunga på sina egna hingsttänder, och fastnat där.

Så mkt kan hända.

Jag tror absolut att just den händelsen kan vara en ren olyckshändelse, för konstigare saker har hänt. Men jag säger inte att den måste vara det.

Jag har själv vittnat mot MJ i detta, så jag är nog snarare partisk åt andra hållet, och ändå kan jag se detta ur denna vinkel.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Vad jag har hört hade hästen ett vanligt bett med parerstänger, hästen greps av totalpanik och på nått vis blev tungan skadad. Som sagt, konstigare saker har hänt. En kompis häst höll på att hänga sig pga en vanlig täckeshängare på boxen. Det var minuter från att den dog...

Och ni som är så förbaskat dömande: Olyckor händer - även de bästa.

Tar inte ställning i det som skett, har inte läst åtalet och inte varit med på rättegången så kan inget säga men gällande longeringhsolyckan så tycker jag det låter myckt sannolikt att det kan ha gått till så.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Men det var inte en olycka med elektrifierad skrittmaskin, den har MJ själv medgivit.

När det gäller tungan så bör vi vänta på utslaget, däremot har MJ angivit vad utrustning hon använt och hur det ska ha gått till. Det är upp till experterna att bedöma om det är möjligt att utifrån skadorna och angivet händelseförlopp är möjligt att hästen fått aktuell skada. Tills rättegången är över så är det lämpligt att inte spekulera. För mig personligen räcker det dock med en elektrifierad skrittmaskin för att anses som olämplig att träna hästar, det är inget som jag vill befatta mig med över huvudtaget även om det är det enda olämpliga som föregått på gården.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 232
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 396
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp