Matbudget med sambo

Iofs inte sambo utan gift numera, men vi har aldrig gjort skillnad på mina och dina pengar. Den som har pengar betalar. Funkar för oss. :)
 
Gift med helt gemensam ekonomi, alla inkomster går in på ett konto och skickas därifrån till gemensamma spar/servicekonton. Den som har tid handlar på vägen hem från jobbet.

Enda ekonomiska frågan som kan komma upp oss emellan är om min man smsar och frågar "hur mycket pengar finns på kontot" om han ska köpa något, då jag har internetbanken i mobilen och lätt kan se saldo och föra över från andra konton om det behövs mer ;) .
 
Jag och min sambo har ett konto för mat, gemensamma räkningar, bilen, gemensamt sparande och andra inköp.
Vi för över typ 2000:- vardera/månad nu när vi är studenter. Resten av mina pengar förfogar jag över själv :)
Jag står för min mobilräkning och alla hundkostnader eftersom det är min hund.
 
Jag har tjänat rejält mycket mindre än sambon fram till alldeles nyss, så då löste vi det procentuellt. La ihop allt vi tjänade oiställetde ut hur stor andel var och en bidrog med, ca 70 respektive 30%.
Sen bestämde vi den summa som varje månad behövdes för att täcka mat, hyra, och andra gemensamma utgifter, och så satte sambon in 70% av det och jag 30%.

Superenkelt och rättvist. Samma princip med gemensamt sparande. Övriga pengar får var och en göra vad den vill med. Nu tjänar vi istället lika mycket, så då delar vi allt rakt av.
 
Jag och sambon har gemensam ekonomi. När jag bodde med min syster så la vi en viss summa pengar var på mat när lönen kom som skulle räcka till nästa lön, och resten delade vi rakt av.
 
Vi har helt gemensam ekonomi , inget dina/mina pengar utan vi har vår gemensamma summa på ett konto som används till hyra, mat & alla andra räkningar + kläder, smink, hundmat o.s.v.
 
Vi skaffade ganska snabbt gemensamt konto samt dubbla kort till det kontot, är sambo. Det använder vi främst för mat men också lite andra småköp. Vi har också skaffat gemensamt sparande där han betalar in dubbelt så mycket som mig.

Då jag går på CSN och han jobbar betalar han in mer till kortet samt betalar mer av hyran och liknande.
Ska vi köpa något större som inredning eller liknande brukar jag tjura ihop och tvinga honom låta mig betala hälften, han tycker det är orättvist mot mig då jag har mindre pengar att röra mig med men jag brukar kunna övertala honom.
Sen har vi en pott var som vi kan köpa vad vi vill av, skulle jag vilja bränna mina "egna" pengar på onödiga saker skulle han inte höja ett ögonbryn. Likaså får han göra vad han vill med sina pengar, men det är sällan någon av oss blir alldeles crazy och shoppar loss.
Vi har en jättefin uppföljningsbudget i excel som vi gemensamt fyller i efter varje månad för att se vart pengarna går. Skitbra och enkelt när man väl kommit igång med det!

Gör också veckomatsedlar, främst då vi båda helt tryter i fantasi i mitten på veckan är det enkelt att ha alla ingredienser hemma så det bara är att laga maten.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
308
Senast: Rie
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 170
Senast: Snubbelfot
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 895
Senast: MML
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp