Madelen stämmer islandshästförbundet

(Ridsport)
Turerna kring den avstängda landslagsryttaren Madelen Johanson rullar vidare. Det har nu resulterat i att hon har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten i Västerås, för att få beslutet om avstängning upphävt.



Läs mer...
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

I rättens ögon var det korrekt att inte pröva fallet på dom skälen eftersom det redan var solklart att SIF brutit mot sina egna stadgar. Hade inte så varit fallet hade dom gått vidare och prövat målet i den frågan att MJ brutit mot djurskyddsbestämmelserna. Men även detta kommer ju att prövas i kommande dom och blir hon friad har SIF straffat en oskyldig person och fått hennes rykte totalt förstört på lösa grunder för all framtid. Blir hon fälld har hon ju alla redan fått sitt straff från SIF.

Med en dåres envishet ;) Nu är det ett antal år sedan jag läste juridik på högskolan så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Yrkandet till rätten är, ciat:

MJ har yrkat att SIFs beslut om avstängning av henne ska förklaras ogiltigt och upphävas av tingsrätten.

Det är det och inget annat rätten har att ta ställning till. Inte om det var brott mot djurskyddslagen, bara om avstängningen är giltig eller inte. Rätten tar inte upp nya yrkanden åberopande andra lagrum än de som har angetts i yrkandet.
Det var nog skönt för tingsrätten att slippa ta ställning till om det som föranledde avstängningen var relevant eller inte.
Här kunde de konstatera att vårt regelverk inte sträcker sig i full utsträckning utanför tävlingsplatsen. Ett enkelt beslut alltså. Jag är helt övertygad om att MJs juridiska ombud visste vad den gjorde när yrkandet lades ;)

Jag har inte läst åtalet men är inte djurskyddsåtalet grundat på andra incidenter än det som SIF tog upp i den aktuella rättegången?

Jag förstår att det är tufft för MJ och kan känna viss sympati samtidigt som jag kan tycka att hon själv satt sig i situationen på grund av ev obetänksamhet?

Rolle
 
Senast ändrad:
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Som det ser ut nu så kommer det inte att prövas om MJ brutit mot SIFs etiska regler. Den kommande domen rör brott mot Sveriges djurskyddslagar. Bryter man mot dem så bryter man sannolikt mot SIFs regler, men det samma gäller inte i andra riktningen. Sverges lagar och SIFs stadgar är inte identiska.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Fast HELT oskyldig i mina ögon kan hon aldrig bli då hon erkänt att hon gjort något som var fel, trots att hon säger sig inte veta att det var olagligt så är det fortfarande inget som jag skulle se att någon använde som träningsmetod på mina hästar, skulle omedelbart avskeda den människa som jobba för mig om denna någon använder sig av sådana metoder. Sunt förnuft. Och nej, jag tycker inte det är gott sportsligt uppträdande. Sen säger jag inget om MJ som person för mig veterligen har jag aldrig träffat henne och för mig spelar det ingen roll vem som använder olagliga träningsmetoder, det är fel iaf, vare sig dom är kända eller ej.

//Petronella
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Hur kan du försvara en person som elektrifierar en skrittmaskin och ställer till det så att en häst nästan mister sin tunga?
Vad gör det dig till för människa egentligen?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Till dig också:

Hur kan du försvara en person som elektrifierar en skrittmaskin och ställer till det så att en häst nästan mister sin tunga?
Vad gör det dig till för människa egentligen?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag är en människa som vill att det ska vara ett straff som motsvaras av vad som kan bevisas ha hänt, inte på spekulationer.
Jag är också en människa som fortfarande tror att olyckshändelser sker. Jag tycker inte att två års avstängning är relevant för att man haft el i en skrittmaskin, en varning hade varit tillräckligt.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Att koppla in el i en skrittmaskin är väl knappast en olyckshändelse?
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Att ha så dålig ordning på sin hästträning att en häst nästan mister tungan är oacceptabelt oavsett om det är en olyckshändelse eller ej.
Sådana olyckor skall inte hända hos en proffstränare.
Det är bara klåpare och amatörer som råkar ut för sådant.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nu läser du inte riktigt, jag har aldrig sagt att el i en skrittmaskin är en olyckshändelse. Det var ang longeringen som skadade tungan som är en olyckshändelse.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Ja vi lever nog inte i samma värld, i min värld händer olyckor även om man tror att man gör vad som är bäst.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Nu läser du inte riktigt, jag har aldrig sagt att el i en skrittmaskin är en olyckshändelse. Det var ang longeringen som skadade tungan som är en olyckshändelse.

Ursäkta men var den det, de två av varandra oberoende veterinärerna var av åsikten att det var osannolikt att det skulle hända med normal godkänd hantering.

/Rolle
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag var inte på plats Men jag tror fortfarande på vad människor säger.
Hos mig är ingen dömd innan det finns bevis på annat.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Jag tror att det var en olyckshändelse, det osannolika kan hända i min värld. Som sagt, jag dömer inte utan bevis på annat.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Vi har inte pratat om att döma utan vad anklagelserna är och hur sannolikt det är att det hänt. Vem lyssnar du på? Parten i målet eller flera av varandra oberoende sakkunniga som uttalat sig på begäran av parter?

/Rolle
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

I min värld så är man en värdelös klant om man inte kan träna hästar utan att en sådan olycka sker.
Bristande förmåga till säkerhetstänkande ger sådana olyckor.
Och det är något som jag anser vara totalt oförlåtligt hos ett proffs.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Varför skulle det inte kunna vara det? Skulle MJ inte veta vad hon gör? Men det är klart ni tror mer på experter som inte ens var med och inte heller känner hästen ifråga.
 
Sv: Madelen stämmer islandshästförbundet

Varför skulle det inte kunna vara det? Skulle MJ inte veta vad hon gör? Men det är klart ni tror mer på experter som inte ens var med och inte heller känner hästen ifråga.

Tungan var halvt avskuren, och det inte av bettet-hur förklarar du den olyckan????

Men jag håller med dig på en punkt, MJ vet vad hon gör-tyvärr för hästarna........
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 235
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 396
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp