Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Jag skrev också att man har rätt att röra sig i marken med hund kopplad, däremot får man inte använda blod i markerna utan att få tillstånd av markägare/jakträttsinnehavare. Det är iallafall vad Jägarförbundet säger. Du kan lägga spår med enbart klöv, det är OK, det kan ingen säga ngt om. Men jag tycker nog att det är trevligare att ha pratat med markägare/jakträttsinnehavaren innan jag går i ut markerna och tränar. Brukshundklubbar ber f ö också om tillstånd för hundträning i markerna så det tycker inte jag är ngt konstigt (och dom använder sällan blod i träningen). Jag har hellre en bra relation med övriga markintressenter än hävdar min rätt att alltid få röra mig som jag vill. Men det är ju jag det.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Jag skrev också att man har rätt att röra sig i marken med hund kopplad, däremot får man inte använda blod i markerna utan att få tillstånd av markägare/jakträttsinnehavare. Det är iallafall vad Jägarförbundet säger. Du kan lägga spår med enbart klöv, det är OK, det kan ingen säga ngt om. Men jag tycker nog attd från det är trevligare att ha pratat med markägare/jakträttsinnehavaren innan jag går i ut markerna och tränar. Brukshundklubbar ber f ö också om tillstånd för hundträning i markerna så det tycker inte jag är ngt konstigt (och dom använder sällan blod i träningen). Jag har hellre en bra relation med övriga markintressenter än hävdar min rätt att alltid få röra mig som jag vill. Men det är ju jag det.

Jag har ALDRIG påstått att man får använda blod utan tillstånd men det är INTE markägaren som ger tillstånd till blodet. Det är jordbruksverket. Sedan skulle jag inte använda marker för träning utan att pratat med markägaren. Vem som har jakträtten är det inte min sak att hålla reda på när jag inte äger marken. Ja, jag har en bra relation till markägarna runt om men kanske inte alltid till de som hyr jakten eftersom deras metoder inte alltid är ok (jaga på annans mark t ex och att påpeka det gör att man inte är poppis hos dem men kanske destomer hos dem som drabbas av tjuvjakt men det har inte med ursprungsfrågan att göra). Sen att jag rör mig i markerna året om - ja, det gör jag och det handlar INTE om att hävda någon rätt. Kommer jag till häst stör jag tom mindre än till fots. Däremot jägare som försöker hindra mig att vara i naturen (med eller utan vapen) har jag inget till övers för och det är jag nog inte ensam om.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Vi är helt överens om att Jordbruksverket ska ge tillstånd att använda blod (av icke vilt) så det kan vi lämna därhän. MEN, enligt Jägarförbundet krävs det ÄVEN tillstånd från markägare/jakträttsinnehavare. Lägger du spår utan blod och enbart med klöv så krävs det inte egentligen. Så det är två olika saker. Vad du personligen tycker om jakt och jägare har ju ingen som helst betydelse, man bör fråga i vilket fall. Om du lägger spår på samma marker jag använde/använder så vill dom absolut veta detta och det händer dom säger "att nej den helgen går inte" men oftast har jag fått ett område där jag kan vara och då får jag hålla mig där. Sedan brukar markägaren hänvisa till jakträttsinnehavaren (om det är en annan förstås) när det gäller detta, då det är denne som har nyttjanderätten.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

1) Det är INTE min uppgift att söka efter vem som har jakträtten och def inte för att jag ska få röra mig i naturen. Du väljer att hela tiden relatera till jakt och träning - där är vi överens om att en markägarkontakt krävs. I övrigt, dvs motion i olika former med eller utan djur som jag också pratat om, då skulle jag inte ens komma på tanken att kontakta markägaren först.

2) vi jagar själv - med hund på arrende och vi störs inte av att andra rör sig i naturen. Det är deras fulla rätt att gå ut i naturen. Precis som jag har rätt att gå ut.

3) Jag har inget emot jägare som följer jaktlag etc och bedriver en etiskt bra jakt men tyvärr finns allt för många som inte gör det. De jägarna har jag inget till övers för - lika lite som för de rena trofféjägarna.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Det här bli mitt sista inlägg i denna tråd för jag tror det gått fram hos de flesta vad jag menar.

För att göra det enkelt så delar vi upp tillståndsfrågan i tre delar:
1. Tillstånd av Jordbruksverket för att köpa och hantera animalisk biprodukt såsom blod (om ej viltblod). Orsak - för att kunna spåra och återkalla produkten om det visar sig vara smittat av t ex mul- och klövsjuka.
2. Tillstånd av markägaren för att få lov att sprida samma produkt på hans/hennes marker. Orsak - samma som ovan.

Dessa två tillstånd måste man ha innan man lägger ut spår på annans mark.

3. Ofta hänvisar markägaren till den som har jaktarrende om detta är en annan person. Då tycker jag personligen man bör ta kontakt med den/dom personen/erna också. En ren moralisk fråga för mig.

Detta är alltså ingenting som har med Allemansrätten att göra eller huruvida du vill röra dig fritt i naturen. Självklart gäller detta och det har jag inte sagt någonting om. Det enda frågan har gällt har varit tillståndet för att använda blod på markerna. Jag vet att ingen kan hindra mig från att lägga spår på en mark om jag inte blodar spåret. Det har jag rätt till (men förstår inte vitsen med blodspår utan blod). Trots att jag vet detta, så vill jag ändå ha godkänt av de ev jaktlag som jagar på marken, att det är OK att jag ibland lägger spår här samt kommer överens om dag och tid så det inte kolliderar med deras aktiviteter. Detta gör jag helt frivilligt!

Att du/ni har ev personliga konflikter med jägare i området eller vad du anser om jakt/jägare har ju ingenting med sakfrågan att göra.

Undrar sedan över detta som du skrev:
"Däremot jägare som försöker hindra mig att vara i naturen (med eller utan vapen) har jag inget till övers för och det är jag nog inte ensam om."

Hur menar du här? Ditt eller jägarens vapen? Givetvis har du inte rätt att röra dig med vapen på andras marker. Då tas du som tjuvjägare och kan få stränga straff. Får aldrig medföra vapen på annans mark utan tillstånd, inte ens om det gäller ett pågående eftersök.

Ps. Tycker det kul att ni spårtränar då ni har en hund från mig, men anmäl till prov också! Har ju en kullsyster som är SVCH så jag vet vilken kapacitet det finns.
 
Sv: Måste man ha tillstånd för att lägga viltspår???

Du skriver så här:
Tycker det kul att ni spårtränar då ni har en hund från mig, men anmäl till prov också! Har ju en kullsyster som är SVCH så jag vet vilken kapacitet det finns.

Ja, vi spårtränar och hon jagar. Att anmäla till prov - ja, det har vi diskuterat och kanske blir det så men det känns inte angeläget idag. Kapaciteten har vi full koll på inkl övriga i de olika jaktlag där hon finns med. Däremot att hon skulle konkurrera med sin kullsyster ser jag lite svårt ur merithänseende. Eftersom den benskada hon enligt veterinären fått väldigt tidigt och som hon opererades för, med gott resultat sett till funktionen, medför att hon har ett ben som inte är rakt så är hon inte någon utställningshund. Däremot en bra jakt- och spårhund och en go´kamrat som gärna ligger och myser i sängen. Allra lyckligast är hon dock när hon får jaga.:banana:

(PS: Vi har inga konflikter med omgivande jaktlag och du vet också att vi båda har den teoretiska utbildningen, vi gick samma kurs inför jägarexamen dock är jag ingen skytt och har därför inte jägarlicens. Det handlar endast om att jag skjuter som en blind höna. )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
  • Låst
Övr. Hund Ja, vad säger lagen? Kom upp på diskussion häromdagen, huruvida man får träna personspår med hund när man är två eller fler, till...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
19 716
Senast: Snurrfian
·
S
Övr. Hund Har nu av och till lagt olika långa spår, låtit ligga olika länge, på olika underlag, i väta/lite snö och i torr mark, avslutat med...
Svar
15
· Visningar
1 816
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp