Bukefalos 28 år!

Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Så halvtidssjukskrivnas lediga tid är mindre värd?
Är man halvtidssjukskriven finns det ju en skada/sjukdom som många gånger gör att man återhämtar sig långsammare det är ju därför man jobbar halvtid
Det är inte jättekul att höra "varför är du trött du jobbar ju bara halvtid" när kroppen skriker av smärta och allt gör ont trots smärtstillande
Nu är handels dessutom ofta ett tungt och stressigt arbete men jag är för gammal och för skadad för att försöka hitta ett nytt så det är bara att bita ihop så länge det går men jag orkar verkligen inte jobba mer än 15 timmar i veckan och jag har försökt men lite fritids intressen ska väl jag också få orka med
Är man sjukskriven FÅR inte arbetsgivaren ta ut mertid. Finns kapaciteten för mertid ska sjukskrivningsgraden minskas. Arbetstidslagen förhåller sig till att normalarbetstid är 40h per vecka och det är väldigt naturligt att övertid handlar om mer tid än normalarbetstid.

Vänd på det, varför ska din femte timme värderas högre än din kollegas femte timme?
 
Är man sjukskriven FÅR inte arbetsgivaren ta ut mertid. Finns kapaciteten för mertid ska sjukskrivningsgraden minskas. Arbetstidslagen förhåller sig till att normalarbetstid är 40h per vecka och det är väldigt naturligt att övertid handlar om mer tid än normalarbetstid.

Vänd på det, varför ska din femte timme värderas högre än din kollegas femte timme?
Mertid och övertid är inte samma sak (i a f inte i de avtal/på de arbetsplatser jag är/har varit)
Mertid=arbete från (avtalad) deltid upp till heltid
Övertid= tid utöver heltid.

I övrigt håller jag med om ditt resonemang.
 
Mertid och övertid är inte samma sak (i a f inte i de avtal/på de arbetsplatser jag är/har varit)
Mertid=arbete från (avtalad) deltid upp till heltid
Övertid= tid utöver heltid.

I övrigt håller jag med om ditt resonemang.
Ja, precis. Det som skulle kunna utgöra mertid är redan ersatt genom sjukpenning, för att det finns en medicinsk bedömning om att man inte har mer arbetskapacitet. Det måste arbetsgivaren (och arbetstagaren) förhålla sig strikt till.
 
Jag arbetar deltid. 70procent. Om jag erbjuder mig själv att ta extrapass är jag nöjd med fyllnadstid som är 125 procent av lönen. Om jag blev beordrad får jag såklart övertid 240 procent av lönen. Det känns rimligt för mig.
 
Så halvtidssjukskrivnas lediga tid är mindre värd?
Är man halvtidssjukskriven finns det ju en skada/sjukdom som många gånger gör att man återhämtar sig långsammare det är ju därför man jobbar halvtid
Det är inte jättekul att höra "varför är du trött du jobbar ju bara halvtid" när kroppen skriker av smärta och allt gör ont trots smärtstillande
Nu är handels dessutom ofta ett tungt och stressigt arbete men jag är för gammal och för skadad för att försöka hitta ett nytt så det är bara att bita ihop så länge det går men jag orkar verkligen inte jobba mer än 15 timmar i veckan och jag har försökt men lite fritids intressen ska väl jag också få orka med
Tyvärr är det ju den attityden som märks av, att du har ingen rätt att vara trött eller tacka nej. Du är ju ledig massor. Jag har heller inte orkat bråka med försäkringskassan så jag är inte halvtidssjukskriven. Det gör tyvärr inte min arbetsförmåga större.
 
Tyvärr är det ju den attityden som märks av, att du har ingen rätt att vara trött eller tacka nej. Du är ju ledig massor. Jag har heller inte orkat bråka med försäkringskassan så jag är inte halvtidssjukskriven. Det gör tyvärr inte min arbetsförmåga större.

Jag ser det nog precis tvärtom - det finns en medicinsk bedömning som styrker att arbetsförmågan är nedsatt och då FÅR inte arbetsgivaren beordra mertid eller övertid för den delen. Det är alltså ingen diskussion om att "tacka nej" när det gäller arbetssituationen. För någon som inte är sjukskriven finns ingen medicinsk bedömning om att det finns en gräns, det förutsätts att man då ska orka 40 h per vecka. Och kanske en del till på övertid om det behövs.

För vissa vore det säkert gynnsamt att bli sjukskrivna på 0 procent, för att slippa bli överbelastade med övertid. Men det förekommer inte efter vad jag vet....
 
Är man sjukskriven FÅR inte arbetsgivaren ta ut mertid. Finns kapaciteten för mertid ska sjukskrivningsgraden minskas. Arbetstidslagen förhåller sig till att normalarbetstid är 40h per vecka och det är väldigt naturligt att övertid handlar om mer tid än normalarbetstid.

Vänd på det, varför ska din femte timme värderas högre än din kollegas femte timme?

Nästan rätt, arbetstidslagen 5§ reglerar att ordinarie arbetstiden får högst vara 40 timmar i veckan.
 
För vissa vore det säkert gynnsamt att bli sjukskrivna på 0 procent, för att slippa bli överbelastade med övertid. Men det förekommer inte efter vad jag vet....
Att säga åt en person som har medicinska förhinder att arbeta övertid att hen bör skaffa sig ett sjukintyg som styrker nedsättningen av arbetsoförmågan är inte en helt ovanlig rådgivning.

Om du nekar att arbeta övertid kan arbetsgivaren försöka skilja dig från din anställning (vilket tyvärr inte är helt ovanligt), allt underlag som sjukintyg etc kan vara mycket viktiga för att du skall behålla ditt arbete. Men om det går så långt blir också det fackliga medlemskapet en förutsättning för att i praktiken kunna driva frågan. Är du inte medlem i facket har du inte rätt till förhandling med arbetsgivaren, inte heller rätt att driva frågan i arbetsdomstolen utan du är tvungen att själv väcka talan i tingsrätten.
 
Komptimmar är den tid man tjänat in när man jobbat mer än sin ordinarie arbetstid och tagit den tiden i ledig tid istället för pengar.

Menar de att du ska gå på ett möte utanför arbetstid? Det hade jag inte gjort. Vill min arbetsgivare att jag jobbar så får de betala mig. Jag tar inte emot betalning i mat.
Timmen brukar hamna i komp i alla fall, när man fick det. Så att jag kunde ta ut det sedan.
Det är en bra fråga om de menar det. Jag har inte fått det uttalat rakt ut att jag egentligen MÅSTE gå, det tas nog förgivet kanske, men har jag annat så går det före. De som har lunch går ju.

Och det är just det som skaver lite grann, de bytte kompen mot mat, mat jag inte ens är förtjust i och mat jag numera inte ens tycker är lönt att ta emot eftersom jag får slänga det mesta pga min lilla magsäck. Vad är det för lön? Visst att jag fick komp, då fick jag ju något, positivt ändå, men en sallad motiverar mig inte, speciellt inte när jag satt där den gången och bara fick äta flytande kost efter operationen.
 
Att säga åt en person som har medicinska förhinder att arbeta övertid att hen bör skaffa sig ett sjukintyg som styrker nedsättningen av arbetsoförmågan är inte en helt ovanlig rådgivning.

Om du nekar att arbeta övertid kan arbetsgivaren försöka skilja dig från din anställning (vilket tyvärr inte är helt ovanligt), allt underlag som sjukintyg etc kan vara mycket viktiga för att du skall behålla ditt arbete. Men om det går så långt blir också det fackliga medlemskapet en förutsättning för att i praktiken kunna driva frågan. Är du inte medlem i facket har du inte rätt till förhandling med arbetsgivaren, inte heller rätt att driva frågan i arbetsdomstolen utan du är tvungen att själv väcka talan i tingsrätten.
Jag har aldrig sett eller hört talas om det, att man får ett sjukintyg där arbetsförmågan är satt till 100%. Men du menar att det förekommer? I så fall är det bra!
 
Jag ser det nog precis tvärtom - det finns en medicinsk bedömning som styrker att arbetsförmågan är nedsatt och då FÅR inte arbetsgivaren beordra mertid eller övertid för den delen. Det är alltså ingen diskussion om att "tacka nej" när det gäller arbetssituationen. För någon som inte är sjukskriven finns ingen medicinsk bedömning om att det finns en gräns, det förutsätts att man då ska orka 40 h per vecka. Och kanske en del till på övertid om det behövs.

För vissa vore det säkert gynnsamt att bli sjukskrivna på 0 procent, för att slippa bli överbelastade med övertid. Men det förekommer inte efter vad jag vet....
Det finns fler sätt att ha en bedömning på nedsatt arbetskapacitet utan att vara sjukskriven hos försäkringskassan. Så där har du fel.

Sen skiljer det sig såklart mellan branscher men generellt inom handels förutsätts det inte att alla ska jobba heltid. Det finns flera timanställda som har andra sysselsättningar som gör det omöjligt.
 
Jag har fått många gliringar från kollegor och andra att jag jobbar så lite timmar
Så jag känner mig rätt värdelös
Eftersom heltidsnormen är 40 timmar och jag bara är anställd på 15 timmar så tänkte jag att jag borde försöka jobba lite till alltså försöka komma upp i 20 timmar och sa att jag kunde tänka mig att ta enstaka extrapass
Då började det ringas i tid och otid
”Kan du börja lite tidigare”
”Kan du hoppa in ett par timmar i dag”
Om jag då svarade jag har så mycket hemma jag behöver göra så
”Jaja vem har inte det”
Om jag svarade nej så blev det
”Det finns ingen annan”
”Jamen bara ett par timmar”
Alltså stressen att aldrig känna sig ledig utan hela tiden gå runt och be att telefonen inte skulle ringa
Jag hade hoppats på att få några extrapass inlagda på schemat inte vara på någon slags standby

Utöver detta så var chefen på mig konstant på arbetet
Stod jag still så fick jag genast en kommentar om det
Alltid kommentarer om att öka tempot och jobba snabbare

Jag kände att jag sträckte ut handen för att försöka jobba mer och chefen slet av mig armen
Det hjälper ju inte heller att jobbet är stressigt redan från början och vi dessutom ofta är en man kort
Handelsbranschen är tuff och jag vet inte hur länge till jag orkar nu har jag dessutom fått problem med höften utöver tidigare bekymmer

Ursäkta utläggningen men jag har haft en ganska tuff tid
Sannolikheten att jag kan hitta ett nytt jobb är rätt liten

Nu har jag i alla fall fått ett mycket bättre schema och sagt ifrån inga extrapass
För jag vill ju jobba
 
Vet du vad det skulle vara för skäl? Tänker om man har typ hund och partner/den som är med hunden medans man jobbar behöver åka till sitt jobb. Eller behöver ta hand om sin häst eller vad det nu kan tänkas vara.

Jag har ingen lista över allt som är godtagbart men t ex att vara ensam med barn som inte kan lämnas, hälsoskäl (fysiskt/psykiskt), sakna möjlighet att ta sig till jobbet. Det var på en kurs med facket som det pratades om det.

Jag tänker att det kanske också kan bero lite på omständigheterna och om en aldrig "ställer upp" utan anger samma skäl till att en inte kan - vissa saker kanske ag bör kunna förvänta sig att en ska kunna lösa nån gång emellanåt om det krävs för jobbet. Övertid är ju tänkt för oförutsedda händelser och så. Jag vet inte vart gränsen går exakt, det kan nog också bero lite på vad en har för jobb och omständigheterna i övrigt. I vissa jobb kan en nog förvänta sig att det kommer att kunna bli tvunget att jobba över emellanåt, då kanske en arbetstagare också behöver starkare skäl för att "slippa" (eftersom en bör ha nån form av beredskap för att det kan hända, om det går).
 
Jag har ingen lista över allt som är godtagbart men t ex att vara ensam med barn som inte kan lämnas, hälsoskäl (fysiskt/psykiskt), sakna möjlighet att ta sig till jobbet. Det var på en kurs med facket som det pratades om det.

Jag tänker att det kanske också kan bero lite på omständigheterna och om en aldrig "ställer upp" utan anger samma skäl till att en inte kan - vissa saker kanske ag bör kunna förvänta sig att en ska kunna lösa nån gång emellanåt om det krävs för jobbet. Övertid är ju tänkt för oförutsedda händelser och så. Jag vet inte vart gränsen går exakt, det kan nog också bero lite på vad en har för jobb och omständigheterna i övrigt. I vissa jobb kan en nog förvänta sig att det kommer att kunna bli tvunget att jobba över emellanåt, då kanske en arbetstagare också behöver starkare skäl för att "slippa" (eftersom en bör ha nån form av beredskap för att det kan hända, om det går).
Tack!
 
Det beror nog på vad man har för avtal, kan jag tänka mig. Jag måste inte, men skulle absolut svara ändå om min chef ringde.
 
Vi har utskick av mail och SMS när det hänger tjänster på jobbet. Oftast går de inte ut till oss heltidare, eftersom vi tas in i absolut sista hand pga kostnaden. Men ibland måste dom kolla även bland oss. Jag är generellt nåbar dagtid även lediga dagar, mest handlar det om frågor angående framkomlighet eller annat som cheferna vill ha hjälp med. Jag tycker det är roligt, men visst jobbar jag en hel del gratis. Även andra saker gällande jobbet gör jag på fritiden, då saker som arbetsgivaren inte anser lika viktiga som vi arbetstagare gör. Som sist tog jag med mig saker hemifrån för att rikta om extraljus på taken på de bussar det stod fel på. Efter 2 års tjat, gav jag upp och konstaterade att själv är bäste dräng.
APT sker i princip alltid utanför arbetstid för oss, men de är heller inte tvingande. Vi får tid mot tid för sånt. Nu sist skulle APT hållas digitalt, då skulle vi inte få betalt alls. Tror inte många var med på det mötet 🙄
Jag har aldrig blivit beordrad övertid, men fått frågan och ställer alltid upp om möjlighet finns. Annars har jag sluppit. Vi är rätt hårt begränsade av kör-och vilotiderna, så för det mesta kan dom inte använda oss så länge ändå.
 
Min erfarenhet är att allt sånt här funkar allra bäst när en chef inte lägger sig i, utan arbetsgruppen löser uppkomna problem och vad man nu åtagit sig alldeles själva.
En sådan arbetsgrupp måste dock vara rätt tajt, och fungerar inte om för många aldrig vill hjälpa till.

(jag antar att den sista meningen kan vara provokativ för enstaka,
men det kommer fortfarande vara min erfarenhet...)
 
Min erfarenhet är att allt sånt här funkar allra bäst när en chef inte lägger sig i, utan arbetsgruppen löser uppkomna problem och vad man nu åtagit sig alldeles själva.
En sådan arbetsgrupp måste dock vara rätt tajt, och fungerar inte om för många aldrig vill hjälpa till.

(jag antar att den sista meningen kan vara provokativ för enstaka,
men det kommer fortfarande vara min erfarenhet...)

Mm så var det förr när varje boende fick ha egna vikarier. Inga som helst problem. Sen skulle alla lediga pass läggas ut till bemanningsenheten i kommunen då det var dom som började anställa vikarier istället för enhetschefen. Total kaos då bemanningen portionerar ut passen rättvist till alla vikarier så alla vikarier får istället för lite timmar så dom inte har råd att jobba kvar eftersom dom inte får tillräckligt med pass. Dessutom skulle vi ha 800 olika vikarier som gör två pass i månaden på enheten istället för ett mindre antal .
Dessutom fick vi inte ringa in egna vikarier och kan inte bemanningen bemanna passet så ringer dom bara och säger tyvärr har vi inte fått tag på någon, ni får lösa det själv 4 timmar in på det passet som skulle bemannas. Så sjukt ineffektivt så det liknar inte nått ... konstigt att det inte finns några vikarier ... not!
 
Mm så var det förr när varje boende fick ha egna vikarier. Inga som helst problem. Sen skulle alla lediga pass läggas ut till bemanningsenheten i kommunen då det var dom som började anställa vikarier istället för enhetschefen. Total kaos då bemanningen portionerar ut passen rättvist till alla vikarier så alla vikarier får istället för lite timmar så dom inte har råd att jobba kvar eftersom dom inte får tillräckligt med pass. Dessutom skulle vi ha 800 olika vikarier som gör två pass i månaden på enheten istället för ett mindre antal .
Dessutom fick vi inte ringa in egna vikarier och kan inte bemanningen bemanna passet så ringer dom bara och säger tyvärr har vi inte fått tag på någon, ni får lösa det själv 4 timmar in på det passet som skulle bemannas. Så sjukt ineffektivt så det liknar inte nått ... konstigt att det inte finns några vikarier ... not!
Ja, våra verksamheter ser helt olika ut, både till antal människor och vad som ska göras.
Hos oss är det inte aktuellt att plocka in nån utifrån, för att ens göra det minsta jobb - och det ger ju lite färre parametrar att planeringshantera för min arbetsgrupp.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 274
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp