Mellandagsrea

Nyfiken även om det inte hör hit... Men jag har en så romantiserad bild av att bo långt ifrån "allt", inbillar mig att livet är så annorlunda där mot för i en större stad. 40 mil från en stad låter så spännande för mig. Var i landet bor du, om du vill dela med dig? Gissar på inre delen av norra norrland?

Nja... romantiskt? Men jag gillar det!
Vi bor centralt, lika långt till Umeå, Skellefteå, Ö-vik osv
dvs vi bor i Vilhelminafjällen. Vi har 12 mil till tätort, men de är inget ställe man åker för att shoppa. De är mer att gå till tandläkaren, läkaren, köpa spik, eller APT på mitt jobb.
De är korkat att bo här om man gillar att handla, alla våra pengar går åt till att köra bil....
Skoter är också viktig, och vi lägger en del pengar på utegrejer,
Vi kan leva hela vintern i långkalsonger, och behöver väldigt sällan nya kläder ;-)
Jag kan inte tänka mej ett liv i en stad, faktiskt finns de ingen längtan alls till något större ställe.
Men som sagt, de passar inte alla att bo så här.

* Jenny *
 
Riktiga :crazy: Jag har inte råd att ge dem tuggleksaker för nästan tusen kr styck, så jag tänker tvärtom. Det får bli kopior den här gången (om jag hittar tillräckligt stora) men mamma får sy rejäla överdrag åt dem.
Hur stora ska det vara? Undvik biltemas kopia bara, den är väldigt(!) tunn i tyget och sömmarna håller ingen toppkvalitet.
 
Nja... romantiskt? Men jag gillar det!
Vi bor centralt, lika långt till Umeå, Skellefteå, Ö-vik osv
dvs vi bor i Vilhelminafjällen. Vi har 12 mil till tätort, men de är inget ställe man åker för att shoppa. De är mer att gå till tandläkaren, läkaren, köpa spik, eller APT på mitt jobb.
De är korkat att bo här om man gillar att handla, alla våra pengar går åt till att köra bil....
Skoter är också viktig, och vi lägger en del pengar på utegrejer,
Vi kan leva hela vintern i långkalsonger, och behöver väldigt sällan nya kläder ;-)
Jag kan inte tänka mej ett liv i en stad, faktiskt finns de ingen längtan alls till något större ställe.
Men som sagt, de passar inte alla att bo så här.

* Jenny *

Åh, det låter så häftigt! Är det liksom lugnare "rytm" på livet än i en stad?
Men 12 mil till tätort! Om man behöver uppsöka akutvård, är det 12 mil som gäller då också? Mataffär och sånt, har ni det närmre? Skolor?
Hur är det med räddningstjänst när man bor så? Vet att det varit en del om det här, då en av de mindre orterna i närheten inte har dynget runt-bemanning varken på brandkår, ambulans eller polis utan de åker från någon av de närmsta städerna, vilket kan ta uppemot en timme i allra värsta fall.
 
Åh, det låter så häftigt! Är det liksom lugnare "rytm" på livet än i en stad?
Men 12 mil till tätort! Om man behöver uppsöka akutvård, är det 12 mil som gäller då också? Mataffär och sånt, har ni det närmre? Skolor?
Hur är det med räddningstjänst när man bor så? Vet att det varit en del om det här, då en av de mindre orterna i närheten inte har dynget runt-bemanning varken på brandkår, ambulans eller polis utan de åker från någon av de närmsta städerna, vilket kan ta uppemot en timme i allra värsta fall.

Mataffär har vi, Hotell och en italiensk resturang :heart annars har vi 3 mil till skolan med 35 elever från 6års-9an.
Gymnasie 12 mil som närmast.
Distriktssköterska 3 mil bort, 2 dagar i vecka.
Ambulans 12 mil bort, där finns en läkarstation, men lasarett är 24 eller 36 mil bort.
Helikoptern kan hämta oss om det är bråttom.
Brandkår har 3 mil hit.
Polisen behövde 10 timmar hit, när vi hade inbrott på affären.... =(

Nu har vi nog kapat tråden nog... sorry!

* Jenny *
 
Minst 80*100. Jag som precis tittade på biltemas och tyckte de såg helt okej ut, till ett väldigt trevligt pris. Blir att leta vidare då!

Jag säger tvärtom! Biltemas har verkligen hållt över förväntan. Haft två stycken i tre år nu, slängde precis den lilla för att den spruckit i sömmen men den stora håller än. Båda har överlevt tre valpar hittills.
 
Jag skulle kunna tänka mig att skämma bort mig själv med lite örhängen, men om jag känner mig själv så lär pengarna snarare spenderas på saker till hundarna. :cautious:
 
Behöver en skrivare så det ska vi kika efter.
Sen villhöver jag en kaffemaskinmojj. Men jag tror inte att det blir någon!
 
Jag skulle behöva en ny frys. Den här väsnas och drar förmodligen mycket el. Den är förmodligen från 80 eller 90-talet dvs antik :cool:

Brukar inte vitvaror reas ut senare? Januari?
 
Det jag vill ha är ändå aldrig på rea, dvs hårddiskar, grafikkort/cpu/fläkt. Skulle verkligen behöva uppgradera min dator, men tja, det får vänta till ekonomin är betydligt bättre. Det är alltid kul att bygga något eget men fasiken vet om det är värt det + helvetet med att få alla drivers att fungera tillsammans :meh: Skulle också behöva ett nytt trådlöst mus+tangent paket eftersom jag inte vill ta upp två separata usb portar och helst en ny rejäl usb hub. Suck. Mycket man vill ha, inget man köper.
 
Det jag vill ha är ändå aldrig på rea, dvs hårddiskar, grafikkort/cpu/fläkt. Skulle verkligen behöva uppgradera min dator, men tja, det får vänta till ekonomin är betydligt bättre. Det är alltid kul att bygga något eget men fasiken vet om det är värt det + helvetet med att få alla drivers att fungera tillsammans :meh: Skulle också behöva ett nytt trådlöst mus+tangent paket eftersom jag inte vill ta upp två separata usb portar och helst en ny rejäl usb hub. Suck. Mycket man vill ha, inget man köper.
grafikkort och cpu brukar det alltid vara rea på :)
 
grafikkort och cpu brukar det alltid vara rea på :)

Jo, men tyvärr dyrare sedan förra årsskiftet när skatten höjdes :down: Dessutom fungerar inte riktigt nya fläkten jag satte in för ett antal år sedan, eller, jag kunde inte skruva fast den ordentligt så den liksom är lite lös när man trycker på den. Men jaja, inget har överhettats än så länge! Sedan är min dator seeeeg men vet inte om det är någon idé att köpa ny cpu/mer minne eftersom moderkortet är stenålder. Av bitter erfarenhet vet jag att jag inte kan ha Word, Chrome (med *host* 25+ flikar), zoomplayer, utorrent och calibre öppna samtidigt utan att det blir snigelfart. Jag vet att man inte behöver men jag gillar att kunna hoppa från app till app :angel:
 
En iPad blev det på rean i år. Vi gick in på butiken en timme innan stängning igår, inte alls särskilt mycket folk så det blev trivsam shopping utan trängsel trots mellandagsrea!
 
Jag reashoppade lite till bebisen igår men jag kommer nog skicka tillbaka det mesta. Jag drogs med i shoppinghysterin :o Nog för att han behöver kläder men det blev på tok för dyrt :crazy:

Jag själv skulle behöva lite hudprodukter till ansiktet, typ olja, nattkräm etc. Behöver också nya bastoppar och underkläder men där är utseende och passform så mycket viktigare än pris så det orkar jag inte jaga nu. Kläder har jag annars så det räcker och blir över om jag lyckas bli av med ytterligare 2-3 gravidkilon.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
708
Senast: ptr
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 871
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 156
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp