Bukefalos 28 år!

Matbudget privatekonomi

190 kr/kg det beror ju på vad det är för styckdetaljer är det färs är det dyrt är det file är det billigt.

Det är både färs, oxfilé, entrecote, fransyska osv. så skulle gissa att det blir ett ganska normalt snitt på kostnaden :) Men skulle gissa att typ 30% var färs.
 
Jag lägger för mycket pengar på mat, och då pratar vi inte oxfilé. Men tyvärr har jag en liten frys så även om jag vill så kan jag inte laga mycket och frysa in. Får egentligen inte äta pasta/vitt ris för min jäkla läkare men det smugglar jag med. Äter inte ost eller bröd. Min riktiga lyx är körsbärstomater som jag äter i stora mängder :angel: Kan köra en riktig fryup och känna mina blodådror KLANG. Älskar stirfry men äter för mycket ris till det. Lättdrycker är också en stor post och ok, ibland blir jag lite galen och häller i mig läsk. :crazy:
 
Har en vän som har matlåde-söndagar. Då lagar hon storkok på något och fryser in ca 4-5 lådor. Sen eftersom hon gör det varje söndag så är det en variation av lådor i frysen som hon kan plocka av varje vecka. Tycker det är smart!

Lite så kör jag på :) fast inte just söndagar. Igår lagade jag två rätter och imorgon blir det en ny.
20181127_194542.jpg


En sån låda räcker i en vecka för mig till lunch! Imorgon blir det nog ytterligare 5 lådor :)
 
Eftersom vi brukar få 75 kr i bonus från Ica så betyder det väl att vi handlar för cirkus 7500 kr/månad där i snitt. Det inkluderar då även diskmedel och toapapper och sånt. Vi handlar merparten av vår mat på Ica, jag skulle gissa att det vi handlar i andra affärer vägs upp av den andel av pengarna på Ica som inte är mat.
Detta är då alltså matinköp för 2 vuxna, 3 tonåringar och ett lågstadiebarn...

(vi har nästan alltid matlådor med till jobb/skola, inkl att ett av barnen har specialavtal med skolan och äter matlåda istället för skollunch)
 
Alltid under 1500:- och ofta under 1000:- trots 3 ggr utemat i månaden.
Storhandlar när tillfälle ges, socker och mjöl i säck liksom ris och annat som står sig i evighet, ibland hela pack och kartonger av vissa basvaror som är lagringsstabila över tid och på det sättet kan jag leva snuskigt billigt. Dumpstrar en del också så kött och korv mm. har jag i överflöd liksom grönsaker och frukt mm.

Idag tex. skulle jag bara ha lite mjölk och nåt att bre på mackorna, kom hem med 2 lådor bröd, massa bordsmargarin och en hög konserver av blandade valörer som det var extra-extra-EXTRApris på så nu behöver jag inte köpa nåt mer än mjölk förrän i Februari nån gång. :laugh:

En kompis var med när jag storhandlade på Citygross storköksavdelning, han sa "här har dom 10-kilospåsar med socker" och jag svarade "jag tar en sån här istället" och langade i en 25-kilossäck och toppade den överfulla vagnen med en 4-kilospack snabbmarsansås, han bara stammade. :rofl:

Kan man lagra så kan man leva skitbilligt. :D
 
Äter matlåda på jobbet. För över 2000 kr till Ica-kortet varje månad och i den summan ingår nån utemiddag, hushållsartiklar och godis/snacks.
 
Vi ligger väl på typ 6-7000kr i månaden någonting och så lite +- beroende på hygien, utemat & städ osv.. 🤭🤯
Vi försöker veckohandla och planera veckans maträtter och det har faktiskt vara väldigt bra, har dessutom byggt upp ett bra ”lager” av torrvaror så nästan bara det färska som köps och har som mål att hålla mig kring ca 1000kr varje veckohandling men det blir oftast uppåt 1500kr. Lyckades förra veckan med 998kr, sambon var stolt 😅😂😂
 
Köper alltid bubbelvatten, så jag och sambon har sagt flera gånger att det är en skandal att vi inte inhandlat en soda stream ännu. Så det ska göras.

Oj! Köp!
Pengarna sparar du inga ganska fort.
Min soda streamer räcker ca 3 månader och då fyller jag en flaska på 1 liter varannan dag typ. Samt att en påfyllning kostar typ 49 spänn på Willys.
 
I någon studie jag läste för länge sedan, pekades just den typen av inköp ut som en av förklaringarna till att storhandling tydligen ofta leder till ett större matsvinn än att handla efter behov. Som du beskriver det, blir det ju väldigt tydliggjort. (Och jag klandrar ingen. Själv gör jag inte just de felen, men det betyder verkligen inte att jag inte gör andra.)
Ja så kan jag absolut tänka mig att det är! Jag har dock blivit mycket bättre. Har till exempel helt slutat att köpa morötter och frukt på "slentrian" utan endast om jag behöver till något specifikt. Bunkrar liksom aldrig längre. Mjölk köper jag också extremt sällan (men ibland blir man ju "tvungen") tror faktiskt aldrig jag förbrukat ett helt mjölkpaket sedan jag flyttade hemifrån, det sista hamnar alltid i vasken om det så är 1-2 dl eller nästan hela förpackningen. Hade gärna haft 0,5 liters paket!

Jag faller liksom för reklamen väldigt lätt. Har troligt svårt att motstå bra erbjudanden som sagt om det är något som fångar mitt intresse. Skulle verkligen behöva gå igenom min frys.

Lite OT kanske men angående just morötter så har jag länge stört mig på att de inte finns i mindre förpackningar! minst ett halv kilo liksom. Förut hade min butik morötter på lösvikt men det verkar ha försvunnit tyvärr. Så nu köper jag bara inte längre just för att det mesta ändå slängs.
 
Ja så kan jag absolut tänka mig att det är! Jag har dock blivit mycket bättre. Har till exempel helt slutat att köpa morötter och frukt på "slentrian" utan endast om jag behöver till något specifikt. Bunkrar liksom aldrig längre. Mjölk köper jag också extremt sällan (men ibland blir man ju "tvungen") tror faktiskt aldrig jag förbrukat ett helt mjölkpaket sedan jag flyttade hemifrån, det sista hamnar alltid i vasken om det så är 1-2 dl eller nästan hela förpackningen. Hade gärna haft 0,5 liters paket!

Jag faller liksom för reklamen väldigt lätt. Har troligt svårt att motstå bra erbjudanden som sagt om det är något som fångar mitt intresse. Skulle verkligen behöva gå igenom min frys.

Lite OT kanske men angående just morötter så har jag länge stört mig på att de inte finns i mindre förpackningar! minst ett halv kilo liksom. Förut hade min butik morötter på lösvikt men det verkar ha försvunnit tyvärr. Så nu köper jag bara inte längre just för att det mesta ändå slängs.
Håller helt med angående morötter. Vill ha lösvikt tack.
 
Mjölk köper jag också extremt sällan (men ibland blir man ju "tvungen") tror faktiskt aldrig jag förbrukat ett helt mjölkpaket sedan jag flyttade hemifrån, det sista hamnar alltid i vasken om det så är 1-2 dl eller nästan hela förpackningen. Hade gärna haft 0,5 liters paket!
.

Men det finns ju små mjölkförpackningar, har inte din affär det? Kanske inte en halvliter men 3 dl säljer alla butiker häromkring. (Själv använder jag bara havremjölk, den håller hur länge som helst även öppnad...)
 
Men det finns ju små mjölkförpackningar, har inte din affär det? Kanske inte en halvliter men 3 dl säljer alla butiker häromkring. (Själv använder jag bara havremjölk, den håller hur länge som helst även öppnad...)
Köper man mjölk med "lite längre hållbarhet" så håller den väldigt länge.

Även laktosfri mjölk har i allmänhet betydligt längre hållbarhet.
Vi brukade köpa laktosfri på förra jobbet just för att den höll länge.
 
Vi är helt värdelösa på att vara ekonomiska. Vi köper oftast kött från en gårdsbutik i närheten och äter ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt. Men har inga barn hemma och är bara två vuxna så vi resonerar så att vi det gör inte så mycket om vi lägger mycket pengar på bra mat. Sen förstår jag absolut att det inte går att tänka så för alla. Vi snittar nog på minst 6000 kronor i månaden för mat plus utemat, var extremt dålig på att ta med lunch förra månaden till exempel så då la vi lite mindre på mat i och för sig som vi handlade i affären.
 
Men det finns ju små mjölkförpackningar, har inte din affär det? Kanske inte en halvliter men 3 dl säljer alla butiker häromkring. (Själv använder jag bara havremjölk, den håller hur länge som helst även öppnad...)
Köper man mjölk med "lite längre hållbarhet" så håller den väldigt länge.

Även laktosfri mjölk har i allmänhet betydligt längre hållbarhet.
Vi brukade köpa laktosfri på förra jobbet just för att den höll länge.

Anledningen till att jag inte köper de små förpackningarna är för att de inte finns med laktosfri mjölk vilket är det jag köper. Så ja visst håller den länge (längre än vanlig mjölk) men det kan ibland gå 2-3 veckor utan att jag använder mjölk och då hinner den ju bli dålig. Men som sagt har ändå blivit bättre, även om jag fortfarande aldrig gör slut på ett paket så köps de absolut mer sällan. Snittar kanske 1 paket i månaden så i längden blir det ju varken mycket pengar eller svinn.
 
Jag är nog lite av eller på. På luncherna och vardagskvällarna kan jag lika gärna äta filmjölk, så då skulle en fryst matlåda vara toppen. På helgerna, och vissa vardagar när jag får ett ryck, kan jag dock laga mat länge och vilja ha något godare. Det optimala hade ju varit att ha en matlåde-resurs i frysen när man inte orkar laga mat, och kunna laga mat bara när lusten faller sig på.
Jag älskar dom dagar man kommer hem och är helt slut och megahungrig och kommer på att man har färdig mat i kyl eller frys !
 
Anledningen till att jag inte köper de små förpackningarna är för att de inte finns med laktosfri mjölk vilket är det jag köper. Så ja visst håller den länge (längre än vanlig mjölk) men det kan ibland gå 2-3 veckor utan att jag använder mjölk och då hinner den ju bli dålig. Men som sagt har ändå blivit bättre, även om jag fortfarande aldrig gör slut på ett paket så köps de absolut mer sällan. Snittar kanske 1 paket i månaden så i längden blir det ju varken mycket pengar eller svinn.
Mjölk funkar utmärkt att frysa.

På förra jobbet köpte vi ett halvdussin mjölkförpackningar och la alla utom en i frysen. När den började ta slut tog vi fram en ny.

Om du inte vill slänga kan du ju frysa in hälften i en läskflaska?
 
Mjölk funkar utmärkt att frysa.

På förra jobbet köpte vi ett halvdussin mjölkförpackningar och la alla utom en i frysen. När den började ta slut tog vi fram en ny.

Om du inte vill slänga kan du ju frysa in hälften i en läskflaska?
Ja det vore ju en ide faktiskt så länge jag så att säga kan komma på det i tid (dvs innan den blivit dålig). Inte dumt faktiskt, tack för tipset :)

Apropå det så minns jag att en kompis familj gjorde så när jag var liten. De köpte typ 10 liter mjölk på ICA med jämna mellanrum och frös in. Vet att det var såna reor periodvis då just 10 liter var väldigt billigt. Ser dock aldrig sådant längre, undrar varför det försvann?
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 759
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp