Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Lena Furberg

Trådstartare
Igår, på Klickerkursen, fick jag veta, att man behöver markägarens tillstånd för att lägga Viltspår (med blod och rådjursklöv el dyl) i skogen! Hoppsan då... Jag har lagt spår utan att fråga. "Vår" skog ägs dessutom av en Tysk herre som bara vistas där ibland och som INTE jagar själv.
Är det verkligen så att man behöver tillstånd eller egen mark?
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Japp så är det. Men det man inte vet har man inte ont av;) Men det kan ju vara bra att veta om det så man inte skyltar med sina olagligheter.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Japp, du måste få markägarens tillstånd.

Lägger du spår med nötblod så måste du ha
tillstånd från jordbruksverket (om jag nu minns rätt).
Blod från vilt får användas om man är säker på
att blodet är friskt.

Sen är väl frågan hur pass lydig man är ;)
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Du har ju turen att ha (om du har kvar vill säga) älgblod, så du slipper ju söka tillstånd för det i alla fall ;)
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Aha, var det älg? Jag trodde det var rådjur i flaskan!
(Jo, det finns kvar en del. Skulle behöva fler klövar, dock...)
Nej nej det där var inget tiggeri :o:angel: du har ju inte fått Din Del än... Men den kommer! Tittade på Honom alldeles nyss!
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

:D

Bara det blir älg skjuten så kommer det skånkar med posten i ett nytt smarrigt paket :angel:

Har haft lite otur med älgar som knallar in på grannmarken nu under senare delen av jakten, men med tur, så dimper en i backen på fredag när maken ska ut på älgjakt igen ;)
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Du bör fråga markägaren, men främst är det jakträttsinnehavaren som måste ge sitt tillstånd. Det kan vara att dom samtidigt planerat en jakt och så ligger det ett utlagt viltspår på marken - blir dom inte så glada över. De betalar ofta ganska mycket pengar för rätten att få jaga på marken (om det inte är markägaren själv som jagar förstås).

Du har alltid rätt att röra dig i skogen med hunden i koppel (lina i detta fallet), så om du enbart drar skank och inte blodar så kan ingen hindra dig. Det är blodet man måste be om lov för egentligen.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

I just ts fall finns dessutom ingen sådan risk, eftersom det blod hon har är älgblod :)

Och en snabb koll hos markägaren att det är ok att lägga spår emellanåt är allt som behövs för henne.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Det är två helt olika saker. Tillstånd från jordbruksverket handlar om att förhindra smitta. Det jag pratar handlar om störningar för t ex jakten som bedrivs.

"Jordbruksverket kan godkänna att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.
Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod för spårning i en livsmedelsbutik.
Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.
Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd och det gäller i tre år.
Ansökningsblanketten finns till höger på sidan.
Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Du får endast använda blod om det kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur."


Men man ska absolut fråga om lov hos markägare och/eller jakträttsinnehavaren. Det gäller i synnerhet nu under jaktsäsongen. Under vår/sommar accepteras det lättare men det händer att dom säger nej även då. Under höst/vinter är det svårt att få lov att lägga spår någonstans, just av hänsyn till jakten. Det ställe jag brukar lägga på ringer jag och kollar av inför VARJE gång jag vill lägga spår. Ska dom jaga är det inte lämpligt att vara där. Så ta inte för givet att du är välkommen att träna din hund i skogen bara för att den är i lina.

Då jag själv är ute och jagar mycket med drivande hund skulle inte jag heller bli glad om min hund släpper eller tappar drevet för att den kommer över ett nylagt blodspår och hittar en klöv. Ett jaktarrende är alldeles för dyrt för att man ska tycka det är kul.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Jag förstår absolut. Nu är skogen där vi spårar ägd av en något eccentrisk tysk gentleman som INTE tillåter att någon skjuter djur på hans mark! Så det är lugnt! ;)
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Det är två helt olika saker. Tillstånd från jordbruksverket handlar om att förhindra smitta. Det jag pratar handlar om störningar för t ex jakten som bedrivs.

Men man ska absolut fråga om lov hos markägare och/eller jakträttsinnehavaren. Det gäller i synnerhet nu under jaktsäsongen. Under vår/sommar accepteras det lättare men det händer att dom säger nej även då. Under höst/vinter är det svårt att få lov att lägga spår någonstans, just av hänsyn till jakten. Det ställe jag brukar lägga på ringer jag och kollar av inför VARJE gång jag vill lägga spår. Ska dom jaga är det inte lämpligt att vara där. Så ta inte för givet att du är välkommen att träna din hund i skogen bara för att den är i lina.

Då jag själv är ute och jagar mycket med drivande hund skulle inte jag heller bli glad om min hund släpper eller tappar drevet för att den kommer över ett nylagt blodspår och hittar en klöv. Ett jaktarrende är alldeles för dyrt för att man ska tycka det är kul.

Jag är HELT medveten om att jag inte kan träna bara för att hunden är i lina. Jag har aldrig påstått något annat. MEN allemansrätten medger att jag rör mig i naturen året om, till häst och med hund eller ensam. Därför lägger jag ingen vikt vid att kostnder för jaktarrende. Jag går inte medvetet ut för att störa. Vi jagar också. Men skulle jag inte röra mig i markerna under jaktsässong vore det en stor del av året som jag vore hindrad. Sen är kanske skillnaden att vår jakthund är spårfast. Har den tagit ett spår följer den det oavsett vilka andra spår den hittar - färska från andra djur eller "kosntgjorda". Vill också minnas att korsande spår ingår i högre spårklasser.

Det jag är mer angelägen om är att inte förorena åkermark eller betesmark. En smittad besättning kan äventyra ett helt företag till skillnad av en störd jakt som endast påverkar den egna börsen.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Jag förstår absolut. Nu är skogen där vi spårar ägd av en något eccentrisk tysk gentleman som INTE tillåter att någon skjuter djur på hans mark! Så det är lugnt! ;)


Vilket härlig herre. :) Han kanske njuter av att se levande älgar och annat vilt.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Jag förstår absolut. Nu är skogen där vi spårar ägd av en något eccentrisk tysk gentleman som INTE tillåter att någon skjuter djur på hans mark! Så det är lugnt! ;)


Vilket härlig herre. :) Han kanske njuter av att se levande älgar och annat vilt.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Vilket härlig herre. :) Han kanske njuter av att se levande älgar och annat vilt.

He he! Jo, han njuter dessutom av att slippa se människor på sina ägor, vilket han trodde han kunde slippa när han flyttade hit - han kände inte till allemansrätten vi har.... Vilken föranledde ett antal komplikationer som nu är lösta. Han kan alltså INTE sätta upp vägspärrar i sin skog och jaga bort folk som intet ont anande promenerar med sina hundar i de kilometervida skogarna. Milsvida på sina håll. Han köpte MYCKET mark, herrn! Inte vill han sköta sin skog heller utan den växer som den vill och är numera totalt igensnårad.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Nu kapar jag tråden lite, men bor alltså herrn här i Sverige permanent?

Att inte sköta skogen, man betalat dyra pengar för, kan jag tycka är lite märkligt, men önskan att inte vilja ha människor eller jakt på sina ägor kan jag faktiskt förstå. :D
Att förhindra biltrafik i sin skog har han rätt till, dock är det svårare med hundpromenanterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Nja, han bor här lite då och då. Säger sig vilja bo här för gott, men har hus och företag i Tyskland med. En lite speciell herre! :-)
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Till trådens ämne: Det hanliga ättelägget till den gamle har jobbat fintfint idag, så jag ska lägga in några kalvklövar i frysen för skick nedåt landet nästa gång jag åker in till byn (förutsatt att jag kommer ihåg dem givetvis :angel: ). Hur är det på blodfronten?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
  • Låst
Övr. Hund Ja, vad säger lagen? Kom upp på diskussion häromdagen, huruvida man får träna personspår med hund när man är två eller fler, till...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
19 717
Senast: Snurrfian
·
S
Övr. Hund Har nu av och till lagt olika långa spår, låtit ligga olika länge, på olika underlag, i väta/lite snö och i torr mark, avslutat med...
Svar
15
· Visningar
1 816
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp