Matbudget med sambo

Jag betalar månadsavgift, amortering och el. Vi delar månadsavgift, el, räntekostnad på hälften och sen för sambo över pengar till mig.

Vi betalar lite mat var. Sparar kvitton och går igenom vid månadsskiftet för att se att vi betalt ungefär lika mycket.

Sambon får ut mer än mig varje månad. Vi har löst det så att han betalar oftare om vi äter ute samt hela bredbandet. Kommer nog göra på ett annat sätt om vi får barn, men det funkar just nu
 
Vi har ett gemensamt konto för allt som rör lägenheten. Det kontot funkar även som sparkonto, båda sätter in lite för mycket varje månad. "Bra att ha pengar" helt enkelt.
Mat betalar den som handlar.

Kan tillägga att han tjänar nästan dubbel så mycket som mej. Vissa månader får han stå för mer än mej, men oftast löser vi det. Ingen av oss orkar bry sej om vems pengar som går till vad, vi bor ihop i samma lägenhet och äter samma mat. Blir det kris för den ena betalar den andra. Enda anledningen till budget för oss är att vi sparar till framtida husköp.
 
När jag hade sambo förde vi över mellan 3200-4000kr per månad till ett gemensamt matkonto där vi hade varsitt kort och handlade för. Summan varierade beroende på hur mycket som låg kvar på kontot från föregående månad.
 
Kära sambon har jobb med lön och jag går på Ersättning från försäkringskassan, han betalar det mesta, men å andra sidan är det jag som till 90% tar hand om vår dotter och vårt hem. ( vilket jag iof kunde gjort bättre)
 
Vi har ett servicekonto dit det varje månad dras lika stora summor från våra egna konton, och därifrån dras sedan allt som har med bolånen att göra. Min sambo betalar månadsavgiften och jag sätter in ca motsvarande summa på ICA-kortet som sedan används för matköp. I övrigt har vi våra separata ekonomier som vi sköter själva. Om jag vill köpa något helt onödigt så gör jag det, helt enkelt. :)

Vad gäller restaurangbesök, resor och sådana gemensamma aktiviteter så är det inget vi någonsin haft millimeterrättvisa kring men jag är ganska säker på att det ändå har fördelat sig oerhört jämnt ändå. Ibland betalar jag, ibland betalar han. Det fungerar av sig själv utan att vi någon gång behövt diskutera det, egentligen.

Stora inköp till hemmet har vi oftast delat 50/50 på, men inredningsmässigt har jag nog lagt betydligt mer än honom- för det är ju jag som vill köpa sådant. I gengäld har han köpt de flesta teknikgrejerna, och har inga problem med att betala flera tusen för en jäkla kabel. Något jag skulle må väldigt dåligt över om jag såg mina pengar gå till vid en eventuell gemensam ekonomi. ;) Så även där har det nog jämnat ut sig, dvs avseende enskilda intressen som egentligen gagnar oss båda.

För vår del har det förstås underlättat att vi alltid har haft samma ekonomiska standard. Vi pluggade båda under samma period, och nu tjänar vi båda runt 35000. Kanske skulle det inte fungera fullt lika friktionsfritt om vi hade en väldigt stor löneskillnad mellan oss. Har faktiskt svårt att säga vad jag skulle föredra för lösning, oavsett om det var jag som tjänade mycket mer eller mycket mindre. Helt säkert är dock att jag aldrig skulle vilja ha en helt gemensam ekonomi. Jag vill känna att jag har MITT att förfoga över, oavsett hur stort eller litet det må vara.
 
Vi för över pengar till ett gemensamt icakort, jag för över 1500 och sambon 2000, pengarna räckte inte riktigt när han också förde över 1500 och eftersom han är den som äter mest så började han föra över mer :)
Med dom pengarna köper vi det vi behöver i mataffären oavsett vem det är till, så både mat och hygienprylar!
När vi äter ute och sådär brukar den som har plånboken närmast tillhands betala, vi är inte så noggranna med att det ska vara rättvist på millimetern :D
 
Vi har helt gemensam ekonomi, har alltid haft det, från dag ett faktiskt. Även när vi haft olika hög inkomst.
Vi har två extra konton, för sparande och räkningar.
Och ingen av oss räknar på vad den andra lägger pengar på så länge det finns till barnen, mat, räkningar och sparandet.
Vill jag köpa en sadel gör jag det, bil han köpa en till bil, stereo eller annat så gör han det.
Kan tillägga att det funkat för oss i 25 år. :-)
 
Vi slänger ihop lönerna,betalar hyra,lån,el,internet,bensin osv,och sätter undan 3500:- på ett konto till mat. Sen 4000.- till gemensamt sparande/buffert. Sen delar vi upp resterande summa på 50/50,och då får vi göra vad vi vill med det + bekosta fritidsintressen. Som i mitt fall ska det gå en del till hästen (som jag inte betalar mer än försäkring på nu då han är ute på foder),kläder till mig,nöjen till mig osv. Sen ett eget sparande då jag tycker det är viktigt att ha det också.

Ska vi köpa något större till tex sonen så delar vi på det rakt av,som nu när det vart dubbel uppsättning vinterkläder + regnkläder,vi köper rejäla,lite dyrare saker från början för att i framtiden kan förhoppningsvis ev småsyskon ärva,så det landade på strax över 3000:-

Vi får ut ungefär samma lön som när på en 500-ing,kan skilja 2-3000:- i bland om jag tex jobbat extra,eller om det varit nån storhelg eller så,och han får ibland jobba över + att han får ta ut sina komptimmar i pengar,får lite semesterbonus + julbonus osv, i bland så är det jag som får ut mer,och ibland är det han. Vi delar tom 50/50 på skatteåterbäringen, som i år fick jag tillbaka 7000,och han skulle betala 3000,slutade med att bägge fick 2000.- var helt enkelt.

Äter vi ute nån gång så betalar jag i bland och han i bland,vi är inte så noga med att det ska vara precis på håret,vi har ju endå fått lika mycket "fritidspengar" att röra oss på från början.

Vi är gifta med ett barn.
 
Vi delar på alla gemensamma kostnader. Har ett speciellt kort för mat som vi för över pengar till båda två, sen för han över pengar till mig för el, hyra, internet och tv-licens. Jag lär vilja ha delad ekonomi så länge vi inte har barn, och då delad som i att man betalar för sina egna kostnader. Skulle aldrig vilja betala procent av inkomst.
 
Vi delar på hyran, jag betalar bredbandet, och allt till hunden, diesel delar vi ofta på, hans bil och han som har körkort men många resor är enbart för min skull, han betalar resten av bilen.

Mat så betalar vi varannan gång och är rätt kassa på att ha en budget, ofta står vi på ica och funderar på vad vi ska äta.

Mobilerna får vi allt stå för själva ;)
 
Vi är gifta och kör gemensam ekonomi men har kvar våra egna konton sen innan där våra löner kommer in.
Vi betalar in till ett gemensamt konto som bostads/billån dras ifrån.
De räkningar som kommer i mitt namn betalas från mitt konto och de som kommer i hans namn betalas från hans.
När allt är betalt så betalar den som råkar vara iväg och handla.

Ska försöka få tummen ur att göra veckomatsedel så att vi kan planera våra inköp bättre, har "bara" varit tillsammans i 12 år och pratat om det sen lääänge. Nej just det, i januari är det ju 13 år :o
 
Vi har varit sambo 2 år. Det senaste året har jag varit student med fullt CSN. Min sambo jobbar heltid som IT-tekniker. Han står för hyran och jag till största del av våra matkostnader, är han med och handlar så slåss vi nästan med vem som ska betala :p Vi har kört på detta i 2 år och hittills funkar det. Vet att många tycker man ska dela upp det ännu mer för att man kanske äter mindre än sin partner, men vi räknar inte kronorna så, det blir trist. Maten som inhandlas och tillagas ska också räcka till min sambos lunch dagen efter, själv brukar jag glömma att äta lunch eller frukost, av någon anledning :confused: Kan tillägga att jag har en väldigt generös sambo, han räknar inte kronorna heller :)
 
Vi är gifta och har blandad ekonomi.
Tjänar ungefär lika mycket (jag några tusenlappar mer, men skillnaden försvinner nästan pga högre skatt) och för över samma summa till ett gemensamt konto (ca 25 % av lönen efter skatt), gör också varsin insättning på amorteringskonto. Från det gemensamma kontot betalas mat, räkningar för bil/boende/hund, restaurangbesök, inredning med mera.

Resten av pengarna har vi kvar på våra egna konton och handlar egna saker för eller sparar.

Jag vill inte ha alla pengar på ett gemensamt konto.
 
När jag var sambo senast satte vi in 1500 var på icakortet. Hyran delades också på hälften var. Kan tycka det blev lite ojämnt då jag åt mindre.

Jag äter mindre i mängd men har dyrare smak. Sambon skull kunna liva på en stor hink fiskbullar i hummersås medan jag håller på och krånglar med grönsaker och sånt... Så för oss jämnar det ut sig lite.
 
Jag äter mindre i mängd men har dyrare smak. Sambon skull kunna liva på en stor hink fiskbullar i hummersås medan jag håller på och krånglar med grönsaker och sånt... Så för oss jämnar det ut sig lite.

Det är likadant här; sambon äter dubbel mängd men jag har en hel del matvanor som kostar mer.

TS:

Vi körde 60/40 förut då sambon tjänar så pass mycket mer (tekniskt sett tjänar jag inte en spänn då jag studerar), men nu när vi bytt boende så kommer vi köra 50/50. Han tjänar som sagt mer men jag har en hel del kapital på grund av ett arv och det känns på ett sätt lite knasigt att han ska urholka sin ekonomi för att jag ska få behålla min intakt. Så nu ändrar vi som sagt till 50/50 och testar hur det fungerar. Om ungefär ett halvår får vi tillökning i familjen och då får vi utvärdera hur det fungerar.

Men som andra sagt så går det ju att vrida och vända på i evigheter. Det viktigaste är att alla inblandade känner sig nöjda, gör de inte det så måste man förändra något.
 
Vi delar fasta utgifter efter inkomst, och annat betalar den som köper. Maten går som "halvfast", det vi för över räcker till ica-kortet täcker allt vi behöver äta en månad men det är ju inte bara där vi handlar. Jag hade aldrig pallat ett förhållande där det ska räknas på kronor och ören, och de gånger jag levt tillsammans med någon har vi gjort såhär. Inkomsterna har varierat från lika till att en person tjänar nästan alla hushållets pengar. Vi är i princip aldrig osams om hur pengarna ska prioriteras, trots att det periodvis är väldigt ont om dem.
 
Alla våra gemensamma utgifter som hyra, bredband, djurförsäkringar betalas från mitt konto och sen för sambon över sin halva till mig.
När det kommer till mat så har vi ett Ica-kort där vi båda sätter in varsin lika stor slant och dom pengarna ska täcka alla matkostnader för månaden. Vi skriver listor, planerar och storhandlar tillsammans
 
Ni som är sambos, hur lägger ni upp eran matbudget varje månad? Skriver ni ner varor att handla? Betalar en för maten andra för hyran eller hur gör ni?
Vi sätter in ca 40% av våra löner på ett gemensamt konto. Det täcker som regel mat & hygien till tre personer, alla räkningar och driftskostnader på gården. Han tjänar lite mer än mig men å andra sidan har jag ett särkullsbarn som han nog betalat mer för än barnets far.
Jag betalar min och barnets hobbyer och han sin.
Är vi ute och gör något bus så är det den som halar upp plånboken först som betalar.
Nu har vi iof gift oss men kör på som tidigare.
 
När man är gifta äger man ju som regel det mesta tillsammans om det inte är registrerat som enskild egenodom.
Ex. Om partnern betalar bilen och du betalar maten så delar ni på bilen vid en ev. skilsmässa. Är ni sambo så tar den som står på bilen den och den som har handlat mat för motsvarande summa/månad har ingenting.
Det är kanske mest så man tänker?
Även om jag köpt mina hästar själv så är jag efter att ha gift mig i praktiken delägare i dem. Och jag deläger käcka racermaskiner och traktorer.
De ingår i en bodelning eftersom vi inte har skrivit annat.
Så vi skulle i praktiken lika gärna kunna ha enbart ett gemensamt konto, men vi gillar att kunna köpa saker till oss eller våra intressen och känna att man inte behöver prata om saken först.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
307
Senast: Rie
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 169
Senast: Snubbelfot
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 894
Senast: MML
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp