Bukefalos 28 år!

Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men om det är så många som vill hjälpa hästmannen så sätt i gång och bygg en lösdrift till honom med tillhörande vinterhage och ordentliga stängsel. Mark hade han ju vad är det som hindrar er? Det är det bästa ni kan göra för hans hästar för de mår med all säkerhet inte bra utav att stå inne i skitiga spiltor en hel vinter. Kan extreme homemaker bygga ett hus på en vecka kan ni väl få till en lösdrift och en hage på samma tid?

Länsstyrelsen kan inte gärna ändrar sig så länge inte förhållanden på gården inte förändras. Djurskyddslagen gäller för alla i Sverige och det är många som fått djurförbud de senaste åren. Och antingen ändrar man sitt beteende och sina förhållanden eller så blir man av med sina djur. Lagen ska vara lika för alla.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men om det är så många som vill hjälpa hästmannen så sätt i gång och bygg en lösdrift till honom med tillhörande vinterhage och ordentliga stängsel. Mark hade han ju vad är det som hindrar er? Det är det bästa ni kan göra för hans hästar för de mår med all säkerhet inte bra utav att stå inne i skitiga spiltor en hel vinter. Kan extreme homemaker bygga ett hus på en vecka kan ni väl få till en lösdrift och en hage på samma tid?

Länsstyrelsen kan inte gärna ändrar sig så länge inte förhållanden på gården inte förändras. Djurskyddslagen gäller för alla i Sverige och det är många som fått djurförbud de senaste åren. Och antingen ändrar man sitt beteende och sina förhållanden eller så blir man av med sina djur. Lagen ska vara lika för alla.
:bow::bow::bow:
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Herregud vad är det för fel på folk?! :crazy: Allmänheten förfasas över djurplågeri och det blir ren lynchstämning när djur far illa, men plötsligt så ska någon som gör att djur far illa få ha djuren kvar! Varför då?? :confused:

Håller med Snowball till 100%, sätt igång och bygg då!
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men om det är så många som vill hjälpa hästmannen så sätt i gång och bygg en lösdrift till honom med tillhörande vinterhage och ordentliga stängsel. Mark hade han ju vad är det som hindrar er? Det är det bästa ni kan göra för hans hästar för de mår med all säkerhet inte bra utav att stå inne i skitiga spiltor en hel vinter. Kan extreme homemaker bygga ett hus på en vecka kan ni väl få till en lösdrift och en hage på samma tid?

Länsstyrelsen kan inte gärna ändrar sig så länge inte förhållanden på gården inte förändras. Djurskyddslagen gäller för alla i Sverige och det är många som fått djurförbud de senaste åren. Och antingen ändrar man sitt beteende och sina förhållanden eller så blir man av med sina djur. Lagen ska vara lika för alla.

Äntligen något vettigt sagt i detta. satt länge och funderade. Prata o argumentera, ta dit korvgubbar och gudars vad kan man men vad hjälper det hästarna....
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Håller med Snowball till 100%. :)
Skönt att se kommentarer som denna, de flesta andra man ser, på facebook tex är ju helt fel ute... Tragiskt att se att de tror att länsstyrelsen har personligt agg mot hästmannen och agerar efter det. Önskar de fick en praovecka på lst så skulle de ändra uppfattning :)
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Är det inte lite typiskt svenskt det ska gnällas och klagas och protesteras och manifesteras och demonstreras men att göra någonting konstruktivt som verkligen gör skillnad näää. För hur dessa människor som vill att hästmannen ska få behålla sina hästar kan tro att hästarna mår bra i sina trånga skitiga spiltor ätandes dåligt hö är för mig en gåta. Är de verkligen djurvänner?

Det kunde ju faktiskt bli en tittarsucce Extreme Stablemakeover hos hästmannen. Någon som känner den där filmaren?

Finns tydligen en facebook grupp mot att hästmannen ska få behålla sina hästar också. Jag vet inte jag tänker inte gå med i facebook men en bekant sa det till mig igår
 
Senast ändrad:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Jag har egentligen inget kött på benen alls när det gäller detta, men min normala reaktion är iaf att risken är större att denne Hästman faktiskt verkligen är för gammal och trött för att i längden orka med dessa hästar och deras omsorg än att just länsstyrelsen har en personlig vandetta mot honom...

Det är faktiskt en äldre man vi pratar om, som lever ett eremitliv utan faciliteter och som förmodligen får slita ganska hårt bara för att kunna se om sina egnga behov om dagarna, lägger man då på yttligare 2 individer med helt andra behov kan den bördan helt klart börja bli för stor....

I mitt tycke borde man kanske omplacera flickerna och låta honom komma på kanske veckobesök för då tillgodoser man lixom bägge parter...:D
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

I mitt tycke borde man kanske omplacera flickerna och låta honom komma på kanske veckobesök för då tillgodoser man lixom bägge parter...:D

Fast han verkar ju envist vilja behålla sina flicker hemma på gården utan att göra de förbättringar som krävs. Frågan är om han kanske är lite senil rent av. Inget illa menat med det, min mormor är senil och hon tror vissa dagar att hon både har lagat mat och putsat fönster trots att det är mer än 20 år sedan hon klarade av något sådant. Och de som inte känner min mormor tror på det hon säger för vissa dagar verkar hon helt klar i sinnet och kapabel till det mesta, nästa dag kan hon gå vilse i trädgården.

Men han kanske tror att han sköter sina hästar på bästa sätt. Det är ofta de närmaste som märker senilitet först men en medicinsk personal med erfarenhet av dementa borde kunna se om det är frågan om någon sådan sjukdom. För jag börjar undra (utan att vara någon expert) om det inte ligger något sådant bakom eftersom han envist vägrar inse att han inte klarar att ge djuren de dom behöver. Är det någon av de som så gärna vill hjälpa honom som tänkt i de banorna? I så fall finns det ibland mediciner som kan hjälpa men fortfarande kan han inte få behålla sina djur tyvärr för som sagt han blir inte yngre.
 
Senast ändrad:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Det kan mkt väl röra sig om något demensstadie eller så handlar det helt enkelt om ett visst självbedrägeri... "Jag har ALLTID tatt hand om mitt, det gör jag ännu och jag KAN/GÖR allt på bästa sätt... Ingen ska komma å säga att dom far illa.... "

Det är nog ganska svårt å inse att man inte längre räcker till, att det man alltid gjort inte längre funkar och att tiderna förändras trots att man så envist försöker hålla fast vid det gamla...

Det är sorgligt, men jag tror ändå att det bästa är att förflytta hästarna... om nu inte någon bestämmer sig för att hjälpa honom i den dagliga skötseln 24/7 och är beredd att fixa så att det blir drägligt för hästarna både inne och ute...
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Det är sorgligt, men jag tror ändå att det bästa är att förflytta hästarna... om nu inte någon bestämmer sig för att hjälpa honom i den dagliga skötseln 24/7 och är beredd att fixa så att det blir drägligt för hästarna både inne och ute...

Och tyvärr är det ju ingen som ännu sett till att det finns lämpliga hagar och stall tydligen så ja hästarna bör flyttas. Det borde och kunde ha gjorts under sommaren utav alla dessa som hävdar att de vill hjälpa honom, nu är det lite sent påtänkt
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Och tyvärr är det ju ingen som ännu sett till att det finns lämpliga hagar och stall tydligen så ja hästarna bör flyttas. Det borde och kunde ha gjorts under sommaren utav alla dessa som hävdar att de vill hjälpa honom, nu är det lite sent påtänkt
Vad är det för fel på hagen/hagarna dom gått i hela sommaren? Dom är ju tydligen godkända.

LIA
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Vad är det för fel på hagen/hagarna dom gått i hela sommaren? Dom är ju tydligen godkända.

LIA

Men problemet är ju tydligen att han inte släpper ut dom i hagarna regelbundet, därför föreslog jag en lösdrift med tillhörande hage, i mitt första inlägg, så de kan gå ut när de vill. En utedrift alltså. Och stallet har ju tydligen bara spiltor till hästarna vilket ju inte är olagligt OM hästarna får komma ut dagligen men det har inte skötts tidigare år det är delvis därför han fått djurförbud. Och de får ju heller inte gå ute i hagarna som finns dygnet runt när betestillväxten tar slut om det inte finns en ligghall. Fast de kanske de skulle må bättre av än att stå i spiltor 24 timmar om dygnet
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Jag fattar faktiskt inte.... är det bara spiltorna det handlar om eller är det någon som vet exakt vad anmärkningarna är på?

Om det bara är spiltorna så är det ju som ni säger, hade ju varit en enkel sak för några att fixa till en lösdrift och det hade blivit mindre jobb för honom också, så isåfall förstår jag inte varför inte någon har tagit tag i det.

Vad var det med fodret, varför var det bristfälligt? Så dåligt kan det ju inte vara om hästarna utför ett tungt arbete och samtidigt ser välmående och trinda ut som dom iaf gör på bilderna?


Tycker del är jättesvårt. Har också blivit inbjuden till diverse facebookgrupper men inte gått med för jag kan inte ta ställning till om beslutet är riktigt eller ej, har aldrig varit där och sett hur hästarna har det. Oavsett så är det ju en tragedi som det oftast är i dessa fall och om det hade varit så lätt åtgärdat...

Jag är som sagt kluven.
Om det handlar om paragrafrytteri så är det lika fel som vanligt, när man har förbisett hur hästarna verkligen mår och riktat in sigpå centimetrar eller annat för att fälla.
Men å andra sidan kan det ju vara så att hästarna inte tas om hand ordentligt oavsett hur goda intentioner ägaren har, och då är beslutet rätt, men fortfarande sorgligt och tragiskt för ägaren.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Gammal och gammal. Han är dryga 60 år, är man för gammal för att ha 2 hästar då? Vet i så fall en hel bibba med fok som omgående måste avsluta sina aktiva hästliv. :(

Jag tror för min del att förklaringen kan vara att hans syn på hästhållning skiljer sig från dom flesta av oss. Frågan är var man drar gränser och vilka normer som ska vara gällande.

Ska grovfodret vara tjänligt, dvs inte mögligt gravt dammigt? Absolut! Men får hösilage ha "jästprickar" och får hö vara lite dammigt? Måste man använda sig av foderstater, uträknade på mg och med 4 decimaler? Måste man "komplettera" med 28 olika tillsatser, mineraler, vitaminer osv?
Var går gränsen?? Uppenbart mår hans hästar bra och ser välfödda ut, oavsett vilket foder han gett dom.

Utevistelse? Vilka minimigränser ska gälla här? I realiteten finns inga absoluta krav i dom lagar och regler vi alla har att följa. Ser man till diskussionerna på Bukefalos varierar åsikterna kraftigt och det verkar förekomma allt från utedrift till en stund ibland på ett frimärke. Har den senare kategorin bättre hästhållning än "Hästmannen"?

Hur har hans hästhållning varit, i verkligheten? Det förekommer uppgifter om instängda hästar hela vintern igenom till att dom endast enstaka dagar inte fått gått ut. Det förekommer uppgifter om att dom utfodrats med enormt dammigt hö till att dom fått bra sådant. Med mera...
Vi ser olika uppgifter härom från myndigheter, från folk som varit på plats flera gånger och från folk som aldrig satt sin fot där. Vem/vilka ska man tro på?

LIA
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Sommartid har hästarna det tydligen jättebra ute i stora hagar och äter gräs. Men vintertid får de enligt länsstyrelsen stå i dåligt rengjorda spiltor dygnet runt och får hö som lagrats ute och därför är av dålig kvalité (om jag fattade den biten rätt) Och det är ju länsstyrelsen som beslutar om djurförbudet beroende på vad som uppdagas vid deras inspektioner. Det gäller väl alla? Om en inspektör påtalar en brist och denna brist inte rättas till så blir väl djurförbud följden till slut?

Så en utedrift för vintertid hade nog hjälpt mycket men nu träder djurförbudet snart i kraft så det är lite i senaste laget att börja bygga.

OT ett par i min närhet hade för ett par år sedan två shettisar. De skötte om sina shettisar dagligen mockade, fodrade, motionerade, släppte ut i hagen ja allt som hästar anses behöva. Men vid en inspektion visade det sig att lägsta takhöjden var 2,18 så de fick djurförbud. Det var paragrafrytteri
 
Senast ändrad:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Men problemet är ju tydligen att han inte släpper ut dom i hagarna regelbundet, därför föreslog jag en lösdrift med tillhörande hage, i mitt första inlägg, så de kan gå ut när de vill. En utedrift alltså. Och stallet har ju tydligen bara spiltor till hästarna vilket ju inte är olagligt OM hästarna får komma ut dagligen men det har inte skötts tidigare år det är delvis därför han fått djurförbud. Och de får ju heller inte gå ute i hagarna som finns dygnet runt när betestillväxten tar slut om det inte finns en ligghall. Fast de kanske de skulle må bättre av än att stå i spiltor 24 timmar om dygnet

Du skrev att det inte finns "lämpliga hagar". Vilket väl ändå måste vara fel, eftersom hans hästhållning är utan anmärkning i juni i år?
Jag tycker man ska vara säker innan man kommer med påståenden i denna affär, som redan är så infekterad och full av motsående uppgifter.

Bristen, om det nu är fråga om en sådan, på utevistelse är självklart helt oacceptabel. Men om man nu, inför stundande vinter, löst detta på ett godtagbart sätt, varför kan då inte myndigheterna vänta och se? Ge ett föreläggande om minimikrav vad gäller detta, utfodring etc och så utfärda ett omgående djurförbud om det inte följs. Varför, om myndigheten har rätt, tog man inte ett omedelbart beslut om djurförbud (eller åtminstone ett hästförbud) direkt i vintras? Varför lät man hästarna lida en hel vinter??
Har han f ö fällts för något fall av vanvård eller djurplågeri?

Utedrift, javisst! :) Jag vet inte hur det skulle gå att ordna en "ligghall" på hans gård, men som du skriver så är instängt, spilta eller box, i 24/7 ett sämre alternativ. Nödvändigheten av en "ligghall" kan å andra sidan diskuteras, tycker både jag och våra hästar. ;)

LIA
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

OT ett par i min närhet hade för ett par år sedan två shettisar. De skötte om sina shettisar dagligen mockade, fodrade, motionerade, släppte ut i hagen ja allt som hästar anses behöva. Men vid en inspektion visade det sig att lägsta takhöjden var 2,18 så de fick djurförbud. Det var paragrafrytteri
Hur kunde dom få djurförbud för det? Förbud att ha hästar därinne, ja, men djurförbud?? Är du säker?

Varför skulle 2,18 vara för låg takhöjd för shettisar? Här snackar vi väl inte bara paragrafrytteri utan snarare löjliga skrivbordsregler, författade av wannabe-lantbruksexperter.

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 011
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 420
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp