Bukefalos 28 år!

Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Jo, och det är ju inte ok, eller, för mig hade det varit ok med komp den tiden, men inte med en sallad som "betalning".

Jag ser det så här, man kan inte använda mertid eller övertid för något som är schemalagt som en APT. APT skall ske på din ordinarie arbetstid då det är en del av den ordinarie verksamheten. Du som arbetar deltid kan man skjuta arbetstiden så att den träffar apt, men det skall ske när ditt schema läggs. För skiftgående personal kan man lägga apt i skiftbytes tiden, så verksamhet störs så lite som möjligt.
 
Är inte allt man jobbar utöver den arbetstiden man är anställd på övertid? Eller blir det bara övertid på en heltidstjänst? Det känns ju inte riktigt rättvist?
Jag jobbar också inom handels som flera andra som svarat, så ingen övertid på halvtid och nej, ibland känns det inte riktigt rättvist. Så jag försöker att inte ha dåligt samvete när jag tackar nej eller inte svarar även om vissa kanske tycker att vi som jobbar mindre borde ställa upp.
 
Efter att läst första sidan kände jag att begrepp är hopblandade.
Hoppas jag är femma på bollen.

(Och att olika arbetsgivarorganisationer inte använder dessa båda ord på olika sätt...)

Jour = man är inaktiv på arbetsplatsen, men har arbetstid. Man kan med inget varsel bli inkallad till tjänst. För detta får man en (något större) ersättning.
Beredskap = man är inte på arbetsplatsen, har inte arbetstid - men har förbundit sig att svara i telefon. Man har kommit överens om en inställelsetid om man skulle bli inkallad. För detta får man en (något mindre) ersättning.
 
Efter att läst första sidan kände jag att begrepp är hopblandade.
Hoppas jag är femma på bollen.

(Och att olika arbetsgivarorganisationer inte använder dessa båda ord på olika sätt...)

Jour = man är inaktiv på arbetsplatsen, men har arbetstid. Man kan med inget varsel bli inkallad till tjänst. För detta får man en (något större) ersättning.
Beredskap = man är inte på arbetsplatsen, har inte arbetstid - men har förbundit sig att svara i telefon. Man har kommit överens om en inställelsetid om man skulle bli inkallad. För detta får man en (något mindre) ersättning.
Nej du är inte femma på den, du är först (vad jag sett iaf). Deppigt, men kul att se att någon tog den!

Om du undrar varför jag inte tog den så läs resterande 8 sidor så märker du att annat fick prioriteras... Ibland önskar att jag skulle ha oceaner av tid och kunde bemöta allt som är fel i trådar likt denna!
 
Jag jobbar också inom handels som flera andra som svarat, så ingen övertid på halvtid och nej, ibland känns det inte riktigt rättvist. Så jag försöker att inte ha dåligt samvete när jag tackar nej eller inte svarar även om vissa kanske tycker att vi som jobbar mindre borde ställa upp.

Tycker oxå det är orättvist
Jag går bara in om jag blir beordrad och får övertid. Jobbar 80% aldrig hänt att det blivit mertid. Även om jag går in några timmar tidigare blir det beordrad tid. Jobbar inom vården
 
Jag ser det så här, man kan inte använda mertid eller övertid för något som är schemalagt som en APT. APT skall ske på din ordinarie arbetstid då det är en del av den ordinarie verksamheten. Du som arbetar deltid kan man skjuta arbetstiden så att den träffar apt, men det skall ske när ditt schema läggs. För skiftgående personal kan man lägga apt i skiftbytes tiden, så verksamhet störs så lite som möjligt.
Då har jag lärt mig något nytt i kväll!
Tack! :)
 
Jag jobbar också inom handels som flera andra som svarat, så ingen övertid på halvtid och nej, ibland känns det inte riktigt rättvist. Så jag försöker att inte ha dåligt samvete när jag tackar nej eller inte svarar även om vissa kanske tycker att vi som jobbar mindre borde ställa upp.
Fast man borde ställa upp lika lite/lika mycket som de som jobbar 100 %, tycker jag, inte ställa upp mer bara för att ordinarie tiden är kortare än 100.
Tycker att resonemanget är stört! :(
 
Fast man borde ställa upp lika lite/lika mycket som de som jobbar 100 %, tycker jag, inte ställa upp mer bara för att ordinarie tiden är kortare än 100.
Tycker att resonemanget är stört! :(
Men det är det väl inte ?
Vi som jobbar heltid får ju betydligt mindre tid för återhämtning etc om vi jobbar över än om någon som jobbar 50-80 gör det.
Jag har full förståelse för att man inte kan/vill jobba 100%, men att det är orättvist att man inte tjänar lika mkt om man får jobba över håller jag inte med om.
 
Fast man borde ställa upp lika lite/lika mycket som de som jobbar 100 %, tycker jag, inte ställa upp mer bara för att ordinarie tiden är kortare än 100.
Tycker att resonemanget är stört! :(
Enligt många avtal så får man sämre betalt för den extra tiden man arbetar upp till 100% eftersom det klassas som "mertid" och i vissa fall inte ens utgår OB då medan någon som jobbar heltid till att börja med får övertidsersättning för den extra tiden och bättre betalt än normalt. Våra avtal ser till exempel ut så om man arbetar mertid. På vilket sätt skulle resonemanget vara stört för att man inte vill jobba fler timmar än avtalat till en sämre lön än normalt?

Edit: insåg nu att jag missförstod ditt inlägg lite. Menar mest att man i vissa fall borde förväntas jobba mindre extra om man jobbar deltid eftersom avtalen i många fall är jättedåliga för mertidsersättning.
 
Senast ändrad:
Men det är det väl inte ?
Vi som jobbar heltid får ju betydligt mindre tid för återhämtning etc om vi jobbar över än om någon som jobbar 50-80 gör det.
Jag har full förståelse för att man inte kan/vill jobba 100%, men att det är orättvist att man inte tjänar lika mkt om man får jobba över håller jag inte med om.
Fast du vet väl inte hur en person som jobbar 50 % mår efter att ha jobbat? Hur mycket ork personen har för resten av livet? Generellt kan jag säga att jag jobbar, går ut med hunden, äter och sover/vilar. Och så jobbar jag 50 % bara. Skulle jag jobba över skulle det slita rejält på mig, självklart vill jag ha lika mycket betalt som kollegan som jobbar över även om hon jobbar 100 %.
 
Enligt många avtal så får man sämre betalt för den extra tiden man arbetar upp till 100% eftersom det klassas som "mertid" och i vissa fall inte ens utgår OB då medan någon som jobbar heltid till att börja med får övertidsersättning för den extra tiden och bättre betalt än normalt. Våra avtal ser till exempel ut så om man arbetar mertid. På vilket sätt skulle resonemanget vara stört för att man inte vill jobba fler timmar än avtalat till en sämre lön än normalt?

Edit: insåg nu att jag missförstod ditt inlägg.
Tyckte väl det, fick inte ihop vad du menade! ;)
 
Fast du vet väl inte hur en person som jobbar 50 % mår efter att ha jobbat? Hur mycket ork personen har för resten av livet? Generellt kan jag säga att jag jobbar, går ut med hunden, äter och sover/vilar. Och så jobbar jag 50 % bara. Skulle jag jobba över skulle det slita rejält på mig, självklart vill jag ha lika mycket betalt som kollegan som jobbar över även om hon jobbar 100 %.
Du har ju fortfarande dubbelt så många timmar på dig att återhämta dig/ordna med resten av livet. Det kommer ju på generell nivå slita betydligt mer på de som redan jobbar heltid att jobba över vs någon som inte gör det.
Precis som att vi som jobbar natt får mer OB än resterande eftersom det sliter mer, vilket inte heller är orättvist.
 
Du har ju fortfarande dubbelt så många timmar på dig att återhämta dig/ordna med resten av livet. Det kommer ju på generell nivå slita betydligt mer på de som redan jobbar heltid att jobba över vs någon som inte gör det.
Precis som att vi som jobbar natt får mer OB än resterande eftersom det sliter mer, vilket inte heller är orättvist.
Jag förstår varför man får OB på natten, det ser jag inte som konstigt alls faktiskt, samhället bygger tyvärr på dagjobb till stor skala.
Visst generell nivå i all ära.... Mina 4 timmar sliter mer på mig än min kollegas 8 timmar sliter på henne. Det är därför jag har sjukersättning. Det finns ganska många personer som har valt att ha en tjänst på halvtid elelr deltid för att de inte orkar med 100 % men FK är ju som bekant inte så lätta att ha att göra med, så klarar man sig på färre timmar så är det kanske bättre än att blanda in FK ibland. Att då förvänta sig att de personerna bara ska rycka in till en lägre summa, det är inte rätt. Det är ju ingen som vet HUR mycket återhämtning var och en person behöver. All tid över den tid man är anställd på borde vara övertid och betalas lika mycket för oavsett ordinarie tid man är anställd på.

Men visst, vi tycker olika, helt ok.
 
Du har ju fortfarande dubbelt så många timmar på dig att återhämta dig/ordna med resten av livet. Det kommer ju på generell nivå slita betydligt mer på de som redan jobbar heltid att jobba över vs någon som inte gör det.
Precis som att vi som jobbar natt får mer OB än resterande eftersom det sliter mer, vilket inte heller är orättvist.

Det finns också de som får ha två eller flera jobb för att ingen arbetsgivare ger de 100%.
Bland annat därför man inte får beodra mertid. Det kan vara så att du behöver vara på ditt andra jobb då.
Eller försöka få nån slags dygnsvila.

Därför är det inte heller givet att man har mer tid att återhämta sig på, även om ett jobb är 50% eller 25%.

Tycker också att all tid som är utöver det som är schemalagt borde vara övertid.

Arbetsplatser som blandar heltidanställda och deltidanställda gillar det inte, och har i princip aldrig såna avtal som ger mer pengar vid mertid. Då skulle den deltidsanställda kunna få mer betalt än heltidaren, för lika många arbetade timmar.
 
Hmmm, jag jobbar deltid och fick reda på att om jag jobbar mer än mina 20 timmar/vecka kan jag bara ta ut det jag jobbat mer som ledighet, inte som pengar. Vilket gick rakt emot vad som togs upp på ett personalmöte bara ngn dag innan beskedet (det kändes lite märkligt eftersom mötet var obligatoriskt och det sen ändå inte gällde mig). Jättekul när det vissa perioder är så mycket att göra så att jag behöver jobba 30-40 timmar en eller två veckor och efteråt vill ju AG att jag jobbar ändå som vanligt. Även om det är bra att ha ngra timmar i buffert när ngt strular till sig på hemmaplan.

Jag fick välja om jag ville ta ut mertid som pengar eller tid. Kolla hur ditt avtal ser ut.
 
Är det samma sak som komptimmar?

Vi har APT mellan 12 och 13. Jag som slutar kl 12 fick tidigare en timmes komp när jag var med på APT. numera dock bjuder jobbet på sallad så det blir inget betalt... Motivationen till att gå på APT sjönk som en sten. Dokumentet från mötet finns att läsa på mailen dagen efter i alla fall ju...

Komptimmar är den tid man tjänat in när man jobbat mer än sin ordinarie arbetstid och tagit den tiden i ledig tid istället för pengar.

Menar de att du ska gå på ett möte utanför arbetstid? Det hade jag inte gjort. Vill min arbetsgivare att jag jobbar så får de betala mig. Jag tar inte emot betalning i mat.
 
Du har ju fortfarande dubbelt så många timmar på dig att återhämta dig/ordna med resten av livet. Det kommer ju på generell nivå slita betydligt mer på de som redan jobbar heltid att jobba över vs någon som inte gör det.
Precis som att vi som jobbar natt får mer OB än resterande eftersom det sliter mer, vilket inte heller är orättvist.
Så halvtidssjukskrivnas lediga tid är mindre värd?
Är man halvtidssjukskriven finns det ju en skada/sjukdom som många gånger gör att man återhämtar sig långsammare det är ju därför man jobbar halvtid
Det är inte jättekul att höra "varför är du trött du jobbar ju bara halvtid" när kroppen skriker av smärta och allt gör ont trots smärtstillande
Nu är handels dessutom ofta ett tungt och stressigt arbete men jag är för gammal och för skadad för att försöka hitta ett nytt så det är bara att bita ihop så länge det går men jag orkar verkligen inte jobba mer än 15 timmar i veckan och jag har försökt men lite fritids intressen ska väl jag också få orka med
 
Så halvtidssjukskrivnas lediga tid är mindre värd?
Är man halvtidssjukskriven finns det ju en skada/sjukdom som många gånger gör att man återhämtar sig långsammare det är ju därför man jobbar halvtid
Det är inte jättekul att höra "varför är du trött du jobbar ju bara halvtid" när kroppen skriker av smärta och allt gör ont trots smärtstillande
Nu är handels dessutom ofta ett tungt och stressigt arbete men jag är för gammal och för skadad för att försöka hitta ett nytt så det är bara att bita ihop så länge det går men jag orkar verkligen inte jobba mer än 15 timmar i veckan och jag har försökt men lite fritids intressen ska väl jag också få orka med

Man får väl inte ens jobba över som deltidssjukskriven?
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 274
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp