Bukefalos 28 år!

Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

neeeeh... dom ar skadedjur! Overvuxna rattor juh.... ;) (forlat, kunde inte lata bli)

ja men jag kan ju hävda att jag trodde hunden var en varg som var ute efter min taxuschling;)

vad det gäller grisarna, en röding i hel form¨över en en långsamt roterande grill är inte helt fel...
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Då är vi tillbaka på ruta noll, det är alltså ok enligt dig eftersom du har rätt till det att förstöra en förenings upplägg för ett mästerskap, jaja så kommer det verkliga ansiktet fram i alla fall....

Naturvårdsverket anser inte att jag förstör om jag rör mig i marker där jakt pågår. Om du tycker annorlunda så får du väl kontakta dem och kräva att de ändrar sina rekommendationer?

När det gäller områden där ingen jakt förekommer för tillfället så utnyttjar jag min lagstadgade rätt att utöva allemansrätt, och det gör jag både ensam och i grupp. Eftersom jag inte behöver be markägaren om lov att vistas där ser jag inte heller någon mening med det.

Nu är jag snart uppe i 10 upprepningar så då kan jag väl fortsätta; jag går inte avsiktligt in i områden där jakt pågår.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Svensk lagstiftning medger att man skjuter en lös hund om den inte går att koppla. Lagstiftaren har inte preciserat den tid det tar och hur länge man ska försöka fånga hunden.

Licens? ja visst både licens, jaktkort och behörighet att bära vapnet och använde det på den egna marken.

Det är ganska många saker som inte står preciserat i lagen. Det är sådana saker man förväntas begripa själv. Så ja, du riskerar både ett och annat genom att nöjesskjuta folks husdjur och familjemedlemmar.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Ja och jag sade en gång tidigare att den absoluta majoriteten av hundägarna har inte den appellen på sina telningar.

Ett djur är ett djur och kan anförtros det ansvar man kan lägga på det. Termen 100% säker funkar inte med djur, inte ens med människor;)

Ett hund är en hund och den är väldigt formbar. Tränar man på rätt sätt så är chansen stor att du får en 100 % viltren hund. Det finns inte en chans att min ena någonsin inte går att få stopp på, inte ens om det är någon annan än jag som släpper honom lös. Sedan finns det hundar som inte går att få viltrena. Dessa får aldrig vara lösa, oavsett årstid. Lagen är mycket klar på det området.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Naturvårdsverket anser inte att jag förstör om jag rör mig i marker där jakt pågår. Om du tycker annorlunda så får du väl kontakta dem och kräva att de ändrar sina rekommendationer?

När det gäller områden där ingen jakt förekommer för tillfället så utnyttjar jag min lagstadgade rätt att utöva allemansrätt, och det gör jag både ensam och i grupp. Eftersom jag inte behöver be markägaren om lov att vistas där ser jag inte heller någon mening med det.

Nu är jag snart uppe i 10 upprepningar så då kan jag väl fortsätta; jag går inte avsiktligt in i områden där jakt pågår.

Och naturvårdsverket anser inte att jag förstör om jag sabbar din uppletningsruta som du lagt till dm:et

och jag vet inte hur många ggr jag upprepat att jag inte sabbar någon som har löfte från mig att vara på min mark:D
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Ett hund är en hund och den är väldigt formbar. Tränar man på rätt sätt så är chansen stor att du får en 100 % viltren hund. Det finns inte en chans att min ena någonsin inte går att få stopp på, inte ens om det är någon annan än jag som släpper honom lös. Sedan finns det hundar som inte går att få viltrena. Dessa får aldrig vara lösa, oavsett årstid. Lagen är mycket klar på det området.
Inga djur är 100%

Det är bara godtrogna naiva som litar på sina djur till 100%:meh:
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Hahahaha ja, det later vettigast... eller nej, riktigt pepparspray ar olagligt, blir lite jobbigt om polisen far reda pa det. Nog klokast att halla sig till de lagliga anti-hund sprayerna...
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Ja och jag sade en gång tidigare att den absoluta majoriteten av hundägarna har inte den appellen på sina telningar.

Fortfarande har jag bemött ditt påstående att de var tvungna att kallas IN, inget annat, jag menar just det den tidpunkten inte är tvunget.

Att inte alla kan har väl inget med ditt felaktiga påstående att göra.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Inga djur är 100%

Det är bara godtrogna naiva som litar på sina djur till 100%:meh:


Fast jag tycker gott man kan uttrycka sig så i just fall som detta, har man en hund som efter år av träning inte sticker efter vilt och efter år av träning hittills visat sig 100 % säker på kommandot stanna när den varit lös så ser jag det som den hunden är 100 säker till just detta- fortfarande är det den tidpunkten på året där hundar får vara lösa från föraren som diskuteras.

Påståendet blir rätt harmlöst och betyder inte att man slänger sig med det uttrycket när det gäller andra säkerhetsaspekter med djur.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Hahahaha ja, det later vettigast... eller nej, riktigt pepparspray ar olagligt, blir lite jobbigt om polisen far reda pa det. Nog klokast att halla sig till de lagliga anti-hund sprayerna...

nej inte olagligt, bara licenspliktigt.

men här finns mildare lagliga varianter eller så använder man vanligt hårspray
Det svider visst bra det med har jag hört:o
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Fortfarande har jag bemött ditt påstående att de var tvungna att kallas IN, inget annat, jag menar just det den tidpunkten inte är tvunget.

Att inte alla kan har väl inget med ditt felaktiga påstående att göra.

Hittills har alla mina hundar kommit vid inkallning...allt är ju en fråga om tidpunkten
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Fast jag tycker gott man kan uttrycka sig så i just fall som detta, har man en hund som efter år av träning inte sticker efter vilt och efter år av träning hittills visat sig 100 % säker på kommandot stanna när den varit lös så ser jag det som den hunden är 100 säker till just detta- fortfarande är det den tidpunkten på året där hundar får vara lösa från föraren som diskuteras.

Påståendet blir rätt harmlöst och betyder inte att man slänger sig med det uttrycket när det gäller andra säkerhetsaspekter med djur.

Jag litar på mina hundar, men inte till 100% för..detär ju både mänskligt och hundligt att felaO_o
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Och naturvårdsverket anser inte att jag förstör om jag sabbar din uppletningsruta som du lagt till dm:et

och jag vet inte hur många ggr jag upprepat att jag inte sabbar någon som har löfte från mig att vara på min mark:D

Nej om du förstör en uppletanderuta av ren elakhet så faller det utanför Naturvårdsverkets ansvarsområde.

Jag behöver inget löfte från dig för att utöva allemansrätt på din mark.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Inga djur är 100%

Det är bara godtrogna naiva som litar på sina djur till 100%:meh:

Jodå. Den här hunden är. Jag har inte ens använt alla verktyg jag har i min låda för att få stopp på honom. Ingen hund går från viltren till jagandes över en natt, det kommer smygandes att kontrollen börjar brista. Jag anser alltså inte att en hund som man bara precis får stopp på är viltren. Utan hunden måste med lätthet kunna kallas in. Även om den hunnit springa några steg. Även om viltet drar rätt framför näsan. Även om hunden är på långt avstånd från sin förare. Även om kompisen sticker. Min hund har klarat detta med lätthet. Hunden bedömdes ha hög jaktlust på MH, så det är inte på grund av bristande intresse. Vi har tränat helt enkelt.

Andra hunden är inte riktigt där. Han har inte heller stuckit. Men eftersom kontrollen inte är 100 % så släpper jag inte honom hur som helst än. Det tycker jag inte man ska göra om man inte är säker.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Nej om du förstör en uppletanderuta av ren elakhet så faller det utanför Naturvårdsverkets ansvarsområde.

Jag behöver inget löfte från dig för att utöva allemansrätt på din mark.
Och om du av ren elakhet förstör en jakt så bryr sig verket inte om det heller.


Nej det behöver du inte, men väl från att utöva verksamheter som inte ingår i allemansrätten.
 
Sv: Krävs tillstånd vid hundträning i naturen?

Jodå. Den här hunden är. Jag har inte ens använt alla verktyg jag har i min låda för att få stopp på honom. Ingen hund går från viltren till jagandes över en natt, det kommer smygandes att kontrollen börjar brista. Jag anser alltså inte att en hund som man bara precis får stopp på är viltren. Utan hunden måste med lätthet kunna kallas in. Även om den hunnit springa några steg. Även om viltet drar rätt framför näsan. Även om hunden är på långt avstånd från sin förare. Även om kompisen sticker. Min hund har klarat detta med lätthet. Hunden bedömdes ha hög jaktlust på MH, så det är inte på grund av bristande intresse. Vi har tränat helt enkelt.

Andra hunden är inte riktigt där. Han har inte heller stuckit. Men eftersom kontrollen inte är 100 % så släpper jag inte honom hur som helst än. Det tycker jag inte man ska göra om man inte är säker.

Naivt.."han har aldrig stukit" är nog sant men att säga vad som sker nästa gång..då handlar det om sannolikheter, det är sannolikt att han inte sticker, Men kärnkraftsolyckan i Harrisburg var ju mot all sannolikhet den med:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 402
Senast: Roheryn
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 504
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 237
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp