Bukefalos 28 år!

Månadskostnad stor häst

Räknade lite om ett mycket billigt ridhus kostar 1 miljon att bygga måste man sälja 250 ridhus kort om priset är 4000 kr/år.
 
Räknade lite om ett mycket billigt ridhus kostar 1 miljon att bygga måste man sälja 250 ridhus kort om priset är 4000 kr/år.
Ja, det kanske inte är så mycket när man slår ut det på ett år. Och som du säger, en miljon på ett ridhus är nog billigt, men förhoppningsvis kan man ju utnyttja det under många år. Driften kostar ju den med... hur många ryttare betalar avgift där du bor? 250 hästar är väl ganska mycket? Stockholmsområdet? Det tar nog några år att dra in hela kostnaden för ridhuset. Tror det är billigare att köpa kort på ridskola, där driften betalas av verksamheten och kommunen ofta sponsrar en del av ridhusbygget.
 
Ja, det kanske inte är så mycket när man slår ut det på ett år. Och som du säger, en miljon på ett ridhus är nog billigt, men förhoppningsvis kan man ju utnyttja det under många år. Driften kostar ju den med... hur många ryttare betalar avgift där du bor? 250 hästar är väl ganska mycket? Stockholmsområdet? Det tar nog några år att dra in hela kostnaden för ridhuset. Tror det är billigare att köpa kort på ridskola, där driften betalas av verksamheten och kommunen ofta sponsrar en del av ridhusbygget.
Grannens ridhus betalat jag inget för att rida i då vi byter tjänster med vandra:) och där jag tränar ligger priset från 150 kr/gång till igår i tränarens pris.

Bor mellan Göteborg och Kungsbacka.
 
Räknade lite om ett mycket billigt ridhus kostar 1 miljon att bygga måste man sälja 250 ridhus kort om priset är 4000 kr/år.
Fast ett ridhus betalar. Du nog aldrig lånet på. Du betalar räntor och underhåll. Räntor och Underhåll vad kostar det 100 000 kr per år?

Ränta 3% på 1 miljon är 60 000 kr då har du 40 000kr i underhåll.

Om räntorna dubbleras så är det 120 000 kr i ränta.

Påverkar mycket med räntor.
 
Fast ett ridhus betalar. Du nog aldrig lånet på. Du betalar räntor och underhåll. Räntor och Underhåll vad kostar det 100 000 kr per år?

Ränta 3% på 1 miljon är 60 000 kr då har du 40 000kr i underhåll.

Om räntorna dubbleras så är det 120 000 kr i ränta.

Påverkar mycket med räntor.
Varför skulle ägaren inte betala av på lånet?
 
Trodde kostnader och avgifter gick in i samma kassa.
Kostnad för ridhus = betalas med inkomster från betalande ryttare. Och stöd från föreningar eller kanske kommun och olika sponsorer.
Största andelen ridhus här är privata då nästan hälften av alla som hyr ut boxar oxå har ridhus.
 
Största andelen ridhus här är privata då nästan hälften av alla som hyr ut boxar oxå har ridhus.
OK, jag bor ute i tassemarkerna, så det är nog alldeles riktigt det du säger! Tänkte inte på det. Här i krokarna är det inte så många privata ridhus alls. Mest bara en och annan bonde som hur ut några boxar där de förr hade får och kor. Klart det måste finnas massa icke sponsrade ridhus som måste gå runt av sig själva... Jag vill oxå bo där det finns massa nya, praktiska, moderna stall med eget ridhus!! :up:
 
Ursäkta mig, men 700 kr är ju normalt det samma som en årsavgift för fri tillgång till ridhus i övriga landet, fast stockholmare är ju lite konstiga när det gäller kostnader, rike mans by som det är ... allt som stockholmarna och närkingarna skriver kan nog enkelt halveras för övriga landet.
Vi betalar 2000kr/termin inridhusavgift. Utanför Stockholm såklart. Antar att det är priserna på mark och fastigheter som gör detta så dyrt för oss.
 
1200 per termin om man är medlem på vår klubb 3 mil utanför innerstan. Två ridhus, två utebanor.
Innerstan, Stockholms menar du då? Låter lyxigt med två ridhus och två utebanor! Mycket hästar som ska dela? Är det regelbundet ridgrupper?
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt
Stallplats 2950kr, då ingår Box, hagar, hö, strö, havre, in och utsläpp vardagar, skrittmaskin, ridbana och ridhus.
Tillkommer endast mineraler.
Försäkring 1000kr per månad
Skoning blir ca 700kr per månad
Strö ingår
Equiterapeut ca 4 ggr per år, ca 150kr per månad
Vet check 1 gång per år, ca 100kr per månad
Vaccin och avmaskning, 100kr per månad

Så 5000 för ovanstående, träningar ca 1600kr tillkommer, tävlingar och meeting ca 1000kr, totalt närmare 8000kr alltså.

Och vi har ju fler än en.... Dyr hobby. De andra bor hemma på vår egen gård så då blir det lite billigare, vi lägger ca 17.000 kr totalt för våra tre.
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt

Vågar inte räkna :angel: Men jag har eget stall så det är svårt att räkna på vad det kostar egentligen. Men i övrigt är det som alla andra. Ett par tusenlappar i månaden.
 
Jag brukar försöka sammanställa årskostnaderna på mina..
Häst 1/år:
Hovvård 8500
Vetvård(tandkontroll + vacc) 2000
Equieteraput 4200
Maskanalyas 450
Försäkring 2700
Mineraler 1000

Häst 2/år:
Hovvård 8400
Vetvård 2000
Equieteraput 3500
Maskanalyas 450
Försäkring 1800
Mineraler 1000

Månadskostnad: ca 2600

Sedan tillkommer utrustning(bett-letande, sadel, några täcken i år), träningar/tävlingar(ca 15000 detta år), släpet och akutvård(ingen i år).
Har egen lösdrift + belyst ridbana, svärföräldrarna har alla maskiner för att ta eget hösilage så svårt att ta ut kostnad för det. Köpt foderhalm i år då den vi tog själva inte blev bra.
Beräknade till ca 5000/månad om jag tog med de övriga.
 
De pengarna hade jag också lagt ned i ridsporten i månaden om min respektive tjänat så pass mycket att vi klarat levnadskostnaderna på hans lön.
Jag tycker att det är väl investerat när man har familj och gemensamma intressen. :up:

Jag missunnar ingen någonting och har man råd så har man men att säga att det är väl investerade pengar och menar 36 000 kr/månad för en hobby till barnen låter nästan hånfullt.
 
Jag missunnar ingen någonting och har man råd så har man men att säga att det är väl investerade pengar och menar 36 000 kr/månad för en hobby till barnen låter nästan hånfullt.

Jag fattade det som att det var ett intresse som delades av mamman? Om pappan är chef för ett stort företag lär han jobba jämt, så han har kanske inte så mycket fritid med familjen. Och mamman och barnen är i stallet - det kan ju vara så att det är till barnens hästar familjens alla pengar går. Barnens hobby är att rida, mammans hobby är att vara ponnyförälder, och pappan har ingen hobby för han jobbar för jämnan. I ett sånt läge, och om pengarna finns, kan ju 36000 framstå som väl investerade pengar. Ponnymamma kan man ju dessutom bara vara en begränsad tid, så gillar man det kan man förstå att man vill passa på medan det går. Egen ridning kan man ju hålla på med hela livet, ponnyförälder är lite mer begränsat.
 
Jag missunnar ingen någonting och har man råd så har man men att säga att det är väl investerade pengar och menar 36 000 kr/månad för en hobby till barnen låter nästan hånfullt.
Varför? Hade det varit mindre nästan hånfullt att lägga pengarna på bilar, resor eller nåt annat? Pengar som spenderas ger jobb till skillnad från pengar på kontot.
 
Jag missunnar ingen någonting och har man råd så har man men att säga att det är väl investerade pengar och menar 36 000 kr/månad för en hobby till barnen låter nästan hånfullt.

Det var inte alls menat att låta hånfullt.
Jag menar snarare, precis som @Mabuse skriver, att finns det ekonomiska medel och man har ett stort gemensamt familjärt intresse så känns det väldigt rätt att lägga ner mycket krut/tid/pengar/energi på just det intresset.
Har man så pass bra ekonomi att man inte behöver tänka på intressets medföljande utgifter så gör inte det! Tänk på de andra utgifterna, tänk på konsumtionen, tänk på mat/boende tänk på bil etc. om du nu vill men varför snåla på ett intresse som gynnar hela familjens gemenskap och dessutom bidrar med alla positiva, dokumenterade, effekter som ridsporten ger? Näe, jag står fast vid att det känns som väl investerade pengar. :)
 
Det var inte alls menat att låta hånfullt.
Jag menar snarare, precis som @Mabuse skriver, att finns det ekonomiska medel och man har ett stort gemensamt familjärt intresse så känns det väldigt rätt att lägga ner mycket krut/tid/pengar/energi på just det intresset.
Har man så pass bra ekonomi att man inte behöver tänka på intressets medföljande utgifter så gör inte det! Tänk på de andra utgifterna, tänk på konsumtionen, tänk på mat/boende tänk på bil etc. om du nu vill men varför snåla på ett intresse som gynnar hela familjens gemenskap och dessutom bidrar med alla positiva, dokumenterade, effekter som ridsporten ger? Näe, jag står fast vid att det känns som väl investerade pengar. :)

9000 i månaden inalles för en tävlingshäst tycker jag inte låter så fasligt mycket, det ovanliga, och det som gör att kostnaden galopperar iväg, är ju att ha fyra. Samtidigt, på ponnynivå går det kanske att göra en elitsatsning med de medlen, ska du elitsatsa på seniornivå så krävs mycket mer. Få har de pengarna, så ponnytiden är för många den tiden då en elitsatsning är möjlig. Sen blir det väldigt mycket dyrare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 157
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 503
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 101
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 073
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp