Bukefalos 28 år!

Månadskostnad stor häst

Månadskostnad stor häst, alt 1

  • Stallplats 1600 kr, inkl hö/hösilage och strö, ingen ridbana, ridhus ed. Skog. Bara skog.
  • Nåt i krubban, ca 200 kr Kraftfoder, mineraler, mm beroende på häst och kvalité på grovfoder, antar jag?
  • Hovslagare 600 kr
  • Vaccin, Tandkoll 200 kr
  • Bensin 1000 kr
  • Försäkring 300 kr
  • Ev träning, massör, kolla masken, kotknackare mm. Kr ?
Totalt ca 4000 kr per månad plus oväntade kostnader och allt jag glömt!

Alt 2
  • Stallplats 2300 inkl ridhus
  • Samma som ovan.
Totalt ca 4700 kr.

Då har jag räknat ganska lågt, för en hobbyhäst/promenadhäst, ungefär?
Vad har jag glömt?
... måste lära mig sko själv, skaffa liten bil som inte drar så mycket bensin. Plocka gräs och köra i torktumlaren så jag har hö, utbilda mig till veterinär, ridlärare, kiropraktor ...

Lägg på mer för krubb mat, min ena häst äter lussern nu för 18 kr om dagen (olja och mineraler inte medräknat) och hon går max 3 promenad i veckan nu.
Min andra äter lussern för 3 kr dag nu och går nu lätt jobb (mineral inte med räknat).

Bättre att räkna fel åt andra hållet.

För mig var det billigare att äga 3 hästar förra året än bara 2 i år.:D
 
Ungefär vart i sverige håller du hus? I mina trakter (värmland/dalsland) så ser det rimligt ut :)
Långt upp i norr... Här är det mest gamla travare som säljs, de är knepiga att rida, men kostnaden att hålla blir ju samma som en trevlig ridhäst. Svårt att få tag på skapligt ridbar storhäst för rimlig peng. Alltså, inga mer kostnader för tävlingar eller träning för dyra, inhyrda proffs. Det blir lite lektioner med nån lokal ridlärare, som visserligen kan vara nog så duktig, men inte blir så dyr.
 
@nullo-modo
Ja, jag var nog lite snål där. Men det behövs ju inget "rallyfoder", ju tröttare häst desto bättre! :D Till att börja med i alla fall. Men lite gott krubbskrammel måste den få!
Men hur kan din promenadis äta för 18 kr om dan och den andra för 3? Vilken sorts Lusern har du och hur mycket bör man ge, (individuellt, som vanligt) till genomsnittshästen, en sån som jag vill ha. Du vet väl vid det här laget, så när som på färgen, vad jag har tänkt mig! :laugh:
 
Senast ändrad:
Nu över till lämpligt gott och nödvändigt att äta. Hö/hösligage och krubbskrammel. Ju mindre kraft desto bättre, tänker jag. Om grovfodret är halvdant, då måste den ha lite mer i krubban förstås. Men vad behövs egentligen? Jag har ju serverat allt möjligt jox till andras hästar, diverse burkar med pulver och flaskor med oljor och allt från gurkmeja och loppfrön till hemkokt lingonsylt. Färdiga blandningar är ju toppen, men dyrt. Vad kan det kosta utslaget på en månad om man köper varje nödvändig del för sig? Och vad är lämpligt som just krubbskrammel att blanda ihop alla trista mineraler och sånt med? Som inte kostar multum, men är ok. Tänker varken köpa sylt eller Start müsli... även om det säkert är smaskens! :d
 
Nu över till lämpligt gott och nödvändigt att äta. Hö/hösligage och krubbskrammel. Ju mindre kraft desto bättre, tänker jag. Om grovfodret är halvdant, då måste den ha lite mer i krubban förstås. Men vad behövs egentligen? Jag har ju serverat allt möjligt jox till andras hästar, diverse burkar med pulver och flaskor med oljor och allt från gurkmeja och loppfrön till hemkokt lingonsylt. Färdiga blandningar är ju toppen, men dyrt. Vad kan det kosta utslaget på en månad om man köper varje nödvändig del för sig? Och vad är lämpligt som just krubbskrammel att blanda ihop alla trista mineraler och sånt med? Som inte kostar multum, men är ok. Tänker varken köpa sylt eller Start müsli... även om det säkert är smaskens! :d
Min förra älskade häst, het och taggad hannoveranare i full tävlingskondition med enorm egen energi, relativt lätt att hålla i hull om han trivdes i stallet men det var också en förutsättning. Han åt bara fri tillgång på hösilage och mineraler med betfor att blanda dom i. Emellanåt fick han B vitamin också. Vissa vintrar när höt var en aning åt det sämre hållet så fick han lite lusern. Betfor köpte jag kanske 2 ggr per år, mineraler också väldigt sällan. Inga stora utgifter. Hos den förra ägaren så åt han kraftfoder, vilket jag tog bort relativt snabbt då det inte behövdes.

Ta reda på mycket om hästen innan du köper den och köp en som passar dig även när det gäller lättfödd/svårföddhet. Se även till att skaffa en stallplats som hästen trivs i, då är även chansen stor att hästen behåller hullet bra. Lägg märke och notera hur hästen ser ut på dom rutinerna som den har i stallet den står i.

Självklart ska man dock vara beredd på det värsta, att man hamnar i ett stall där silaget inte innehåller någonting, gjorde jag en vinter och fick köpa till allt. Men det var extremt dåliga värden och det hände en gång under över 10 år.
 
Senast ändrad:
Stallplats: 1500:-
Vad ingår? Lösdrift, fri tillgång på hö och halm, daglig tillsyn och vatten ordnas av stallägaren/personal, men när det varit smällkallt har vi fått hjälpas åt. (är det tomt fyller givetvis den som ser det först på)


Foder/Mineraler: ca 100:- i månaden, om ens det. Hästen får Salt och Mineraler och detta blandas ut i lite betfor och lucern
Försäkring ca 160:- månad, full veterinärvård och 7000:- liv, har rabatter som drar ned priset en aning.
Skoning 300:-/månad.


Övrigt: 500:-/månad går in på ett konto som ska ombesörja vaccination, självrisk om något händer, tandvård, avmaskning osv.
Ca. 200:- i månaden läggs undan till utrustning. Jag försöker dock att köpa begagnat så gott det går och säljer även av i samma takt som jag köper "nytt".

Jag tävlar inte för tillfället och träningar har vi ännu inte kommit igång med. Räknar med att lägga mellan 500-1000:- på träningar framöver.

Detta är nog den billigaste hästen jag haft hittills. Men jag bor också på liten lantbruksort numer, flyttad från Storstad.
 
@Kyo
Du har ju kommit ner bra i pris. Har du nära till stallet eller måste du åka bil?
Vad har du för häst? Ras ålder och hur lätt/hårt tränas den? :)
 
Betalar 1650:- i hyra. Lösdrift inkl hö, halm, fodringar, delvis mockning.
Utöver det: 180:- i försäkring tror jag, gammal häst. Verkning (barfota 0:-), inget extra kraftfoder etc. Köper aldrig utrustning nästan. Vaccinering, kolla masken etc 100:- i månaden utslaget.

Så ca 1930:- i månaden. 6 mil från Sthlm.
 
@Kyo
Du har ju kommit ner bra i pris. Har du nära till stallet eller måste du åka bil?
Vad har du för häst? Ras ålder och hur lätt/hårt tränas den? :)

Jag har 15 minuters promenad till stallet så jag har inga bilkostnader. :)

Jag har ett VBL-travarsto, 12 år, hon ska tränas för att klara några lättare distanslopp och gå några dressyrpass, nu har hon haft lite vintervila och vi ska komma igång igen nu. :)
 
@nullo-modo
Ja, jag var nog lite snål där. Men det behövs ju inget "rallyfoder", ju tröttare häst desto bättre! :D Till att börja med i alla fall. Men lite gott krubbskrammel måste den få!
Men hur kan din promenadis äta för 18 kr om dan och den andra för 3? Vilken sorts Lusern har du och hur mycket bör man ge, (individuellt, som vanligt) till genomsnittshästen, en sån som jag vill ha. Du vet väl vid det här laget, så när som på färgen, vad jag har tänkt mig! :laugh:
Lussernet är pellets och kostar 6 kr/kg, Toppen som äter mycket är ett engelsk fullblod på 4 år och Simba som äter mindre är korsning halvblod, fullblod och new forest.
 
Stor ponny, men men...

Stallhyra: 6800 kr (:eek:). Foder, in och utsläpp, krafft, strö, ridhus och paddock, kök, lounge, sadelkammare, mockning... Allt.
Mineraler: 200 kr (?)
Försäkring: 200 kr
Skoning: 1200 kr var 6 vecka, 800 kr i månaden.
Mediciner: I princip aldrig. Vacc och avmaskning once a year, så...:confused:

Totalt: 8000 kr...:rofl:
 
Stor ponny, men men...

Stallhyra: 6800 kr (:eek:). Foder, in och utsläpp, krafft, strö, ridhus och paddock, kök, lounge, sadelkammare, mockning... Allt.
Mineraler: 200 kr (?)
Försäkring: 200 kr
Skoning: 1200 kr var 6 vecka, 800 kr i månaden.
Mediciner: I princip aldrig. Vacc och avmaskning once a year, så...:confused:

Totalt: 8000 kr...:rofl:

Lounge? Oj, det låter lyxigt! Snälla säg vad stället heter! Finns hemsida? :banana:
...så jag vet vart jag ska parkera hästen när jag vinner på lotto!
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats: 800 kr/häst och månad (jag har två)
Vad ingår? Det är en nybyggd lösdrift med uppvärmda vattenkoppar. Fri tillgång på ensilage i foderring med nät. Halm i ligghallen. Det ingår alltså tillgång till lösdrift och stall, ensilage, gräsmanege, bete. Tillsyn och skötsel ordnar jag själv (självklart hjälps vi åt när det behövs).

Foder, mineraler: Den ena ponnyn kostar 4,9 kr/dag (147 kr/mån), den andra 4,6 kr/dag (138 kr/mån). Ger linfröolja till båda hästarna, det är den som kostar.
Försäkring: Den ena kostar 300 kr/månad (3600/år), den andra knappt 100 kr/månad (1100/år).
Skoning: Den ena skos var 12 vecka (400 kr/mån), den andra var 8:de (600/mån)
Veterinär: Vaccinering mm, ca 100 kr/månad och häst

Övrigt: Träning och tävling snittar på kanske 300 kr/mån (inga tävlingar halva året, träning varannan vecka ca)

Så sammantaget kostar mina båda hästar ca 2000 kr/månad och häst. Då har jag räknat lite högre än vad de egentligen kostar.
 
Har min på lösdrift i pappas stall, billigare blir det inte ;) det finns fördelar och nackdelar, men ekonomiskt kan det definitivt inte bli bättre för mig.

Per månad i ungefärligt snitt
Stallplats
0:-
Vad ingår? Det mesta. Hösilage, mineraler, morötter, daglig tillsyn och utfodring, men jag tar hand om alla hästar och hela stallet när pappa är iväg vilket också är ganska ofta då han jobbar mycket utomlands.
Foder, ca 100:-
Mineraler, mediciner, veterinär, 70:- i snitt kanske, den är svår att räkna på
Försäkring, 0:- (får inte försäkra henne någonstans p.g.a. hennes ålder...)
Skoning, ca 150:-
Strö, 0:-
Övrigt, kanske 50 i snitt, för massage och utrustning och sånt

Tot: ca 370/mån för mig. Billig ponny :]

EDIT: Blir nog en del i bensin också i och för sig om det räknas, stallet är inte runt hörnet precis utan ganska långt bort...
 
HAHA, ja, det heter ap-ridutveckling.:)
AP-ridutveckling? Och AP står för ap-dyrt!? ;) :p Kollade hemsidan men hittade inte så mycket bilder som jag hoppats på. Vääääldigt påkostade, snygga boxar, :) men inga bilder på loungen. Riktigt besviken över detta, :confused: varför inte visa att man har en?! Här i krokarna där jag bor har man i bästa fall en loge... :cautious:
 
För min, storhäst på ca 600kg
Stallhyra: 600kr
Vad som ingår: boxplats, hage och elen. Står i ett kollektivstall. Har 1-2 pass veckan
Strö: Oj va svårt. När han endast stod på torv ca 420kr månad(sex bal á 70kr). Runda slängor, nu har han torv+spånpellets, blir nog något billigare nu när man lärt sig mocka hans box. (haft hästen i 3 månader)
Ensilage: ca 8-900kr/månad, äter 30kg dygnet
Försäkring: 71kr/månad
Skoning: 700kr/månad (kostar ca 1400kr varann månad)
Får inget kraft alls, men får morötter/äpplen ibland: 50kr månad? max

Så ca 2800kr i runda slängor =)
 
Per månad: ca 2500-3000kr

Stallplats:
1500kr
Vad ingår? spån och in- och utsläpp

Foder: omkring 500kr

Försäkring: ca 450kr
Skoning: ca 150kr. 1000kr var sjätte vecka

Övrigt: ridhuskort 100kr, ibland tandläkare, veterinär, ny utrustning osv. Så det landar som minst på 2500-3000kr. Ibland blir det förstås dyrare.
 
Per månad: ca 2500-3000kr

Stallplats:
1500kr
Vad ingår? spån och in- och utsläpp

Foder: omkring 500kr

Försäkring: ca 450kr
Skoning: ca 150kr. 1000kr var sjätte vecka

Övrigt: ridhuskort 100kr, ibland tandläkare, veterinär, ny utrustning osv. Så det landar som minst på 2500-3000kr. Ibland blir det förstås dyrare.
Hur menar du med skoningen 150 kr? Har du nära till ridhuset?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
7 858
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 490
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 967
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 033
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp