Månadskostnad stor häst

För min, storhäst på ca 600kg
Stallhyra: 600kr
Vad som ingår: boxplats, hage och elen. Står i ett kollektivstall. Har 1-2 pass veckan
Strö: Oj va svårt. När han endast stod på torv ca 420kr månad(sex bal á 70kr). Runda slängor, nu har han torv+spånpellets, blir nog något billigare nu när man lärt sig mocka hans box. (haft hästen i 3 månader)
Ensilage: ca 8-900kr/månad, äter 30kg dygnet
Försäkring: 71kr/månad
Skoning: 700kr/månad (kostar ca 1400kr varann månad)
Får inget kraft alls, men får morötter/äpplen ibland: 50kr månad? max

Så ca 2800kr i runda slängor =)
Grattis till hästen! Vad är det för ras? Första hästen? Hur funkar det med torv och spånpellets?
 
@Sunny Du vinner bästa-pris-per-månad med hästlängder! :up:
Trist dock att inte kunna försäkra ponnyn, man kan ju behöva vet vård och det drar ju iväg ganska fort om det händer något! Skoning 150 kr är ju otroligt billigt, hur kommer det sig? Hur gammal är hästen?
 
Grattis till hästen! Vad är det för ras? Första hästen? Hur funkar det med torv och spånpellets?

Blev en varmblodig travare som fyller 10 i år, jätte trevlig och arbetsvillig häst :)
Första riktiga foderhästen som jag står helt själv för med allt vad det innebär! :up::love:

För mig och min häst fungerar det jätte bra. Får torvens egenskaper men det blir luftigare med spånpellets i. Hade spån/torv förut men gillade det inte, förlorade för mycket av torvens + :)
 
Har min på lösdrift i pappas stall, billigare blir det inte ;) det finns fördelar och nackdelar, men ekonomiskt kan det definitivt inte bli bättre för mig.

Per månad i ungefärligt snitt
Stallplats
0:-
Vad ingår? Det mesta. Hösilage, mineraler, morötter, daglig tillsyn och utfodring, men jag tar hand om alla hästar och hela stallet när pappa är iväg vilket också är ganska ofta då han jobbar mycket utomlands.
Foder, ca 100:-
Mineraler, mediciner, veterinär, 70:- i snitt kanske, den är svår att räkna på
Försäkring, 0:- (får inte försäkra henne någonstans p.g.a. hennes ålder...)
Skoning, ca 150:-
Strö, 0:-
Övrigt, kanske 50 i snitt, för massage och utrustning och sånt

Tot: ca 370/mån för mig. Billig ponny :)

EDIT: Blir nog en del i bensin också i och för sig om det räknas, stallet är inte runt hörnet precis utan ganska långt bort...

Hänger inte med i hur du räknar... :confused:
Ex. foder 100 kr, vet, mineraler, mm, 70 kr är det per vecka eller månad?
Skoningen är 150 kr per vecka, och då blir det ca 600 kr per månad?
Är 370 kr per vecka eller månad? :) Oavsett vilket är det ju jättebilligt, men vore intressant att veta
H U R billigt det är! Om det blir 370 kr per månad exklusive skoning, ska jag be att få ställa min blivande häst hos din pappa! Spelar ingen roll vart i landet ni bor, jag flyttar! ;):D
 
Senast ändrad:
Hänger inte med i hur du räknar... :confused:
Ex. foder 100 kr, vet, mineraler, mm, 70 kr är det per vecka eller månad?
Skoningen är 150 kr per vecka, och då blir det ca 600 kr per månad?
Är 370 kr per vecka eller månad? :) Oavsett vilket är det ju jättebilligt, men vore intressant att veta
H U R billigt det är! Om det blir 370 kr per månad exklusive skoning, ska jag be att få ställa min blivande häst hos din pappa! Spelar ingen roll vart i landet ni bor, jag flyttar! ;):D
Det står månadskostnad... Jag tror att hennes/hans pappa betalar det mest! Men vilken lyx det måste vara!
 
Det står månadskostnad... Jag tror att hennes/hans pappa betalar det mest! Men vilken lyx det måste vara!
Ja, det står månad, men jag undrar hur det är med den där skoningen? 150 kr/mån låter väldigt billigt, men det kan ju vara pappa som skor oxå, och hon bara betalar för skorna? Jag vill veta hur hon lyckas få det så billigt! Har hon en gunghäst?! ;)
 
C-ponny New Forest:
Stallplats: 2200kr då ingår spånpellets, hösilage 8,5kg, ca 1kg/dag halm, in & utsläpp varje dag.

Mat
Saracen releve 229kr/20kg. ca 12 kg/mån
Riskli 480kr/20kg 12kg/mån
Lusernstrå melassfri 40kg/mån 600kr
Linfröolja 240kr/mån ca 4liter
Tiamin ( köpte dyr 400kr) finns billigare för 149kr.
Vitamin pellets 30kr/mån
B vitamin 1 burk/mån 99kr

Verkning (ponnyn är barfota)
300kr/12 vecka.
 
C-ponny New Forest:
Stallplats: 2200kr då ingår spånpellets, hösilage 8,5kg, ca 1kg/dag halm, in & utsläpp varje dag.

Mat
Saracen releve 229kr/20kg. ca 12 kg/mån
Riskli 480kr/20kg 12kg/mån
Lusernstrå melassfri 40kg/mån 600kr
Linfröolja 240kr/mån ca 4liter
Tiamin ( köpte dyr 400kr) finns billigare för 149kr.
Vitamin pellets 30kr/mån
B vitamin 1 burk/mån 99kr

Verkning (ponnyn är barfota)
300kr/12 vecka.

Försäkring ca 3000kr/året.

Fick inte med vet. Kostnader
Tandläkaravgift, vaccinationer, prov om hästen har mask och maskmedel.
 
För min, storhäst på ca 600kg
Stallhyra: 600kr
Vad som ingår: boxplats, hage och elen. Står i ett kollektivstall. Har 1-2 pass veckan
Strö: Oj va svårt. När han endast stod på torv ca 420kr månad(sex bal á 70kr). Runda slängor, nu har han torv+spånpellets, blir nog något billigare nu när man lärt sig mocka hans box. (haft hästen i 3 månader)
Ensilage: ca 8-900kr/månad, äter 30kg dygnet
Försäkring: 71kr/månad
Skoning: 700kr/månad (kostar ca 1400kr varann månad)
Får inget kraft alls, men får morötter/äpplen ibland: 50kr månad? max

Så ca 2800kr i runda slängor =)

Kan tillägga att denna månaden hade jag både hovslagare för 1360 och vet räkning för 1700kr!
 
Min häst står på lösdrift: 1500:-/ månad grovfoder och halm ingår. Vi hjälps åt med mockning och tillsyn (tre hästar så mockar 2-3 dagar/ vecka)
Kraftfoder kanske 100-150:-/månad
Skoning 600:-/månad (just nu, skos var 8:e vecka)
Bensin 500-1000:-? (Inte bara jag som tankar bilen :) )

Försäkring runt 4000:-/år
Rutinkoll av veterinär (tänder, vaccinering) 1500-2000:- kanske
Inga kostnader för träningar just nu men det kommer väl i vår :)

Tycker vi kommer billigt undan :p

På gården finns uppvärmd sadelkammare, isolerad byggnad med skötselplatser, (isolerat) kallförråd, upplyst stooor ridbana med hinder och bra ridvägar. Möjlighet att parkera transport för 100:-/månaden. Vatten har hästarna i thermobar.

Vi bor i en vanlig småstad i en storstadsregion.
 
Senaste månadskostnaden för ett 4årigt halvblod och en b-ponny, på lösdrift.
Kallhyra 450kr per häst (ingår då halm)
Hösilage 662kr för båda hästarna
El till värmebaljan 30kr
Kraftfoder (köper från stallet) 30kr/månad
Sen får de rapsolja och E-vitamin, köps vid behov.

Hovslagare var 6-7 vecka - Halvblodet går barfota för tillfället, 250kr (900kr annars, dock var 7-8 vecka då) och ponnyn halvskoning 500kr.
Försäkring 300kr/månad för halvblodet och 180kr/månad för ponnyn.

Sköter lösdriften helt själv med hö, vatten och mockning. Får hjälp av traktor att mocka två gånger om året.
Inser att jag har hästarna väldigt billigt med jämförelse för många andra.
 
Det står månadskostnad... Jag tror att hennes/hans pappa betalar det mest! Men vilken lyx det måste vara!

Ja, det står månad, men jag undrar hur det är med den där skoningen? 150 kr/mån låter väldigt billigt, men det kan ju vara pappa som skor oxå, och hon bara betalar för skorna? Jag vill veta hur hon lyckas få det så billigt! Har hon en gunghäst?! ;)

Nope, ingen gunghäst! Och det är per månad :)
Eftersom far har en mindre uppfödning med egna stora varmblodstravare som får fri tillgång och äter rätt mycket så tyckte han väl inte jag behövde betala några "fjantsummor" (i jämförelse då) för att ponnyn ska få gå där och äta 8 kg om dan. Framför allt just att stallplatsen och höet är gratis för mig gör att det blir så pass billigt att ha henne där :)
Ang. skoningen skrev jag dock fel, "verkning" skulle det stå eftersom hon går barfota. Verkningen kostar bara 300 och görs ca varannan månad = 150/månad!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 546
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 410
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 656
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp