Bukefalos 28 år!

Maxflex sadlar

Jag tänkte Haväng, kanske båda :)

Är inte den jakten "livsfarlig"...?

Vimsig som tusan och jag är lika arg varje gång jag ridit den, men man behöver inte hoppa och det är ändå ganska lättsamt tempo.
på tal om jakt så har jag hört att alla är livsfarliga om man inte ligger i täten :nailbiting:.
mvh hon som alltid är näst först på jakten och har det hur lugnt och fint som helst.:angel: bra med någon också som håller ett jämnt tempo när ledarhästen blir ung galoppör på nytt och springer iväg :rofl:
(ps öveds jakter är bäst!!!)
 
Fan!

Taur ska sluta m Maxflex o jag har verkligen inte råd o köpa en sadel till i år!! Någon mer i Skåne som har dem? Har fått på hjärnan att jag skulle gilla en dressyrsadel från dem. Kanske borde låna hem o prova åtm så vet man?
 
Fan!

Taur ska sluta m Maxflex o jag har verkligen inte råd o köpa en sadel till i år!! Någon mer i Skåne som har dem? Har fått på hjärnan att jag skulle gilla en dressyrsadel från dem. Kanske borde låna hem o prova åtm så vet man?
kan du inte åka till taur nu då och bara se vad dom har hemma och vad som passar?
 
Hallaröd tyckte jag var ok. Men jag tog ju direkt span på en ryttare m koll o red med henne. Där fick min häst ro. Trots idioter som tyckte jag skulle skälla på honom när han tydligt visade att de gick för nära hela tiden o de sket i det... vilket han visade genom att sätta in bakbenen under magen, gå på sned från dem o underlägset lägga bak öronen o snegla bakåt. Typ -100 % på skalan om att sparka vilt omkring sig...
 
Ska prova en Maxflex på min häst men har dålig koll på hur deras bommar funkar. Som jag förstår det är det någon slags flexbom som har bomlösas fördelar men är samtidigt stabila.

Finns det några nackdelar med detta? Är en "vanlig" bomsadel att föredra (tänker på tryckfördelningen).

Jag har haft en Maxflex Valentin köpte den år 2012 det var det gamla koppjärnet som hade tapp. Koppjärnstappen gick av och sadeln visade sig ha fått en spricka i bommen, inget som syntes utanpå utan först när jag skruvade i sär den efter att hästen blivit oliksidig! Sadeln var tillpassad av återförsäljare. Jätte tråkigt att koppjärnet var så dåligt för det var en skön sadel, dock liten i storleken jag fick ha 18 tum för att få plats med benen är 176cm.
 
Mer bilder. La en padd utan ilägg under idag. 2 bilder före ridning (ja jag vet att jag är värdelös på att inte lägga sadeln för långt fram :o) o resten efter. Ni tror mig väl inte när jag hade längtat lädren idag, haha. Inte ridit i dressyrsadel på år o dag. Ska länga dem ännu mer i morgon... I typ tusen år har jag dessutom övat på o inte tappa bak skänkeln i hoppsadeln, goddag stolsits blev det tydligen. Kändes dock inte så att rida o det är ngt jag verkligen brukar ha problem med.

http://s288.photobucket.com/user/jochbj/library/150914 Maxflex Bella 2 S padd
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 352
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 614
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp