Bukefalos 28 år!

(Mellan)schnauzer

Sv: (Mellan)schnauzer

Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland :).

Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni :p?
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland :).

Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni :p?

Jag har ju hästar och de fungerar utmärkt med dom. Vi har haft grisar också, inga problem där heller. Några hjälpte t o m och valla om nån smet ut.
Har också haft med schnauzer på ridturer, min första var alltid med.

Jag tycker mina verkar funka med alla hundar. Blir ju lite vad man gör det till också (med alla raser). Mina träffar olika hundar ofta och det kommer också hit folk som får sina hundar trimmade, så mina får allt räkna med att det dyker upp lite vad som helt här. Och glada är dom också :banana:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland :).

Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni :p?

Fast man får ju också tänka sig för. Mina hundar är en flock, vi bor på gård. Man åker inte hit och släpper ut sina hundar ur sin bil utan att prata med nån av oss. Lite vett får man ju ha i skallen.. :D
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland :).

Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni :p?

Vår är med hos ponnyn. Nu är ponnyn van vid hundar, men det har hänt att hon surnat till och lagt öronen bakot mot hunden. Då har vår hund iaf varit smart nog att hålla sig undan. Ett exempel är när hunden tyckte hästpellets nog kunde passera som hundmat.

Vid det tillfället stod hon på bakbenen för att nå ned i krubban och då kom ponnyn efter henne. Jag trodde allt hon hade ögon i nacken, eller så reagerade hon på ponnyns andning/kroppsspråk - jag vet inte vad. Men nog lämnade hon krubban omedelbart. :o

Hon har varit med lös när vi varit ute med ponnyn, men då går jag bredvid. Hittills har det fungerat bra, men å andra sidan är det ingen skillnad från om man går med henne själv.

En rolig sak inträffade förra veckan. Då skulle jag visa hur ponnyn kan rygga. Då hade jag hunden i vänster hand i koppel och hästen i högra. När ponnyn ryggade så tittade hunden ömsom på mig och ömsom åpå ponnyn, och sedan började hon också rygga. Nu har jag iofs tränat lite bakåtförflyttningar för skojs skull, men denna gång så gick hon inte fot eller så. Kul var det ändå, att hon lksom tittade och begrundade - och när ponnyn fick beröm så skulle hon göra lika. :D

På tal om att vara butter, så är inte vår sådan, men hon kan ha lite svårt att smälta vissa personer. Är det det som du menar med att butter/grinig?

Det krävs en liten upptiningsperiod. I stallet finns ett par som hon inte känner, men de har heller inte riktigt brytt sig om att hälsa heller. Mot dem kan hon skälla till om de kommer in i stallet. Hon tystnar dock när man säger åt henne.
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Ja, det är klart att lite vett får man ha i skallen :D.

Skulle inte falla mig in att släppa ut min hund där det bor andra hundar såvida jag inte kände dem mycket väl.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag bara läste att andra tyckte att de var buttra och "gubbiga", antar att det kanske är motsatsen till glad och framåt?
Iffy var ju inte ett dugg butter även om hon tyckte att jag var lite läskig i början:laugh:.

*KL*
Jag har alltså träffat Priffe och Iffy idag och det gav mersmak :). Så nu blir det till att kontakta lite olika kennlar för att se om det fortfarande känns bra.
Det är iofs ingen brådska men man kan väl inte göra "grundjobbet" väl nog när man skall välja ras/hund.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Det är iofs ingen brådska men man kan väl inte göra "grundjobbet" väl nog när man skall välja ras/hund.

Nej, för påläst kan man nog aldrig vara. Jag tyckte att det var väldigt roligt att läsa på om alla hundar innan jag äntligen fick min hund.

Den här hunden var en av mina favoriter länge.
milton1.jpg


Jag ringde flera olika uppfödare och bad dem beskriva rasen, dess för- och nackdelar.

Gör man som jag, och.. ähum... går på utseendet - då finns det ännu större anledning att vara noggrann.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag får erkänna att jag fastnade för rasen trots utseendet, i början tyckte jag inte alls att de var fina :o. Fast det kanske är en fördel för då blir jag i alla fall inte bortkollrad pga utseendet :laugh:.

*KL*
Hur är det med klo/tassproblem? Har hört att både dvärgarna och riesen har problem med klorna, är det något man skall se upp med när det gäller schnauzern också?
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag får erkänna att jag fastnade för rasen trots utseendet, i början tyckte jag inte alls att de var fina :o. Fast det kanske är en fördel för då blir jag i alla fall inte bortkollrad pga utseendet :laugh:.

*KL*
Hur är det med klo/tassproblem? Har hört att både dvärgarna och riesen har problem med klorna, är det något man skall se upp med när det gäller schnauzern också?

hehe
Ja, då har du en hälsosamt nykter inställning! :D

Jag skall erkänna att hade jag endast gått på utseendet så hade det inte heller blivit en schnauzer, utan en dobermann. ;)

Så, nivån för min del ligger snarare att de svarta har en finare färg, så jag valde en sådan trots vetskapen att det förmodligen blir en lugnare tillvaro för mig med en peppar/salt.

Men än bättre utseende än den bilden jag visade ovan har hans avkomma.

DSC_0892lAVA.jpg


Hon matchar iofs inte heller en snygg dobermann, men man får inse sina begränsningar och det är svårt att ha en ras bara för att vara snygg. ;)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Ja Lava är så otroligt snygg, en svart i helt min smak. Hennes pappa som du visade tidigare är nog den snyggaste svarta jag vet. Synd han inte finns längre :cry:



Lona: Är mest riesen som har klo/tassproblem. Dvärg får jag erkänna vet jag inte (fast jag har två själv :crazy: )
De veterinärerna jag pratat med säger att de mest möter det på riesen och möjligtvis mer på svart schnauzer än p&s. Jag vet inte om det sista är så, för jag har aldrig träffat en svart med tassproblem.
På schnauzer är det iallafall inte vanligt. Men det finns. Och då är det det att klon lätt går sönder eller att klokapseln ramlar av.

Frågar du vissa uppfödare så har de iiiinte såna problem, aaaaldrig hört talas om ;) Men som sagt, det finns. Men är absolut inget vanligt och inget som är ett problem i rasen.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Ok, tack! Pratade med en dvärgägare som precis fått ta bort sin hund pga klorna men annars har jag också mest hört om riesen.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Ok, tack! Pratade med en dvärgägare som precis fått ta bort sin hund pga klorna men annars har jag också mest hört om riesen.

Oj, var det så illa? För oftast vad jag hört så är det några enstaka klor. Och är det problem kan man ju operera bort hela klon så den inte kommer tillbaka.

Min första schnauzer fick detta på en tass. Kommer inte ihåg nu precis, men vi hade många turer till vet. Olika bad, kurer hit och dit. En vet ville op alla klor, aldrig i livet sa jag och fick träffa en annan vet.
Hon sa direkt att detta ska du inte alls behöva op. Och faktiskt så blev hon bra till slut. Var en klo som alltid växte lite snett och var smal, men problemen försvann :)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*
Det är alltså ingen skillnad på hundar som går bra på utställning och hundar som är bra mentalt/går att jobba hyfsat med? Inom vissa raser får man ju mer eller mindre välja antingen eller...
Brukar det vara många schnauzrar med på utställning? (Med andra ord, är det värt att masa sig iväg till en större utställning för att träffa schnauzrar och schnauzerfolk?)

Varför valde ni schnauzer och den färgen som ni har (om ni inte redan skrivit det)?

Och vad tycker ni INTE är så bra med rasen/kunde vara bättre?

Jag blir lite kluven till det här med att jobba med hunden, enligt vissa hemsidor så är det en hund som funkar mycket bra till bruks, agility och lite allt möjligt men enligt andra är de ganska svårtränade hundar? (Jag vet att jag har frågat lite innan i tråden med men jag har funderat vidare och läst på mer...)
Antar iofs att de funkar mycket bättre med modernare positiva metoder än gammalmodiga korrigeringar? Och min nuvarande ras ses inte precis som en perfekt träningshund men Leia är den roligaste hund jag haft att jobba med :).

Åh, nu får jag snart träffa flera schnauzrar:bump:! Tack Grana:bow:!
 
Sv: (Mellan)schnauzer

kl

Min tur att svara! :D Min erfarenhet av schnauzer är nog ändå ganska begränsad, mamma har en hane på snart 3 år. En förbannat snäll hund, finns inte ett enda hår av hin i honom någonstans, och maken till kelen hund har jag aldrig träffat. Han ska vara i knät eller lägga huvudet i knät på en, och det räcker att man håller handen still på hans huvud, så blir han såå nöjd. Det allra bästa han vet är när man håller handen över nosryggen på honom, då somnar han nästan :love:

Nackdelen med just honom (!) är att han har stoooooooor jaktlust, går inte att ha lös annat än i hundgård. Detta är nog den första hunden jag inte har klarat av att dressera vad gäller jaktbiten (hjälper mamma ibland), mest för att just han är väldigt svår att belöna. Leksaker och godis har ingen chans mot det där roliga rådjuret som springer iväg, att han är envis som en åsna är ju också ett hinder, det är som en betongvägg i skallen på honom :rofl: . Funderar på om jag ska försöka få tag i ett djurskinn som man kan belöna med.

Han är toppen i självbelönande "sporter", viltspår klarar han galant och jag tror att han lätt skulle kunna bli viltspårchampion utan vidare ansträgning. Nu håller jag på att klicka in honom på kantareller, och det tycker han är jättekul! Lydnad är svårt, en utmaning men en rolig sådan, mest för att han är lite svår att motivera sas :D


En otroligt personlig hund, svår att inte älska. Det är det jag har att berätta om Nisse iaf :love:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland :).

Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni :p?

Nils funkar bra med de flesta hundar, och brukar charma de flesta tikar (utom min sura kärring till schäfer :angel: ). Men surig och gubbig? Nej verkligen inte, han är som en studsboll som älskar att busa och bara vill alla väl. Hästar funkar han med så pass att han passar sig för dem, och han kan vara lös i stallet om jag har fullständig koll, men jag har honom inte utan uppsyn då jag är rädd att han ska hitta något rådsjurspår eller liknande och fara iväg.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jaktlusten hos min är ganska stor, men viljan att inte missa mig är större. Hon kan dra iväg en repa, men måste kolla var jag är. Häromveckan var vi på råttjakt på min kollegas jobb och då konkurrerade schnauzern och dvärgschnauzern om att hitta råttan. Lilleman sökte överallt i golvnivå, medan fröken fräken snusade av bänkar, fönsterbrädor och soffor grundligt.

Lyckan var givetvis stor när de fann råttan (halvdöd och utmattad då den blivit fast i ett utrymme) som gäckat personalen hela dagen, men när schnauzern tagit råttan så släppte hon den direkt och ruskade på huvudet. Då tog lilleman råttan snabbt som blixten och ställde sig på icke nåbar plats.

Efter råttan så sökte hundarna av övriga byggnaden och jag uppfattade då att jaktlusten var intensiv men helt klart kontrollerbar. Annorlunda är det förstås med flyende smådjur/katter.

Jag har inte träffat tillräckligt med schnauzrar för att uttala mig om hur träningsvilliga de är. Det enda jag kan säga är att min hund gärna vill vara till lags, men när hon inte har samma uppfattning som mig så är hon envis som en röd gris.

Det har hänt att jag har burit in henne i ett rum eftersom hon inte velat sova där. Hon vill vara där jag är. :love: (och det vill jag också, men maken vill inte ha grus i sängen.)

hmmm.... det är nog den obrutna lojaliteten jag gillar mest med henne. Hon är iofs efterhängsen, hon är sällan mer än en eller ett par, tre meter från mig, men jag störs inte av denna följeslagare. Det finns inget nervöst över det, utan hon är bara nöjd. Att hon är som Mrs Scabtree beskriver Nisse, gudasnäll är givetvis också ett stort plus.

En nackdel, med just min hund, är att hon ibland är lite väl reserverad (i början) och hon ogillar "konstiga" personer eller skummisar.
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Är han p/s eller svart?
Är han intresserad av godis och leksaker när det inte finns konkurrerande rådjur :laugh:?
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Nisse är peppar och salt!

IMG_0151-1.jpg


Och jo, det finns intresse för vissa godisar och leksaker, når man fram går informationen in ganska snabbt :D
 
Sv: (Mellan)schnauzer

kl

Min tur att svara! :D Min erfarenhet av schnauzer är nog ändå ganska begränsad, mamma har en hane på snart 3 år. En förbannat snäll hund, finns inte ett enda hår av hin i honom någonstans, och maken till kelen hund har jag aldrig träffat. Han ska vara i knät eller lägga huvudet i knät på en, och det räcker att man håller handen still på hans huvud, så blir han såå nöjd. Det allra bästa han vet är när man håller handen över nosryggen på honom, då somnar han nästan :love:

Nackdelen med just honom (!) är att han har stoooooooor jaktlust, går inte att ha lös annat än i hundgård. Detta är nog den första hunden jag inte har klarat av att dressera vad gäller jaktbiten (hjälper mamma ibland), mest för att just han är väldigt svår att belöna. Leksaker och godis har ingen chans mot det där roliga rådjuret som springer iväg, att han är envis som en åsna är ju också ett hinder, det är som en betongvägg i skallen på honom :rofl: . Funderar på om jag ska försöka få tag i ett djurskinn som man kan belöna med.

Han är toppen i självbelönande "sporter", viltspår klarar han galant och jag tror att han lätt skulle kunna bli viltspårchampion utan vidare ansträgning. Nu håller jag på att klicka in honom på kantareller, och det tycker han är jättekul! Lydnad är svårt, en utmaning men en rolig sådan, mest för att han är lite svår att motivera sas :D


En otroligt personlig hund, svår att inte älska. Det är det jag har att berätta om Nisse iaf :love:

Tycker du skriver så som en schnauzer också kan vara. Du skriver så bra, så man ser allt framför sig :angel:
Jag köpte ett kaninskinn för ett tag sedan och gav bort till hans bror. Det var väldigt omtyckt :banana:

Däremot har jag aldrig haft sånna besvär md jakten som du skriver. Men han har säkert stor jaktlust och det där är ju också så olika på schnauzer. En jag har här hemma skulle jag kunna få att vända på en femöring om hon skulle dra. Medans en annan skulle dra iväg men kanske ändå inte så helt okontrollerat eller hur jag ska skriva.
Här hemma finns det både sånna som Priffe har, som bara vill vara till lags och sen finns de dom som är lite mer självständiga.

Men Lona. Schnauzer är inte delad som en utställningshund och en arbetande hund, utan de kan vara allt. Men sen kan det ju också bli såna som är skitsnygga, men kanske inte tycker det är så kul med träning, och sen då tvärtom såklart.
Men, nu kommer ett men igen :D Schnauzern är ändå en pigg och glad hund, så vill man jobba lite och ha liten utmaning, så kan man också få en härlig tävlingshund. Men det är som sagt ingen BC eller Kelpie :D Det är ingen "maskin" som bara knatar på. Utan rätt som det är så händer något som den aaaaldrig gjort förut och man tappar hakan :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 651
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp