Bukefalos 28 år!

Markarbete

nyponros

Trådstartare
Vad betyder markarbete för dig?
För mig är det att jobba med markbommar/cavaletti, dressyr med bommar liksom :p

Men har hört 3 olika varianter.
Vissa (hoppryttare) tycker att markarbete är arbete på marken, dvs "hoppdressyr". Inga bommar.

Den andra varianten är den jag själv beskrev, och den tredje är arbete som görs från marken, dvs inte uppsuttet.

Vad är markarbete för dig? Finns det något som är "rätt"?
 
Sv: Markarbete

Markarbete är för mig att jobba med hästen så som vid ridning fast från marken. Ungefär såhär alltså:
 
Sv: Markarbete

Håller med Ella_99! Markarbete betyder det här för mig:
18431888.jpg
 
Sv: Markarbete

Alltså, jag som dressyrryttare säger aldrig markarbete. Rider jag dressyr säger jag dressyr,rider jag med bommar säger jag typ trava bommar och "jobbar jag från marken - dvs longering ytterst sällan) säger jag longera.
Hoppryttare brukar dock använda ordet markarbete o då mena dressyr, fast de rider ju inte dressyr utan markarbete :D.
 
Sv: Markarbete

tycker inte att det finns något som e rätt utan det handlar om vad man pysslar med inom ridsporten. för mig e markarbete dressyr med bommar å cavalleti
 
Sv: Markarbete

för mig (som gammal hoppryttare) är "markarbete" det man rider om hästen inte ska ridas/jobbas så hårt, för att få hästen mjuk och smidig men i "lösare" form. inte så krävande vare sig för ryttare eller häst :angel:

för mig är dressyren oehört viktig, om än inte mer avancerat än upp till L.A/msv rörelsemässigt. för att få en hållbar, lydig, smidig och lyhörd häst på hinder.

dressyren är ju liksom grunden till allt tycker jag.

allt beror på hur man definierar ;) lika många människor-lika många åsikter ;)
 
Sv: Markarbete

Jag tycker inte att det finns något "rätt". Det beror helt på hur man definerar ordet Markarbete.

För mig, som hoppryttare, är markarbete dressyr med bommar. Alltså att få en mjuk, lyhörd häst som kommer mer i lite lägre och avslappnad form.
Det behöver inte vara något jobbigt utan bara en knapp timme på ridbanan med lite jogging över bommar, skänkelvikningar, serpentiner lr något lätt "studds-iknande" övning. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Markarbete

Man hör olika varianter på vad markarbete är hela tiden,
För mig är markarbete ridning med bommar.
vissa säger att hinder upp till 60 cm räknas som markarbete.
Det tycker jag räknas till hoppning, fast självklart beror det ju på vad man gör för övningar osv..
 
Sv: Markarbete

Markarbete är för mej dressyr i hoppsadel. Bommar kan vara inblandade delvis men är inte huvudsyftet.

Arbete över bommar är arbete över bommar.

Och "jobba från backen" är det tredje i min ordlista.

:D
 
Sv: Markarbete

Allt från "dressyr" som inte syftar till tävlingsstart till arbete med bommar och cavaletti. "Dressyr" som syftar till tävlingsstart är just dressyr.

"Arbete vid hand" kallar jag det Moa och Ella beskriver.
 
Sv: Markarbete

För mig är markarbete allt arbete som inte är uppsuttet, dvs löshoppning, longering, arbete vid handen, tömkörning etc.
 
Sv: Markarbete

*kl*

Från början har jag alltid sett markarbete som samma som cavaletti-jobb.

Nu säger jag väl snarare arbete från marken och då tänker jag på arbete för hand/tömkörning och dylikt.
Dressyrridning är "ridning", hoppning är hoppning, cavaletti är cavaletti osv...
 
Sv: Markarbete

Just markarbete tolkar jag som hopp-dressyr (har aldrig ens hört dressyrryttare använda uttrycket), man rider när man ska träna markarbete helt enkelt och det kan ingå bomserier och kanske några lägre gymnastikhinder.

Om jag däremot inte rider så säger jag "arbeta från marken" då det är svårt att missuppfatta.
 
Sv: Markarbete

Markarbete är för mig när man rider med bommar, studsserier mm. dvs lydnadshoppning.
Lösgörande = utan bommar, det som många kallar dressyr
Dressyr = när jag tränar typ dressyrprogram mm.
men det är jag de :p
 
Sv: Markarbete

Markarbete är för mig när man rider med bommar, studsserier mm. dvs lydnadshoppning.
Lösgörande = utan bommar, det som många kallar dressyr
Dressyr = när jag tränar typ dressyrprogram mm.
men det är jag de :p

Hmm... Om man använder koner för att öva styrsel, lydnad, balans (alltså dressyr, fast utan särskilt stora krav på form och "petridning", att man försöker ta hjälp av koner för att förbättra lyhördhet och balans istället för bommar...)
Det brukar jag göra ganska ofta som variation, 2 gånger i veckan på ett ungefär, för att jag lätt blir tjatig och tråkig när jag dressyrar "vanligt". Hade lika gärna kunnat använda bommar eftersom effekten skulle bli ungefär samma, bara att den är lite för snubbelfot så man skulle behöva vänja in det successivt.
 
Sv: Markarbete

Om jag däremot inte rider så säger jag "arbeta från marken" då det är svårt att missuppfatta.

Ja, om man inte redan innan fattar vad personen menar för att man vet vad ekipaget brukar jobba på för sätt skulle man väl tro att de arbetar i luften annars. Skolor ovan mark och sådär! ;)
 
Sv: Markarbete

Markarbete för mig är bommar och småhinder. jag är hoppryttare men brukar väl inte direkt andvända markarbete om dressyr. Dock brukar jag inte andvända ordet "Dressyr" heller.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 658
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 806
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 313
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 453
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp