Bukefalos 28 år!

Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

1. ALL övertid är beordrad! Sen att man frågar snällt om någon vill förändrar inte det fakumet.
2. Det finns INGEN övertidsersättning i lagstiftningen, det regleras i ditt kollektivavtal, medarbetaravtal eller anställningsavtal. Det kan även handla om inlöst övertid, dvs inbakad i lönen redan. Däremot finns det en skyldighet att arbeta övertid enligt arbetstidslagen.
Nja, inte i praktiken. Jag har flera gånger fått en öppen fråga "vem kan hjälpa till med X, ni får övertid?" Och både ja och nej har accepterats som svar.
 
Jag fattar inte hur man tänker där. Inte rättvist alls tycker jag! :(

Jag jobbar 50 %, så allt över det är "för mycket". Jag vill ju ha lika mycket betalt som den som jobbar 100 % och jobbar lite längre, jag har ju anställning på 50 % av en anledning så tiden över sliter lika mycket på mig som OM jag hade jobbat 100 %, tänker jag.
Njae. Man baserar det på att normal arbetstid är 40 timmar (eller lite mindre enligt vissa avtal) om man sen vill arbeta 50% så så arbetar man per definition 50% av normaltiden.

Visst kan det ses som orättvist om man får mindre betalt för sin "övertid" åh andra sidan så skulle det i mina ögon vara än mer orättvist för de som jobbar heltid om vissa får mer betalt för samma antal timmar.
 
Njae. Man baserar det på att normal arbetstid är 40 timmar (eller lite mindre enligt vissa avtal) om man sen vill arbeta 50% så så arbetar man per definition 50% av normaltiden.

Visst kan det ses som orättvist om man får mindre betalt för sin "övertid" åh andra sidan så skulle det i mina ögon vara än mer orättvist för de som jobbar heltid om vissa får mer betalt för samma antal timmar.
Jag har förstått att det finns de som känner så. Jag tycker inte så dock.
 
Jag pratar om den arbetsrättsliga situationen. Övertid är alltid beordrad!
Har jobbat massor av övertid senaste 5 åren och bara varit med om 1 beordrad på jobbet. Var inte jag själv som blev beordrad vid det tillfället.

Där jag varit har det varit krav på att företaget ska diskutera med facket för att kunna beordrad övertid. Billigare för företaget att göra som SJ gjort nu och erbjuda ersättning så det finns anställda som tackar ja till frivillig övertid än beordrad in folk.
 
Har jobbat massor av övertid senaste 5 åren och bara varit med om 1 beordrad på jobbet. Var inte jag själv som blev beordrad vid det tillfället.

Där jag varit har det varit krav på att företaget ska diskutera med facket för att kunna beordrad övertid. Billigare för företaget att göra som SJ gjort nu och erbjuda ersättning så det finns anställda som tackar ja till frivillig övertid än beordrad in folk.

All övertid är beordrad! Det du pratar om är hur arbetsgivaren väljer att förlägga övertiden. Man frågar och accepterar ett nej, det gör inte övertiden något annat än beordrad när den sedan skall arbetas. När arbetsgivaren frågar dig om du vill arbeta övertid lördag 8-16 och du svarar ja, ni bokar in den. Då är den beordrad.

Det här kan tyckas vara enbart semantik för vissa, men det är väldigt viktigt för oss som jobbar med dem här frågorna.
 
All övertid är beordrad! Det du pratar om är hur arbetsgivaren väljer att förlägga övertiden. Man frågar och accepterar ett nej, det gör inte övertiden något annat än beordrad när den sedan skall arbetas. När arbetsgivaren frågar dig om du vill arbeta övertid lördag 8-16 och du svarar ja, ni bokar in den. Då är den beordrad.

Det här kan tyckas vara enbart semantik för vissa, men det är väldigt viktigt för oss som jobbar med dem här frågorna.
Beror troligen på vilket fackligt avtal du går under.
 
Beror troligen på vilket fackligt avtal du går under.

Här snälltolkar jag dig och antar att du med "fackligt avtal" menar kollektivavtal, det är en vanlig myt att det är facket som bestämmer över kollektivavtalet. Det är inte sant. Det är arbetsmarknadensparter, arbetstagarorganisationer och arbetsgivarorganisationer, som förhandlar fram vilka villkor som skall gälla för våra arbetsplatser. Det är under förhandlingarna som strejkhotet kommer in från arbetstagarnas sida och arbetsgivarna hotar med förlorade arbetstillfällen pga minskad konkurrensförmåga etc. Det gäller att hitta en balans i denna svåra kalkyl och det är här märket kommer in.

Om vi antar att du har rätt här att det finns frivillig övertid i kollektivavtal skulle det innebära att den arbetsgivarorganisationen helt har släppt på arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Det är helt otänkbart ty deras rätt att leda och fördela finns reglerat i avtal från 1906. Det finns inte på kartan att släppa på den rätten för dem.
 
Chefen ringde just! vill att jag ska vara på plats kl 8 i morgon!
det får jag ta, men lite surt är det.

Av dina tidigare inlägg låter det som arbetsgivaren sätter övertid i system.

1.Har du kollektivavtal?
2. Hur mycket övertid arbetar du?
3. Arbetar du mer övertid än dina kollegor?
4. Får du ta ut din övertid i ledighet?
 
Här snälltolkar jag dig och antar att du med "fackligt avtal" menar kollektivavtal, det är en vanlig myt att det är facket som bestämmer över kollektivavtalet. Det är inte sant. Det är arbetsmarknadensparter, arbetstagarorganisationer och arbetsgivarorganisationer, som förhandlar fram vilka villkor som skall gälla för våra arbetsplatser. Det är under förhandlingarna som strejkhotet kommer in från arbetstagarnas sida och arbetsgivarna hotar med förlorade arbetstillfällen pga minskad konkurrensförmåga etc. Det gäller att hitta en balans i denna svåra kalkyl och det är här märket kommer in.

Om vi antar att du har rätt här att det finns frivillig övertid i kollektivavtal skulle det innebära att den arbetsgivarorganisationen helt har släppt på arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Det är helt otänkbart ty deras rätt att leda och fördela finns reglerat i avtal från 1906. Det finns inte på kartan att släppa på den rätten för dem.
Varför skulle frivillig övertid inkräkta på arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet?
 
Varför skulle frivillig övertid inkräkta på arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet?
Därför då skulle "bokad" personal kunna välja att inte dyka upp, således inte vara på plats för att utföra arbetet på övertid som arbetsgivaren har planerat. Och arbetsgivaren skulle då vara tvungen att finna sig i den situationen.
 
Av dina tidigare inlägg låter det som arbetsgivaren sätter övertid i system.

1.Har du kollektivavtal?
2. Hur mycket övertid arbetar du?
3. Arbetar du mer övertid än dina kollegor?
4. Får du ta ut din övertid i ledighet?
Ja jag har kollektivavtal men uthyrd till ett annat företag.
hur mycket övertid. mycket.
Nej mina kolgeror jobbar nog mer.
inte en chans i det varma stället att jag får ta ledigt!
Men jag blir kompad med dubbel lön utanför kontorstid och 2,5 gåger på helger.
Som det är nu vet jag att jag sitter på en egg om jag börjar ställa till det för mycket.
Inte för att jag är lätt att ersätta men jag vet att de kan.
 
Därför då skulle "bokad" personal kunna välja att inte dyka upp, således inte vara på plats för att utföra arbetet på övertid som arbetsgivaren har planerat. Och arbetsgivaren skulle då vara tvungen att finna sig i den situationen.
Det sker redan idag, det är ingen nyhet. Det är inte alltid folk dyker upp när de ska eller det finns någon att beordra så i så fall är vi redan där.

I praktiken så beordrar inte en vettig arbetsgivare folk att jobba utan det sker i dialog. Tvingar man regelmässigt folk att jobba så har man snart ingen att tvinga (eller stor personalomsättning).
 
Det sker redan idag, det är ingen nyhet. Det är inte alltid folk dyker upp när de ska eller det finns någon att beordra så i så fall är vi redan där.

Nej, det är inte samma sak! Då kan arbetsgivaren driva frågan som olovlig frånvaro. Olovlig frånvaro äventyrar din anställning på sikt
 
Därför då skulle "bokad" personal kunna välja att inte dyka upp, således inte vara på plats för att utföra arbetet på övertid som arbetsgivaren har planerat. Och arbetsgivaren skulle då vara tvungen att finna sig i den situationen.
Har varit med om att det kör ihop sig när det inte finns tillräckligt många som vill och facket säger att företaget får lösa det genom att anställa fler och inte beordra in folk.
 
Nej, det är inte samma sak! Då kan arbetsgivaren driva frågan som olovlig frånvaro. Olovlig frånvaro äventyrar din anställning på sikt
Jo visst kan de det, men det gör knappast att de får behålla attraktiv arbetskraft.

I praktiken så behöver arbetsgivare vara mycket försiktig med beordrad övertid, medan det inte är problem med övertid i stort. Inte när man betalar för sig. Ett annat alternativ är att schemalägga arbete som behöver utföras.
 
Ja jag har kollektivavtal men uthyrd till ett annat företag.
hur mycket övertid. mycket.
Nej mina kolgeror jobbar nog mer.
inte en chans i det varma stället att jag får ta ledigt!
Men jag blir kompad med dubbel lön utanför kontorstid och 2,5 gåger på helger.
Som det är nu vet jag att jag sitter på en egg om jag börjar ställa till det för mycket.
Inte för att jag är lätt att ersätta men jag vet att de kan.

Jobbigt läge. Tänk på att taket för övertid i avtalet (ofta 150 eller 200 h, det finns dock olika sätt som taket för övertid kan "höjas") Övertid i kollektivavtal brukar vara knytet till en kompensationsledighet. Om arbetsplatsen tar ut övertid har du som arbetstagare rätt att ta ut din kompledighet som övertiden har resulterat i. Det står inte ordagrant utan det är en följd av avtalet. Här antar jag dock att du är medlem i fackförbundet som har tecknat kollektivavtal då annars kan du inte hävda avtalet, dock tillämpas fortfarande kollektivavtalet för att undvika att det finns ett "b-lag" på arbetsplatsen som är billigare än de fackligt anslutna.

Men den potentiella tvisten förstår jag om du inte vill ta när du har en otrygg anställning. Bemanningsföretag är ett sattyg på arbetsmarknaden.

Diskutera frågan med skyddsombudet på arbetsplatsen om du vill se en eventuell förändring.
 
Har varit med om att det kör ihop sig när det inte finns tillräckligt många som vill och facket säger att företaget får lösa det genom att anställa fler och inte beordra in folk.

Ja, facket flexar musklerna och företaget vet att de har misskött sin bemanning så för att undvika den tvisten lägger sig företaget för fackets opponering. Som jag har skrivit tidigare i tråden, man kan inte använda övertid för att täcka ordinarie verksamhetens behov. Det är ett brott mot arbetstidslagen.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 274
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp