Bukefalos 28 år!

"... men aldrig dum"

Hästar kan göra dumma val.Har tex med en häst o göra som reagerar ganska ologiskt jämfört med andra hästar.Jag lär mig mkt men kan bli gråhårig i förtid över hennes dumma och även ur en hästs helt ologiska val ibland .....

Berätta gärna mer om detta :)
 
Har själv haft en häst i 15 år och under dom åren blev hon alltid svår att ta in på våren och när hösten kom var det inga problem tills våren kom igen, ingen skillnad på rutinerna under året förutom att under vissa sommar kom det fler hästar in i hagen men att bli svårfångad började tidigare på året så inga fler hästar i hagen än vanligt när det började på våren.

Jag måste varit en trevlig prick under vintern och betydligt otrevligare under sommaren trots att hon var en sällskapshäst utan krav.
Ja precis - utmärkt exempel . Handlar knappast om att hästen bedömer dig olika alls utan i det läget helt enkelt har ett stimuli/preferens som väger tyngre och prioriteras . Konstigare än så behöver det inte vara .

Människorna gör ju dock sin egen tolkning och förmänskligar sina hästar i det att "om de inte vill vara med mig idag så är det ngt fel" och ffa blir det fel om en människa förmänskligar relationen till sin häst så mycket att de tror att hästen spenderar väldigt mycket tid mentalt på att älska och uppskatta sin ägare ....
 
Men ärligt vem har inte någon gång bestraffat en häst utifrån hur vi anser den ska bete sig o sen insett vi gjort fel.Kan man inte erkänna detta kan man inte utvecklas .Känns ibland som att vi ser ner på varandra för att vi ibland bestraffar våra hästar för hårt men det händer nog alla.Vi är inte mer än människor och hästar är 600 kg häst som vi inte alltid förstår eller rår på

Jag har gjort enstaka gånger när jag var yngre, och jag skäms, som jag borde. Blir dock upprörd över människor som inte har vett att göra detsamma, utan fortsätter genom åren och ursäktar sig med diverse vansinnigheter som att hästen borde vetat bättre.
 
@Bambi jag tycker du har en mycket god insikt och resonerar sunt.
Ett tillägg ang "vem som hanterar hästen" - om det är "ett barn eller vuxen eller x eller y person " osv:
Det är ju heller inget permanent tillstånd att hästen tänker/har lärt sig att "nu är det X person och då är det detta som gäller" osv .

Faktum är ju att hästar läser av oss dagligen dags och många är mindre benägna temperaments och personlighetsmässigt att fråga , medans många andra frågar oftare .
Det är där det blir viktigt . Om människor som inte ser "frågorna" /förstår när "frågorna" kommer , blir det så att hästarna tar till vanor / beteenden som inte hade blivit vanor/beteenden om människor sett och förstått .

Tack! Och tack för ditt tillägg, mycket bra skrivet!

Någon skrev innan, hittar det inte nu, om att hästar visst "testar rang" mm mot människor. Det kan jag låta vara osagt, men precis som du skriver mackan så är relationerna hela tiden dynamiska. Många tycks tro att "det gäller att alltid visa vem som bestämmer" underförstått att annars tar hästen över. Och gör den det så är den dum och då ska man sätta den på plats igen. Hårdraget beskrivet, men precis så resonerar många.

I själva verket har hästar dynamiska relationer till varandra och till oss. De kan tycka olika mycket om olika individer och "rang" är inte linjärt 1-10 bland 10 individer utan skiftar inom gruppen och i olika situationer. Hästarna i en flock har olika relationer och prioriteringar i olika situationer, precis som de har gentemot människor. Därför kan man som människa välja när det är viktigt att bestämma, och även låta hästen bestämma i situationer där det fungerar, utan att relationen urartar. Förslagsvis väljer man en häst som ofta vill ungefär samma sak som man själv, så slipper man kämpa med bestämmandet hela tiden. När man vill något och tycker att det är viktigt (ex tempo, riktning, gå inte över mig osv) kan man självklart inte vela utan kommunicera tydligt vad man vill. På så sätt kan man ha en relation med ömsesidig respekt och, i långa loppet, en häst som faktiskt tycker om att vara med en.
 
@Bambi jag tänker att det stora problemet ju till syvende och sist bottnar i människors trygghet /otrygghet och kunskap runt hästarna i hantering .

Det går ju inte att säga att "skäms på dig, du gör fel och du skulle inte ha problem om du fattade bättre" . Däremot tror jag verkligen på såna här typer av konstruktiva trådar och diskussion att många kan få nåt ut av det som leder till förståelse, eftertanke och insikt i att det finns Alltid mer att lära sig .
 
Berätta gärna mer om detta :)
Haha orkar inte berätta alla tokheter hon haft för sig.En väldigt flockberoende häst som samtidigt gärna kan bli för påig på människor.Hon är väldigt tittig när man rider ensam men rider man tex två stycken går hon gärna först.Som sagt väldigt tittig o spänd.Vissa runder i skogen avslappnad andra superspänd.Blir hon rädd måste man hantera det olika varje gång.Ena gången lugn röst o ignorera , ibland bara röst, andra gånger bara ignorera , ibland stå stilla o titta lugnt först, andra gånger i hundra nittio förbi, ibland ett rejält rapp på rumpan , ibland bara höja rösten.Hon behöver till viss del rutiner men inte för mkt för då flippar hon ut för minsta förändring.Som sagt ger en gråa hår
 
@Bambi jag tänker att det stora problemet ju till syvende och sist bottnar i människors trygghet /otrygghet och kunskap runt hästarna i hantering .

Det går ju inte att säga att "skäms på dig, du gör fel och du skulle inte ha problem om du fattade bättre" . Däremot tror jag verkligen på såna här typer av konstruktiva trådar och diskussion att många kan få nåt ut av det som leder till förståelse, eftertanke och insikt i att det finns Alltid mer att lära sig .

Ja, det är en förhoppning att det får någon att tänka. Jag tycker att det har skrivits mycket intressant i tråden, även delar av det jag inte håller med om själv.

Många av de duktigaste hästmänniskorna jag träffat genom livet definierar inte så tydligt vad de gör. De bara gör rätt, rätt sak vid rätt tillfälle, prioriterar vettigt och skapar ömsesidiga respektfulla relationer med hästar. För andra är det viktigare att ha någon "att bestämma över" och/eller att köra någon sorts konstant "show off" för att visa hur duktig man är. Och vissa människor vet inte vad de sysslar med öht. En väldigt viktig sak är att välja sina förebilder niga och behålla ödmjukheten. Bland det mest smärtsamma jag sett var i ett stall där det fanns en kvinna som var lite äldre än vi andra, självutnämnd expert och väldigt brutal. Vissa valde att ta råd från henne. Bland annat att tvinga runt en unghäst på lina, som inte alls ville gå fram. De piskade den inte direkt vad jag såg, men var väldigt aggressiva och krävande i sitt sätt. Jag kunde inte ens se på, och min åsikt var att något är FEL när en oriden häst är så totalt ovillig att röra sig, och besvärad, som den hästen tydligt var. Men de skulle visa honom att det inte lönade sig att tjafsa. Tjejen som ägde hästen älskade den högt, var egentligen en mjuk person och hade aldrig velat skada den, men valde att lyssna på denna människa. Hästen visade sig sedan ha frakturer i flera nackkotor och avlivades ännu ung.
 
@Bambi nej det stämmer i min erf att de som kan och lyckas inte direkt syns eller driver på att synas . Det finns ingen anledning /behov .

Däremot är det ju inget som motsätter att många känner sig vilsna/undrar/har problem . Eller att en sån här diskussion kan vara jättebra för alla - även som du påpekar - även om man inte håller med om allt .
 
Jag tycker verkligen att vi ska ha detta i åtanke ALLTID, att vi väljer hästarna och vi styr deras liv. De skulle ofta välja att inte vara med oss om de fick. Exemplen är många; de smiter och de vill inte låta sig fångas för att bara nämna något.

Det behöver inte vara nuvarande ägare/ryttares fel om en häst är svårfångad, det kan vara svårare om hästen blivit fel behandlad innan. Men även då kan man få den att ändra sig, enligt min egen erfarenhet.

@nullo-modo , kom det inte gräs i hagen på våren? Gick de i samma hage och utan gräs hela året? Fodrades de inne eller i hagen?
På sommaren gräs i hagen och på vintern nästan fri tillgång på hö, höt fylldes på på morgonen och intag oftast på em så hö kvar vid intag, extra mat i krubban sommar som vintern vid intag.

Som jag skrev samma rutiner åter runt.
 
Har själv haft en häst i 15 år och under dom åren blev hon alltid svår att ta in på våren och när hösten kom var det inga problem tills våren kom igen, ingen skillnad på rutinerna under året förutom att under vissa sommar kom det fler hästar in i hagen men att bli svårfångad började tidigare på året så inga fler hästar i hagen än vanligt när det började på våren.

Jag måste varit en trevlig prick under vintern och betydligt otrevligare under sommaren trots att hon var en sällskapshäst utan krav.
Precis, vi har fått åka hem utan hästar mer än en gång när de skulle hämtas in på hösten från betet, ingen stor sak utan bara komma tillbaka några veckor senare. När vädret slagit om till regn och rusk är stallet betydligt mera lockande än en varm sensommar/höstdag och de kommer så snällt utan minsta tvekan.
 
Precis, vi har fått åka hem utan hästar mer än en gång när de skulle hämtas in på hösten från betet, ingen stor sak utan bara komma tillbaka några veckor senare. När vädret slagit om till regn och rusk är stallet betydligt mera lockande än en varm sensommar/höstdag och de kommer så snällt utan minsta tvekan.
Fast what ? Självklart måste man ändå kunna åka hem med hästarna när man tänkt utan att motiveringen är att "de kände inte för det idag " ?
 
Fast what ? Självklart måste man ändå kunna åka hem med hästarna när man tänkt utan att motiveringen är att "de kände inte för det idag " ?
Släpper man dem på bete är det sånt man får räkna med, å andra sidan så verkar de smygträna på betet för saker de inte kunde på våren innan de släpptes kan de helt plötsligt när man börjar utbilda dem igen på hösten. Så allt sammantaget är det nästan enbart plus, dessutom livar det upp att springa och jaga hästar någon timme ibland.

Kan tillägga att det gällt unghästar, äldre förståndigare får man såklart tag i.
 
Precis, vi har fått åka hem utan hästar mer än en gång när de skulle hämtas in på hösten från betet, ingen stor sak utan bara komma tillbaka några veckor senare. När vädret slagit om till regn och rusk är stallet betydligt mera lockande än en varm sensommar/höstdag och de kommer så snällt utan minsta tvekan.

Nu hänger jag inte med alls? Visiterar inte ni era hästar dagligen även på betet?
 
Släpper man dem på bete är det sånt man får räkna med, å andra sidan så verkar de smygträna på betet för saker de inte kunde på våren innan de släpptes kan de helt plötsligt när man börjar utbilda dem igen på hösten. Så allt sammantaget är det nästan enbart plus, dessutom livar det upp att springa och jaga hästar någon timme ibland.

Nej det tycker jag verkligen inte är något att räkna med. Mina kommer när jag ropar även på betet. Jag skulle aldrig få för mig att jaga någon häst varken på betet eller i vinterhagen. Även nya hästar lär sig snabbt att det är trevligt att komma till mig. Även sådana "som är omöjliga att ta".
 
Nu hänger jag inte med alls? Visiterar inte ni era hästar dagligen även på betet?
Vi har inte gjort det eftersom bete låg fem mil härifrån, de som såg till hästarna kollade såklart dagligen över att ingen skadat sig men någon regelrätt daglig visitering brukar man inte göra för hästar på bete om det inte är något särskilt.
 
Nej det tycker jag verkligen inte är något att räkna med. Mina kommer när jag ropar även på betet. Jag skulle aldrig få för mig att jaga någon häst varken på betet eller i vinterhagen. Även nya hästar lär sig snabbt att det är trevligt att komma till mig. Även sådana "som är omöjliga att ta".
Har du erfarenhet av att släppa unghästar på riktigt stora beten där de i princip får sköta sig helt själv i kanske fyra, fem månader? Jag tycker inte det är det minsta konstigt att en häst vänjer sig vid det fria livet på betet och kanske har vissa invändningar mot att åka hem, i synnerhet inte en ung häst. Och det är också som jag skrev väldigt utvecklande för dem enligt min erfarenhet.
 
Vi har inte gjort det eftersom bete låg fem mil härifrån, de som såg till hästarna kollade såklart dagligen över att ingen skadat sig men någon regelrätt daglig visitering brukar man inte göra för hästar på bete om det inte är något särskilt.

Vilka är man? Ni gör inte det. Det är stor skillnad mot att det skulle vara någon allmän uppfattning.

Hästar bör visiteras dagligen oavsett om de går på bete eller var de än är. Att någon bara kollar över dem är inte okej och är inget "man" brukar ägna sig åt.
 
Har du erfarenhet av att släppa unghästar på riktigt stora beten där de i princip får sköta sig helt själv i kanske fyra, fem månader? Jag tycker inte det är det minsta konstigt att en häst vänjer sig vid det fria livet på betet och kanske har vissa invändningar mot att åka hem, i synnerhet inte en ung häst. Och det är också som jag skrev väldigt utvecklande för dem enligt min erfarenhet.

Stora beten, ja. Unghästar, ja. Däremot skulle jag aldrig släppa några hästar vind för våg och jag har den relationen till mina hästar att de gärna umgås en stund även när de går på bete. Självklart är det utvecklande, särskilt för en unghäst att få vila från arbete men utvecklingen förutsätter inte att hästen inte har någon som helst mänsklig kontakt.
 
Haha orkar inte berätta alla tokheter hon haft för sig.En väldigt flockberoende häst som samtidigt gärna kan bli för påig på människor.Hon är väldigt tittig när man rider ensam men rider man tex två stycken går hon gärna först.Som sagt väldigt tittig o spänd.Vissa runder i skogen avslappnad andra superspänd.Blir hon rädd måste man hantera det olika varje gång.Ena gången lugn röst o ignorera , ibland bara röst, andra gånger bara ignorera , ibland stå stilla o titta lugnt först, andra gånger i hundra nittio förbi, ibland ett rejält rapp på rumpan , ibland bara höja rösten.Hon behöver till viss del rutiner men inte för mkt för då flippar hon ut för minsta förändring.Som sagt ger en gråa hår

Jag måste säga att jag är väldigt tveksam till att kalla den hästens beteende för "dumt och ologiskt" baserat på det du beskriver här. Låter som en lite komplicerad häst med mycket tankeverksamhet. Vissa väljer att kalla det dum.
 
Hästar bör visiteras dagligen oavsett om de går på bete eller var de än är. Att någon bara kollar över dem är inte okej och är inget "man" brukar ägna sig åt.
Djur på bete skall ha daglig tillsyn men det finns inget krav på att de skall visiteras, det är inget fel att göra det men jag har själv inte varit med om att någon gjort det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 212
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 764
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp