Bukefalos 28 år!

Manifestation för "Hästmannen"

Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Har faktiskt varit med om exakt detsamma. 2 centimeter (från 2,20) saknades på ETT ställe (där det gick en balk) i ett stall där det bara stod shettisar. Ägarna var tvugna att höja taket till en ansenlig kostnad.

Dom fick inte djurförbud men stallet var ju inte godkänt och därför var inte hästantalet på gården godkänt så att säga.

DET är trams enligt mig. Visst måste det finnas regler och föreskrifter men när man tittar mer på sådant som är HELT oväsentligt mer än på hur djuren mår och tas om hand så är det allvarligt fel någonstans....

Man är i alla oklara fall helt utelämnad till inspektören och vad det är för typ av person känns det som.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Hur kunde dom få djurförbud för det? Förbud att ha hästar därinne, ja, men djurförbud?? Är du säker?

Varför skulle 2,18 vara för låg takhöjd för shettisar? Här snackar vi väl inte bara paragrafrytteri utan snarare löjliga skrivbordsregler, författade av wannabe-lantbruksexperter.

LIA

Sorry fel av mig förbud att ha shettisarna i stallet men då det inte fanns någon annan byggnad och de inte hade råd att bygga nytt så slutade det med att de sålde sina shettisar. 2,20 är ju lägsta höjd som godkänns i ett stll?
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Har faktiskt varit med om exakt detsamma. 2 centimeter (från 2,20) saknades på ETT ställe (där det gick en balk) i ett stall där det bara stod shettisar. Ägarna var tvugna att höja taket till en ansenlig kostnad.

Dom fick inte djurförbud men stallet var ju inte godkänt och därför var inte hästantalet på gården godkänt så att säga.

DET är trams enligt mig. Visst måste det finnas regler och föreskrifter men när man tittar mer på sådant som är HELT oväsentligt mer än på hur djuren mår och tas om hand så är det allvarligt fel någonstans....

Man är i alla oklara fall helt utelämnad till inspektören och vad det är för typ av person känns det som.
Ja, det är trams, tycker jag med, OM det är den enda bristen som finns i stallet/djurhållningen. Nu är det ju sällan så att 2 cm är den enda bristen (säger absolut inte att det inte skulle ha varit så i ditt fall), men trots det så går folk på om att det skulle vara paragrafrytteri och tar då genast upp några cm här eller där, trots att det i själva verket kan ha rört obefintlig ventilation och/eller dålig hovvård eller vad som helst utöver de där centimetrarna.

KL: Vad jag har läst mig till i hästmannens fall är det då bland annat: Taggtrådsstängsel, smutsiga spiltor som inte rengjorts eller ströats tillräckligt, grovfoder av bristfällig hygienisk kvalité. Det är som sagt vad jag läst mig till. Relativt enkla saker att rätta till om man bara vill. Frågan är om viljan finns... Det verkar inte så...
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Absolut har du rätt, många gånger finns det ju mer att anmärka på. Men i detta fallet var alla anmärkningar utan undantag absurda.

Tjejen hade två (mycket välmående och glada) afrikanska getter som vistades fritt på gården, dom skulle hon sätta tennisbollar på hornen på samt bygga en öken till för att det var deras naturliga miljö :crazy:

Det anmärktes på att hästarna var leriga vid besöket. De gick otäckade i en 5 hektar stor hage och hade givetvis rullat sig i sitt favoritlerhål -vilket hästar förväntas göra kan man ju tycka. :grin:

Det anmärktes på att hagen var "kraftigt lutande" -vilket den var just i backen mitt i hagen men resten av dom 5 hektaren var relativt plana :cool:

Inspektören skrev också att djur av olika kön inte skulle vistas tillsammans. Vilket ju kan vara ett problem om man, som hon gjorde, bedriver avelsverksamhet.

Osv osv... jag har läst protokollet så jag vet att det är sant, vilket man ju annars skulle kunna misstänka att så inte var fallet eftersom det var så befängt alltihop. Nu handlade detta om en inspektör som uppenbarligen inte ville att denna tjej skulle ha några djur men inte fann några vettiga argument för detta. Nu är nog exemplet med denne inspektör extremt men hur som helst var det inte bara att överklaga hans konstiga beslut och få rätt för det. Och taket blev obönhörligen tvunget att höjas.

Jag råkade själv ut för denne inspektör via ett utbildning/handelsstall där jag jobbade. Han dök upp mitt under en ridkurs och hittade inget att anmärka på mer än att sockerkaksbitarna som fanns till försäljning till kaffet var tvugna att plastas in bit för bit enligt någon hälsobestämmelse -vad nu detta hade med djurskyddet att göra :grin:

Med sådana erfarenheter blir man ju lite skeptisk till hur dessa inspektioner går till minst sagt. Särskilt som man ofta stöter på stall där hästarna verkligen inte mår bra, men inget görs åt dom....
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Du skrev att det inte finns "lämpliga hagar". Vilket väl ändå måste vara fel, eftersom hans hästhållning är utan anmärkning i juni i år?
Jag tycker man ska vara säker innan man kommer med påståenden i denna affär, som redan är så infekterad och full av motsående uppgifter.

Bristen, om det nu är fråga om en sådan, på utevistelse är självklart helt oacceptabel. Men om man nu, inför stundande vinter, löst detta på ett godtagbart sätt, varför kan då inte myndigheterna vänta och se? Ge ett föreläggande om minimikrav vad gäller detta, utfodring etc och så utfärda ett omgående djurförbud om det inte följs. Varför, om myndigheten har rätt, tog man inte ett omedelbart beslut om djurförbud (eller åtminstone ett hästförbud) direkt i vintras? Varför lät man hästarna lida en hel vinter??
Har han f ö fällts för något fall av vanvård eller djurplågeri?

Utedrift, javisst! :) Jag vet inte hur det skulle gå att ordna en "ligghall" på hans gård, men som du skriver så är instängt, spilta eller box, i 24/7 ett sämre alternativ. Nödvändigheten av en "ligghall" kan å andra sidan diskuteras, tycker både jag och våra hästar. ;)

LIA

Nej jag vet inte med säkerhet så du har rätt jag ska egentligen inte säga att det inte finns lämpliga hagar. Däremot så skriver tidningridsport De tre ardennerhästarna Linda, Sally och Mona får stå inne under lång tid på vinterhalvåret http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=456093 Inte godtagbart tycker jag

Och jag har inte läst att bristen på utevistelse skulle vara löst på ett godtagbart sätt inför vintern. En mängd personer har muntligt lovat att hjälpa till men muntliga avtal är inte bindande och frivillig hjälp är ingen garanti. Det är ägarens ansvar och han har inte mäktat sköta det tidigare och länsstyrelsen befarar ju då att det inte kommer skötas nu heller tyvärr.

Tidningen ridsport skriver Efter fyra tidigare förelägganden konstaterar länsstyrelsen att flera av de påtalade bristerna inte blivit åtgärdade http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=490450

Detta tolkar jag som om att han har fått tid på sig och fått påpekat vad han bör rätta till men inte gjort. Jag grundar min åsikt på det som stått på tidningenridsport.se om detta inte stämmer med verkligheten ja då har jag tolkat artiklarna fel eller så har ridsport skrivit fel.

Var det inte någon här på buke som skulle begära ut handlingarna angående hästmannen från länsstyrelsen? Och om det har gjorts stora förbättringar kan inte filmaren i såfall filma detta och visa detta då?
 
Senast ändrad:
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Gammal och gammal. Han är dryga 60 år, är man för gammal för att ha 2 hästar då? Vet i så fall en hel bibba med fok som omgående måste avsluta sina aktiva hästliv. :(

Ålder är ganska inviduellt...Jag vet massor av människor som inte ens kan knäppa sina skjortor vid en ålder av 65 medans andra yster runt som andra ungdomar

Jag tror för min del att förklaringen kan vara att hans syn på hästhållning skiljer sig från dom flesta av oss. Frågan är var man drar gränser och vilka normer som ska vara gällande.

Jag lägger ingen värdering som så i att han vill ha det som "gammeldags" för mig är det helt ok, till och med lite charmigt men kvaliten på omsorgen ska inte brista...

Ska grovfodret vara tjänligt, dvs inte mögligt gravt dammigt? Absolut! Men får hösilage ha "jästprickar" och får hö vara lite dammigt? Måste man använda sig av foderstater, uträknade på mg och med 4 decimaler? Måste man "komplettera" med 28 olika tillsatser, mineraler, vitaminer osv?
Var går gränsen?? Uppenbart mår hans hästar bra och ser välfödda ut, oavsett vilket foder han gett dom.

Man kommer långt med ett gott djuröga...själv så sitter inte jag å gör foderstater på milligram och decimaler, jag använder mitt öga och min känsel... MEN om de två sinnena börjar svikta måste man vara karl/kvinna nog för sin hatt och be om hjälp...

Utevistelse? Vilka minimigränser ska gälla här? I realiteten finns inga absoluta krav i dom lagar och regler vi alla har att följa. Ser man till diskussionerna på Bukefalos varierar åsikterna kraftigt och det verkar förekomma allt från utedrift till en stund ibland på ett frimärke. Har den senare kategorin bättre hästhållning än "Hästmannen"?

Hur har hans hästhållning varit, i verkligheten? Det förekommer uppgifter om instängda hästar hela vintern igenom till att dom endast enstaka dagar inte fått gått ut. Det förekommer uppgifter om att dom utfodrats med enormt dammigt hö till att dom fått bra sådant. Med mera...
Vi ser olika uppgifter härom från myndigheter, från folk som varit på plats flera gånger och från folk som aldrig satt sin fot där. Vem/vilka ska man tro på?

Jag har faktiskt inte en aning om hur han hästhållning vart i verkligheten, dock har jag stött på likande individer och sett att det lätt blir brister i högre stigande ålder och att självinsikten kanske inte alltid är vad den borde

LIA

Jag skrev redan i början av denna tråden att jag hade väldigt lite kött på benen, dvs i princip ingenting.... Jag har bara skrivit mina egna åsikter och tankar kring själva sakfrågan och skulle ALDRIG döma ut en människa utifrån ålder...
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Finns tydligen en facebook grupp mot att hästmannen ska få behålla sina hästar också. Jag vet inte jag tänker inte gå med i facebook men en bekant sa det till mig igår

Ja där står det mycket intressant har jag sett...eller tragiskt snarare :grin:
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

OT ett par i min närhet hade för ett par år sedan två shettisar. De skötte om sina shettisar dagligen mockade, fodrade, motionerade, släppte ut i hagen ja allt som hästar anses behöva. Men vid en inspektion visade det sig att lägsta takhöjden var 2,18 så de fick djurförbud. Det var paragrafrytteri

Djurförbud får man INTE men däremot förbud att hålla hästarna i det stallet så länge takhöjden inte uppfyller vår lagstiftning..
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Tjejen hade två (mycket välmående och glada) afrikanska getter som vistades fritt på gården, dom skulle hon sätta tennisbollar på hornen på samt bygga en öken till för att det var deras naturliga miljö :crazy:


Jag råkade själv ut för denne inspektör via ett utbildning/handelsstall där jag jobbade. Han dök upp mitt under en ridkurs och hittade inget att anmärka på mer än att sockerkaksbitarna som fanns till försäljning till kaffet var tvugna att plastas in bit för bit enligt någon hälsobestämmelse -vad nu detta hade med djurskyddet att göra :grin:

Med sådana erfarenheter blir man ju lite skeptisk till hur dessa inspektioner går till minst sagt. Särskilt som man ofta stöter på stall där hästarna verkligen inte mår bra, men inget görs åt dom....


Det finns ju, som inom alla yrken, personer som inte är så lämpade att arbeta med just det dom gör. Alla beslut kan överklagas och då är det ju andra personer som avgör om det var juridiskt riktigt beslut.
Sen angående sockerkakan; detta var antagligen flera år sedan då tillsynen låg på kommunen och samma person också hade tillsyn över ex livsmedel eller hälsoskydd.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Djurförbud får man INTE men däremot förbud att hålla hästarna i det stallet så länge takhöjden inte uppfyller vår lagstiftning..

Men om det inte finns något annat stall/byggnad på gården och det inte finns någon möjlighet att ändra takhöjden eller pengar till att bygga ett nytt stall så innebär det ju i praktiken djurförbud pga två centimeter? Men det är ett tag sedan nu då kommunen hade hand om djurtillsynen.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Jag skrev redan i början av denna tråden att jag hade väldigt lite kött på benen, dvs i princip ingenting.... Jag har bara skrivit mina egna åsikter och tankar kring själva sakfrågan och skulle ALDRIG döma ut en människa utifrån ålder...
Ändå skriver du upprepat om hans ålder, ålder i allmänhet plus blandar in demens... :(

I mitt tycke borde man kanske omplacera flickerna och låta honom komma på kanske veckobesök för då tillgodoser man lixom bägge parter...
Han får av myndigheten inte ens placera ut hästarna hos någon annan, dvs fortsätta att äga dom. Om du är inne på något slags goodwill-omplacering där någon annan skulle köpa hästarna för en billig penning och ha dom som sällskapsdjur (t ex) och skriva in besöksrätt, så tycker jag du ska ta en titt i alla dessa trådar som handlar om omplaceringar, sälja billigt mot återköpsrätt etc, osv ... Folk blir galna när sådant kommer på tal, för hästar ska slaktas istället. :eek:

LIA
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Med sådana erfarenheter blir man ju lite skeptisk till hur dessa inspektioner går till minst sagt. Särskilt som man ofta stöter på stall där hästarna verkligen inte mår bra, men inget görs åt dom....
:crazy: Instämmer.

Det anmärktes på att hagen var "kraftigt lutande" -vilket den var just i backen mitt i hagen men resten av dom 5 hektaren var relativt plana :cool:
Jaha, var det ett farligt stup där eller vad var problemet ? :confused:

Tjejen hade två (mycket välmående och glada) afrikanska getter som vistades fritt på gården, dom skulle hon sätta tennisbollar på hornen på samt bygga en öken till för att det var deras naturliga miljö
Tänk, jag har aldrig sett några vilda getter vare sig i riktig öken eller med tennisbollar på hornen :grin:

Det anmärktes på att hästarna var leriga vid besöket. De gick otäckade i en 5 hektar stor hage och hade givetvis rullat sig i sitt favoritlerhål -vilket hästar förväntas göra kan man ju tycka.
Otäckade låter otäckt ! ;)

Inspektören skrev också att djur av olika kön inte skulle vistas tillsammans. Vilket ju kan vara ett problem om man, som hon gjorde, bedriver avelsverksamhet.
:rofl::rofl::rofl: Bäst idag !
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Haha jaa... jag inser ju att denna erfarenhet möjligtvis är ganska extrem som sagt men den har de facto hänt och jag var bara tvungen att dela med mig av den :D
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Tänk, jag har aldrig sett några vilda getter vare sig i riktig öken eller med tennisbollar på hornen :grin:

Inte jag heller! Hans motivering var säkerhet, en get kunde minsann stånga av ett manslår om det ville sig illa. Hans egna ord...
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Inte jag heller! Hans motivering var säkerhet, en get kunde minsann stånga av ett manslår om det ville sig illa. Hans egna ord...
Jamen självklart! Varför har inte alla kor fotbollar på hornen? :angel:

LIA
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

Tänk, jag har aldrig sett några vilda getter vare sig i riktig öken eller med tennisbollar på hornen

Nej vilda getter behöver ingen gå in i kätten och trängas med heller. Det är vanligt att man har träkulor eller tennisbollar på såväl getter som icke avhornade kor som ren säkerhet.
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

*Kl*

Någon som vet vad som händer om "Hästmannen" inget gör innan tidsfristen går ut?
Kommer myndigheten ut och skjuter hans hästar och övriga djur på känt manér? Undrar om dom då håller med presenningar? :angel:

LIA
 
Sv: Manifestation för "Hästmannen"

*KL*

ANg hage och lösdrift, så i andra tråden står att ngn vänlig själ satt upp rep så det är korridor vintertid, mellan stall och hage. Men att hästarna ändå inte släpps ut.

Så det sitter nog mest troligt i mer än att det är 'svårt' att släppa ut. Utan om - som jag skrev i förra och det även tagits upp i den här tråden - VILJA. Han vill inte rätta sig i lagen, för han anser de har det bra som de har det. Och inte ens när han riskerar att förlora hästarna VILL han rätta sig i lagen. Tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 090
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Hästnyheter Juha Toropainen, länsveterinär i Skåne län, var med om att besluta om det uppmärksammade djurförbud för avelsprofilen Jörgen Folkesson...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp