Mata småfåglarna

Jag kan verkligen inte deras föredragna föda när de blir matade... men enligt vad andra verkar ha sett så är det flera som gillar krossad havre men hel havre är väl kanske några färre. Men jag tror inte det spelar nån jätteroll. Råkade bara bli krossad havre för mig sist. Man kan ju blanda in det i sådana fettblandningar också om man vill.

Jag har läst fler ge havregryn än hel havre. Tror jag kör på det jag med, varför inte liksom? Borde vara lättätet och bra för fåglarna.
 
Jag funderar på att köpa en fågelmatare att sätta på fönstret, är det någon som har erfarenhet av sådan? Vi bor i lägenhet på andra våningen, så vanliga matare går ju tyvärr bort. Plus att jag tror att dottern hade uppskattat det (jag och min kamera också). Men sitter de kvar? Vill ju inte att den ska trilla ner mitt i matstunden liksom... och blir de störda av att det är människor så nära som på andra sidan glasrutan?
 
Slog mig att jag har hel havre i mängder i ladan. Så nu har jag fyllt en matare med havre. Får se vad fåglarna tycker om det. Verkar det funka ska jag köpa en ny säck solrosfrön och blanda. Ska man ta 50/50 eller är det bättre att ha mer solrosfrön? Tänker att det innehåller mer näring.
 
Slog mig att jag har hel havre i mängder i ladan. Så nu har jag fyllt en matare med havre. Får se vad fåglarna tycker om det. Verkar det funka ska jag köpa en ny säck solrosfrön och blanda. Ska man ta 50/50 eller är det bättre att ha mer solrosfrön? Tänker att det innehåller mer näring.
Vad som går mest av beror ju på vilka fåglar det är som kommer. Alla äter ju inte havre.

Själv har jag laddat en fågelmatare med talg som jag köpte igår. Jag föredrar att köpa talgen som den är och jag hade en väldigt intresserad publik som inte kunde förstå varför jag envisades med att hänga upp det så högt, utom räckhåll för tre svältande hundar. :cautious:

Jag köpte även en stor fågelmatare för nötter, på Ö&B samt 7 kg jordnötter för 190 kr. :) Fågelmataren kostade 129 kr och jag tror den rymmer 5 liter.

De stora automaterna jag har solrosfrön i rymmer 8 liter vardera. Hampa får bli en annan gång men jag vill tipsa om att Granngården säljer 20 kg svarta solrosfrön för 179 kr. :up:
 
Hel havre gick hem! Ett litet hus tömt sen igår. Men det skräpar ner rätt ordentligt så det blir nog krossad ändå.
Min fodertunna är tom så nu ska här blandas!
 
Var hittar man snygga, stora fågelmatare? Gärna genomskinliga så man ser om det är slut inifrån :p

Jag tycker Granngården har snygga varianter. :) Annars finns det väl i nästan varenda butik nu, ÖoB, Rusta, Jula, alla de där.

Nu har jag blandat havre och solrosfrön i en tunna. Det verkar ju gå hem hos fåglarna så vi får väl se om jag lägger till något mer. Ska införskaffa krossad havre tror jag, minskar risken att det börjar växa havre i gräsmattan. Visserligen är grannens höns här nästan dagligen och städar upp runt matarna så det är kanske ingen risk. De har satt i sig mina ringblommefrön :mad:
 
Vi hade rejäl frost och 0 grader när jag gick upp idag. Hinner inte kolla matningen på morgonen så får se i eftermiddag, det kanske gått åt extra mycket. Solrosfrö blandat med havrekross äter de supersnabbt. Har 3 små matare, sådana som ser ut som små minihus och ett genomskinligt rör, det äts upp på 1-2 dagar. 4 talgbollar per vecka eller mer. 2 rör med jordnötter tar längre tid, kanske 1 vecka eller mer. Får köpa/bygga en större matare för solrosfrö så jag inte behöver fylla på så ofta...
Vi har en till solrosfröna som man sätter på en pantflaska, 1½ liters
 
Köpte svåll och späck på Citygross igår. Var billigare än Coop. Ska hänga ut det (eller snarare farsan) när det blir nästa vända till sommarstugan.
Någon som har en bra hängare till det?
Nu har Granngården (iaf här i Uppsala) 20 kg svarta solrosfrön för 179 spänn! Ska dit på torsdag och köpa 2 om det finns kvar, med min KP
 
Köpte svåll och späck på Citygross igår. Var billigare än Coop. Ska hänga ut det (eller snarare farsan) när det blir nästa vända till sommarstugan.
Någon som har en bra hängare till det?
Nu har Granngården (iaf här i Uppsala) 20 kg svarta solrosfrön för 179 spänn! Ska dit på torsdag och köpa 2 om det finns kvar, med min KP
Svål tror jag inga fåglar är intresserad av, späcket borde du kunna ha i en hängare för talgbollar, en sån man kan lägga flera bollar i.
 
Öppnade en ny säck idag. Denna var från granngården. Aldrig mer solrosfrön från dom. 1/4 del var bara pinnar och skräp i säcken.
 
Jag har läst fler ge havregryn än hel havre. Tror jag kör på det jag med, varför inte liksom? Borde vara lättätet och bra för fåglarna.
Jag har gett havregryn och sedan hällt på någon dl olja. Nackdelen är att det fastnar lätt i röret så man får gå ut och knacka på det så det åker ner.
 
Beställde två 20kg säckar a 179kr med solrosfrön och 10kg jordnötter från granngården nyss :love:
Ska in och kolla på STORA Mathus och se om det finns något snyggt :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 040
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp