Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

En åklagare hävdar att detta är det riktiga och ärliga svaret. Hon har bedragit oss. Ni som vill säga emot åklagaren, varsågod, men ring då honom istället. :)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Samma häst slaktad flera gånger enligt deras papper:confused: Alltså användt ett och samma pass till flera hästar.
Det luktar inte annat än rejält lurendrejeri.
Livsmedelsveket borde verkligen reagera starkare på detta nu när de får information hur det går till.
De är vår kontrollmyndighet som ska garantera att du kan spåra vår mat om det händer allvarliga saker, smittor.:mad:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja, för brott mot detta så ingår ju faktiskt upp till 2 års fängelse i straffskalan... så man får ju verkligen hoppas att det inte mesas bort utan att det faktiskt blir ett kännbart straff - uppsåtet går ju inte att missta sig på :mad:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Hoppas att det statueras exempel ordentligt nu!! Vi måste visa att vi inte tolererar sånt här i detta landet!! Kampen fortsätter.Detta kommer inte att rinna ut i sanden.Människor i hela landet engagerar sig i att få fram sanningen.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Hoppas att det statueras exempel ordentligt nu!! Vi måste visa att vi inte tolererar sånt här i detta landet!! Kampen fortsätter.Detta kommer inte att rinna ut i sanden.Människor i hela landet engagerar sig i att få fram sanningen.

Skönt att se att så många engagerar sig och inte blundar för dylika saker.
Efter x antal samtal från olika personer så förstår nog till och med livsmedelsverket att de inte kan blunda längre:)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Där svarta pengar rinner in går förståndet ut....


Visst. Men i alla fall..

Är kontrollerna över slakterierna så kassa att man vågar chansa på att slakta samma häst flera gånger??

Det skryts åt höger och vänster att här i Sverige minsann är det koll på livsmedel.

Uppenbarligen har personalen varit i Italien på studiebesök. För passen där är en struntsak. Funkar det där så funkar det här..japp.


Helt sjukt.

Man skrämmer upp småflickor med att skrika att passen skall befinna sig tre timmars avstånd från hästen.
Och att kontroller kommer att utföras.
Veterinärer skall lära sig minsann att skriva i medikamenter..
Vi ägare skall ta med dom till dasset om det är så.
Reglerna? Dom ändras, uppdateras, kontrolleras.

Vi har haft kontroll hos oss. Fast det var mer spel för galleriet så att säga.

Men slakterierna..kör dom på egen gräddfil????


Det är synd om ägare som lurats/drabbats.
Men det är f-n skamligt att det är så dålig koll på den omskrivna verksamheten.


AM
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Helt otroligt..Fast detta har vi ju vetat länge nu,undrade just när någon skulle ta tag i detta.Livsmedelsverket verkade inte särskilt intresserade till att börja med,men nu trillade poletten visst ner.Sånt här ska bara inte hända,vi lever i Sverige på 2000 talet för 17!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Visst. Men i alla fall..

Är kontrollerna över slakterierna så kassa att man vågar chansa på att slakta samma häst flera gånger??

Det skryts åt höger och vänster att här i Sverige minsann är det koll på livsmedel.

Uppenbarligen har personalen varit i Italien på studiebesök. För passen där är en struntsak. Funkar det där så funkar det här..japp.


Helt sjukt.

Man skrämmer upp småflickor med att skrika att passen skall befinna sig tre timmars avstånd från hästen.
Och att kontroller kommer att utföras.
Veterinärer skall lära sig minsann att skriva i medikamenter..
Vi ägare skall ta med dom till dasset om det är så.
Reglerna? Dom ändras, uppdateras, kontrolleras.

Vi har haft kontroll hos oss. Fast det var mer spel för galleriet så att säga.

Men slakterierna..kör dom på egen gräddfil????


Det är synd om ägare som lurats/drabbats.
Men det är f-n skamligt att det är så dålig koll på den omskrivna verksamheten.


AM

Jättebra skrivet och sammanfattat :)

Kostnader för pass, passlagar och regler gäller tydligen bara hästägare - vad man får pengarna i "andra ända" är lika med noll - tydligen.

Jag tycker det är snudd på skandal. Fungerar alla slakterier så här dåligt?

Uppdrag granskning kommer att sända mer om Knorrevången och VL. Hoppas de ställer någon från Livsmedelsverket och/eller Jordbruksverket i rampljuset med tuffa frågor. En JO anmälan ligger i alla fall Livsmedelsverket bra till för....
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Där svarta pengar rinner in går förståndet ut....

...just det...och som vanligt så är det alltid djuren som får betala för att vissa inte kan/vill följa de regler som finns...och andra struntar i att sköta sin kontrollskyldighet.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det känns som att livsmedelsverket behövde den här smällen så att dom tar tag i problemet.Varför känns det som att dom inte vill stöta sig med slakterierna på något vis?Jag får en lite konstig känsla i magen som om allt inte stod helt rätt till.Kan vi inte lita på livsmedelsverket och andra myndigheter,vilka ska vi lita på då? Vi bor trots allt i ett civiliserat relativt rikt land med riktigt bra teknologi.Vi borde ha kommit längre.
Kämpa på allihop!!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

kl

Som jämförelse.

När vi åker till slakteriet så möts vi av en veterinär.
Efter att denne är på plats så får man lasta ur.

Veterinär kollar passet och kollar hästen. Dv.s att frysmärkning och övriga tecken stämmer.

Sedan leds hästen bort till en liten hage för avlivning.

I passet skrivs det in att hästen är avlivad och när.
Passet har vi sedan fått tagit med oss hem.

Det är väl så det igentligen skall vara. :confused:

AM
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja det är precis så det ska vara,men så fungerar det inte alltid tyvärr.På Knorrevången finns en liten låda där man sparar pass från redan avlivade hästar,å så slaktar man dom igen.Som jag sagt tidigare,dom kanske tror på själavandring??
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja det är precis så det ska vara,men så fungerar det inte alltid tyvärr.På Knorrevången finns en liten låda där man sparar pass från redan avlivade hästar,å så slaktar man dom igen.Som jag sagt tidigare,dom kanske tror på själavandring??

Ja så skall det vara om man avlivar på slakteriet - men - så är det inte alltid.

Det värst är - att det finns 3 boxar inne i slakteriet där hästar står uppbundna i vänta på slakt medans andra hästar avlivas, avblodas och kroppen hängs upp på krok för vidare förflyttning till andra delar av slakteriet. Man får väl hoppas att hästarna som står och ser när andra hästar dör - inte förstår vad som väntar dem...
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja så skall det vara om man avlivar på slakteriet - men - så är det inte alltid.

Det värst är - att det finns 3 boxar inne i slakteriet där hästar står uppbundna i vänta på slakt medans andra hästar avlivas, avblodas och kroppen hängs upp på krok för vidare förflyttning till andra delar av slakteriet. Man får väl hoppas att hästarna som står och ser när andra hästar dör - inte förstår vad som väntar dem...

Fy sjutton, man blir föga förvånad när de gäller dessa hjärtlösa människor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Senast: Nox
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 235
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp