Medryttartråden 3

Sämt i världen på att uppdatera känner jag - har så mycket så jag hinner knappt blogga om allt som händer ännu mindre skriva här :) Men det går framåt - med båda hästarna. Har blivit fokus på dressyren nu den senaste tiden med dressyrkurs och regelbundna träningar, superkul! I veckan blir det första hoppträningen på 1.5 månad så det ser jag självklart fram emot :)

Den grå och jag värmde upp med lite bomjobb igår:
201531820541270101101054_sbig.jpg


201531417451780701101054_sbig.jpg


2015319925059501101054_sbig.jpg

Elit börjar bli så himla trevlig i formen nu - galoppen har blivit betydligt mer jämn och jag känner ju hur jag börjar hitta knapparna mer och mer, grymt kul!
 
Jag har inte ridit på minst 1 vecka pga nytt jobb! Även om jag vet att han blir riden och tas om hand, vi är ju 3 medryttare +ägaren, så får jag dåligt samvete när jag inte är där och han inte rids regelbundet.. :(
Jag var ledig i fredags och såg fram emot en lång mysig dag i stallet men såklart så valde hästen just den dagen till att vara svårinfångad.. Sen ringde de från jobbet så då blev jag lite stressad så då fick det vara....

Gnäll, gnäll.... :wtf: Hoppas det går bra för er andra och att ni har vår och sol, inte snö och regn som här.. :turd:
 
Jag har fått en ny medryttarhäst! Wiie!
Efter det hårda uppbrottet med förra medryttarpållans ägare, och efter nästan ett år av icke-ridande pga det och ett trasigt knä (som nu är opererat och läkt) så är jag äntligen tillbaka i sadeln på en häst som jag hoppas kunna följa med ett bra tag framöver.
Trevlig häst och trevlig ägare som jag känner sedan tidigare, hon hoppar och jag ska dressyra, tror det här kommer bli prima. :love:

Pålle är sju år men lite efter i utbildningen, rätt valpig och tunn i kroppen men otroligt söt och jag tror att han kan bli riktigt fin!
Så nu har jag suttit och shoppat hem dressyrsadel, sadeltillbehör, träns, schabrak, dressyrskydd... Plånboken gråter men hjärtat bultar lyckligt.:heart

Bild på en lerig sötnöt, som må se ut som en ponny på bilden men i själva verket är en långbent 170+:are.:D
IMAG1982.jpg
 
Delar med mig av bild från vår underbara skogstur här om dagen, jag har fortfarande träningsvärk efter att ha ridit 1,5 timme i hoppsadel utan några som helst ridmuskler, men åh så mysigt det var!:heart
IMAG2000.jpg
 
Jag vet inte om jag har skrivit det, men jag har nu meddelat min hästägare att jag inte kommer fortsätta. Hon tog det bra och för min del känns det väldigt befriande. Även om det såklart är tråkigt att avsluta detta kapitel, men jag tror det banar väg för nya bättre saker. Nu har en annons kommit ut om ny medryttare och det kändes inte ens jobbigt att se annonsen så det känns verkligen som rätt beslut :) Vi får se om jag hittar en ny kompis men jag ska inte ha bråttom. I värsta fall blir det en paus och det är ju inte hela världen, det är bättre att jag väntar på rätt häst.

Lycka till allihop här inne så kommer jag säkert tillbaka förr eller senare ;)
 
Hejhej! Nu kan jag hoppa in här med, förhoppningsvis!

Jag har också fått en ny medryttarhäst! Kanske :) Var och provred idag. Hon är en kallblodstravare som gärna vill gå lite fort, så det är träna på att ta det lugnt och inte stressa som gäller för oss, bara skritt i början.
Ska testa några gånger och se hur vi trivs ihop, och det finns möjlighet för framtida köp, så det känns kul! Både ägaren och jag är överens om att det viktigaste är att vi verkligen trivs ihop, hästen och jag. :)

Min förra medryttarhäst hade jag ett år ungefär, men slutade för ett tag sen. Förutom henne är jag mest van vid ridskolehästar, så detta var något nytt! Men det gick bra för att vara första gången, vi slutade när hon slappnat av och allt kändes lugnt, så det ska nog gå bra det här! : D
Sen var hon väldigt fin att titta på också :love:
 
Jag vet inte om jag har skrivit det, men jag har nu meddelat min hästägare att jag inte kommer fortsätta. Hon tog det bra och för min del känns det väldigt befriande. Även om det såklart är tråkigt att avsluta detta kapitel, men jag tror det banar väg för nya bättre saker. Nu har en annons kommit ut om ny medryttare och det kändes inte ens jobbigt att se annonsen så det känns verkligen som rätt beslut :) Vi får se om jag hittar en ny kompis men jag ska inte ha bråttom. I värsta fall blir det en paus och det är ju inte hela världen, det är bättre att jag väntar på rätt häst.

Lycka till allihop här inne så kommer jag säkert tillbaka förr eller senare ;)


Skönt ändå att du har tagit beslutet nu och att det känns rätt. Lycka till med allt! :)
 
Hejhej! Nu kan jag hoppa in här med, förhoppningsvis!

Jag har också fått en ny medryttarhäst! Kanske :) Var och provred idag. Hon är en kallblodstravare som gärna vill gå lite fort, så det är träna på att ta det lugnt och inte stressa som gäller för oss, bara skritt i början.
Ska testa några gånger och se hur vi trivs ihop, och det finns möjlighet för framtida köp, så det känns kul! Både ägaren och jag är överens om att det viktigaste är att vi verkligen trivs ihop, hästen och jag. :)

Min förra medryttarhäst hade jag ett år ungefär, men slutade för ett tag sen. Förutom henne är jag mest van vid ridskolehästar, så detta var något nytt! Men det gick bra för att vara första gången, vi slutade när hon slappnat av och allt kändes lugnt, så det ska nog gå bra det här! : D
Sen var hon väldigt fin att titta på också :love:


Åh, kallblodstravare :love: Jag hoppas vi får se bilder snart! :D
 
Har vart ute två gånger till hos "medryttar"(eller vad jag nu är)hästen, ena gången var hon väldigt stressad och jag blev osäker och lite rädd, gick rätt dåligt.
Tänkte att nää, vad har jag gett mig in på, jag vill ju egentligen ha en lugn och trygg en :p

Men tog nya tag idag och höll mig positiv, det gick mycket bättre! :D
Även om hon var lite stressad i början och försökte springa iväg, så kände jag mig trygg och glad på henne. Vi försökte få till det ihop, inte bara jag där uppe som försökte tvinga henne, typ.
Fick beröm att vi såg fina ut ihop, då blev jag så gla! :)

Ägaren är med nu i början och rider en av sina andra hästar, ger mig tips och råd, och lite mentalt stöd till Bulle, som hästen kallas. Känns tryggt för mig med! :)

Åh, kallblodstravare :love: Jag hoppas vi får se bilder snart! :D

Haha åå jaa, om jag vågar fråga ägaren om lov bara :D :o
 
Hoppar in här lite hastigt och lustigt, nu när jag såg att denna tråden fanns ;)
Rider min medryttarhäst varje torsdag och varannan helg, passar mig finfint och det blir lagom mycket för mig.
Min medryttarhäst är en gammalt halvblod, en fuxtant som inte är i direkt konditon då hon fått stå, men hon är pigg och vaken ändå. Är en gammal tant som inte direkt ger någonting gratis så att rida på ridbanan är något jag undviker även fast det blir ett pass ibland, men oftast inte, mest för att vi båda tycker det är ganska segt.. Det märks att hon inte tycker det är roligt, istället blir det jobb ute i skogen bland alla backarna vilket vi båda uppskattar mycket mer. Tanken är att bygga försöka bygga lite på henne så mycket det går än sålänge så att hon fortfarande håller sig fräsch och pigg :up:
 
Känner mig sådär kass igen.... Idag gick det inte att tränsa honom. Han kan vara lite svår men den senaste tiden har det gått riktigt bra. Fram tills idag då.. Jag höll på i nästan 40 min! Jag provade med olika träns, att knäppa lös bettet på ena sidan så man tar det sist (vilket brukar funka), morötter och annat gott, ta en paus och sen försöka igen men nä..
:arghh::arghh:

Jag hoppas han bara har en dålig dag eller nått..
 
Idag gick det riktigt bra med Bullen, lite stress och försök att pinna iväg i trav, men mycket lugnare ändå! :)

Vi började som vanligt med att gå runt i paddocken innan jag satt upp. Tränade på lite trailhinder och att bara stå still och slappna av. Det är riktigt roligt tycker jag! Trail at hand kanske hade vart nåt :p

Sen samma sak i ridningen, träna mycket på halt och att faktiskt stå still efter halten, inte bara stressa iväg direkt :D
Mutar med lite morötter och en massa klappar, pratar även mycket med henne. Frågar om hon har någon tid att passa, kanske därför hon stressar, men nää.. Haha :p skämt åsido så funkar det väldigt bra att prata mycket och glatt med henne, tycker jag!

Och roligast av allt, ägaren berättade att hon börjat stå vid grinden och vill in, när dom hämtar någon av dom andra hästarna, det brukade hon tydligen aldrig göra innan.
Kanske hon tycker om mig lite iaf? :heart
 
Ska iväg och provrida en ev blivande medryttarhäst i morgon :banana: Ska bli väldigt spännande, länge sedan jag red nu så abstinensen är stor! Har ridit islandshäst sista tiden bara och det har ju gått bra, sist jag red stor häst fick jag otroligt ont i ena fotleden av någon anledning, så hoppas det inte ska bli lika nu. Är en varmblodsvalack som såg väldigt trevlig ut på bild alla fall.
 
Hoppas det går bättre idag, @lisa412!

kl
Här går det riktigt bra just nu, han är så himla rolig att rida samtidigt som han kräver korrekt ridning där jag absolut inte får tappa sitsen, för då tappar jag honom. Men det är så jäkla nyttigt och kul när det går så här bra, varje dag jag inte rider är lite jobbig :p
 
Nu har jag en medryttarhäst!
Han var jättetrevlig verkligen, hur snäll som helst både i ridningen och hanteringen. Testade lite men inte värre än att han vände och lugnt skrittade åt andra hållet :D
 
@lisa412 Ja det är jättekul! Förra medryttarhästen och jag klickade aldrig riktigt, även om hon var väldigt snäll (men lite spänd och tittig ibland) och lätt att ha att göra med. Så det är skönt med en häst man verkligen gillar, fast jag har ju bara vart ute några få gånger iofs :P Får hoppas det håller i sig!

Gick det bra för dig igår? :)
 
@Blimblom Ibland känner man direkt om man klickar eller inte. Med min förra medishäst kände jag så nästan direkt jag satt upp på honom :love:

Det gick bra igår. Han var lite trotsig att tränsa men det gick tillslut. Jag såg fram emot en härlig ridtur i skogen men han snubblade till ordentligt och höll på att gå ner på framknäna, jag var helt säker på att vi skulle gå omkull, så då vände jag tillbaka och red på ridbanan istället som äntligen har tinat fram :D

Hade köpt ett nytt schabrak till honom också som han var så fin i!

IMG_1317.jpg
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 804
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 014
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp