Bukefalos 28 år!

"månadspeng"?

Pia

Trådstartare
Jag funderar en del på det här med ungdomars ekonomi, så jag tänkte göra en liten buke-undersökning.
Hur mycket får era tonåringar per månad, och vad ska pengarna räcka till? Skriv hur gamla dom är också.:bow:
 
Sv: "månadspeng"?

Har inga barn men har ju däremot varit tonåring en gång i tiden. Jag fick barnbidraget från jag var 12 år, det skulle räcka till allt förutom större klädinköp som vinterjacka, ridningen (red på ridskola, 1 gång/v. betalade de, jobbade ihop extra lektioner på ridskolan genom att hjälpa till med olika saker) och andra större utgifter. Mina föräldrar var stenhårda med detta, i början gjorde jag av med pengarna lite för fort men jag fick inte något mer när pengarna var slut. Så jag lärde mig tidigt att göra en budget och det är jag evigt tacksam för idag, har aldrig haft några bekymmer att leva på min inkomst, inte när jag var student heller utan alltid haft pengar både till räkningar och nöjen anpassade efter plånbokens storlek. Det som är viktigt tror jag är att vara tydlig med vad pengarna de får ska räcka till och inte ge efter för tjat om extrapengar för då lär man sig inget.
 
Sv: "månadspeng"?

Har ingen tonåring, men är det själv ;)

Jag får 150 kr/månad. Jag betalar inte så mycket själv. När jag köper skivor får jag betala halva själv ibland, eller om jag är ute och shoppar och köper något jag verkligen inte behöver. Jag sparar det mesta av mina pengar, senast gick det till att betala hälften av min nya ipod.
Jag är rätt bortskämd, men samtidigt förstår jag värdet av det jag köper och handlar inte för några hutlösa summor eftersom jag, till skillnad från kompisarna som shoppar järnet varje helg, rider.
Jag är 15 år.
 
Sv: "månadspeng"?

Mina barn är femton och sjutton.

De får 50 kr för varje 45 minuters jobb tex dammsuga eller skura.

Om/när de tjänat ihop 250 kr på en månad får de en bonus i form av 500 kr som de får köpa kläder för.

De får betala alla kläder själva och allt de vill ha.

Jag betalar för dotterns häst och för bredbandet (sonen älskar datorer)

Det var svårt i början men nu håller de i pengarna bra.

Sonen har dock valt bort att tjäna pengar och får då heller inga.

Han har sommarjobbat ihop pengar och får pengar från skolan.
 
Sv: "månadspeng"?

Jag har två 17-åringar som får sitt studiebidrag, 1050 kronor som skall räcka till i princip allt utom hästarna som jag finansierar.

Vill de ha mer pengar så får de jobba.
 
Sv: "månadspeng"?

Min son är 15, snart 16, och hitills har han haft 500 i månaden att disponera. Det ska räcka till godis, bio, bensin till moppen och sånt. Kläder, skor och annat har jag haft på mitt ansvar.


Nu när han börjar gymnasiet kommer han få hela sitt studiemedel att förfoga över, men då ska det också räcka till kläder. Större inköp, som jacka, skor och liknande kommer jag fortfarande hjälpa till med. Men han får själv hålla reda på vad som behövs och planera för det.


Han tjänar också extra genom att klippa gräs, hjälpa till med sånt som inte ingår i ett normalt leverne (disk osv.), passa hunden när vi inte är hemma och sånt. Jag har också för avsikt att peppa honom att ta ett helgjobb som han är erbjuden, det ger ju lite mer i plånboken.
 
Sv: "månadspeng"?

Jag har heller ingen tonåring, men är 14 år själv.

Jag får 600 kr/månad, och då betalar jag:

- Busskort
- (snart) Kontantkort
- Tidningar
- CD-skivor
- Smink, hårprodukter, osv
- Andra "extra" saker jag vill ha
(T.ex fika på stan med kompis, bio, osv.)

Jag har oftast inte så mycket pengar över.
 
Sv: "månadspeng"?

Mina grabbar på 14 resp. 15,5 år har sina barnbidrag att disponera. De får 1100:- var per månad som ska räcka till kläder, fickpengar och klippning. Fotbollskor o dyl hjälper jag till med. De får inte köpa tex godis eller dataprylar för hela bidraget utan viss del måste gå till kläder o dyl. Man måste ju tex spara lite för att kunna köpa vinterskor/jacka, iallafall med deras krav på sina kläder... Äldsta sonen får låna mitt bensinkort ibland och tanka moppen, men ofta tankar han själv.
Han har sommarjobbat och fått ihop ganska mkt pengar för en 15-åring.
 
Sv: "månadspeng"?

Min dotter är 13, snart 14. Hon har 100 kr/månad.
Hästarna betaler jag, kläder också. De 100 går mest till godis och glass.
 
Sv: "månadspeng"?

1. 18år har sitt studiebidrag på 1050:- o fri mobiltelefon plus att hon jobbar lite ca 1500:-/mån hon betalar skoning o försäkringen på sin häst o nästan alla sina kläder/nöje själv,jag betalar all foder/strö till hästen(eget stall)

2. 16år har sitt studiebidrag 1050:- o fri mobil betalar nästan alla sina kläder/nöje själv,jag betalar hans friskvårds kort.

3. 11år 400:- o fri mobil, betalar sina nöje själv,jag betalar allt gällande hans fotboll
 
Sv: "månadspeng"?

har ingen tonåring men är typ det själv:p
jag får 100 kronor i månaden å då får jag köpa allt som jag skulle vilja ha(godis, cd-skivor, ibland hästsaker). jag är 12 år snart tretton.
 
Sv: "månadspeng"?

hjälp vad många barn får mycket pengar! :eek:

Jag fick 20kr/vecka under lågstadiet, 50kr/vecka under mellanstadiet. Då betalade jag bara snacks, lekgrejer, eget kraffs själv samt om jag ville gå nån extra aktivitet i stallet förutom min 1 ridlektion/v.

Högstadiet fick jag 500kr/mån, skulle räcka till allt förutom sånt som hör till gemensamma hushållet och mat samt fick 1 ridlektion/vecka.

Gymnasiet fick jag 1050kr/mån (studiebidraget) + bostadsbidrag på 1250kr/mån = 2300kr, det skulle räcka till allt även lägenhetshyra då jag flyttade hemifrån pga studier. Jobbade hela sommarna för att få ihop pengar att lägga till under resten av året.
 
Sv: "månadspeng"?

Hej!
Jag är 13 år och får 500 i månadspeng:D
Jag köper oftast inte mycket själv för mina egna pengar, därför blir det oftast väldigt mycket över. Kanske är jag också bortskämd:eek:
 
Sv: "månadspeng"?

jag är 18år och får studiebidraget på 1050:-. Då ska jag betala allt själv förutom;

- busskort
- ciggaretter
- trumlektioner
- tidningsprenumerationer (En tidning, Iform)

Betalar mobilen själv på 700:- och har även tagit en tvättmaskin på avbetalning nu så där försvinner alla pengarna på direkten.

Har nu fått extrajobb iaf, så jag känner mig nöjd!
 
Sv: "månadspeng"?

jag är 18år och får studiebidraget på 1050:-. Då ska jag betala allt själv förutom;

- busskort
- ciggaretter
- trumlektioner
- tidningsprenumerationer (En tidning, Iform)

Betalar mobilen själv på 700:- och har även tagit en tvättmaskin på avbetalning nu så där försvinner alla pengarna på direkten.

Har nu fått extrajobb iaf, så jag känner mig nöjd!

:eek:Menar du att dina föräldrar betalar dina cigaretter??? Låter helt sjukt att föräldrar betalar för att barnen skall kunna röka... Urrrkk
 
Sv: "månadspeng"?

Jag är 18 år, får studiebidraget på 1050 kr i månaden och tjänar förutom det ca 1000 kr genom att jobba på ridskolan.
Jag betalar det mesta själv, som busskort, mobil och kläder.
Mina föräldrar betalar ridningen och kan ibland hjälpa till vid köp av vinterjacka, skor, ridhjälm eller liknande.
 
Sv: "månadspeng"?

jag har fått hela barnbidraget/studiebidraget sen 7:an, och har då fått betala allt själv.
tex kläder och skor (även dyrare inköp som vinterjacka), mobil, nöjen osv.
fast jag fick mer pengar om jag behövde till nåt speciellt och om mina pengar var slut.

jag har sommarjobbat sen jag gick i 7:an eller 8:an, satt katt/hundvakt och klippte gräs eftersom det oftast är svårt att få ett mer seriöst jobb när man är så ung.

men det har funkat bra och jag fick tidigt lära mig att det faktiskt kostade att ha kul :p
 
Sv: "månadspeng"?

Jag fick 250kr i månaden av min pappa och 100kr av mamma som skulle räcka till nöjen, kläder etc. Då jag inte gjorde av med mycket sparades det mesta. De få gånger jag köpte kläder och dylikt betalade t.ex. mamma:)

Jag fick även hela studiebidraget, dock insatt på ett sparkonto. Min pappa var (och är) skyldig mig en massa pengar så jag får fortfarande 250kr i månaden av honom (är 21 år:p).

Utöver detta fick jag sommarjobb i 2an på gymnasiet, så jobbade ihop en hel del pengar där som jag köpte lite större saker för (t.ex. en TV).
 
Sv: "månadspeng"?

Dottern, snart 15 år, får barnbidraget 1.100:-/månad att använda till kläder, skor, smycken, smink, godis, kompispresenter, nöjen m m.

Vi betalar för frisör, hygienartiklar, kontaktlinser, ridlektioner och mobiltelefon. Sponsrar ibland med pengar till ridkläder och pengar/rikskuponger om hon ska äta lunch ute.

Yngsta dottern (snart 9 år) får 150:-/månad. Pengarna ska räcka till godis, tidningar och leksaker. Hon kan spara mycket av sina pengar, eftersom hon inte precis är intresserad av shopping.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 120
Senast: Imogen
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 735
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: mysboll
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp