Bukefalos 28 år!

Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Repgrimma ÄR skarpt. Precis som en stång ÄR skarp. Men båda kan användas utan att skada hästen. Det är dock för finlir eller rent säkerhetstänk.

Som påtalat går inte en repgrimma sönder. Men de flesta sliter sig heller inte om man har repgrimma. Man måste väga risken där..

Min tränare har ofta plockat av repgrimma då det ska lasttränas hästar. Just för att rycker hästen till blir det för skarpt. Och är hästen van att få uppträda så kan den göra det. Det ÄR risk för nackskador/nervskador om de rycker för kraftigt och de fastnar.

Förhoppningsvis hanterar man såna redskap med försiktighet och klokhet.

Håller med dig och Mackan.

Jag har personligen direkt fått inpräntat hur viktigt det är att inte på något vis sätta fast hästen i en repgrimma, vid ett tillfälle fastnade min häst i ett boxlås med repgrimman, jag trodde hjärtat skulle stanna i bröstet på mig :eek: Som tur var satt grimman löst, och hästen ryckte inte utan segdrog vilket gjorde att han gled ur den istället för att bli skadad. Det gick på en bråkdels sekund, men vad många tankar som hann flasha förbi i skallen...
Efter det är jag även noga med att hästen inte får stå och klia sig hur som helst med repgrimman på.

Jag ser tyvärr ofta folk som binder upp i repgrimma, jag brukar berätta om min erfarenhet, men de flesta tror att det är lugnt med en snabbknut så att man kan rycka loss hästen om det behövs... Jag tror dock inte att man hinner innan skadan är skedd...

Vid arbete, lastträning osv så får man ju aldrig binda eller försöka hålla repet så att det tar tvärstopp, dels för att det bara får hästen att gå emot mer och bli skärrad, men också för skaderisken. Att låta repet löpa och bromsa in mjukt brukar ha mycket bättre effekt, hästen får skutta det den behöver. (handskar är naturligtvis nödvändigt för sådant)

Vi börjar också tidigt med att skola hästen för att ge efter för tryck i nacken, att den ska följa grimman hellre än att trycka emot. Även det är delvis säkerhetstänk, det funkar kanske inte i full panik, men jobbar man bort lite av "stå emot reflexen" så funkar det i de flesta lägen.
Hästar står ju naturligt emot tryck, man får skola dem för att flytta för skänkel osv, samma med tryck över nacken. Med en häst som är välskolad i repgrimma blir det väldigt sällan ryck och mottryck. Som när min unghäst kliver på sitt rep, då får han inte panik och försöker slita sig loss, han sänker huvudet och ibland händer det att han fattar att han även måste kliva av snöret. Samma oavsett om det är vanliga grimman eller repgrimman han har på.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

När jag var i spanien förra hösten och red PRE hingstar, band de upp dem i repgrimma i betong väggen utanför stallet för skötsel och sadling. Så har de alltid gjort och det har aldrig hänt ngt (jag frågade och de tyckte jag var konstig : ).
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Så gör de i många andra länder med, USA, Argentina etc. Men dr börjar direkt fölen är små att binda upp dem så de inte kommer loss. De lär sig då aldrig försöka rycka sig fria. De vet att de inte kommer loss. De har testat som föl. De drar inte så mkt IOM att mamman ofta är bredvid.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

skuggi/ skrev:
Vi börjar också tidigt med att skola hästen för att ge efter för tryck i nacken, att den ska följa grimman hellre än att trycka emot. Även det är delvis säkerhetstänk, det funkar kanske inte i full panik, men jobbar man bort lite av "stå emot reflexen" så funkar det i de flesta lägen.
Hästar står ju naturligt emot tryck, man får skola dem för att flytta för skänkel osv, samma med tryck över nacken. Med en häst som är välskolad i repgrimma blir det väldigt sällan ryck och mottryck. Som när min unghäst kliver på sitt rep, då får han inte panik och försöker slita sig loss, han sänker huvudet och ibland händer det att han fattar att han även måste kliva av snöret.[QUOTE/]

Vi börjar också skola dem att undvika tryck. Så även mina går att släppa lös m hängande lina. Om de går på den sänker de huvudet och kliver av. Har dock alltid vanlig grimma.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja, och de i mitt stall som binder upp i repgrimma har inte råkat ut för något heller.
Normalt sett så är ju hästar vana att stå uppbundna och vet att de inte kan dra sig loss. Men jag vill inte ta den risken iaf.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

En liten notis om det här med tyglar/bett/traditionell ridning osv.

Igår när vi tränade i ridhuset kom en av stallkompisarna upp med sitt stora fullblod och red. Jag har inte sett henne rida förut, alltså på ridbana sådär. Och det såg bara så himla trevligt ut :love:
Hon började värma upp med lösa tyglar, tog bara pyttelite för någon liten "korrigering", jobbade hästen fram i en superfin form, fortfarande med i princip hängande tygel, och först när hästen var samlad och gick i fin form, då tog hon tygeln och körde lite "finlir".
SÅ trevligt :love: inte ofta jag sett så trevlig ridning på bett faktiskt :bow:
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Det jag kan tänka mig att just din häst blir så lugn och sammarbetsvillig just när repgrimman kommer fram är att du då oxå ändrar dig? Var ärlig, tror du det kan stämma? Det har ju jag absolut ingen anning om då jag inte sett er, men jag kan tänka mig att du, om än omedvetet ändrar ditt beteende och energi till en som din häst bättre lyssnar på - blir lugn. För repgrimman i sig är inget mirakelmedel, utan det är fortanade människan vid repänden som påverkar.

att din häst får repgrimman på sig- accocierar med att du och han ska bli lugna. så även om du innan varit på ett visst sätt och fortsätter fast repgrimman kommer fram så är repgrimman så starkt förknippad med just positiva uppleverser, så de kommer tillbaka. Det är ju bara posetivt -dra nytta av det :).

Nja, "lugn och samarbetsvillig" är nog att ta i ;)
Fortfarande uppspelt, men tänker sig lite mer för ibland, blir lite mindre vimsig. Lugn och sansad är jag alltid, det finns ingen anledning att bli vare sig arg eller upprörd.

Repgrimman är kopplad till positiva upplevelser, liksom tränset :)
Hon fiskar efter bettet och stoppar in det själv (så mycket för smärtupplevelser som vissa vill ha det till :angel:) och tycker att hon är klar för att börja jobba, att jag inte hunnit få på resten av tränset är en mindre detalj. När hon var konvalecent och vi promenerade mycket började hon göra detsamma med repgrimman: fiska efter den och stoppa i nosen själv.

Att hon suckar och dämpar sig när repgrimmar åker fram när vi är ute tror jag faktiskt mest har att göra med att hon vet att jag har mer att "sätta emot" när de värsta damp-anfallen kommer :devil:
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag använder inte repgrimman för att det "krävs" på något sätt, det är mitt eget fria val, efter att ha fått förmånen att lära mig dess kommunikation av en (eller flera) mycket skickliga hästtränare. Oavsett om jag använder vanlig grimma, bett (träns), bosal eller bara leder hästen i pannluggen...så fungerar min kommunikation likvärdigt. Men repgrimman hjälper både mig och hästen att förmedla, tolka och förstå varandra, och den fungerar lika bra från marken som uppsuttet. Jag rider tex in och till hästar med repgrimma/bosal.

Träning för mig är allt jag gör med hästen och varje situation tillsammans med hästen är en möjlighet till träning. Träning är inlärning, inlärning ger erfarenheter, ibland lär sig hästen saker jag inte vill, därför att den är en häst, då måste jag träna (jobba bort/förändra) det också...redskap, vare sig det är en repgirmma, bosal, träns(bett), vanlig grimma eller vad som...ska aldrig användas för att få kontroll...eller som bestraffning....eller för att orsaka smärta...utan för att hjälpa till, som en slags översättare, i samspelet mellan häst och människa...så att man har en grund att stå på i arbetet med att komma till rätta med ev. problem...

Vad gäller Trix så uppfattade jag det som att h*n såg själva repgrimman som lösningen på sitt problem...och om h*n menade att hästen lyssnade på repgrimman för att den var skarp...så var det troligtvis för att h*n själv hade gjort den skarp...

Du har hakat upp dig på orden "bestraffning", "smärta" och "kontroll". Nämner dem ofta och gärna i samma mening, vilket uppenbarligen innebär att "kontroll" för dig är negativt laddat.
Upplysningsvis finns det ställen och situationer där man faktiskt måste se till att ha kontroll om något oförutsett inträffar. För allas säkerhet.

Ja, repgrimman är stark. Ja, jag har behövt använda den en eller två gånger på skarpen innan saker och ting tog en ände med förskräckelse.
Det var ingen bestraffning, utan en tillsägelse på skarpen att nu fick det faktiskt vara nog.
En motiverad tillsägelse accepteras fullt ut som en sådan, hade märren tagit det som "bestraffning" så hade hon låtit mig få veta det, tappat tilliten till mig och behandlat mig som luft.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

/.../
Lager: tkr du ska informera de som du ser binder upp sina hästar i repgrimman att det är helt galet å att de får sluta med det genast!


Har gjort det, några gånger. Men jag är en ond dressyrryttare som inte alls vet hur repgrimman funkar. :cool:

Däremot har jag talat med XX-tränaren som åker runt en hel del här, frågat explicit om detta, och om h*n kanske kunde ta upp det vid nästa träning. Har inte sett något resultat än, men om tränaren säger samma sak tar det nog mer skruv än när jag gör det. :rofl:
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Så gör de i många andra länder med, USA, Argentina etc. Men dr börjar direkt fölen är små att binda upp dem så de inte kommer loss. De lär sig då aldrig försöka rycka sig fria. De vet att de inte kommer loss. De har testat som föl. De drar inte så mkt IOM att mamman ofta är bredvid.


Liknar hästar som hobblas?

Får benen ihopsatta för att inte kunna springa iväg vid paus på långritter, och ska då även lära sig att vara lugna om de fastnar med benen i rep/sly/annat. Det är ju förbjudet här, men görs väl rätt friskt på andra ställen vad jag vet...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

/.../
...vid ett tillfälle fastnade min häst i ett boxlås med repgrimman, jag trodde hjärtat skulle stanna i bröstet på mig :eek: Som tur var satt grimman löst, och hästen ryckte inte utan segdrog vilket gjorde att han gled ur den istället för att bli skadad. Det gick på en bråkdels sekund, men vad många tankar som hann flasha förbi i skallen.
/.../


Det går skitfort och så står man där i chock nästan... För massor av år sedan band jag upp en häst i ryggstödet på en ponnysulky (ja, det var korkat). Hästen blev rädd för något, hoppade bakåt och slet loss en lång bräda, ena delen av ryggstödet, som nu hängde och slängde i grimskaftet... och skrämde såklart hästen halvt från vettet.

Att jaga hysterisk häst med en bräda slående efter sig - det gav en ordentlig adrenalinkick.

Varken grimman eller grimskaftet gick sönder, och panikhaken var inte till mycket hjälp när hästen väl satt iväg.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Angående det där med att "en vanlig grimma går sönder", gör de verkligen det? Nylongrimmor?
Alltså, visst, de går sönder innan repgrimman gör det, men går de sönder innan hästen verkligen?

Tänker på en incident när en stallägare hade bundit en stor och kraftig, och minst sagt spattig, i en flakvagn som stor på gårdsplan. En sån där stor och tung en ni vet..
Åbäket(hästen) skulle väl prova att gå därifrån vilket såklart gjorde att åbäket(vagnen) började släp/rulla emot hästen.

Åbäke nr 1 får naturligtvis panik, kastar sig i alla möjliga riktningar samtidigt ungefär, rycker och sliter(och börjar få upp ganska bra fart på den tunga och rostiga flakvagnen) tills han tillslut lyckas slita loss den bräda han satt fast i.

Vi andra stod typ såhär :eek: på rad, hur närmar man sig DET ekipaget liksom :confused:

Ja, hursom, åbäket(hästen) kom lös och satt väl iaf ihop på ytan, eftersom ägaren inte tog den till vet så vet jag inte om den blev skadad.
Men det var rejäla krafter som fördelades på nacken på den hästen, och grimman höll... Visst hade en repgrimma gjort större skada, men nylongrimmor är nog inte att förakta heller...

Minns förresten att jag hade grimma på min första häst i hagen,för att hålla fast flugluvan. Jag stod där och kollade på honom när han går fram till ett träd, kliar sig, fastnar och sliter loss hela trädet från backen innan han kommer loss :eek:
Ganska litet och halvdött träd, men ändå, grimman höll och hade inte trädet gått sönder hade nog hästen gjort det... Blev ingen mer grimma i hagen...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Liknar hästar som hobblas?

Får benen ihopsatta för att inte kunna springa iväg vid paus på långritter, och ska då även lära sig att vara lugna om de fastnar med benen i rep/sly/annat. Det är ju förbjudet här, men görs väl rätt friskt på andra ställen vad jag vet...

Fast ärligt Lager.... jag tycker hetsen runt att hantera repgrimma är rätt överdriven. Ska det ältas om hur olämplig och livsfarligt skadlig den är i ogynnsamma händer osv, kan vi lika gärna dra upp graman och gummisnodd och pessoa bett och hela kittet liksom. Det blir så överdrivet när man sitter och förfasar sig om att repgrimmor säljs i affärer. Folk är väl inga puckon kan jag tycka, som använder ngt som inte funkar eller som skulle ställa till det rejält drastiskt, skulle hästen reagera negativt på en repgrimma så borde det bli minst lika uppenbart som om den tar skada av gramanridning eller ett pessoa bett. Fast personligen kan jag nog tycka att reaktionen i en repgrimma som används för saftigt torde vara mer tydlig och få tillochmed den mest trögfattade människa att reagera : )
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Nylon grimmor, särskilt de som tillverkats senaste 15 åren, går sönder rätt så direkt, då spännena bryts av/knäpps av.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ok, de låter ju bra att det har blivit en så pass positiv upplevelse till den grad att du märker en skillnad i beteendet :).
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Det var menat som en fråga angående hästträning i andra länder - att de sattes fast i betongvägg som föl.

Inte som som en liknelse med att svenska NH-människor köper repgrimmor.... :D
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Nä det förstår jag, skulle inte tagit med citatet utan vände mig rent generellt till förfasandet över repgrimmornas vara här i tråden.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

(Som mackan också skrev...) Ja, normalt går de sönder.

Det har jag varit med om ett par gånger, och det behövs inte jättemycket styrka bakom i vanliga fall, Om grimman dessutom har brett nackstycke så fördelas trycket också mer. Antingen går grimman sönder i spännena, eller så går grimskaftet av.

Senast det hände var när någon gick förbi hästis med en grep, han studsade till tre meter - ritsch så var grimman i två delar. Behövdes inget "ta sats" där inte... Är man osäker kan man binda en slinga halmsnöre i grimman och ha grimskaftet i det.

Har ingen aning om varför grimman inte gick sönder till hästen som drog med sig brädan. Men det var rätt länge sedan som sagt...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag blev engagerad framförallt då det kom upp som ett mjukare alternativ till bett - vilket jag inte kan se att det är. En människa som sitter och hänger i en graman är inte mycket bättre än en som rycker i en repgrimma.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 016
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 194
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp