Medryttartråden 3

Nu har jag köpt en passande dressyrsadel till lillräkan så nu jädrar ska det dressyras! :banana:
(padden är tjock så sadeln ser ut att ligga en meter ovanför hästen, men då han har en tunn överlinje atm så får det bli till att rida med pad ett tag)
IMAG2073_1_1.jpg

Skulle verkligen vara kul att komma iväg på någon liten pay and ride innan sommaren, men han är en lite obalanserad räka så vi kommer skynda långsamt. Först och främst så vill jag att dressyrarbetet ska leda till bättre känsla och utveckling i hoppningen för ägaren och honom, men jag har fått grönt ljus för att träna och tävla jag med så det kommer nog blir ett riktigt roligt år!

Söträkan på promenad. :heart
IMAG2058_1.jpg
 
@lisa412 skönt att det gick bättre! : D


Här gick det sämre :p idag var hon rätt stressad, och jag hade inte min säkerhetsväst på mig, så blev spänd över det, tänkte att nu åker jag säkert av bara för det... Men skärpte till mig och mot slutet blev det lite bättre iaf!


Är la en fin kombination, två lättstressade typer. Men vet jag att jag måste slappna av och vara positiv för hennes skull, går det mycket lättare än när det bara är mig själv det gäller :p
 
Igår red jag S för sista gången. Även om jag vet att det var rätt beslut så var det lite sorgset, grät en skvätt när jag kramade honom hejdå :( Men jag hoppas att det kommer bana väg för nya möjligheter för oss båda. Jag tar en paus så länge och hoppas att rätt häst dyker upp snart :)
 
@lisa412 skönt att det gick bättre! : D


Här gick det sämre :p idag var hon rätt stressad, och jag hade inte min säkerhetsväst på mig, så blev spänd över det, tänkte att nu åker jag säkert av bara för det... Men skärpte till mig och mot slutet blev det lite bättre iaf!


Är la en fin kombination, två lättstressade typer. Men vet jag att jag måste slappna av och vara positiv för hennes skull, går det mycket lättare än när det bara är mig själv det gäller :p

Jag stressar också upp mig för allt och ingenting när jag rider. Eller kanske inte stressar men jag blir lätt spänd och får för mig att nått kanske kommer hända men jag jobbar på det. JAG måste miljötränas! ;)
----------------------------------------------

Idag gick det :turd:.. Fick inte ens in han från hagen. Fick inte komma i närheten med grimman. Ååååh, jag blir så ledsen och irriterad! Han har ridits alldeles för lite den senaste tiden och jag var så taggad att ta en långtur nu när jag slutade tidigt :cry::arghh:

Kan det va så att han är lite extra kinkig nu pga att han inte rids regelbundet och pga pälsfällning?
 
Igår red jag S för sista gången. Även om jag vet att det var rätt beslut så var det lite sorgset, grät en skvätt när jag kramade honom hejdå :( Men jag hoppas att det kommer bana väg för nya möjligheter för oss båda. Jag tar en paus så länge och hoppas att rätt häst dyker upp snart :)

Usch va jobbigt.... På sätt och vis är jag glad att jag inte visste om att den sista ridturen med min förra häst var just den sista..
Lycka till nu och hoppas du hittar rätt häst snart :)
 
Var ute hos finaste T idag igen.
Andra gången jag red honom nu, han är hur snäll som helst i både ridningen och hanteringen. Vi skrittade ut en sväng först med ägaren och hennes dotter. De har jättefina ridvägar verkligen, så skönt och inte behöva ut i trafiken någonting. Var en jättemysig tur, T är lugnet själv och reagerade inte ens när en av hästarna blev rädd och backade rätt in i honom. Han bara klev lite lugnt åt sidan.

Tog en tur själv med honom när vi kom tillbaka så han fick springa av sig lite. Han vill gärna vända och backa när man rider själv och ska ifrån stallplanen. Men vi kom iväg till slut, bara man håller honom sysselsatt så går det bra. Vi tog lite trav och galopp och han är hur härlig som helst. Pigg och framåt men saktar av direkt man ber honom. Underbar häst!
 
@lisa412 Jaa! På trygga ridskolehästar är det ju lugnt, förutom när jag gör fel, då blir jag stressad och vill snabbt få det rätt, men nya ridläraren min är på mig om det, så lite bättre har det blivit!
Men blir spänd nu när medryttarhästen blir stressad och börjar kasta med huvudet och hålla på.. Men jag vänjer mig väl! :p får lära mig att slappna av, och miljötränas jag med, ja! :D
 
@lisa412 Jaa! På trygga ridskolehästar är det ju lugnt, förutom när jag gör fel, då blir jag stressad och vill snabbt få det rätt, men nya ridläraren min är på mig om det, så lite bättre har det blivit!
Men blir spänd nu när medryttarhästen blir stressad och börjar kasta med huvudet och hålla på.. Men jag vänjer mig väl! :p får lära mig att slappna av, och miljötränas jag med, ja! :D
Känner igen det där :D
Har märkt att jag lätt spänner mig och då blir ju hästen också spänd. Så behöver verkligen träna på att slappna av
 
Idag gick det jättebra! Vi irrade runt i skogen ett tag där det äntligen är snöfritt och torrt (förutom på ett ställe). Det var strålande sol, +12 grader och superhärligt!
På vägen tillbaka var han så avslappnad och fin och JAG var avslappnad, fram tills att två gräshänder hoppade upp på vägen och skrämde skiten ur hästen.... Jag hade precis släppt stigbyglarna så jag är glad att jag satt kvar. :D

Superhärligt dag i stallet iallafall. :heart

IMG_1326.jpg
 
Idag gick det jättebra för oss också! Hon var inte alls stressad, försökte inte trava iväg en enda gång :D bara skritta lite fortare någon gång, men det gick väldigt lätt att lugna henne igen.
Stoppen gick helt ok, fick använda tyglarna för mycket, men det kommer väl med mer träning, för både mig och henne :)
Har inte hållt på med western så länge, så glömmer bort kroppen lite, och kör mest med ben och tyglar, och fastnar med benen framme... Men det tränar jag på på ridskolan och för tränare, så det löser sig nog!

Sen tränade vi också på att stå stilla fast jag rörde skänklarna och hade mig, så att inte minsta lilla ska betyda "spriiing!" Gick riktigt bra det med : D

En tjej från min ridgrupp var med också, det var jättekul! Hon jobbade en av ägarens unghästar från marken, gick himla bra för dom också! : D
 
Idag har vi blivit jagade av en hund. Det låter mer dramatiskt än det var. Vi red i skogen och helt plötsligt sätter hästen av i galopp på ett sätt som gör att jag förstår att han blivit skrämd av nått. Jag får stopp på honom väldigt snabbt och när jag tittar bakåt ser jag en liten hund som står där. Den skäller på oss ett tag innan den springer tillbaka till ägaren.

Allt gick ju bra. Hade hästen blivit panikslagen och stressad hade jag nog blivit irriterad men nu kände jag mer att jaha, nu vet jag hur hästen reagerar på hundar och att han är lätt att få stopp på även när han blir skrämd. :)
 
Blev en skogstur idag :)
11149399_10205509528051680_3271245851904638361_n.jpg

Dock blev det lite diskussion i skogen om vilket håll vi skulle åt, han vänder, backar och går hemåt istället. Någon med tips om hur man får bukt med det? Känns ju inte jättesäkert att han backar och har sig. Vill inte att han ska skada sig. Bortsett från det är han jättego och rida.
Men fy vad mycket jag har tappat, kan ju för fasen ingenting känns det som :(
 
@Mirre så höll min förra medryttarhäst på också, särskilt i början och när jag inte ridit på ett tag! Ägaren sa att jag bara skulle vara bestämd och använda spöt.. Men har så svårt för att vara bestämd på det sättet :p

Så jag gjorde små volter, nästan bakdelsvändningar, tills vi stod åt rätt håll, då släppte jag allt, så det hållet blev det icke jobbiga hållet typ?
Såg ett youtubeklipp där en man tränade så med sina unghästar om dom blev rädda för något, men hittar det inte nu... Han förklarade så bra och vettigt iaf!

Äääsch det kommer tillbaka! Du kan säkerligen mer än du tror :)
 
@Mirre så höll min förra medryttarhäst på också, särskilt i början och när jag inte ridit på ett tag! Ägaren sa att jag bara skulle vara bestämd och använda spöt.. Men har så svårt för att vara bestämd på det sättet :p

Så jag gjorde små volter, nästan bakdelsvändningar, tills vi stod åt rätt håll, då släppte jag allt, så det hållet blev det icke jobbiga hållet typ?
Såg ett youtubeklipp där en man tränade så med sina unghästar om dom blev rädda för något, men hittar det inte nu... Han förklarade så bra och vettigt iaf!

Äääsch det kommer tillbaka! Du kan säkerligen mer än du tror :)
Så gör jag också, spö vill jag inte använda alls.
Ok ska kolla om jag kan hitta det.
Hoppas det :)
 
Blev en skogstur idag :)
11149399_10205509528051680_3271245851904638361_n.jpg

Dock blev det lite diskussion i skogen om vilket håll vi skulle åt, han vänder, backar och går hemåt istället. Någon med tips om hur man får bukt med det? Känns ju inte jättesäkert att han backar och har sig. Vill inte att han ska skada sig. Bortsett från det är han jättego och rida.
Men fy vad mycket jag har tappat, kan ju för fasen ingenting känns det som :(
Jag brukar variera metod beroende på varför hästen vill vända, och hur den beter sig/hur omgivningen ser ut. Är det bara trams och olydnad och jag har lite mer plats (typ skogsväg, så det finns plats att backa) så är jag rätt tuff och går på hästen. Annars väntar jag ut tills jag känner att hästen väger över från bakdelen och slutar att spjärna med frambenen, då brukar alla hästar svara framåt :) Nån annan häst har jag vänt och backat på "rätt" håll och ytterligare någon annan har jag travat förbi sådana "stoppställen". Kontentan är väl att det är svårt att säga utan att se hur hästen beter sig. Men ett högre tempo är alltid att föredra, ju längre du har ner till halt desto mindre är risken att hästen stannar :)

Glömde! Tänk på att sitta till ordentligt i sadeln om du tex travar förbi. Du blir mer framåtdrivande och så tappar du inte balansen om hästen ändå skulle stanna!
 
Jag brukar variera metod beroende på varför hästen vill vända, och hur den beter sig/hur omgivningen ser ut. Är det bara trams och olydnad och jag har lite mer plats (typ skogsväg, så det finns plats att backa) så är jag rätt tuff och går på hästen. Annars väntar jag ut tills jag känner att hästen väger över från bakdelen och slutar att spjärna med frambenen, då brukar alla hästar svara framåt :) Nån annan häst har jag vänt och backat på "rätt" håll och ytterligare någon annan har jag travat förbi sådana "stoppställen". Kontentan är väl att det är svårt att säga utan att se hur hästen beter sig. Men ett högre tempo är alltid att föredra, ju längre du har ner till halt desto mindre är risken att hästen stannar :)

Glömde! Tänk på att sitta till ordentligt i sadeln om du tex travar förbi. Du blir mer framåtdrivande och så tappar du inte balansen om hästen ändå skulle stanna!
Det svåra med att trava förbi är att han inte stannar på samma ställe jämt. Idag gick han lugnt förbi där han brukar stanna, sedan stannade han längre upp i skogen istället. Men när han stannar så börjar han antingen backa (vilket är lite olustigt med diken och stenar på sidorna) eller vända om. Han sticker inte men det går fasen inte och få honom framåt åt det håll man vill.
 
Det svåra med att trava förbi är att han inte stannar på samma ställe jämt. Idag gick han lugnt förbi där han brukar stanna, sedan stannade han längre upp i skogen istället. Men när han stannar så börjar han antingen backa (vilket är lite olustigt med diken och stenar på sidorna) eller vända om. Han sticker inte men det går fasen inte och få honom framåt åt det håll man vill.
Aha, okej. Är han spänd när han stannar, eller upplever du honom som mer "tjurig" bara?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 804
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 014
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp