Bukefalos 28 år!

Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Det jag kan tänka mig att just din häst blir så lugn och sammarbetsvillig just när repgrimman kommer fram är att du då oxå ändrar dig? Var ärlig, tror du det kan stämma? Det har ju jag absolut ingen anning om då jag inte sett er, men jag kan tänka mig att du, om än omedvetet ändrar ditt beteende och energi till en som din häst bättre lyssnar på - blir lugn. För repgrimman i sig är inget mirakelmedel, utan det är fortanade människan vid repänden som påverkar.

att din häst får repgrimman på sig- accocierar med att du och han ska bli lugna. så även om du innan varit på ett visst sätt och fortsätter fast repgrimman kommer fram så är repgrimman så starkt förknippad med just positiva uppleverser, så de kommer tillbaka. Det är ju bara posetivt -dra nytta av det :).
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Fast här hade du alltså kunnat lastträna i vanlig grimma. Men väljer repgrimman för att göra tydligare för dig själv hur hästen reagerar?

Jag låter kanske tjatig och ber i så fall om ursäkt. Är bara nyfiken på varför repgrimman används. Jag tror nämligen, med tanke på hur många som använder den idag, att den sitter på många hästar utan någon egentlig eftertanke. På samma sätt naturligtvis som att en del ryttare använder olika typer av bett utan att tänka på varför egentligen.

För tydlighets skull, jag säger INTE att du använder repgrimma utan eftertanke.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Tja nu visar du bilder från en annan kultur- repgrimmans ursprung.

Jag har då aldrig försökt att stoppa en häst på det där viset o har heller inte hästar som känner sig nödgade att beté sig så.

Stromkast. din kontakt är det faktiskt inte många som har. De kliver ju in i din zon- tabu;)
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja vanlig grimma går alldeles utmärkt det med. Men en repgrimma är betydligt skarpare och man kan mao göra väldigt små signaler med handen som hästen känner. Även det på 8 meter och står jag vid repändan och gör en liten rörelse, fram och tillbaka så känner hästen det. Det känns tom om man så bara vill dutta på repet lite grann. Jag har själv testat på mig själv och det känns verkligen tydligt, man tror inte det kanske först, men testar man så känns det.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja vanlig grimma går alldeles utmärkt det med. Men en repgrimma är betydligt skarpare och man kan mao göra väldigt små signaler med handen som hästen känner. Även det på 8 meter och står jag vid repändan och gör en liten rörelse, fram och tillbaka så känner hästen det. Det känns tom om man så bara vill dutta på repet lite grann. Jag har själv testat på mig själv och det känns verkligen tydligt, man tror inte det kanske först, men testar man så känns det.

Du skrev så bra, så jag skriver bara under.

Har man testat att hålla i en vanlig grimma medan någon annan försöker förmedla små signaler, och sedan jämfört med repgrimma, så vet man varför man vill använda den.

Tex när vi var ute i skogen igår, jag och unghästen, det var lerigt och trångt på en del ställen och ibland fick han gå före av praktiska skäl. Om han då någon gång började stövla iväg snabbare än vad jag klarade :angel: så räcker det med ett mycket diskret litet skak i grimskaftet, så bromsar han in och väntar tills jag dragit upp skorna ur leran typ :p

När vi arbetar på ridbanan så börjar jag med en handsignal(med rephanden) sedan förstärker jag(om nödvändigt) genom att korta upp repet såpass att hästen känner åt vilket håll repet "drar" samtidigt som jag ger handsignalen, det krävs bara att repet är såpass sträckt att det inte ligger på backen för att hästen ska känna riktningen. Han lär sig tillslut att följa bara handsignalen.

Uppsuttet så ger även minsta lägesändring av den långa tygeln signaler till hästen. Sitter man med ett bett och långa tyglar så känner hästen ju inte skillnad på långa här, eller långa där. Typ.

Unghästen lyder(oftast) bara handsignaler även i vanlig grimma eller helt utan förståss, men tex ute i okända marker osv tycker jag dessutom att det är skönt att ha honom i repgrimma, OM det mot förmodan skulle "brinna" i skallen på honom, så har jag något med lite mer effekt än en vanlig grimma.
Inte för att det brukar brinna i skallen på honom, men man vet ju aldrig med hästar :love:

Under inridning tycker jag att det varit skönt med repgrimma för att slippa risken att hästen får ett(oavsiktligt) ryck i munnen om den skulle skutta till, eller tom tappa mig :p som unghästen gjorde sist.
Jag kunde inte låta bli att försöka hålla mig fast när jag föll(är inte så erfaren avramlare) och jag är glad att det inte var tyglar och bett jag höll mig i då...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

+ karamelldrottningen

Tack för att ni tar er tid och förklarar varför ni använder repgrimman (även om jag är fundersam angående "brinner i skallen", för det var ju enligt Fiador fel tillfälle att använda repgimma).

Dock kan jag inte i något fall se att man hade behövt ett så skarpt hjälpmedel. Men jag är nog mer verbal än er kanske. Min gamla häst t.ex. stannade om jag sa "sssssss" (det gör hundarna också). Nuvarande hästen blir också allt duktigare på sådana signaler. Jag pekar dit vi ska, pekar höger innebär sväng höger. Uppsuttet så gäller också rösten och i kombination med sitsen. Det är förvånansvärt små signaler från sitsen som hästen känner, så små faktiskt att jag tycker att en "skakning" i ett långt rep fastsatt i en repgrimma skulle vara en väldigt grov hjälp.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

+ karamelldrottningen

Tack för att ni tar er tid och förklarar varför ni använder repgrimman (även om jag är fundersam angående "brinner i skallen", för det var ju enligt Fiador fel tillfälle att använda repgimma).

Dock kan jag inte i något fall se att man hade behövt ett så skarpt hjälpmedel. Men jag är nog mer verbal än er kanske. Min gamla häst t.ex. stannade om jag sa "sssssss" (det gör hundarna också). Nuvarande hästen blir också allt duktigare på sådana signaler. Jag pekar dit vi ska, pekar höger innebär sväng höger. Uppsuttet så gäller också rösten och i kombination med sitsen. Det är förvånansvärt små signaler från sitsen som hästen känner, så små faktiskt att jag tycker att en "skakning" i ett långt rep fastsatt i en repgrimma skulle vara en väldigt grov hjälp.

Jag gissar att Fiador menar att repgrimman inte är till för att användas som genväg, istället för att reda ut varför hästen beter sig illa.
I mitt fall är hästen ung och har inte varit ute mycket, jag räknar med att han kan tänkas bralla till någon gång, och som han är stooor så är det skönt att veta att jag kan kontrollera honom även i lite kritiska lägen.
Kanske kan jag det även med en vanlig grimma, antagligen, men eftersom att den även är ett bra kommunikationsmedel så väljer jag den när vi går ut och går.

Det du beskriver är ju så det ska vara, men i början behöver man ju lära in de där signalerna, jag tycker att en repgrimma är bra till sånt.
Största anledningen till att jag fortfarande rider den vuxna hästen i repgrimma är att han har lite "issues" med bett, så det har helt enkelt varit enklast att bara fortsätta med grimman. Jag skulle antagligen kunna rida med en vanlig grimma idag, jag ser dock ingen skillnad på hans beteende med grimma resp repgrimma, så jag tror inte han har något emot den, så då har jag fortsatt med den.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

KL
Kul att ni som använder repgrimman är så försiktiga med den. då undrar jag varför man måste ha den.
Inte fasen har jag träns på eller kedja o doningar som mer är av samma art som repgrimman. Tränset är ett ridredskap eller om man måste försäkra sig om att hästen inte får tappas.

IRL har jag sett folk- vuxna stå o tokrycka i hästens huvud varav den till slut reser sig, skakar på huvudet som hästar gör när de gör illa nacken- slår upp huvudet i ngt. O människan menar att hästen är bråkig= fattar inte varför den reagerar så- tja världens snällaste häst- dock unghäst.

Hur fasen ska hästen förstå vad som förväntas v den på det ivset.
Var tydlig på hästvis.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag måste inte ha den, men jag vill ha den.
Antagligen av samma skäl som du vill ha träns.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

knapplån

Här ser jag repgrimmor lite här och där i småstallen - folk skaffar dem oavsett om de egentligen tränas med eller inte, och de används ofta som en vanlig grimma, för transport till och från hage samt vid uppbindning. Det har blivit någon av en modefluga, man visar grupptillhörighet genom att ha en sådan, gissar jag. Lite som när alla hoppryttare skulle ha pullargrimma på tränset. Sååå ute att ha vanlig engelsk... Men såklart finns det ett stort gäng som leder omkring sina hästar i dem också, och "övar" saker. Eller har den som extra hjälp om hästen är sprättig.

Jag har ingenting per automatik emot att man använder sig av hjälpmedel, däremot när det blir något oövertänkt. Man har det bara för att man ska, resten av världen har bara inte insett sanningen.

Detsamma gäller ju med folk som fnattar runt med specialbett och stänger i olika utföranden utan att ha koll på hur de faktiskt verkar. Men det såg fräsigt ut på hyllan i affären. Hästen viker ju in näsan fint, och är lugn. Bara jag är mjuk i handen så är det snällt...

Tycker det är samma sak där. Istället för att lära sig rida, och skola sin häst så hittar man på en massa ursäkter - det är HÄSTEN det är fel på, den ska disciplineras. När det är ryttaren som inte klarar att förklara för den vad den förväntas göra, och det är ryttaren som blir rädd.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

/.../
IRL har jag sett folk- vuxna stå o tokrycka i hästens huvud varav den till slut reser sig, skakar på huvudet som hästar gör när de gör illa nacken- slår upp huvudet i ngt. /.../


Jag med. Inte särskilt ofta dock.

Folk med något litet vett har väl på ridskolan fått höra att man inte ska rycka hästen i munnen... däremot inte att man inte ska rycka den i huvudet. Bara för att bettet är borta är det inte = snällt hjälpmedel.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag måste inte ha den, men jag vill ha den.
Antagligen av samma skäl som du vill ha träns.
Men jag sätter inte oxå på kedja för att få det att bli skarpt o skulle jag... gud hjälpe mig, lyckas med att tappa hästen så går týgeln eller sidostycket av om den kliver på tygeln- många svaga punkter.

Repgrimman går inte sönder- med hästens huvud kan bli rejält sargat
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag måste inte ha den, men jag vill ha den.
Antagligen av samma skäl som du vill ha träns.
Jag som trodde att målet var att kunna gå helt utan grimma.

Jag har vanlig grimma på i all hantering o hästarna är utan i hagen- slipper ha ngt över nacken.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

KL

Pajkastningen till höger och vänster i denna tråden orkar jag inte gå in i. Jag kan dock säga att jag för ca 5 år sen nu, lett en 1.70 konvalecent ute i skog och mark i 2 månaders tid som hade en massa energi, och det gjorde jag i repgrimma då effekten av denna utan att man ens behövde ha några utspel från hästens sida ö.h.t, var betydligt mera effektiv än att leda i träns med deltatygel och grimskaft i deltat. Det säger en hel del om vad repgrimman kommunicerar och hur den inverkar. Jag tycker repgrimma är ett eminent verktyg som inte skiljer sig ett dugg från andra verktyg beroende på vad man eftersträvar och vill ha ut av den. Varken mer eller mindre. Och precis som alla andra verktyg utrustningsmässigt på hästen och i hästhanterarens händer, så beror effekten huruvida den blir "bra eller dålig" på hur redskapet används och hanteras. Varken mer eller mindre.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

:bow: Jag håller med.

Jag har inget behov av repgrimma på mina. Jag rider för det mesta i träns eller kandar om jag rider dressyr, då jag föredrar att kunna påverka käken/tungan för att nå bäst resultat. Jag tycker kontakten blir känsligare och mer levande i munnen på hästen vid dressyrjobb. Larv i skogen ridning eller tömkörning/longreining kan jag lika gärna göra i vanlig grimma förutsatt att den inte skulle skava/åka fel med tygel/töm.

Repgrimma ÄR skarpt. Precis som en stång ÄR skarp. Men båda kan användas utan att skada hästen. Det är dock för finlir eller rent säkerhetstänk.

Som påtalat går inte en repgrimma sönder. Men de flesta sliter sig heller inte om man har repgrimma. Man måste väga risken där..

Min tränare har ofta plockat av repgrimma då det ska lasttränas hästar. Just för att rycker hästen till blir det för skarpt. Och är hästen van att få uppträda så kan den göra det. Det ÄR risk för nackskador/nervskador om de rycker för kraftigt och de fastnar.

Förhoppningsvis hanterar man såna redskap med försiktighet och klokhet.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

KL

Till er som använder repgrimma. Vad är det ni gör som ni anser att det krävs repgrimma för? Vilka moment anser ni repgrimman vara bra/bäst till?

Jag har aldrig använt repgrimma själv och ser inget behov av den alls. Men jag blir förvirrad av att läsa här. Å ena sidan är det tydligen ett "tydligt" redskap. Å andra sidan får man inte använda den för att bli tydligare (som i Trix' fall?). Å ena sidan ska den användas i träning, men å andra sidan är det träning bara att leda hästen och därför ska den användas vid ledning. Jag är förmodligen trög på måndag morgon, men jag tycker ovanstående blir ganska motsägelsefullt.

Jag använder inte repgrimman för att det "krävs" på något sätt, det är mitt eget fria val, efter att ha fått förmånen att lära mig dess kommunikation av en (eller flera) mycket skickliga hästtränare. Oavsett om jag använder vanlig grimma, bett (träns), bosal eller bara leder hästen i pannluggen...så fungerar min kommunikation likvärdigt. Men repgrimman hjälper både mig och hästen att förmedla, tolka och förstå varandra, och den fungerar lika bra från marken som uppsuttet. Jag rider tex in och till hästar med repgrimma/bosal.

Träning för mig är allt jag gör med hästen och varje situation tillsammans med hästen är en möjlighet till träning. Träning är inlärning, inlärning ger erfarenheter, ibland lär sig hästen saker jag inte vill, därför att den är en häst, då måste jag träna (jobba bort/förändra) det också...redskap, vare sig det är en repgirmma, bosal, träns(bett), vanlig grimma eller vad som...ska aldrig användas för att få kontroll...eller som bestraffning....eller för att orsaka smärta...utan för att hjälpa till, som en slags översättare, i samspelet mellan häst och människa...så att man har en grund att stå på i arbetet med att komma till rätta med ev. problem...

Vad gäller Trix så uppfattade jag det som att h*n såg själva repgrimman som lösningen på sitt problem...och om h*n menade att hästen lyssnade på repgrimman för att den var skarp...så var det troligtvis för att h*n själv hade gjort den skarp...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Det du beskriver är ju så det ska vara, men i början behöver man ju lära in de där signalerna, jag tycker att en repgrimma är bra till sånt.

Jag använder kroppen till sådant. T.ex. säg "sssss" samtidigt som man rätar på sig och saktar ned/stannar. Det har funkat på både hästar och hundar.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

knapplån

Här ser jag repgrimmor lite här och där i småstallen - folk skaffar dem oavsett om de egentligen tränas med eller inte, och de används ofta som en vanlig grimma, för transport till och från hage samt vid uppbindning. Det har blivit någon av en modefluga, man visar grupptillhörighet genom att ha en sådan, gissar jag. Lite som när alla hoppryttare skulle ha pullargrimma på tränset. Sååå ute att ha vanlig engelsk... Men såklart finns det ett stort gäng som leder omkring sina hästar i dem också, och "övar" saker. Eller har den som extra hjälp om hästen är sprättig.

Jag har ingenting per automatik emot att man använder sig av hjälpmedel, däremot när det blir något oövertänkt. Man har det bara för att man ska, resten av världen har bara inte insett sanningen.

Detsamma gäller ju med folk som fnattar runt med specialbett och stänger i olika utföranden utan att ha koll på hur de faktiskt verkar. Men det såg fräsigt ut på hyllan i affären. Hästen viker ju in näsan fint, och är lugn. Bara jag är mjuk i handen så är det snällt...

Tycker det är samma sak där. Istället för att lära sig rida, och skola sin häst så hittar man på en massa ursäkter - det är HÄSTEN det är fel på, den ska disciplineras. När det är ryttaren som inte klarar att förklara för den vad den förväntas göra, och det är ryttaren som blir rädd.


Håller med i allt och det är vad jag också ville säga :bow:

Just repgrimman är ju extremt lätt att hitta också. Det är inte bara i hästsportaffärer, utan den har numera sin givna plats hos knallar ute på diverse marknader. Och gärna i olika käcka färger också.
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Jag som trodde att målet var att kunna gå helt utan grimma.

Jag har vanlig grimma på i all hantering o hästarna är utan i hagen- slipper ha ngt över nacken.

Ja? Men tills dess så använder jag repgrimman. I dagsläget använder jag den knappt alls vid ridning, men av säkerhetsskäl så tror jag knappast jag kommer rida ut helt utan.

Eh.. våra hästar har naturligtvis ingen grimma på sig i hagen heller... som vanligt, konstiga kommentarer från dig...
 
Sv: Markträna + ridning samma dag tillfälle?

Ja jag vet då ingen som lämnar repgrimman på i hagen, däremot finns det ju de som har vanlig grimma på sig.

Lager: tkr du ska informera de som du ser binder upp sina hästar i repgrimman att det är helt galet å att de får sluta med det genast!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 004
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 384
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 156
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp