Bukefalos 28 år!

Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Hunden skall val anda vara ett hot mot tamdjuren... Gar den bara och sniffar i en buske men i narheten av vadmannurakarha sa ar det val knappast underlag for att skjuta...
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Svensk lagstiftning medger att man skjuter en lös hund om den inte går att koppla. Lagstiftaren har inte preciserat den tid det tar och hur länge man ska försöka fånga hunden.

Licens? ja visst både licens, jaktkort och behörighet att bära vapnet och använde det på den egna marken.

Vi kanske ska precisera vem "man" är. Enligt Lagen om tillsyn över hundar och katter så gäller följande:

Polis får besluta att en hund som inte kan infångas och som riskerar att skada/döda vilt får skjutas. (§ 17, andra stycket).

Markägaren eller annan person som äger eller vårdar lantbruksdjur har dock endast tillstånd att skjuta en lös hund som inte kan infångas när det uppenbart riskerar att hunden riskerar att skada eller döda just lantbruksdjur. (§ 14)

Med andra ord, en markägare har inte rätt att skjuta en hund som stör jakt eller som själv jagar vilt utan att först ha kontaktat polis.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Då riskerar du ju inte att få problem. men den säkerheten på sina hundar har en absolut minoritet av hundägarna..

Nu var det ju du då som menade på att en hund promt skulle behöva komma på inkallning, jag menar så är det inte-under förutsättning att det är under den tid av året de får vara från sin förare.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Vi kanske ska precisera vem "man" är. Enligt Lagen om tillsyn över hundar och katter så gäller följande:

Polis får besluta att en hund som inte kan infångas och som riskerar att skada/döda vilt får skjutas. (§ 17, andra stycket).

Markägaren eller annan person som äger eller vårdar lantbruksdjur har dock endast tillstånd att skjuta en lös hund som inte kan infångas när det uppenbart riskerar att hunden riskerar att skada eller döda just lantbruksdjur. (§ 14)

Med andra ord, en markägare har inte rätt att skjuta en hund som stör jakt eller som själv jagar vilt utan att först ha kontaktat polis.

var det inte det jag skrev?

och att min befogenhet ökar rlaster tamdjurenadikalt om hunden belastar tamdjuren;)
jo visst var det det...
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nej... Du skrev aldrig polis ang avlivning av los hund som inte gar att fangas. Utan att du som markagare/jagare skulle skjuta. ;)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nu var det ju du då som menade på att en hund promt skulle behöva komma på inkallning, jag menar så är det inte-under förutsättning att det är under den tid av året de får vara från sin förare.

om du ägar jakträtten ja, om det inte är fallet så får väl hunden bara vara lös om du kan kalla in den.
och inte enligt von Rosens ramsa:
-Kommer kallad,men ej strax....man är väl tax;)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nej... Du skrev aldrig polis ang avlivning av los hund som inte gar att fangas. Utan att du som markagare/jagare skulle skjuta. ;)

läs en gång till.

jag skrev tom att lagstiftaren inte stipulerar under hur lång tid och många försök man måste göra.

och till tamdjuren hör ju höns, hundar med
Och jag skrev även att om hunden jagar vilt ska polisen vara med men jagar den tamdjur så får jag sköta skjutandet.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

"
Men vad händer om hunden försvinner ur synhåll i 5 minuter en maj söndag.
Och markägaren försöker koppla hunden men misslyckas och helt sonika skjuter hunden med hänvisning till lagen om tillsyn av hund.

Självklart skulle jag inte skjuta en hund första gången jag möter den lös i skogen,men kanske den 4, eller 5;e."

Neherru, den gubben gar inte ;)

Jada, jag har koll pa vad tamdjur ar.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

beror på, jagar hunden tamdjur, eller vistas i närheten av dessa så...även markägarens egen hund är att se som tamdjur.
jagar den vilt så har egentligen bara polisen befogenhet att skjuta hunden.

men säger markägaren åt dig att kalla in hunden så kommer den väl...annars får den inte gå lös överhuvudtaget.

Nej, lagen ger dig bara rätt att skjuta en hund som jagar lantbruksdjur. Dit räknas inte en annan hund.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nej, lagen ger dig bara rätt att skjuta en hund som jagar lantbruksdjur. Dit räknas inte en annan hund.

Jag har mina hundar i lantbruket, en av dem motar vi kritter med, kostnaderna för inköp o drift är tom avdragsgilla:D så nog hör den till lantbrukets djur....
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nä du har fel.

Full kontroll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina. En lösspringande hund i naturen får kopplas av en jakträttshavare. Det är ofta markägaren, eller någon som företräder henne eller honom.
Om hunden inte går att fånga riskerar den att bli skjuten. En hundägare har ett strikt ansvar att hunden inte orsaker ”skador eller avsevärd olägenheter”. Det gäller inte bara vilt utan även till exempel betande tamdjur. Även en hund som inte biter djuren, utan bara jagar dem i en hage, är ett exempel på en skada eller olägenhet.

Källa
http://www.naturvardsverket.se/:D
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Det är lagens definition på vad som räknas som lantbruksdjur som är av intresse, inte din. Inte heller hästar är lantbruksdjur enligt denna lags definition.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Full kontroll även annan tid
Även annan tid på året måste hunden hållas under sådan tillsyn att den hindras från att förfölja vilt. Det innebär att hunden får vara lös inom synhåll, förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den om den stöter på ett vilt djur. Om du inte kan det ska hunden gå i koppel eller i lina.

:D Ja här ger du mig rätt, ser du inte det? förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den....:sneaky:
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Det är lagens definition på vad som räknas som lantbruksdjur som är av intresse, inte din. Inte heller hästar är lantbruksdjur enligt denna lags definition.

Jag ger det 30 inlägg till sen så är vildsvin lantbruksdjur.:laugh:
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Tja, vildsvinsjakt kallas ju grisjakt och grisar är ju lantbruksdjur... :angel:
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

:D Ja här ger du mig rätt, ser du inte det? förutsatt att du kan stoppa den eller kalla in den....:sneaky:

Ja och jag sade en gång tidigare att den absoluta majoriteten av hundägarna har inte den appellen på sina telningar.

Ett djur är ett djur och kan anförtros det ansvar man kan lägga på det. Termen 100% säker funkar inte med djur, inte ens med människor;)
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

neeeeh... dom ar skadedjur! Overvuxna rattor juh.... ;) (forlat, kunde inte lata bli)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 425
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 423
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 543
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 250
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp