Bukefalos 28 år!

Mer mot Knorrevången

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mer mot Knorrevången

Är det lagligt på ett slakteri??

Jag vet faktiskt inte - men tycker inte att det borde vara det.

Livsmedelsverkets ansvarige tjänsteman intervjuades i Kristianstadsbladet om detta och han sa ungefär så här: Ingentin kan vara perfekt och tyvärr är inte detta slakteri det heller Intervjun skedde i samband med att besiktningsveterinären påpekat att förhållandena var så illa. Livsmedelsverket åtgärdade inte något i allafall....

Konstig kommentar från tjänstemannen tycker jag. Som jag förstått det så är det Livsmedelsverket som är tillståndsgivare för slakt av ex. häst. Att andra hästar står och ser hästar slaktas är kanske mer en djurskyddsfråga och det handhar inte Livsmedelsverket ärendet utan det är en fråga för Djurskydd och Länsstyrelsen som ändå inte kan göra något över huvudet på Livsmedelsverket......antar jag:crazy:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Fy sjutton, man blir föga förvånad när de gäller dessa hjärtlösa människor

Du har rätt - bristen på empati från människorna på slakteriet lyser igenom hela tiden......men de är ändå inte den största "skurken" i sammanhanget tycker jag. Det finns alltid oärliga människor - och vi har myndigheter som skall tillse att sätta stopp....åtminstone försöka sätta stopp när saker o ting kommer till deras kännedom...

.....gör inte myndigheten det så kan man undra vem som är den största skurken egentligen. Myndighets passiviteten gynnar "oärliga" männsikor . Var går gränsen för slarv/passivitet alternativ medhjälp till brott....
 
Sv: Mer mot Knorrevången

En åklagare hävdar att detta är det riktiga och ärliga svaret. Hon har bedragit oss. Ni som vill säga emot åklagaren, varsågod, men ring då honom istället. :)

Så rätt - det står i artikeln - åklagaren är säker på sin sak. Tro sjutton han är säker på sin sak.

Bevis svart på vitt med myndighetspersons attest - vad finns att vara tveksam om......;)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja, för brott mot detta så ingår ju faktiskt upp till 2 års fängelse i straffskalan... så man får ju verkligen hoppas att det inte mesas bort utan att det faktiskt blir ett kännbart straff - uppsåtet går ju inte att missta sig på :mad:

Bedrägeri kan ge upp till 6 års fängelse - fick jag fram...

....det får bara inte "mesas" bort:)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag vet en häst som slaktades på Knorrevången i våras, och enligt ägaren gick det faktiskt till precis så som du beskriver nedan, med undantag av att han fick promenera runt lite med hästen i väntan på veterinären.

De "återanvända" hästpassen kommer väl förmodligen från uppsamlade hästar (t.ex. ur lilla fröken slakteriägares samling)?

Ur livsmedelssynpunkt är Knorrevångens hantering ytterst förkastlig. Och det här lär ju knappast göra svenskarna mer sugna på att äta hästkött.




kl

Som jämförelse.

När vi åker till slakteriet så möts vi av en veterinär.
Efter att denne är på plats så får man lasta ur.

Veterinär kollar passet och kollar hästen. Dv.s att frysmärkning och övriga tecken stämmer.

Sedan leds hästen bort till en liten hage för avlivning.

I passet skrivs det in att hästen är avlivad och när.
Passet har vi sedan fått tagit med oss hem.

Det är väl så det igentligen skall vara. :confused:

AM
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Du har rätt - bristen på empati från människorna på slakteriet lyser igenom hela tiden......men de är ändå inte den största "skurken" i sammanhanget tycker jag. Det finns alltid oärliga människor - och vi har myndigheter som skall tillse att sätta stopp....åtminstone försöka sätta stopp när saker o ting kommer till deras kännedom...

.....gör inte myndigheten det så kan man undra vem som är den största skurken egentligen. Myndighets passiviteten gynnar "oärliga" männsikor . Var går gränsen för slarv/passivitet alternativ medhjälp till brott....

Det håller jag absolut med om, det finns ett ordspråk som jag inte kommer på just nu. Har för mig att Martin Luther King myntade det.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det håller jag absolut med om, det finns ett ordspråk som jag inte kommer på just nu. Har för mig att Martin Luther King myntade det.

Jag tog mig faktiskt för att maila till Livsmedelsverket och frågade varför de inte agerat.....det kan man ju göra för deras svar är verkligen intressant. ;)

Kan de inte agera - eller har de gjort det men inte lyckats förändra något...och om de inte lyckats så varför i så fall. Allt känns så konstigt med hela affären Knorrevången. Är myndigheterna verkligen såååå tandlösa:confused:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

När vi åker till slakteriet så möts vi av en veterinär.
Efter att denne är på plats så får man lasta ur.

Veterinär kollar passet och kollar hästen. Dv.s att frysmärkning och övriga tecken stämmer.

Sedan leds hästen bort till en liten hage för avlivning.

I passet skrivs det in att hästen är avlivad och när.
Passet har vi sedan fått tagit med oss hem.

Det är väl så det igentligen skall vara. :confused:

AM

Och precis så går det till när man kommer till Knorrevången med sin häst.
Allt enligt min gode vän som varit där åtskilliga gånger.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Ja det är precis så det ska vara,men så fungerar det inte alltid tyvärr.På Knorrevången finns en liten låda där man sparar pass från redan avlivade hästar,å så slaktar man dom igen.

Det är naturligtvis pass som tillhör(de) de hästar de själva äger. Dvs hästar uppköpta som slakthästar från ansvarslösa hästägare som inte bryr sig om vad som händer.
Det du beskriver händer inte i de fall där ägaren själv följer med hästen och ser till att den blir avlivad.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det värst är - att det finns 3 boxar inne i slakteriet där hästar står uppbundna i vänta på slakt medans andra hästar avlivas, avblodas och kroppen hängs upp på krok för vidare förflyttning till andra delar av slakteriet.

Är detta verkligen tillåtet? Av hygieniska skäl, menar jag?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Som någon tidigare skrev - detta är ett GYLLENE tillfälle att statuera ett exempel, jag hoppas innerligt att denna tjej får ett KÄNNBART straff....
detta är bedägeri på högnivå - kanske inte penga mässigt, men tänk på stackars hästägarnas känslor.... FY så hemskt att råka ut för något liknanade....:cry:
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Visst. Men i alla fall..

Är kontrollerna över slakterierna så kassa att man vågar chansa på att slakta samma häst flera gånger??

Det skryts åt höger och vänster att här i Sverige minsann är det koll på livsmedel.

Uppenbarligen har personalen varit i Italien på studiebesök. För passen där är en struntsak. Funkar det där så funkar det här..japp.


Helt sjukt.

Man skrämmer upp småflickor med att skrika att passen skall befinna sig tre timmars avstånd från hästen.
Och att kontroller kommer att utföras.
Veterinärer skall lära sig minsann att skriva i medikamenter..
Vi ägare skall ta med dom till dasset om det är så.
Reglerna? Dom ändras, uppdateras, kontrolleras.

Vi har haft kontroll hos oss. Fast det var mer spel för galleriet så att säga.

Men slakterierna..kör dom på egen gräddfil????


Det är synd om ägare som lurats/drabbats.
Men det är f-n skamligt att det är så dålig koll på den omskrivna verksamheten.


AM
Jag var på en tillställning för ett tag sen, där var en person som arbetade på ett slakteri som slaktar hästar, han är totalt okunnig om hästar, han berättade att dom nu hade bara 1 flyttbox med hästpass, eftersom slakteriägaren sålt dom andra 2 flyttboxarna fulla med hästpass till en välkänd hästhandlare/importör! Han sa också: även jag kan tycka det är konstigt när en skimmel som är 160 cm hög har ett pass som welshponny, finns det så stora ponnies?
 
Sv: Mer mot Knorrevången

:eek:

Och så jagas bönder för att en av nötkreaturen har tappat en öronlapp på betet :grin:

Fy f-n. :mad:

AM
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Det är naturligtvis pass som tillhör(de) de hästar de själva äger. Dvs hästar uppköpta som slakthästar från ansvarslösa hästägare som inte bryr sig om vad som händer.
Det du beskriver händer inte i de fall där ägaren själv följer med hästen och ser till att den blir avlivad.

Få se om jag blir avstängd ett par dagar när jag tar mig friheten att kritisera härskaren i denna tråd.
Det känns rejält osmakligt och oseriöst av en moderator att försvara detta slakteri, oavsett vad jag eller någon annan har för uppfattning om slakteriet.
Så har de anmälts åtskilliga gånger gällande djurhantering, bedragit massor av människor.
Och att du på fullaste allvar anklagar människor som blivit lurade när de sålt sina hästar, men tycker det är helt ok att de använder ett och samma pass till flera hästar vid slakt. Ett klart bedrägeri och lagbrott.:confused:
Du eldar verkligen brasan att få än mer människor att kontakta livsmedelsverket och ifrågasätta att de inte agerat. Tack:)
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Få se om jag blir avstängd ett par dagar när jag tar mig friheten att kritisera härskaren i denna tråd.

Härskaren i denna tråd? Kamma dig va. Du borde fan i mig bli avstängd för den meningen.


Det känns rejält osmakligt och oseriöst av en moderator att försvara detta slakteri, oavsett vad jag eller någon annan har för uppfattning om slakteriet.
Immer skrev inlägg som Immer, inte som moderator.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Jag ser ditt inlägg som osmakligt när det riktas mot en person, du med flera vill slå munkavel på de som inte delar eran åsikt utan ser saken ur ett annat perspektiv det är osmakligt. Ännu så länge har vi faktiskt en åsiktsfrihet oavsett vad du än tycker om det, och en moderator måste ju också få diskutera utan att vara styrd av att tycka som andra användare.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Få se om jag blir avstängd ett par dagar när jag tar mig friheten att kritisera härskaren i denna tråd.



Med enbart tre inlägg är det knappast rätt att kalla Immer "härskaren i tråden",det prefixet får du ge till Pjok som huserar runt och hittar på både det ena och andra, som vanligt, och allt för att få anhängare till "oj-vad- synd- det- är- om- oss- som- fått- våra- hästar- slaktade- som- vi- gett- bort- till- vem -som- helst"
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Med enbart tre inlägg är det knappast rätt att kalla Immer "härskaren i tråden",det prefixet får du ge till Pjok som huserar runt och hittar på både det ena och andra, som vanligt, och allt för att få anhängare till "oj-vad- synd- det- är- om- oss- som- fått- våra- hästar- slaktade- som- vi- gett- bort- till- vem -som- helst"

Det om något är väl ett personligt påhopp!
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Få se om jag blir avstängd ett par dagar när jag tar mig friheten att kritisera härskaren i denna tråd.
Det känns rejält osmakligt och oseriöst av en moderator att försvara detta slakteri, oavsett vad jag eller någon annan har för uppfattning om slakteriet.
Så har de anmälts åtskilliga gånger gällande djurhantering, bedragit massor av människor.
Och att du på fullaste allvar anklagar människor som blivit lurade när de sålt sina hästar, men tycker det är helt ok att de använder ett och samma pass till flera hästar vid slakt. Ett klart bedrägeri och lagbrott.:confused:
Du eldar verkligen brasan att få än mer människor att kontakta livsmedelsverket och ifrågasätta att de inte agerat. Tack:)

Jag tycker också att det är förvånansvärt att vissa tillåts att i inlägg efter inlägg prisa det aktuella slakteriet. Och jag reagerar också på att en moderator gör det. Frågan om en moderator ska sitta på dubbla stolar. Det kanske är bättre att hon avhåller sig från att gå in i den här diskussionen eftersom det är uppenbart att hon har mycket nära kopplingar till slakteriet.
 
Sv: Mer mot Knorrevången

Med enbart tre inlägg är det knappast rätt att kalla Immer "härskaren i tråden",det prefixet får du ge till Pjok som huserar runt och hittar på både det ena och andra, som vanligt, och allt för att få anhängare till "oj-vad- synd- det- är- om- oss- som- fått- våra- hästar- slaktade- som- vi- gett- bort- till- vem -som- helst"

Menar du på fullaste allvar att Pjok hittar på och ljuger, trots att åklagaren ska väcka åtal och allt övriga som har kommit fram.

Nu tar jag gärna en avstängning men jag har väntat länge på att få säga det här:
Ibland tvivlar jag på att du har alla hästar hemma i båset, Ginnies!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 527
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 566
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp