Medryttartråden 3

@zassoo För mig som är skogsmulleryttare ;) så är det viktigast att jag gillar hästen, att vi passar ihop och att det finns bra ridvägar. Sen är det bara ett stort plus att ägaren är supertrevlig, fint stall, fina ridvägar och tillgång till ridbanor och ridhus.

Det viktigaste för mig är väl att jag känner att jag kan göra det jag vill med hästen, vilket i det här fallet är uteritter och kanske nån gång ett pass på banan.


Vad är det som gör att du känner tvivel?

Det finns mycket som är bra: hästen är ganska rolig att rida när det går bra, jag har stor frihet i ridningen, får rida för tränare, trevlig ägare, tillgång till ridhus på gården. Men det finns några minus. Ett STORT minus är bristen på ridvägar. Jag blir galen av att aldrig kunna rida ut :/ Sen känner jag väl att jag inte riktigt passar med hästen heller, det är helt klart en fin häst men han är ofta bökig och bänglig att hålla på med, skvättig när andra hästar är i ridhuset eller utanför osv. På något vis känns det som att ja, det är en fin häst och han är ganska rolig att träna med men jag vill ha en häst som är mer som en kompis. Som tycker om att bli ompysslad, som jag kan rida ut långa turer med. En lite tryggare häst, jag erkänner villigt att jag blir lite osäker när pålle hoppar och far när andra hästar är i närheten. Lite därför har jag också tyckt det har varit jobbigt på hoppträningarna trots att själva hoppningen är kul. Jag vill kunna lita på hästen helt enkelt.

Jag har börjat hålla utkik på annonssidorna faktiskt... Känner mig redo att börja leta vidare. Tråkigt såklart efter så lång tid, har ridit nuvarande häst i nästan 3 år. Men känner att jag inte kan vara kvar bara för att vara snäll typ, det måste vara roligt. Men ska hänga kvar ett tag till då ägaren alldeles precis har fått barn och är i stort behov av hjälp. Gillar ägaren massor och vill absolut inte lämna henne i sticket.

@zassoo Jag trivs bra med både häst och stall. Viktigast för mig är frihet att få göra vad jag vill (inom rimliga gränser förstås), att inte vara detaljstyrd. Och ett lugnt stall!

Nuvarande medryttarhäst är inte en häst jag själv hade valt att köpa, det har nog ingen av mina medryttarhästar varit. Men de har alla haft kvalitéer som gör det väl värt tiden och engagemanget! Nuvarande kan tex utveckla mig i ridningen, så jag kan stå ut med att jag inte kan ta en barbackatur ut i skogen (för då hade han nog flippat :p). Förra hästen hade noll och inget dressyrsteg men å andra sidan ett hjärta av guld. Så jag försöker se till de specifika (goda) egenskaper hästen har och funderar på om de överväger de negativa sidorna :)

Det där har jag funderat på. För nuvarande häst är absolut ingen häst jag skulle köpt själv och det är ett stort minus för mig. Hur tänker du kring det, vad är det som gör att det är värt att lägga så pass mycket tid på en häst som har sidor man inte är så förtjust i? Jag inser förstås att det beror på person och vad man vill med sitt medrytteri. Har försökt fundera över nuvarande hästs positiva egenskaper och det är klart att han har sådana men ingen som överväger tror jag. Ibland känner jag mig bara negativ men med tanke på att det inte är första gången jag övervägt att sluta så är det nog rätt ändå. Det finns ju fler hästar. Ska bara komma över min satans pliktkänsla :crazy:
 
Det där har jag funderat på. För nuvarande häst är absolut ingen häst jag skulle köpt själv och det är ett stort minus för mig. Hur tänker du kring det, vad är det som gör att det är värt att lägga så pass mycket tid på en häst som har sidor man inte är så förtjust i? Jag inser förstås att det beror på person och vad man vill med sitt medrytteri. Har försökt fundera över nuvarande hästs positiva egenskaper och det är klart att han har sådana men ingen som överväger tror jag. Ibland känner jag mig bara negativ men med tanke på att det inte är första gången jag övervägt att sluta så är det nog rätt ändå. Det finns ju fler hästar. Ska bara komma över min satans pliktkänsla :crazy:

Jag tänker att jag måste få ut något av det. Det kan vara så enkelt som att hålla igång min egen ridning (då är en förutsättning tex att jag får träna). Det låter som vi har rätt så lika medryttarhästar, denna häst är också rätt så skvättig och ridvägarna är skitdåliga. Men jag ser min tid med den här hästen som en tid då jag kan utvecklas i min dressyrridning, hästen kräver mycket ridning och är väldigt rolig att trimma dressyr på. Men då har jag också ett ridhus på gården som i princip alltid är tomt, vilket ju gör att det är lätt att "komma åt" de positiva sidorna. Jag förstår absolut att det inte är så lätt att uppskatta hoppträningen om han far runt och skvätter pga de andra hästarna!
 
Jag tänker att jag måste få ut något av det. Det kan vara så enkelt som att hålla igång min egen ridning (då är en förutsättning tex att jag får träna). Det låter som vi har rätt så lika medryttarhästar, denna häst är också rätt så skvättig och ridvägarna är skitdåliga. Men jag ser min tid med den här hästen som en tid då jag kan utvecklas i min dressyrridning, hästen kräver mycket ridning och är väldigt rolig att trimma dressyr på. Men då har jag också ett ridhus på gården som i princip alltid är tomt, vilket ju gör att det är lätt att "komma åt" de positiva sidorna. Jag förstår absolut att det inte är så lätt att uppskatta hoppträningen om han far runt och skvätter pga de andra hästarna!

Jo vi har också ridhus på gården. Det är nästan alltid tomt när det är bra underlag ute men så fort det blir snö och is så blir det fullt av ekipage utifrån tyvärr. Det blir lite av ett stressmoment när inga alternativ finns, då struntar jag hellre i att rida har jag märkt.
Jag har möjlighet att utvecklas med hästen men jag tror att jag hellre skulle vilja ha en bra relation med hästen och verkligen kunna slappna av i stallet. Klart det är superkul att träna och så men det är inte prio ett för mig har jag insett.

Som sagt så har nog detta beslutet börjat mogna hos mig de senaste veckorna. Tidigare har jag blivit ledsen när jag funderat på att sluta men nu känner jag mig mer hoppfull att jag kanske kan hitta en ny kompis att ha ännu roligare med :)
 
Då låter det ju som att det är rätt beslut att sluta :) Det ska vara värt all den tid och ork en lägger ner!
 
@zassoo känner du så efter tre år så låter det helt rätt att leta vidare och hitta en annan häst att rida. Jag inledde mitt medryttarskap på den grå med en jäkla massa svett och frustration där jag frågade mig själv om jag skulle orka men det har utvecklats till ett grymt bra samarbete med bästa hästägaren och en enorm frihet att träna och planera med inte bara den grå utan nu även den lilla araben. Jag får rida så mycket jag vill och hinner vilket så klart gör att jag anstränger mig lite extra för att ta tillvara på möjligheten :) herr bängelpelle driver mig fortfarande till vansinne emellanåt men hans charm och glimt i ögat väger upp allt sånt i slutändan - plus för att han är en klippa att vara ute och fara med!
 
@zassoo Jag trivs bra med både häst och stall. Viktigast för mig är frihet att få göra vad jag vill (inom rimliga gränser förstås), att inte vara detaljstyrd. Och ett lugnt stall!

Nuvarande medryttarhäst är inte en häst jag själv hade valt att köpa, det har nog ingen av mina medryttarhästar varit. Men de har alla haft kvalitéer som gör det väl värt tiden och engagemanget! Nuvarande kan tex utveckla mig i ridningen, så jag kan stå ut med att jag inte kan ta en barbackatur ut i skogen (för då hade han nog flippat :p). Förra hästen hade noll och inget dressyrsteg men å andra sidan ett hjärta av guld. Så jag försöker se till de specifika (goda) egenskaper hästen har och funderar på om de överväger de negativa sidorna :)

Precis så känner jag! :)
 
Det där har jag funderat på. För nuvarande häst är absolut ingen häst jag skulle köpt själv och det är ett stort minus för mig. Hur tänker du kring det, vad är det som gör att det är värt att lägga så pass mycket tid på en häst som har sidor man inte är så förtjust i? Jag inser förstås att det beror på person och vad man vill med sitt medrytteri. Har försökt fundera över nuvarande hästs positiva egenskaper och det är klart att han har sådana men ingen som överväger tror jag. Ibland känner jag mig bara negativ men med tanke på att det inte är första gången jag övervägt att sluta så är det nog rätt ändå. Det finns ju fler hästar. Ska bara komma över min satans pliktkänsla :crazy:


Jag känner att den perfekta hästen är riktigt svår att hitta. Sen vill man ju gärna att den ska stå i ett bra stall med bra ridmöjligheter vilket gör det ännu svårare. Förra hästen är det närmsta jag kommit och där hade jag ju stunder då jag tvekade på att fortsätta rida honom, men det positiva övervägde det negativa och jag kände att vi gjorde framsteg tillsammans och jag kände att vi "klickade", så honom hade jag nog kunnat köpa om jag haft möjlighet. *sakna* :cry:

Även om nuvarande häst inte är nån som jag skulle köpa själv så överväger allt det positiva.

Det låter som att du inte trivs där du är nu. Så jag tycker du ska börja söka efter en ny häst men ge ägaren en liten heads up så hon kan börja söka efter en ny medryttare.
 
@zassoo känner du så efter tre år så låter det helt rätt att leta vidare och hitta en annan häst att rida. Jag inledde mitt medryttarskap på den grå med en jäkla massa svett och frustration där jag frågade mig själv om jag skulle orka men det har utvecklats till ett grymt bra samarbete med bästa hästägaren och en enorm frihet att träna och planera med inte bara den grå utan nu även den lilla araben. Jag får rida så mycket jag vill och hinner vilket så klart gör att jag anstränger mig lite extra för att ta tillvara på möjligheten :) herr bängelpelle driver mig fortfarande till vansinne emellanåt men hans charm och glimt i ögat väger upp allt sånt i slutändan - plus för att han är en klippa att vara ute och fara med!

Jag känner att den perfekta hästen är riktigt svår att hitta. Sen vill man ju gärna att den ska stå i ett bra stall med bra ridmöjligheter vilket gör det ännu svårare. Förra hästen är det närmsta jag kommit och där hade jag ju stunder då jag tvekade på att fortsätta rida honom, men det positiva övervägde det negativa och jag kände att vi gjorde framsteg tillsammans och jag kände att vi "klickade", så honom hade jag nog kunnat köpa om jag haft möjlighet. *sakna* :cry:

Även om nuvarande häst inte är nån som jag skulle köpa själv så överväger allt det positiva.

Det låter som att du inte trivs där du är nu. Så jag tycker du ska börja söka efter en ny häst men ge ägaren en liten heads up så hon kan börja söka efter en ny medryttare.

Tack för input. Som sagt finns det bra saker också såklart (annars hade jag inte stannat så länge) men jag börjar känna att jag vill ha ut något annat av medryttarskapet. Jag ska avvakta ett par veckor, har vansinnigt mycket i skolan den kommande månaden plus att då hinner ägaren komma tillbaka lite mer efter förlossningen. Men ska jag snacka med henne och så får vi se om jag hittar en ny pålle så småningom.
 
Hade en härlig och spännande ridtur idag!
Härlig för att grusvägarna är nästan helt snö/isfria och man kände verkligen våren i luften. Spännande för att vi först mötte en liten tjej på en sparkcykel = läskigt men efter lite morrande så gick det bra. Sen såg han en plog, alltså ingen traktor eller lastbil utan en plog som stod på en annan väg = suuuperläskigt!! :D
Jag ville inte bråka alltför mycket med honom så jag hoppar av och leder honom förbi plogen.
På vägen tillbaka kan jag rida honom förbi plogen även om han är väldigt spänd men så blir han rädd för gud vet vad, sig själv förmodligen... Och hoppar till och tvärspringer en bit.

Efter det, när han lugnat sig lite, var han superfin! Gjorde lite skänkelvikningar för att få honom att fokusera lite och han var så duktigt :love:

Även om det inte är så kul kanske så tycker jag det är bra att vara med om en sån här situation, man lär känna hästen lite mer på nått sätt.

Finkillen i höstas. Längtar efter barmark!!:bump:
image.jpg
 
@lisa412 Kul med härlig ridtur! :)

------

Jag var också i stallet idag, sugen på att rida ut men fick hålla mig runt gården som vanligt dvs där det tar 5 min att rida runt :meh: Pålle fin i alla fall, red lite skänkelvikningar, tog nån galopp och sådär.
 
Lite random fråga som jag inte orkar skapa en helt ny tråd för ;) Men är det vanligt att man blir elektrisk såhär på våren? Idag när jag skulle rykta hästen så märker jag att han får små stötar av mig, nått han såklart tycker är väldigt obehagligt. Det var likadant med förra medryttarhästen på våren.

Jag har samma kläder som jag alltid haft i stallet, det är inget som är förändrat så jag förstår inte varför det helt plötsligt blivit såhär. :confused:
 
Lite random fråga som jag inte orkar skapa en helt ny tråd för ;) Men är det vanligt att man blir elektrisk såhär på våren? Idag när jag skulle rykta hästen så märker jag att han får små stötar av mig, nått han såklart tycker är väldigt obehagligt. Det var likadant med förra medryttarhästen på våren.

Jag har samma kläder som jag alltid haft i stallet, det är inget som är förändrat så jag förstår inte varför det helt plötsligt blivit såhär. :confused:
Ja, det är jättevanligt när de fäller! :) Att använda borstar i naturhår hjälper, det finns fler saker som ska hjälpa men det står still i mitt huvud nu...
 
Äntligen uppe på hästryggen igen! Sam vrickade sig i hagen i februari så sen dess har det varit vila/skritt vid hand dom gällt. Men nu är han friskförklarad och ska sättas igång! Igår hade han haft rodeo på lina så jag longerade ett par varv innan jag vågade mig upp :p han var nog lite matt sen igår så det gick lugnt och fint till. Så himla skönt att få trava lite :love:
 
Äntligen kan man rida i skogen igen! Men det blev bara skritt för det kändes som att han snubblade lite, så inte helt perfekt underlag men det går. Ridbanorna ser ut att tina fram snart också :bump:

Och äntligen har jag fått tummen ur till att testa att ta bort nosgrimman. Jag tycker det är snyggare utan och jag vet inte om den ens har nån bra funktion egentligen så from nu kommer vi nog köra utan.
Jag måste nog köpa ett billigt svart träns som får vara utan. Nu använde jag det gamla men det är brunt och det går ju inte när man har svart sadel :cool: :p Och ägaren tycker det är snygg med nosgrimma så jag vill inte plocka isär de svarta som finns.

IMG_1235_2.jpg

IMG_1236_2.jpg
 
Då förstår jag! Vi har ju inte haft mer än typ 2 dagars snö på hela vintern så för mig ser det rätt obekant ut, det där vita :D
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 847
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: hamilton1
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Coras star
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 078
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp