Bukefalos 28 år!

Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

R

Raderad medlem 68338

Måste en anställd svara när en arbetsgivare ringer tex på en ledig dag? Jag vet att en arbetsgivare kan ha rätten att inbeordra en anställd men om den anställde helt enkelt inte svarar i telefon?

Bara nyfiken vad som gäller rent allmänt här! (Handlar inte om mig). Vet ni?
 
Jag tror (OBS tror) att man inte har skyldighet att vara tillgänglig om man inte har jour/beredskap. Är man ledig så är man.

Jag har jobbat på ett ställe som ville att vi skulle vara tillgängliga 24/7 utan extra ersättning. Det var inte okej.
 
Jag tror (OBS tror) att man inte har skyldighet att vara tillgänglig om man inte har jour/beredskap. Är man ledig så är man.

Jag har jobbat på ett ställe som ville att vi skulle vara tillgängliga 24/7 utan extra ersättning. Det var inte okej.

Låter rimligt! En släkting är läkare och han har ibland ngn speciell jour-telefon på sig och har då såklart skyldighet att svara där och vara beredd att åka in på kort varsel. Men då har han ju en slags deal med arbetsgivaren och gissningsvis ngn form av jourersättning.
 
Vill du inte riskera att bli inbeordrad så låter du bli att svara i telefon när jobbet/chefen ringer.
Enda gången du är skyldig att svara är om du har jour av något slag

Ponera att chefen skriver ett sms ”hej Törnis vill meddela att du är inbeordrad att jobba imorgon”

Hur funkar det?
 
Ponera att chefen skriver ett sms ”hej Törnis vill meddela att du är inbeordrad att jobba imorgon”

Hur funkar det?
Jag skulle inte acceptera det.

Min chef säger: "svara absolut inte i telefon efter 16.30 (eller vilken tid vi slutar) på en fredag!".

Vi jobbar kontorstider, men blir det en kris 16.35 en fredag får den vänta till måndag, om man inte är dum nog att svara, då är det svårare att smita undan. :angel:
 
Ponera att chefen skriver ett sms ”hej Törnis vill meddela att du är inbeordrad att jobba imorgon”

Hur funkar det?

Jag jobbar inom vården, do I need to say more, och sms likt detta är inte okej. En beordning ska dessutom inte ske dagen innan utan nära inpå det tilltänkta passet. Jag svarar aldrig i telefon när det är dolt nummer med rädsla för att det ska vara jobbet.
 
Jag tänker att svarar man inte så svarar man inte, men det ligger i arbetsgivarens intresse att säkerställa att den anställde tagit del av inbeordringen och accepterat den. Om arbetsgivaren meddelar på ett sätt som gör att h*n inte kan styrka att arbetstagaren mottagit meddelandet och godkänt det så kan h*n inte komma i efterhand och försöka hävda arbetsvägran. Man har rätt att neka en inbeordring under vissa förutsättningar (tex om man druckit alkohol och hade varit tvungen att jobba med alkohol i kroppen) och det ligger i arbetsgivarens intresse att ta reda på detta. Att bara skicka ett sms att du är inbeordrad och sen ta för givet att du kommer dyka upp på jobbet är inte lämpligt och jag personligen hade nog ignorerat ett sånt meddelande av ren princip om det var min arbetsgivare som försökte med det.
 
Arbetsgivaren kan knappast ha rätt att styra vad man gör på fritiden. Vill jag bo utan el och telefon på en fäbod i urskogen på helgerna måste det ju vara upp till mig, om inget annat avtalats. Man är generellt sett anställd, inte livegen. Sen är det kanske olämpligt att göra sig helt oanträffbar längre stunder om man är VD för stort företag eller chefar över viktiga samhällsfunktioner, men då har man förhoppningsvis även tillbörlig ersättning.
 
Jag jobbar inom vården och vikarier hos oss fyller i i ett schema om de kan jobba eller inte.
Har man fyllt i att man kan så har man skyldighet att kolla om man blivit uppsatt på pass.
Har man satt upp att man inte kan jobba, så kan man inte. Då kan de ringa ändå från bemanningen, men man har ju rätt att säga nej då.
Att skicka sms att man blivit uppsatt på ett pass är inte okej.
 
Jag har två telefoner. En arbetstelefon (som AG betalar) och en privat.
När jag är ledig stänger jag av min arbetstelefon.
Undantaget är om jag kommer överens på förhand med chefen om att det går bra att jag EVENTUELLT hoppar in om det behövs. I så fall har jag på arbetstelefonen.

Chefen förväntar sig inte heller att vi ska svara i telefon på fritiden och skickar inte sms heller. Hon ringer, men bara till dem som hon kommit överens med.

Har haft en chef på ett annat jobb som var fullständigt gränslös med det där jävla ringandet och messandet. Oavsett om man var sjuk, på semester eller på kurs skulle det ringas. Och ingen ersättning fick man heller. :meh::sneaky:
 
Måste en anställd svara när en arbetsgivare ringer tex på en ledig dag? Jag vet att en arbetsgivare kan ha rätten att inbeordra en anställd men om den anställde helt enkelt inte svarar i telefon?

Bara nyfiken vad som gäller rent allmänt här! (Handlar inte om mig). Vet ni?
Det torde väl bero på vilken sorts anställning man har?
Om man jobbar vanliga kontorstider och har månadslön så finns det väl ingen anledning att svara?

Om man jobbar timmar eller är behovsanställd (heter det så?) är det en annan sak.
 
Måste en anställd svara när en arbetsgivare ringer tex på en ledig dag? Jag vet att en arbetsgivare kan ha rätten att inbeordra en anställd men om den anställde helt enkelt inte svarar i telefon?

Bara nyfiken vad som gäller rent allmänt här! (Handlar inte om mig). Vet ni?
Enligt mitt förra jobb så var vi det.
Jag tyckte i h vete heller att jobbet ska bestämma över min lediga privata tid
Det kan inte vara så att man "måste" svara på sin lediga tid det är inte rimligt. Då ska man ju ha betalt för någon slags jour.
 
Om man jobbar timmar eller är behovsanställd (heter det så?) är det en annan sak.

Som timanställd (allmän visstidsanställning) har en ingen skyldighet att acceptera jobbtimmar. En är i praktiken bara anställd de dagar en arbetar. Så en är inte skyldig att svara.
Å andra sidan går det förstås åt båda hållen - arbetsgivaren är heller inte skyldig att ge en timmar, så om en ofta inte svarar på samtal så lär en bli av med möjligheten att jobba där (då ringer en ju i första hand till andra när det behövs personal..).
 
Fast inte heller då måste man svara.
Om man vill ha lön bör man ju svara och svarar man inte ska det meddelas till a kassan att man inte kunde jobba den dagen, men man måste inte.

En kan ju jobba på timme utan att gå på akassa i övrigt (om vi inte pratar om helt olika saker nu). Jag har försörjt mig på timjobb, utan att vara inskriven hos af samtidigt. Men ja, absolut, går en på timme så är det lämpligt att svara så att en kan få jobbpass inbokat..
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 056
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 263
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp