Bukefalos 28 år!

Matbudget privatekonomi

Jag hamnar under 1500 för köp i mataffären. Tillkommer någon utelunch i månaden.
Lagar nästan bara vego hemma och matlådepreppar emellanåt. Då lägger jag inte hela söndagen på det men när jag ändå lagar mat lagar jag många portioner.
 
Jag har också alltid tänkt så, att jag vill kunna vara spontan och köpa det jag är sugen på just den dagen. Men skulle gissa att priserna på mina närliggande butiker inte gör det så gynnsamt just i mitt fall. Samt att det lätt blir att jag plockar med lite onödigheter. Någon lussebulle, någon Loka osv.

Vi har möjlighet att att alltid handla på stora, billiga matvaruhus även om vi småhandlar. Generellt sett blir det inte mycket onödigheter, men det är mest sambon som handlar. Jag småäter inte så det blir aldrig onödigt när jag handlar. Sen anpassar vi oss i viss mån efter extrapris också.
 
En sak som ibland skymtar är nån sorts motsatsförhållande mellan billigt - kvalitet.

Så är det inte.

Mitt billiga kött kommer från grannens ekogård. De billiga ostarna köper jag när dt är extrapris på långlagrat (ofta pga kort datum :rofl: ) Jag sparar mycket när jag vägrar äta affärens sötsliskiga bröd och bakar själv. En del grönsaker är från mitt eget trädgårdsland. Svampen inte från saluhallen utan från skogen intill.
 
Jag använder tid som blir över till att laga matlådor istället för att slösa bort en hel söndag på det. En kväll då jag inte är i stallet gör jag t ex en lasagne och får många portioner till matlådor. Eller om jag gör pastasås till middag gör jag flera portioner än bara en. Är jag lite mer inspirerad gör jag en sats grönsaksbiffar till frysen, de kan jag kombinera i oändlighet.
 
Men tar det inte massa extra tid? Söndagar är min lediga dag då gör jag allt det jag vill göra, vilket inte brukar inkludera att laga matlådor. För mig är matlådor något som blir av kvällsmaten som oftast innehåller någon portion extra eftersom det är svårt att måtta precist.
Jag gör sånt när jag lagar söndagens middag. Dvs jag kan laga 2-3 rätter samtidigt och gör ganska stora satser (4-6 port, men är en person). Lagar nästan aldrig bara en portion så jag får minst en, ibland fler matlådor.
 
Vi har budgeterat ca 3500:- i månaden för två vuxna vilket vi i regel klarar oss på, då är några enklare take away måltider med där men inte utemat som i att gå ut och äta. Det ligger under nöjen. :) Däremot ingår diverse hygienartiklar, städ, tvätt etc där men det är ganska små poster!

Vi äter bra mat men vegetariskt vilket jag tycker påverkar mycket. Vi veckohandlar och försöker hålla oss till det. Jag tycker det är enklast och mest ekonomiskt. Sällan vi behöver komplettera. Vi har bara mat i veckomenyn som vi gillar så det brukar inte vara så att det inte är något vi vill göra, däremot lagar vi det som passar för dagen. Vi äter sällan lunch ute, utan tar med matlåda för det mesta. Vi lagar alltid minst 4 portioner när vi lagar mat och för de få fall vi bara får ut 3 portioner så finns det alltid en extra matlåda i frysen. Det händer att vi lagar storkok ibland på en söndag bara för att fylla upp frysen eller göra åt med saker som vi annars skulle behöva slänga :) oerhört lite svinn!

När jag bodde själv lade jag nog ca 1800-2000:- i månaden! :)
 
2 vuxna där en äter glutenfritt och mjölkfritt ( = dyrt).
Vi storhandlar varje vecka, han äter typ bara matlådor och jag blandar mellan matlådor och köpt lunch.
Vi brukar ligga kring 5000 kr i månaden, då är det inkl alla matinköp (men inte äta ute) och inkl hushållsartiklar som toapapper, tvättmedel, tandkräm osv. Ingår inte några hår- eller hudprodukter, sånt köps från andra butiker och betalas separat.
 
Precis - hur görman när man lagar mat till en portion?

Ser oändligt fånigt ut när en ensam potatis guppar i kokvattnet-:rofl:
Men påvärmd potatis? Jag hade tveklöst kokat ny till varje mål.

Jag lagar mat till en portion några gånger i veckan i alla fall. De två senaste har varit en omelett med en massa bladspenat vid ett tillfälle och pasta med pesto och caprese vid det andra. Jag ser inget märkligt med det?

(Men båda hade varit rätt deppiga frysta och micrade. Men potatis funkar ju inte heller att frysa.)
 
Jag lägger mellan 3000-5000 i månaden på singelhushåll. Men då är det också medräknat allt annat man köper i mataffären typ tvättmedel, hygienartiklar osv.

Jag är bra på att göra matlådor och äter aldrig ute. Mina laster är dels skräpmat (mcdonalds är mitt ultimate guilty pleasure och blir iaf 2-3 gånger i månaden) och lightläsk, snittar väl kanske 3 liter i veckan.

Sen vet jag inte om jag är ensam om att liksom falla för rabatter? Det är ju smart att planera inköp efter extrapriser men för mig kan det liksom bli typ att "åh fryst torskfile för bara 20 kr vilket klipp!" så köper jag det men har ingen plan, så det ligger i frysen och blir gammalt. Är också expert på att köpa frysta grönsaker typ wokmix och broccoli för att jag vill vara nyttigare, men slutar ändå med att jag köper sådant färskt då och då istället för jag lär mig tydligen aldrig att jag inte tycker om frysta grönsaker.. :banghead:
 
Jag lägger mellan 3000-5000 i månaden på singelhushåll. Men då är det också medräknat allt annat man köper i mataffären typ tvättmedel, hygienartiklar osv.

Jag är bra på att göra matlådor och äter aldrig ute. Mina laster är dels skräpmat (mcdonalds är mitt ultimate guilty pleasure och blir iaf 2-3 gånger i månaden) och lightläsk, snittar väl kanske 3 liter i veckan.

Sen vet jag inte om jag är ensam om att liksom falla för rabatter? Det är ju smart att planera inköp efter extrapriser men för mig kan det liksom bli typ att "åh fryst torskfile för bara 20 kr vilket klipp!" så köper jag det men har ingen plan, så det ligger i frysen och blir gammalt. Är också expert på att köpa frysta grönsaker typ wokmix och broccoli för att jag vill vara nyttigare, men slutar ändå med att jag köper sådant färskt då och då istället för jag lär mig tydligen aldrig att jag inte tycker om frysta grönsaker.. :banghead:
I någon studie jag läste för länge sedan, pekades just den typen av inköp ut som en av förklaringarna till att storhandling tydligen ofta leder till ett större matsvinn än att handla efter behov. Som du beskriver det, blir det ju väldigt tydliggjort. (Och jag klandrar ingen. Själv gör jag inte just de felen, men det betyder verkligen inte att jag inte gör andra.)
 
Men påvärmd potatis? Jag hade tveklöst kokat ny till varje mål.

Jag lagar mat till en portion några gånger i veckan i alla fall. De två senaste har varit en omelett med en massa bladspenat vid ett tillfälle och pasta med pesto och caprese vid det andra. Jag ser inget märkligt med det?

(Men båda hade varit rätt deppiga frysta och micrade. Men potatis funkar ju inte heller att frysa.)
Ba' ett exempel :D

Kokt potatis kan man göra mycket med. Skivad och stekt med goda kryddor är den god. Eller så kan den utgöra bas i något nytt. Inte sällan skarvar jag tidigare mat och gör nya rätter.

Men generellt så är min mat sällan god lagad i en portion. Soppor t.ex. Gör jag mer så funkar oftast matlådor och infrysning.
 
Jag tycker det verkar så tråkigt att lägga en söndag på att stå och göra matlådor. Vi gör liksom annat på söndagar, fastän vi alltid säger att vi ska laga mat inför veckan.
Men tar det inte massa extra tid? Söndagar är min lediga dag då gör jag allt det jag vill göra, vilket inte brukar inkludera att laga matlådor. För mig är matlådor något som blir av kvällsmaten som oftast innehåller någon portion extra eftersom det är svårt att måtta precist.
Jag kan typ inte tänka mig något tristare än lägga en dag av mina få lediga dagar på att laga mat. Då vill jag göra typ vad som helst förutom att laga mat.

Jag lägger absolut inte hela dagen på matlagning. Maximalt två timmar skulle jag gissa, oftast mindre än så. Jag lagar oftast enkel mat, gärna sån som fixar sig själv i ugnen eller allt i en stor gryta. Slava vid spisen en heldag är inget alternativ;)
 
Jag gör sånt när jag lagar söndagens middag. Dvs jag kan laga 2-3 rätter samtidigt och gör ganska stora satser (4-6 port, men är en person). Lagar nästan aldrig bara en portion så jag får minst en, ibland fler matlådor.
Jag lagar oftast inte heller bara till en portion utan oftast blir det väll fyra, varav sambon äter 1-3 och jag en. Men oftast blir det en portion över till dagen efter.
För mig är det inte skälva stå och röra i en gryta grejen som tar tid med matlagningen utan att skala, skölja, skära biten som är det som tar en massa tid samt att städa undan efter alltihop.
 
En sak som ibland skymtar är nån sorts motsatsförhållande mellan billigt - kvalitet.

Så är det inte.

Mitt billiga kött kommer från grannens ekogård. De billiga ostarna köper jag när dt är extrapris på långlagrat (ofta pga kort datum :rofl: ) Jag sparar mycket när jag vägrar äta affärens sötsliskiga bröd och bakar själv. En del grönsaker är från mitt eget trädgårdsland. Svampen inte från saluhallen utan från skogen intill.

Vi köpte en låda med 10 kg gräsbetat ekologiskt kött genom Gröna Gårdar för 1900 kr. Jag vet faktiskt inte om det är dyrt eller om det är ett bra pris, när det kommer till kött är huvudsaken att det är bra. Men det var en blandning mellan färs, finare bitar och vanligare bitar. Det har faktiskt känts oerhört lyxigt att ha frysen full och enbart behöva köpa tillbehören på vägen hem från jobbet :)
 
Vi köpte en låda med 10 kg gräsbetat ekologiskt kött genom Gröna Gårdar för 1900 kr. Jag vet faktiskt inte om det är dyrt eller om det är ett bra pris, när det kommer till kött är huvudsaken att det är bra. Men det var en blandning mellan färs, finare bitar och vanligare bitar. Det har faktiskt känts oerhört lyxigt att ha frysen full och enbart behöva köpa tillbehören på vägen hem från jobbet :)
Vi köper också gärna ekokött i storlåda. (Helst hemifrån mina hemtrakter när vi ändå är där, så blir det både eko och "närproducerat") Sist blev det 16 kg ekolamm för 135:-/kg. (så lite billigare än det du nämner, men så är det landet också ;) ) Mest färs men också bla två stekar, revben och några galet fina kotletter.

Nu köper vi troligen inget annat kött (bara fisk) förrän det är uppätet. På så vis kan vi både äta bra kött och dessutom spara pengar eftersom motsvarande kvalitet och eko skulle kosta typ det dubbla i affären.

Annars har jag nog inga bra tips. Vi lagar alltid extra portioner och fryser in alt, äts det(oftast) dagen efter till lunch. Jämfört med att köpa sallad eller lunch i stan blir det ju rejält billigare även om vi varken köper storpack eller extrapris mer än när det klaffar med vad vi vill laga.
 
Vi köpte en låda med 10 kg gräsbetat ekologiskt kött genom Gröna Gårdar för 1900 kr. Jag vet faktiskt inte om det är dyrt eller om det är ett bra pris, när det kommer till kött är huvudsaken att det är bra. Men det var en blandning mellan färs, finare bitar och vanligare bitar. Det har faktiskt känts oerhört lyxigt att ha frysen full och enbart behöva köpa tillbehören på vägen hem från jobbet :)
190 kr/kg det beror ju på vad det är för styckdetaljer är det färs är det dyrt är det file är det billigt.
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 855
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp