Min katt har FORL...

Sasse

Trådstartare
Känner mig rätt sänkt just nu. Åkte in till veterinären för jag trodde min katt hade tandsten, ut kommer han med FORL, en tand är utdragen och en annan tand som inte har någon emalj kvar ska opereras bort om ett par veckor.

Nu ska han enbart äta blötmat, åtminstone tills tanden är bortopererad. Jag har haft funderingar på att börja med BARF, eller färdigt färskfoder. Jag vet att det inte finns någon behandling för FORL, men skulle BARF/färskfoder kunna förbättra tandhälsan?

Vet inte vad jag ska göra nu.. Han är bara 4,5 år, vill inte behöva fundera på att ta bort min katt redan. Eftersom FORL är så smärtsamt...

Är det någon här som haft eller har katter med FORL, hur har det gått för er?
 
Sv: Min katt har FORL...

Det bästa vore att få din katt tandröntgad. Då kan man ta bort de drabbade tänderna. Det är enda utvägen. En tamkatt i ett hem klarar sig bra utan ett eller ett par tänder.
 
Sv: Min katt har FORL...

Han har blivit röntgad. Som jag fattat det (hämtade inte katten själv) så var det "bara" den tanden som blev utdragen idag och en tand till, som behöver opereras bort, som var drabbade. Än så länge.

Finns det ingen möjlighet att förhindra att det sprids, utan det är bara att åka in till veterinären och plocka bort dåliga tänder?
 
Sv: Min katt har FORL...

Jag har en katt med TR (tandresorption, som är det nya namnet på FORL) och känner många som har katter med samma sjukdom tyvärr. Inte så konstigt heller, enligt forskning har ca var tredje katt TR. :(

Visst är sjukdomen smärtsam, men när tänderna opereras bort så försvinner också smärtan så bara man ser till att katten får rätt vård så behöver man inte ha dåligt samvete över smärtan. Däremot är behandlingen väldigt dyr med tandröntgen och operationer och det täcks inte av försäkringen (gäller i princip alla bolag, IF sägs täcka men oklart vad villkoren är...), så man bör se till att ha pengar undanstoppade för att kunna betala.

Man bör kolla kattens tänder en gång per år och se till att tänderna röntgas så man ser vilka som behöver åtgärdas. För min katt har det kostat allt från 4000-7000 kr per gång. Nu har vi haft extrem otur den senaste tiden så hon har behövt vara inne på tandåtgärd fyra gånger på fyra månader. :( Skulle egentligen räckt med två men pga klantig veterinärklinik (vägrar gå dit längre) och en tand som blev dålig väldigt plötsligt så blev det fyra. Veterinärerna tyckte väldigt synd om både katt och matte tillslut, hennes tänder har kostat mig 20 000 kr sen i november... Isch! Bli nu inte alltför rädd dock, detta var långt över det normala, men jag rekommenderar starkt att du ser till att kolla din katts tänder en gång per år och se till att ha minst 6-7000 kr undanlagt till besöket. Hellre vara nöjd med att det blir billigare sen... ;)

Angående om tänderna blir bättre på BARF så hjälper det ju som du säger inte mot TR, men det kanske kan minska tandsten och tandköttsinflammationer. Bra tandhälsa är ju bra oavsett liksom.
 
Sv: Min katt har FORL...

Finns det ingen möjlighet att förhindra att det sprids, utan det är bara att åka in till veterinären och plocka bort dåliga tänder?

Nej det går inte att förhindra att det sprids tyvärr. Bara att se till att kolla tänderna regelbundet och dra ut tänderna allteftersom de drabbas.
 
Sv: Min katt har FORL...

En tamkatt i ett hem klarar sig bra utan ett eller ett par tänder.
Ja dom klarar sig utmärkt! Min 4-åriga katt ska operera ut sina sista 8 tänder nu innan sommaren och han klarar sig hur bra som helst redan nu. Han har lite udda ätstil men det funkar, han äter både torrfoder (sväljer helt) och blötmat :). Tjock som tusan är han också så lider av att fattas 22 tänder gör han absolut inte ;)
 
Sv: Min katt har FORL...

men skulle BARF/färskfoder kunna förbättra tandhälsan?

Ja, massor! Katter ska inte äta torrfoder och absolut inte spannmål.

Mush har nyligen lanserat ett färskfoder för katt i färdiga korvar. Det kan du ju tex ge medan du läser på om barf (som inte är så avancerat för katter faktiskt). Du kan pma mig för tips.
 
Sv: Min katt har FORL...

*kl*

När skulle ni anse att en katt lider av detta? Eller kanske snarare, är det "värt" att dra ut tand efter tand tills katten är helt tandlös? Jag är rätt osäker på hur jag ställer mig i den frågan. Jag vill inte "hålla liv i" min katt enbart pga. min skull, jag vill att han ska ha ett kvalitétsliv. Nu vet jag dock inte om han kan vara ett lindrigt fall eller hur det kommer att vara.

Lycanthrope: Jag har kikat på Mush, men har inte hittat någonstans där jag kan köpa det. Var beställer man ifrån egentligen? Finns det i butiker eller är det i s.k. "leveransbilar"? Ska absolut läsa på om BARF :)
 
Sv: Min katt har FORL...

Det finns i butiker. På mushbarfs hemsida kan du söka återförsäljare och då kontakta dom för att höra om dom har kattkorvarna. Det går att ge hundbarf också men katter behöver bla mer hjärta.
 
Sv: Min katt har FORL...

*kl*

När skulle ni anse att en katt lider av detta? Eller kanske snarare, är det "värt" att dra ut tand efter tand tills katten är helt tandlös? Jag är rätt osäker på hur jag ställer mig i den frågan. Jag vill inte "hålla liv i" min katt enbart pga. min skull, jag vill att han ska ha ett kvalitétsliv. Nu vet jag dock inte om han kan vara ett lindrigt fall eller hur det kommer att vara.

Jag skulle vilja säga att det är värt det! Min katt lider inte av FORL utan av kronisk stomatit (mkt svår sådan) och det enda alternativet har varit att dra ut alla tänder på honom. Han hade tappat 10 tänder redan när han blev infångad av KKS i somras och två månader senare opererades 12 tänder ut. Hans mun ska få läka och han ska få vila innan de sista 8 ska ut nu i vår/sommar och sen är han helt utan, men redan nu tuggar han inte mat med hjälp av tänderna (han kan inte pga smärta av stomatiten kring de tänderna som är kvar) utan jag mosar all mat till honom - förutom hans torrfoder som han inte vill vara utan. Det sväljer han helt, utan några som helst problem.
Han mår INTE dåligt utan tänder, det hade han absolut visat dessutom. Han lever livet och mår toppenbra, trots sitt "handikapp"!
 
Sv: Min katt har FORL...

*kl*

När skulle ni anse att en katt lider av detta? Eller kanske snarare, är det "värt" att dra ut tand efter tand tills katten är helt tandlös? Jag är rätt osäker på hur jag ställer mig i den frågan. Jag vill inte "hålla liv i" min katt enbart pga. min skull, jag vill att han ska ha ett kvalitétsliv. Nu vet jag dock inte om han kan vara ett lindrigt fall eller hur det kommer att vara.

För min del tyckte jag inte att det var värt det. Jag hann bara dra en tand på min FORL-katt innan jag fick avliva honom av andra skäl. Hans tandsjukdom verkade fortskrida långsamt.

Jag hade ständig ångest över att inte veta om han fått ont i fler tänder eller inte. Katter är ju smärttåliga, det kan ta tid innan de visar att de har ont. Så jag funderade väldigt mycket över hans FORL och över hur jag skulle göra i framtiden och kom fram till att jag kunde tänka mig att dra 1-2 tänder till, vid ETT tillfälle.

Men att dra enstaka tänder vid flera tillfällen och dessutom inte veta hur ont han hade emellan - det kunde jag inte tänka mig. Stressen och konvalescensen skulle bli jobbig för katten. Inte heller att dra många tänder samtidigt för minska antalet tillfällen kändes som ett alternativ. Hur skulle jag själv känna om jag vaknade ur narkos med en massa tänder utdragna? Det måste ju göra jätteont! Dessutom kände jag att jag tycker att en katt ska ha tänder, den ska inte vara tandlös. Min gräns gick före det.
 
Sv: Min katt har FORL...

*kl*

När skulle ni anse att en katt lider av detta? Eller kanske snarare, är det "värt" att dra ut tand efter tand tills katten är helt tandlös? Jag är rätt osäker på hur jag ställer mig i den frågan. Jag vill inte "hålla liv i" min katt enbart pga. min skull, jag vill att han ska ha ett kvalitétsliv. Nu vet jag dock inte om han kan vara ett lindrigt fall eller hur det kommer att vara.

Lycanthrope: Jag har kikat på Mush, men har inte hittat någonstans där jag kan köpa det. Var beställer man ifrån egentligen? Finns det i butiker eller är det i s.k. "leveransbilar"? Ska absolut läsa på om BARF :)

Det beror väl helt på hur snabbt sjukdomsförlopp det handlar om (dvs. hur många gånger katten måste sövas för att dra tänder osv.) och på hur katten hanterar veterinärbesök. För en katt som får panik varje gång den kommer till veterinären drar man antagligen gränsen långt innan vad man gör för en katt som tar veterinärbesök med gott mod.
 
Sv: Min katt har FORL...

Visst är sjukdomen smärtsam, men när tänderna opereras bort så försvinner också smärtan så bara man ser till att katten får rätt vård så behöver man inte ha dåligt samvete över smärtan. Däremot är behandlingen väldigt dyr med tandröntgen och operationer och det täcks inte av försäkringen (gäller i princip alla bolag, IF sägs täcka men oklart vad villkoren är...), så man bör se till att ha pengar undanstoppade för att kunna betala.

Ja du har helt rätt, If täcker Forl i bägge vet. försäkringarna (den på 25 och stor på 50) Självrisk är 2,500:- fast utan % utöver det. Finns några fler självrisker att välja på för att få ner premien, men de flesta kattägare väljer 2,5
 
Sv: Min katt har FORL...

Ja du har helt rätt, If täcker Forl i bägge vet. försäkringarna (den på 25 och stor på 50) Självrisk är 2,500:- fast utan % utöver det. Finns några fler självrisker att välja på för att få ner premien, men de flesta kattägare väljer 2,5

Vet du vad de har för villkor för att täcka TR? Kan jag t.ex. flytta över min 7:årings försäkring från Agria dit? Krävs veterinärintyg? Tandkontroll? Förtydligande - det är alltså inte samma katt som har TR-diagnos redan. Men jag är lite skeptisk till att de som enda bolag bestämt sig för att täcka det och gissar att de borde ha ganska hårda villkor isåfall, med tanke på kostnaderna och att var tredje katt enligt forskning beräknas ha det...
 
Sv: Min katt har FORL...

*kl*

När skulle ni anse att en katt lider av detta? Eller kanske snarare, är det "värt" att dra ut tand efter tand tills katten är helt tandlös? Jag är rätt osäker på hur jag ställer mig i den frågan. Jag vill inte "hålla liv i" min katt enbart pga. min skull, jag vill att han ska ha ett kvalitétsliv. Nu vet jag dock inte om han kan vara ett lindrigt fall eller hur det kommer att vara.

Lycanthrope: Jag har kikat på Mush, men har inte hittat någonstans där jag kan köpa det. Var beställer man ifrån egentligen? Finns det i butiker eller är det i s.k. "leveransbilar"? Ska absolut läsa på om BARF :)

Den enda reaktion min katt haft på operationerna är att det har varit en extremt lycklig och glad katt som kommit hem från veterinären. Hon har fått väldigt bra smärtstillande efteråt så min bedömning är att hon haft mer ont av tänderna än av att operera bort dem. Hon äter blötmat så bristen på tänder stör henne inte ett dugg heller.

På vilket sätt menar du att bristen på tänder skulle ge din katt ett dåligt liv? Jag skulle aldrig sätta mina egna behov före kattens, det är inte för min skull som jag valt att betala sjukt mycket pengar för att fixa hennes tänder, det hade snarare varit den lätta utvägen att ta bort henne och spara en himla massa pengar och besvär. För mig är det uppenbart att hon njuter av livet och jag vill låta henne göra det så länge hon mår bra. :love:
 
Sv: Min katt har FORL...

Ja du har helt rätt, If täcker Forl i bägge vet. försäkringarna (den på 25 och stor på 50) Självrisk är 2,500:- fast utan % utöver det. Finns några fler självrisker att välja på för att få ner premien, men de flesta kattägare väljer 2,5

Stämmer det verkligen? Nu har jag inte kollat detta ända in i kaklet men när jag läser deras villkor verkar det inte så: länk (de gröna och rosa fälten)

Däremot verkar Sveland i år ha infört en ersättning för FORL på max 2000/år: länk (sid 5)
 
Sv: Min katt har FORL...

På vilket sätt menar du att bristen på tänder skulle ge din katt ett dåligt liv?

Det var snarare hela processen dit som jag tänkte på. Har lite samma tankar som mandalaki, att det kan vara svårt att märka huruvida katten har ont, det kanske går ett tag innan veterinären kopplas in. Också om det skulle vara så att jag behöver åka in till veterinären flera gånger om året och söva katten för att kolla/dra ut tänder. Min katt blir väldigt påverkad av att sövas. Huruvida min katt sedan skulle ha ett sämre liv utan sina tänder beror ju helt på hur påverkad han skulle bli av det, men det är som sagt främst processen dit jag tänker på.
 
Sv: Min katt har FORL...

Nu gissar jag att du kommer att få svar på temat "jag känner min katt" men tro mig, det gjorde jag också. Han var bara så matglad och smärttålig att han troligen kunde ha gått länge innan han visade något. Han var dessutom väldigt uttrycksfull så det han visade, visade han ordentligt.

Under hela sitt liv brukade han hämta mig och be mig handmata (!) honom om det var nån mat han inte riktigt gillade men ändå ville peta i sig. Från min hand gick den ner. När jag till slut fick misstanken att det gjorde ont i munnen så var det för att han begärt handmatning oftare än vanligt och med mat han brukade gilla. När jag prövade att mikra maten lite lätt åt han - så då åkte vi in och det visade sig att en tand var angripen.

Han var dessutom alltid så rädd hos veterinären, stängde av, låg bara och tryckte - så för mig var det inget alternativ att dra tänder gång på gång, med oron för att han skulle ha ont däremellan. Men jag är också väldigt orolig som person, andra skulle kanske ta det bättre. Nu slapp jag ju fundera särskilt länge eftersom jag tvingades avliva honom av andra skäl.
 
Sv: Min katt har FORL...

Kl


Innebär det att köper man katt bör man räkna med FORL? Alltså en ev extra utgift på 10-20000kr och uppåt? då får det nog bli marsvin eller så istället...
 
Sv: Min katt har FORL...

Kl


Innebär det att köper man katt bör man räkna med FORL? Alltså en ev extra utgift på 10-20000kr och uppåt? då får det nog bli marsvin eller så istället...

Nej, det tycker jag inte att du ska räkna med. Jag har haft flera katter, äldsta avlivades vid 19 års ålder. Ingen har haft TR (FORL) än så länge *ta i trä*. Forskning visar på att ungefär 25% av alla katter någon gång utvecklar TR, men det betyder inte att den unga katten kommer drabbas. Det innebär också att 75% av katterna inte kommer drabbas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 516
Senast: monster1
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 833
Senast: Asko
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 049
Senast: Milosari
·
Katthälsa Katt nr 1, 16år, överviktig och äter njurfoder sedan många år tillbaka då proverna visade på början till njursvikt. Har haft bra värden...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp