Bukefalos 28 år!

Maxflex sadlar

Har ett halvblod med kort, bred och väldigt rak rygg, näst intill spikrak. Finns det någon av maxflex dressyrmodeller som skulle passa tror ni? Står lite olika på de olika sidorna som säljer dem. Om Bella står de t.ex. att de passar en svängd rygg bäst, men att det är också den sadeln som ligger bäst på raka ryggar... Hmmmmmm?
Har hört att bellan var den rakaste :/, men alla går ju att få med rak eller svängd bom, @the_connemara s häst är också rak och där låg Bella bra. De formar ju sig efter hästarna också, mer eller mindre. Går ju att få ganska så vida också :)
 
Har ett halvblod med kort, bred och väldigt rak rygg, näst intill spikrak. Finns det någon av maxflex dressyrmodeller som skulle passa tror ni? Står lite olika på de olika sidorna som säljer dem. Om Bella står de t.ex. att de passar en svängd rygg bäst, men att det är också den sadeln som ligger bäst på raka ryggar... Hmmmmmm?

Kan du se fler av mina album på ngn av mina länkar om du klickar dig vidare? Lägger in lite nya bilder efter hand.

Bella med järnet S är den vi köpte och det järnet är en strl för smalt, har beställt ett vidare. Den upplever jag som rak :)
 
Kan du se fler av mina album på ngn av mina länkar om du klickar dig vidare? Lägger in lite nya bilder efter hand.

Bella med järnet S är den vi köpte och det järnet är en strl för smalt, har beställt ett vidare. Den upplever jag som rak :)

Hej! Jag kan se rätt många bilder, men vet inte om det är alla? Typ 2 sidor? Den sadeln du har köpt ser mycket rakare ut än den du provade tidigare. Har du beställt med rak profil? Fick svar av en återförsäljare idag, och de rekommenderade Amelie? Bellan är väl den jag är mest sugen på, gillar hur den är utformad och den ser faktiskt rakare ut. Albion glappar tom på min häst så den måste vara ordentligt rak!
 
Hej! Jag kan se rätt många bilder, men vet inte om det är alla? Typ 2 sidor? Den sadeln du har köpt ser mycket rakare ut än den du provade tidigare. Har du beställt med rak profil? Fick svar av en återförsäljare idag, och de rekommenderade Amelie? Bellan är väl den jag är mest sugen på, gillar hur den är utformad och den ser faktiskt rakare ut. Albion glappar tom på min häst så den måste vara ordentligt rak!

Är hästen jämnt musklad då? Min häst har allt glappat på, allt! Oavsett hur rak de är. Har testat albion, Jensen, bates, prestige, santacruz och lite till. Allt har glappat, och gärna glappat + legat i bakvikt trots xw bomvidd. Detta pga att hästen saknar rygg muskler vid bossan. Pga dåliga sadlar som nött ner ryggen.

Sadelutprovaren la då på en lippo i medium! med padd och lite kil bak perfekt balans, inget glapp och alldeles alldeles underbart tyckte båda hästen och jag :), det är ju inget permanent med kilpadden men sadeln kommer upp från ryggen och glappar inte. Vilket ger hästen utrymme att muskla på sig och arbeta ordentligt :).

Även dressyrsadeln jag har hemma nu måste nog ha lite kil och en smalare bomvidd. Då den kasar bak och hamnar i framvikt när hästen lyfter ryggen ordentligt :).
 
Hej! Jag kan se rätt många bilder, men vet inte om det är alla? Typ 2 sidor? Den sadeln du har köpt ser mycket rakare ut än den du provade tidigare. Har du beställt med rak profil? Fick svar av en återförsäljare idag, och de rekommenderade Amelie? Bellan är väl den jag är mest sugen på, gillar hur den är utformad och den ser faktiskt rakare ut. Albion glappar tom på min häst så den måste vara ordentligt rak!

Typ 10 Album (inte bara maxflex) o senaste på Bella har typ 27 bilder i :)

Upplever den vi fick hem som rakare ja, kanske ffa för att bossorna var rätt mkt kilbossa o lite för vinklade så ser den väldigt rak ut på min häst. O dessutom då ett för smalt järn i.

Jag har läst i frågat o fått det till att alla sadlarna görs på samma bom, en rak (den formar ju sig till viss del) men man kan beställa till en mer svängd profil. Precis som man kan beställa en mer förstärkt. Men en standardsadel fattade jag det som att den skulle vara rakat möjlig. Gissar sedan att det bara beror på hur bossor är uppbyggda vad som passar bäst?

Om inte annat så kan man ju beställa o prova från Hästaffären. Har sålt en sadel nyligen o den skickade min sambo för 80-90 kr så returfrakten måste väl inte bli 250 gissar jag. Oavsett så kan det ju vara lönt om man inte alls har sett dem innan. Men vi är suuuupernöjda hittills!

Bor du i Skåne får du gärna prova min!
 
Svarar båda. Hästen har nog bara väldigt rak rygg, är lite ponnyaktig i modellen. Har inte varit riden på så länge så några "men" av sadeln har han inte hunnit få än (hoppas jag). Har en utprovad hoppsadel som ligger bra, men jag tror den är lite för lång egentligen.

Tyvärr bor jag en bra bit bort från Skåne the connemara, men tack ändå för erbjudandet! Blir nog att jag lånar från Hästaffären när det bli dags..
 
Toppen att det blev så bra! Jag är ju också väldigt nöjd m min Maxflex, som funkar trots speciell rygg/överbyggd häst/stort arsle på matte....


Hehe. Hovis lånade min bella idag o red typ 3 av sina hästar i den under kvällen o fick precis samma uppfattning som jag i ridkänsla plus att den låg bra även på hennes konstigaste. Hon beställde direkt en bella o en binomial :D

Allt detta pga @HannaZ o @lady_vip från början :D Guld värt o kunna testa av varandra :love:
 
Hoppar in i tråden.. Igår var vi nämligen hemma hos Camilla och provade sadlar på min "omöjliga" nordsvensk. Både bred, byggd i uppförsbacke, med en länd som absolut inte få utsättas för tryck då den isf svullnar, samt ett snett bogblad som måste få plats och inte klämmas.

Vi testade både en Binomial och en Nico. Tyvärr var Binomialen för svängd, annars satt jag alldeles perfekt i den. Men Nicon låg kanon utan att klämma någonstans och jag satt helt dugligt i den, så det blev en sådan! Han behövde inte ens det bredaste koppjärnet, och en padd fick det plats också, det ni.. :D
Så beställningen är lagd och min 18" svarta Maxflex Nico hoppsadel med vita sömmar och vit pipeline beräknas vara leveransklar i början på december eftersom det givetvis inte fanns någon sådan på lagret.

Camilla var verkligen kanon, tålmodig och tänkte utanför ramarna. Stod ut med alla frågor, "omprovningar" för att jag nojjade mig osv. All cred till henne! :up:

11218227_752487314895906_1374697029492321692_n.jpg

12075047_752249618253009_4903774857302596339_n.jpg
 
Är det en Nico på översta bilden? Inte hört om innan! Låter ju lovande om vi får för oss o testa flexibel bom på hoppsadel, mitt djur är nog rätt rak :)
 
Hoppar in i tråden.. Igår var vi nämligen hemma hos Camilla och provade sadlar på min "omöjliga" nordsvensk. Både bred, byggd i uppförsbacke, med en länd som absolut inte få utsättas för tryck då den isf svullnar, samt ett snett bogblad som måste få plats och inte klämmas.

Vi testade både en Binomial och en Nico. Tyvärr var Binomialen för svängd, annars satt jag alldeles perfekt i den. Men Nicon låg kanon utan att klämma någonstans och jag satt helt dugligt i den, så det blev en sådan! Han behövde inte ens det bredaste koppjärnet, och en padd fick det plats också, det ni.. :D
Så beställningen är lagd och min 18" svarta Maxflex Nico hoppsadel med vita sömmar och vit pipeline beräknas vara leveransklar i början på december eftersom det givetvis inte fanns någon sådan på lagret.

Camilla var verkligen kanon, tålmodig och tänkte utanför ramarna. Stod ut med alla frågor, "omprovningar" för att jag nojjade mig osv. All cred till henne! :up:

11218227_752487314895906_1374697029492321692_n.jpg

12075047_752249618253009_4903774857302596339_n.jpg
Sadeln ser jättefin ut men hästen, hästen är så, så..........fantastiskt läcker :love: :love: :love:

Den färgen, dom prickarna, manen, pannluggen, utstrålningen.........ja allt :love: :love: :love:

Ni passar dessutom jättefint ihop. Ser såååå fint ut. På bilden sitter (står) du jättefint och hela bilden utstrålar sådan enorm harmoni.

Sååå vackert :up: :love:
 
Sadeln ser jättefin ut men hästen, hästen är så, så..........fantastiskt läcker :love: :love: :love:

Den färgen, dom prickarna, manen, pannluggen, utstrålningen.........ja allt :love: :love: :love:

Ni passar dessutom jättefint ihop. Ser såååå fint ut. På bilden sitter (står) du jättefint och hela bilden utstrålar sådan enorm harmoni.

Sååå vackert :up: :love:

Haha ååh, tack så mycket! :o Men han får inte lov att höra andra säga att han är så himla snygg och fantastisk längre, han vet om det för väl själv. :D:p
 
Alltså, jag tror att jag är lite förtjust i Maxflex... Jag har provat sadlar idag och inget var bra :/ Islandshäst med normalllång, rak rygg. MW ungefär (Albion i M är för smal, Prestige i 37 är för bred).
Jag vill inte ha helt platt säte, och gärna bara rejäla stöd för överskänkeln.
Kan någon maxflex stämma in på de önskemålen tro?....
dsc_0004.jpg

pa180031.jpg

dsc_0006.jpg

dsc_0007.jpg
 
@Muninn Alltså den vanliga Bella ser ju rätt grotesk ut på bild m sitt gigantiska bakvalv. Nu har visserligen både jag o hovis varit i akut behov av sadel så båda våra är 17.5 (köpte det som fanns hemma hos Hästaffären) fastän vi brukar rida i 17 och vi skulle nog haft 17 i dessa oxå (känns mao helt normala inte små som alla säger). Men de känns bara helt underbara o rida i! Vi fick precis samma uppfattning på varsitt håll. Bra balans, fri men finns stöd när det behövs. Nu sa du iofs att du inte villa ha platt säte men bara som en parentes så känner man sig inte låst i modellerna som ser jättdjupa ut heller :) Jag trivdes även jättebra i Bella 2.
 
Jag håller med @the_connemara om Bellan, jag har en Bella 2 som jag är väldigt nöjd med. Om du kolla på @the_connemara s bildalbum så är den bruna sadeln min, men jag tror inte du ser så stor skillnad på Bella och Bella 2.

Jag har dessutom haft Fina hemma för provning, jätteskön sadel! Det finns bilder längre bak i tråden när jag sitter i den.
 
Jag håller med @the_connemara om Bellan, jag har en Bella 2 som jag är väldigt nöjd med. Om du kolla på @the_connemara s bildalbum så är den bruna sadeln min, men jag tror inte du ser så stor skillnad på Bella och Bella 2.

Jag har dessutom haft Fina hemma för provning, jätteskön sadel! Det finns bilder längre bak i tråden när jag sitter i den.
Tack för svar! Och tack @the_connemara också.
Känns Fínan väldigt flat?

Och vad säger ni om det här med att de är fullflex, ligger de bra på "alla" ryggar, och viktigast (:p), tror ni de skulle ligga bra på min pålle?

Undrar ockås om någon har kontakt med Taur angående deras nya sadlar, fast det kanske inte hör till denna tråden... är tanken samma som med Maxflex, att de är fullflex, eller är de mer svårinpassade?
 
Taur gissar jag friskt att de tycker sina sadlar är mer lättinpassade. De slutade m Maxflex just eftersom de tyckte de var svåra o prova ut. Tror ffa de gled fram (på min glider allt bak o likaså Bellan det lilla jag hann rida i den).

Jag satt en snutt i Finan (fick den rekommenderad till min hästs rygg, han är tydligen lik en islandshäst :D) men det var med en strl för brett järn i så den var på tok för vid/svängd, misstänker att den hästen är lite mer svängd än Tiger i ryggen också (@HannaZ?). Så vi fick inte sadeln o ligga hyfsat i balans o då kändes det såklart konstigt o sitta i den. Hade bråttom till träningen så bytte sadel igen.

@HannaZ s häst är nog rätt svängd i ryggen, hon kan nog svara med på hur hennes sadel format sig. Men det är ju hetl galet svängd på Tiger o jag gissar att den är/var rakare helt ny? Därför ville jag köpa en helt ny, för de går ju knappast "tillbaka" i sitt rakaste läge, däremot tror jag att de formar sig till en mer svängd häst. Jag får iaf den känslan o de är som sagt lätta att böja för hand.
 
Tack för svar! Och tack @the_connemara också.
Känns Fínan väldigt flat?

Och vad säger ni om det här med att de är fullflex, ligger de bra på "alla" ryggar, och viktigast (:p), tror ni de skulle ligga bra på min pålle?

Undrar ockås om någon har kontakt med Taur angående deras nya sadlar, fast det kanske inte hör till denna tråden... är tanken samma som med Maxflex, att de är fullflex, eller är de mer svårinpassade?

Jag har använt min binomial på en häst med svängd rygg och en med rak rygg. Man kan inte förvänta sig att sadeln ligger perfekt så fort man lägger på den men när du ridit 10 min så har sadeln anpassat sig efter hästen. Det tog ca en vecka innan sadeln hade format sig och satt sig i stoppningen efter min häst när jag köpte den ny, så det är egentligen lite tokigt att prova sadeln en gång genom att bara lägga på den :) Finns bilder lite längre bak i tråden från första gången jag la på den till hur det sitter idag.
 
Undrar ockås om någon har kontakt med Taur angående deras nya sadlar, fast det kanske inte hör till denna tråden... är tanken samma som med Maxflex, att de är fullflex, eller är de mer svårinpassade?

Jag har precis köpt en taur opux, som dock blev omgjord för att kunna passa min häst. Det känns inte riktig som det är lika mycket flex som i maxflexen, men annars är det samma tänk.
Grejen är också att dom arbetar direkt med sadelmakeriet så skulle det behövas göra nån ändringen på en enskild sadel så funkar ju de.

Jag är väldigt nöjd med min hittills!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 356
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 695
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp