Bukefalos 28 år!

Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Glömde svara på din sista fråga ang colicuren. Ja, han blev dålig efter ca en vecka. Men min häst har ju inte samma fel som din. Min har ju inte någon obalans i bakteriefloran i tarmen så det var ju inte så konstigt att han inte blev bra då. Men har din det felet så kan det ju rättas till efter en omgång sådant. Men jag kommer ihåg en tjej förra vintern här som också hade en diarrehäst. Hon fick ge det i 3 omgångar tror jag det var. Vet inte om hennes häst är bra än. Vi slutade skriva på våren eftersom dom flesta blir bra på betet.
 
Sv: Min diarréhäst!

Du jag vet precis hur det är. Jag vågar knappt titta i boxen när jag kommer. När han är hemma vill säga.....:cry:
Idag har jag inte hört något, inget nytt igår em. Men han ligger på 38 i temp. Igår bad jag vet. rådfråga andra veterinärer på kliniken om honom. Såhär kan vi ju inte ha det. Nej han får ingen medicin men sondas med loppfrö, vilket eg är lite konstigt för när vi skulle åka hem förra veckan så menade man att han i princip var sandfri och att det sista skulle försvinna hemma. Fick ny colicure igår. Imorgon ska jag åka och hälsa på honom. Hade jag kunnat hade jag åkt varje dag men vi har 3 timmar till kliniken. Jag bara måste få se honom själv. De säger att han är hängig....Min lille gubbe:cry:
Men vadå; då går det inte att göra något för att hjälpa din häst???
Men så kan man väl inte säga. Vad har han då??? Det måste de väl kunna säga!?Vi kan ju inte vara de enda som har såna här hästar!
Bägge våra har ju haft detta av o till, ena gången är det mask nästa sand eller bakterie eller ngt annat...Frågan är varför de är så känsliga? Hästarna är ju unga! Nej, jag ska ta tag i det här på allvar nu! NÅGON måste kunna hjälpa!
Hoppas din är bättre ikväll!
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag är livrädd för att han ska få fång.
Någon som fått fång när dom gett cortioson????:cry:

Min förra häst fick stora doser cortison en period. Eller typ 6mån. Vet inföormerade mig om risken för fång men i samråd med vet valde vi ändå att göra som vi gjorde. Min häst fick större doser varje dag än som var rek i Sverige. Min vet läste in sig på mkt litt just om fångproblematiken kring cortison mediccinering. Hon kom fram till att rek dos var mkt lägre i Sverige än i USA. Hon valde att gå på USA:s linje och gav en större dos. Min häst visade aldrig några symptom på fång. Vet inte vad du har för ras men min var ett vanligt halvblod. Håller sig dosen innom vad som är rek i Sverige så borde det inte finnas någon större risk för fång. Men man kan ju klart aldrig vara säker. Tråkigt att din pålle mår dåligt. Hoppas den piggar på sig snart!
 
Sv: Min diarréhäst!

Veterinären sa så. Jag frågade om han inte blir bra av corisonet vad gör man då. Då sa hon att det finns inget mer att göra isf. Hon trodde väl att han skulle bli bra. Men i morse fick jag tvätta honom igen. Det hade inte runnit ända ner men en bra bit så det var inte så mycket. Men det ska ju inte bli något eg. Han ska ju vara helt torr.
Konstigt att dom bara ger colicure en dag. Det är ju minst en tredagarskur när man beställer hem det.
Min pålle har ständigt stått på 37,7 men dom senaste dagarna har det höjts inte mycket men 37,8 i två dagar och i morse hade han 37,9. Så man blir ju orolig.

Hoppas din är bättre i dag. Oj, vad långt du måste ha till djursjukhuset. Här tar det bara ca 30 min. Har ca 5 mil bara. Din stackare. :(
 
Sv: Min diarréhäst!

Fång har ju många hästar fått i Sverige när dom fått cortison. Jag är livrädd för att han ska få det. Han har ju känslig mage och det är ju sådana som mest är utsatta. :crazy:
 
Sv: Min diarréhäst!

Vill bara ge tröstkramar till er båda två gejsa och kickikompis !
Fy så tråkigt med pållarna , hoppas dom repar sig snart !
 
Sv: Min diarréhäst!

Tack ska du ha emor! Det känns skönt att veta att någon mer bryr sig iaf även om din häst inte har diarré.
Det är ju så många bukefalister och ingen mer kommenterar eller kommer med förslag. Lite trist faktist. Man känner sig nästan helt ensam om det. Fast min veterinär sa att det var mycket diarréer denna vinter. :(
 
Sv: Min diarréhäst!

I dag hade min häst 37.7 igen. Skönt! Var rädd för att han skulle få feber som din har. Fick tvättas lite på sidan.
 
Sv: Min diarréhäst!

Fick tvättas i morse igen. Suck! Alltså inte bra. Ska ringa djursjukhuset i morgon och prata med vet.
 
Sv: Min diarréhäst!

Tack!!!!
Säger som gejsa; var är alla andra med sandhästar/diarréhästar?
Det känns lite ensamt!
Men tack för ditt stöd;vi behöver all hjälp vi kan få!
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag har ju en maghäst. Är nu bra i magen (igår iaf). Han får foderjäst, b-vitaminer, bakteriebalans och kokta linfrön. Mkt hö, liite hösilage (tål egentligen inte, men han tigger så...:d ).
Eftersom det är fullskötsel i mitt stall, så mockar jag inte. Så den kollen har jag inte.:( Men var torr i bak igår.
Jag får hoppas att magen äntligen har lugnat ner sig nu, efter alla år med diarré och vetbesök.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja du.... det verkar som att våra pållar har samma sak iaf.
På något sätt känns det lite lättare att inte vara ensam, även om jag såklart önskar att din häst vore bra!

Jag hälsade på lillkillen i lördags. Han har tappat en hel del i vikt och ser inte rolig ut. Han var deppig och han hade inte ätit ordentligt heller.Pälsen var glanslös och han var stel. Bajsarna såg faktiskt ganska OK ut. Det är ju inte så att man får mkt hjälp med sin häst.
Jag läste på hans papper o där stod det att han inte ätit höet dagen innan.Väldigt konstigt då vet. menade att han var pigg :confused:
Såg också att de gett honom betfor.... Då blev jag lite upprörd, jag menar betfor är ju lösande i sig och om det inte är så att man gett honom det för att han ska ha i sig vätska(kan ju få dropp) så undrar jag varför man introducerar nya fodermedel när han är så känslig??
Han har aldrig ätit betfor och ska inte heller göra det enl. vår gamla vet.Nä det stoppade jag på en gång. Jag har ändå sagt att jag hellre köper Proequo om han behöver ha något extra.

Hur som, provsvar hade kommit och biopsin visade på måttlig tarminflammation, av kronisk karaktär. Han har fått cortison i engångsdos via spruta och under helgen har de fortsatt med sitt psyllium. Idag sa vet. att hans bajsar var sämre. Men de ville att han skulle åka hem.... Just nu har jag hundra frågor. Kommer han någonsin att bli bra? Kan man behandla kronisk inflammation?
Vågar jag ta hem honom? Ska han vara inne? Vad ska han äta? Kommer han inte att klara sig? Jag gör allt, vad som helst, bara han blir bra! Men ingen verkar veta vad jag ska göra och ingen verkar bry sig heller.... Jag övertalade vet. att låta honom stanna en dag till för att se om han svarar på cortisonet.Jag vill också att de ger honom Proequo så att han är igång med det innan han ska hem. Övergången måste ju bli så smidig som möjligt. Hö kunde jag få köpa med mig 2 balar.
Jag har ringt efter annat hö men hittar inget. Ingen som har att sälja har gjort någon analys och hur vet jag då att det höet är bättre än mitt som faktiskt analyserades i höstas? Ska man lita på en helt främmande bonde? Våra inackorderingars hö luktar svamp så det vill jag absolut inte köpa. Tur att vi har olika lagringsrum! Har iaf hittat hö 15 mil bort men ingen analys är gjord. Jag vet ingenting längre och jag är livrädd för att ta hem honom.
Vet du något bra dietfoder?
Funderade på Dynavena men känner mig osäker. Kommer inte att våga ge honom av hans gamla muslisort. I början kommer det bara att bli hö såklart men sen...
Längtar inte du också till sommaren? Då verkar de ju bli bra!
Hur går det för dig nu? Vad säger din vet? Är det för att du dragit ner på dosen? Han verkade väl bra så länge han stod på den.
Jag pratade med min vet. och kanske kommer det att bli så att min måste äta cortison hela livet, av och till. Det värsta är väl om cortisonet inte hjälper alls...men hon sa att det var väldigt sällsynt.
Kramar till dig som också kämpar så!
 
Sv: Min diarréhäst!

Oj, vad långt du skriver. :)
ska försöka svara på alla dina frågor. Ja, Krafft Rehab tycker jag verkar vara ok för min hästs mage. Pröva det. Varför ska du byta hö? Har du bara hösilage annars eller?

I dag var han lika lös som vanligt. Och det konstiga är ju att min fjording som varit ok nästan hela vintern tack vara probimin, var också lös. Ändå har jag inte gjort något med maten åt dom.
Ringde till djursjukhuset för att prata med min vet men hon var ledig i dag. Hon ringer i morgon förhoppningsvis.

Vet inte om det är när jag gick ner i tablettantal som han blev sämre. Han var ju bara riktigt bra några dagar efter bandmaskavmaskningen. :crazy:
Kroniskt kallar dom det ju när man haft det en längre period. Fast man kan ju bli frisk från det med om man har tur.
Min vet sa ju samma sak att det inte finns något att göra. Men om han blir bättre av att äta cortison så kan han få stå på ständig dos utom när han då går på bete eftersom han är bra då. Låter ju inte roligt precis.
Fast å ena sidan är han ju inte ens bra av 30 tabletter om dagen.
Låter lite lustigt att ge en häst som står inne för diarré att ge den betfor!!! Frågade dom inte dig när hästen blev inlagd vad den fick äta?
Det gör dom ju vanligtvis annars.
Konstigt om det är sällsynt om inte cortisonet hjälper eftersom vi båda upplever det så. Undrar hur många fler det finns.:(
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag hoppas det med. Nästan så att jag längtar efter att mocka igen...:angel:
Men nu har vi ju ett annat problem: att han har tunnat ur mkt de senaste 3 veckor pga dåligt proteinvärde i höet.
 
Sv: Min diarréhäst!

*KL*

Min herre har konstigt nog varit HELT bra i magen sen han av annan anledning ord extra B-vitamin. Jag har provat extra B-vit andra år utan skillnad, i år står han dessutom på blötare silage än innan. Men nu hjälper det av någon mystisk anledning?
 
Sv: Min diarréhäst!

Jo det blir lite långt ibland när huvudet liksom är fyllt av funderingar:) Alla frågor var inte riktade direkt till dig utan mer till mig själv!? Ja du vet, alla funderingar jag har. Men är tacksam för dina svar:)
Jo jag har ett bra hö; vad jag trodde. Har varit jättenoga med att hitta ett och att lagra det bra. Men vet. tror ju att det kan bero på fodret. Så ny analys är iväg men dröjer. Och jag vet inte om jag vågar ge honom av mitt hö sålänge...
Jag antog ju att när jag la in min kille att vi skulle göra som vi bestämt, att han bara skulle äta hö. Och betfor trodde jag absolut inte att de skulle ge...
 
Sv: Min diarréhäst!

Min gubbe får ju b-vitaminer (både flytande och foderjäst) året om utom på betet då.
När han är som dåligast, får han en dubbel b-vitaminspruta av vet, det enda som hjälper mot hans diarré.
Vårat hösilage är blött (45-50%), han får bara liite av det eftersom han tigger så:d . Annars sparkar han in boxdörren och det blir nog inte mina nya stallägare så glada över...;) Han äter inte höet om han inte får en tuss hösilage, det är tom godare än havren och morötterna. Kan stå och vänta tills det kommer, hur länge som helst:mad:
Hösilaget är oxå grovt och innehåller mkt klöver. Dundervärden enligt min stallägare, synd att inte höet har samma värden.:(
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja tänk vad fixerad man kan bli av bajs:)
Jag längtar efter att se bollar i min box:)
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag saknar mockeriet! Har ju (tyvärr ;) ) fullskötsel i mitt stall. Lättare att hålla koll på gubbens mage om man mockar själv.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp