Bukefalos 28 år!

Med tanke på tråden med alla djuren.

Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

ÅH, Kamelont, skulle vilja ha en nån gång!
Vet du vilken sort du hade?
Vad vad var viktigast att tänka på när man hade den?
Vid matning och allmänt?
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Afrikanska jättelandsnäckor har jag

Här är den största av de, Said:
1fbe623477633422f4f04221e6e18e11.JPG

Vinkeln får honom dock att se mindre ut än han är...

Ja och så råttor då men de är ju inte så ovanliga längre :)

Åhhh,tänka att höra kraset av den under skon på hundpromenaden :crazy: brr vilken läskig...jag som tycker dom små är tillräckliga
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Jag hade ihop med min fd sambo en tarantella som hette stig-yngve... hatade den spindeln och ännu värre var det när han rymmde hela tiden....Nu är jag av med både fd sambo och spindel som tur är haha
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

ÅH, Kamelont, skulle vilja ha en nån gång!
Vet du vilken sort du hade?
Vad vad var viktigast att tänka på när man hade den?
Vid matning och allmänt?

Självklart vet jag det. Jag hade en Chamaeleo jacksonii. På jobbet har jag även haft F. pardalis, C. quadracornis, C. hoehnelii mm.

Det finns flera viktiga saker att tänka på, bla att de inte vill sitta i glasat terrarium. De måste bo stort och luftigt men ändå med rätt temperatur och luftfuktighet. En del kameleonter vill ha låg temperatur på natten. Sedan dricker de allra flesta bara rinnande vatten. Skålar intresserar dem inte. Jag körde med droppflaska a la sjukhusmodell.

I foderväg äter de ganska mycket. De har hög ämnesomsättning, så antingen får man ha tex syrsor hemma, eller nära till en affär där man kan köpa det. C. calyptratus kan även äta lite löv och dyl.
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Inte glasat terrarium, vad är då bäst istället? I USA använder de någon typ av nätburar, men jag har läst/hört att detta inte ska vara bra. Panterkameleonter är sjukt vackra :love: någon gång i framtiden ska jag allt ha en... :angel:
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Nät är bra, eller två sidor glas, två nät. Problemet med nät som du hört om antar jag är att det blir svårare att skapa ett microklimat. Det blir svårare att reglera temperaturen, eftersom rummet utanför påverkas, och fukten stannar inte lika länge. Man får jobba runt det, och lösa det iallfall, men bla. detta gör kameleonten till ett ganska svårt husdjur.
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

105_0596.jpg


106_0694.jpg


Furcifer pardalis "Diego Suarez", Panterkameleont. Hona överst, hanen Jonte underst.
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Ja, det var vad jag hört/läst. Klä nät inne i terrariumet då, det torde väl funka någorlunda? Jonte var jätteläcker!
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Hur menar du med nät i terrariet? Nätet är där för att det blir för dålig ventilation för en kameleont i ett glasterrarium. Ju mer nät, desto mer genomluftning och desto bättre ventilation för jonten. Men samtidigt, ju mer nät, desto svårare att upprätthålla microklimatet.
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

*kl*

Jättelandsnäckorna verkar ju jättehäftiga! Blir faktiskt sugen på några stycken.

Vilken sort är lättast att få tag på?
Vill de leva ensamma, i par eller i grupp?
Jag har sökt lite info om dom på internet och de verkar faktiskt väldigt lättskötta, stämmer det?
Är dom slemmiga att hålla i? :p
Hur stort terrarium kan man räkna på/individ?
Vart är lättast att få tag på djur och ungefär hur mycket får man betala?

Jättetacksam för svar! :)
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Ah såvardetja. Skit i det där med nätet :angel: . Men ett glasterrarium med bred ventilation nedtill (kanske till och med runt om?) och hel ventilation uppepå torde ju räcka? Då borde det ju bli lättare att få upp ett stadigt microklimat, man får väl komprimissa lite på båda sidor gissar jag.
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

De fall jag känner till där kameleonter dött av respirationsproblem och infektioner i mun och svalg har de suttit just i sådana glasade terrarier med bred luftspalt. Jag hävdar att de inte räcker till, och på sikt så förlorar man kameleonten om man sätter den i en sån.
Kompromissa kan man göra, men då på sina egna villkor. Kanske ska rummet jonten bor i värmas istället, eller så får man frångå sina ursprungliga önskningar och välja en kameleont som inte är supervärmekrävande. Fukt kan lösas genom en mister, men det blir dyrare osv.
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

*kl*

Jättelandsnäckorna verkar ju jättehäftiga! Blir faktiskt sugen på några stycken.

Vilken sort är lättast att få tag på?
Vill de leva ensamma, i par eller i grupp?
Jag har sökt lite info om dom på internet och de verkar faktiskt väldigt lättskötta, stämmer det?
Är dom slemmiga att hålla i? :p
Hur stort terrarium kan man räkna på/individ?
Vart är lättast att få tag på djur och ungefär hur mycket får man betala?

Jättetacksam för svar! :)

Lissachatina fulica är enklast både att få tag på och att sköta. Dock får man räkna med att kolla igenom efter ägg varje dag, för fulicor lägger mååånga ägg som inte har speciellt hög dödlighet och när man väl har en jävla massa fulica så är de väldigt svåra att bli av med, de är inte så eftertraktade...
Sen finns andra arter också som inte är så jättesvåra att få tag på, det gäller bara att vara beredd på att importera, om man nu inte hittar nån som har rätt art i Sverige. Själv måste jag få föreslå Archachatina marginata suturalis (varav suturalis är en av alla underbarter), det är iaf min favorit :D
Och är man rädd för ägg kan man alltid blanda arter i liknande storlek också. Lissachatina och Achatina kan para sig för det mesta, men Archachatina kan bara para sig med andra Archachatinor. Och så finns levandefödare, som Achatina iredalei tex, som itne kan få ungar med äggläggande arter öht. Iredalei är lite krånglig dock, iaf var min det.

Om de lever i par eller grupp spelar ingen roll vad jag vet. Däremot är de flockdjur så ensamsnäckor går bort.

Om de är lättskötta beror lite på... Det är tex inte ovanligt att en vuxen viltfångad (ajabaja! ;)) Achatina achatina tex börjar matvägra och såsmåningom dör av svält. Själv hade jag inga problem med de jag hade innan (mina var räddningsobjekt från en marknad, inget att rekommendera dock), men har hört en massa från andra om såna som matvägrat och såna som ätit mat men inte ätit kalktillskott och då fått skört skal. Hörde om en annan också som matvägrade tills hen fick flytta ihop med sin gamla kompis också... Likadant med helt vanliga fångenskapsuppfödda snäckor som helt enkelt flyttat när de varit vuxna. De tenderar att hålla fast vid sin gamla tillvaro liksom.

Men förutom det är de rätt enkla beroende på art.

Slemmiga är de, men inte så jätteslemmiga som folk tror :D Mest slemmiga är de om man blöter ner de... och slemmet är ju bara att tvätta bort :p

Terrariestorlek (eller vad man nu vill ha de i) beror på vilken/vilka arter man har också och inte bara antalet, iom att det finns allt från jättesnäckor på 6 cm till 30 cm... Det finns en räknare för det på http://www.petsnails.co.uk/snail_calc.php

Pris beror helt och hållet på art, Lissachatina fulica kan man hitta gratis tex och Achatina achatina kan man få punga ut 150-200 kr/st för om det vill sig illa. Det enklaste är att höra med nån som har snäckor på exempelvis Zoonen, eller att annonsera på forumet på www.petsnails.co.uk men då får man vara beredd på att importera.

Import är inga problem dock, det må vara olagligt att skicka snäckor med posten sådär men sålänge de packas bra och skickas när det är varmt (således går det inte att köpa såna nu om du inte kan hämta de själv och hålla de varmt) så mår de finfint och är pigga och glada när de kommer fram :)
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Oh jävlar måste till internatet och kolla min fulichor o.O
De lade 149 ägg för några veckor sen :D

2j5o21f.png

Achatina panthera

40pfrys.png

Lissachatina fulica
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Nu kommer Johanna förstöraren :D

Vi har funderat på snäckor just för att dom ynglar massor. Våran "bebis" Max tycker nämligen att dom är mumsiga! ska vara bra föda för dom med sägs det. När man inte får tag i tusenfotingar :crazy:

DSCN0013.jpg


P1010110.jpg
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

har ett hundratal pantheror som du skulle kunna få ngra av :p
de är rätt små eftersom de växt upp i grupp om 120st på begränsad yta (numera följer jag zebrans råd om infrysning). 1åriga så de bör kunna få ungar som funkar prima till matning av ödlor :p
 
Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.

Du kanske ska på nån malmö mässa? då hade vi kunnat avlasta dig från några snäckor :p
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 352
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp