Bukefalos 28 år!

Miljöträna

B

BrokenSilence

Undrar hur ni tävlingsmänniskor har gått tillväga (lr om ni vet hur man kan gå tillväga) för att vänja pållan vid tävlingar. Sånnt som t ex mycket folk, applåder och allt annat som kan förekomma
 
Sv: Miljöträna

Försök komma ut på lite träningstävlingar och sånt, då är det ju folk och applåder och sånt men kanske inte lika mycket som "på riktigt".
 
Sv: Miljöträna

Åka ut på tävling ofta, rida bara en klass och strunta i resultatet, rida låga klasser så hästen tycker det är enkelt och roligt att tävla, rida träningstävlingar, gå/rida runt på tävlingsplatsen så hästen får titta på allting..........
detta var iaf några små tips som kanske kan vara till nytta....
 
Sv: Miljöträna

jo, visst är det jättebra tips!!
men jag har varken bil eller transport (inget körkort heller för den delen) å ingen som hjälper mej med körning hit å dit

ska redan nu försöka hitta någon som kan köra mej å pållan i maj..


såå.., nåra tips som man kan träna hemma?
 
Sv: Miljöträna

Jag är nog lyckligt lottad som har en ponny som aldrig har brytt sej om något sånt på hela tiden. Totalt otävlad blev vi med i klubbens allsvenkalag, bara att tuta och köra och inte bry sej så mycket om resultatet. Första tävlingen slutade med seger i LD, och sedan dess har vi väl varit på pallen i 80% av alla starter (upp tom LB). :banana:


Jag tror att huvudsaken är att man som ryttare aldrig börjar "dutta" med hästen. "ojojoj, va det farligt? Nejmen, stackars liiiten, är rosetten farlig?" Ser man allt naturligt själv som ryttare som ser oftast hästen det också. I all afall min ponny. :)
 
Sv: Miljöträna

Använd fantasin. Fick en 2½år gammal travhäst på inridning för 15 år sen. Kom det in någon i stallet lade hon sig i boxen och skaka. Hon är efter 15 år skeptisk men inte rädd för långa spön och främmande karlar. Denna dam har fått mycket miljöträning. Vi började med att bara gå, har du någon skrot/skrotsamlande granne.+ skyttebanor. Fixa födelsedagskalas i stallet eller bjud in traktens dagis till riduppvisning och be dem tjoa,springa på läktare, flaxa med paraplyer mm. Öka på den mentala påfrestningen succesivt. Häaten måste först ha ett grundförtroende för dig sen ökas det på genom miljöträningen. Min pålle var för långsam för travet så det slutade med att jag köpte henne, har tävlat henne mest i hoppning och fälttävlan men även körning, bygdetrav , gallopp mm. Eftersom hon är så miljötränad och inte rädd för f-n själv brukar jag köra bröllop,student,rida reklam, lussa på verkstan mm. Hon går överallt och bangar inte ens för att åka hiss. Mig veterligen är hon den enda häst som blivit bjuden på mjukglass på McDonalds Mcdrive i Karlstad i allafall(glömmer aldrig minen på gubben i saaben framför när han såg ett hästhuvud i backspegeln :D ). Övning, övning och åter övning tänk på att jobba succesivt och att hästen måste ha sin grundtrygghet hela tiden och utsätt inte din omvärld för fara. Man har igen 1000falt när man kommer på tävling om man har en väl miljötränad häst.
 
Sv: Miljöträna

Jag skulle åka ut på tävlingar och vänja hästen vid miljön där. Svårt att få den verkligare än där.
 
Sv: Miljöträna

Jag hoppas att trådskaparen har löst sitt problem på de 4 åren som har gått efter tråden skapades.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 044
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 986
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 749
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp