Min katt har FORL...

Sv: Min katt har FORL...

Jag har frågat If och de svarar: Eftersom vi räknar forl som en vanlig sjukdom ersätter vi det upptill maxtaket du väljer , 25000 eller 50 000. (ping Hyacinth ;))

Jag hade frågat vad citaten ur deras villkor betyder men fick inte svar på det så jag har ställt den frågan igen. Återkommer med svar :)
 
Sv: Min katt har FORL...

De svarar bara Forl räknas inte till undantagen som finns för tänder, det ersätts som en vanlig sjukdom. Jag kan tyvärr inte förklara utförligare än så.

Jag har föreslagit att de isåfall nog bör ändra skrivningen "Försäkringen gäller inte för vård pga tand- eller bettbesvär som inte är en direkt följd av ett olycksfall eller en rotspetsabscess." ( - eftersom de nog är ensamma på planeten om att INTE räkna FORL/TR som ett tandbesvär (fast jag uttryckte mig inte så ;))
 
Sv: Min katt har FORL...

Jag såg att du inte svarade mig men - vad betyder då det här:

Försäkringen gäller inte för vård pga tand- eller bettbesvär som inte är en direkt följd av ett olycksfall eller en rotspetsabscess. (vanliga försäkringen)

För tandskador direkt orsakade av olycksfall eller rotspetsabscess gäller försäkringen för både hund och katt. (Stora försäkringen)


Citaten är ur villkoren som jag länkade till tidigare i tråden, de är från okt -13.

(Jag frågar inte för att vara kritisk utan för att jag vill veta. Jag är kattlös men kommer inte att vara det resten av livet, FORL är en sådan sak som skulle kunna avgöra val av försäkringsbolag för mig)

FORL är INGET undantag i If försäkringar, gäller upp till 25-tusen i den lilla vet.vården och 50 i den stora vet vården. TROR vi är ensamma om detta (kan inte alla bolags villkor av förståliga själ)
 
Senast ändrad:
Sv: Min katt har FORL...

Och jag kan intyga att det fungerar i praktiken också - fick för någon månad sedan ut full ersättning från IF för tandutdragning pga FORL:) Trodde inte vi skulle få ut något efter att ha läst i villkoren, men det gick bra.
 
Sv: Min katt har FORL...

Ja, jag ifrågasätter inte det efter min kontakt med dem. Däremot förstår jag inte varför de formulerar villkoren som de gör. Men jag skulle tro att det kommer en ändring.
 
Sv: Min katt har FORL...

Håller med om att villkoren är underliga. Jag trodde verkligen inte att det ersattes och fick fråga flera gånger i telefonen så att det verkligen stämde. Det står ju visserligen någon annanstans på hemsidan att båda försäkringarna tar FORL, men det är väl ändå villkoren man går efter i slutändan så det är ju bra om de är tydliga...
 
Sv: Min katt har FORL...

Ja, det är skitkonstigt att de inte har bättre koll på vad de skriver. Nu ligger ju villkoren i en pdf av deras broschyr, därför lär det inte ändras förrän nästa gång de trycker en broschyr.

(Sedan undrar jag faktiskt också hur länge de kommer att täcka FORL. Det kommer att kosta dem hur mycket pengar som helst - dvs, om folk inte läser deras villkor när de väljer bolag ;))
 
Sv: Min katt har FORL...

Ja, det är skitkonstigt att de inte har bättre koll på vad de skriver. Nu ligger ju villkoren i en pdf av deras broschyr, därför lär det inte ändras förrän nästa gång de trycker en broschyr.

(Sedan undrar jag faktiskt också hur länge de kommer att täcka FORL. Det kommer att kosta dem hur mycket pengar som helst - dvs, om folk inte läser deras villkor när de väljer bolag ;))

De har rätt hög självrisk med, så de kanske har råd med FORL-katterna, sålänge det inte blir rena anstormningen. Dessutom har de ett premiesystem som går åt båda hållen. Skadefria år = rabatt. Skadedrabbat år = höjd premie.

Man kan få rätt rejält höjd premie med otur - eller en FORL-katt....

Så, det är mycket möjligt att de faktiskt har råd...
 
Sv: Min katt har FORL...

Nu gissar jag att du kommer att få svar på temat "jag känner min katt" men tro mig, det gjorde jag också. Han var bara så matglad och smärttålig att han troligen kunde ha gått länge innan han visade något. Han var dessutom väldigt uttrycksfull så det han visade, visade han ordentligt.

Det är det jag är rädd för, att jag inte ska se att han har ont. Denna gång har det ändå varit rätt "enkelt", han fick sämre andedräkt och han tuggade sitt torrfoder sämre. Nu hade jag ingen tanke på att det kunde vara FORL utan trodde det var tandsten (även om hans mun såg ok ut). Jag ringde dvs inte veterinären direkt, eftersom jag som sagt inte hade en tanke på FORL, utan behandlade mot tandsten. Men tur i oturen bokade jag i alla fall tid för båda katterna när den andra skulle kastreras. Veterinären tyckte också han hade helt ok munhälsa, tur igen att de röntgade!

Nu ska jag ringa och boka en tid igen relativt snart så jag ska prata med veterinären då. Men jag är rädd att jag inte ska se om han får ont denna gång. Nu har han ju dålig andedräkt och han äter inte torrfoder längre, hur ska han visa att han har ont? Han är rätt kräsen så jag skulle inte reagera om han ratar maten (om han inte gör det flera dagar). Att undersökas av veterinär är ok så länge han inte blir sövd, han blir alltid väldigt medtagen av det. Jag skulle nog inte klara av att hålla honom kvar om det blir så att vi måste åka in flera gånger under kort tid, när han blir så pass påverkad av att sövas.

Men nåja. Än så länge är det enbart två tänder som är påverkade, varav en är borta. Jag kommer ha stenkoll på hans munhälsa och ringa veterinären om jag ser att tandköttet blir rött vid någon tand. Kan man se på något annat sätt att en tand håller på att drabbas?
Den dåliga tanden han har kvar nu ska helt sakna emalj, men jag kan inte se med blotta ögat att den gör det sas. Iofs kan det också bero på att katten inte är så samarbetsvillig när jag kollar :cool:
 
Sv: Min katt har FORL...

Hej,

Jag har varit till veterinären idag där tänderna kollades och min katt har också FORL/TR. Min kisse är ca 15 år (en övergiven katt som vi har tagit hand om, så vi vet inte exakt ålder) och har något höga njurvärden. Hon skall nu äta Vetrimoxin två gånger om dagen i tio dagar och Metacam en gång/dag i sju dagar. Därefter skall vi tillbaka och dra ut tanden om cirka två veckor. Jag är dock rädd för sövningsmomentet p.g.a hennes något höga njurvärden samt åldern, men vi måste få ut tanden på henne. En tand hade hon tappat själv och vi har inte märkt någonting...

Hur märkte ni på era katter att det var något fel i munnen?

Min katt har inte velat äta och har tappat vikt. Vi var övertygade om att det hade med hennes njursvikt att göra, men så upptäcktes den här tanden idag. Vi har mixat burkmat ihop med lite vatten så att hon har kunnat slicka i sig mat för hon har inte velat tugga.
 
Sv: Min katt har FORL...

Hur märkte ni på era katter att det var något fel i munnen?

Min katt har inte velat äta och har tappat vikt. Vi var övertygade om att det hade med hennes njursvikt att göra, men så upptäcktes den här tanden idag. Vi har mixat burkmat ihop med lite vatten så att hon har kunnat slicka i sig mat för hon har inte velat tugga.

Jag märkte ju att min fick sämre andredräkt, och även att han tuggade sitt torrfoder sämre än vanligt. Om man kollar hans mun så är tandköttet också infekterat på vissa ställen.

Äter hon rått kött? Det finns färskfoder ute nu (Mush) som är fryst och behöver tinas. När det är tinat så är det i princip en köttig massa, väldigt lättuggat. Annars kan du ju mosa hennes blötmat så det bara blir en gegga av det. Kan hon äta då?
 
Sv: Min katt har FORL...

De har rätt hög självrisk med, så de kanske har råd med FORL-katterna, sålänge det inte blir rena anstormningen. Dessutom har de ett premiesystem som går åt båda hållen. Skadefria år = rabatt. Skadedrabbat år = höjd premie.

Ja, jag hade inte kollat premierna men jag missänkte att det var där de hämtade hem det.

Skadedrabbat år = höjd premie ... I mina ögon strider det mot själva idén med försäkring. Fast det kanske är fler som har det numera. Under mina kattår hade Agria det inte.
 
Sv: Min katt har FORL...

Min katt började få svårt att äta, trots att han bara åt våtfoder. Han hade två stora kärlekar i livet - mig och mat - så han försökte verkligen äta men det syntes att det tog emot. Han bad mig handmata, då gick det bättre. När jag mikrade maten gick det också. Då drog jag slutsatsen att den kalla maten isade i hans tänder, tog in honom - och det visade sig att en tand var angripen och fick dras (eller rättare sagt, kronan amputerades). Luktade gjorde han dock inte.
 
Sv: Min katt har FORL...

Min katt måste äta sin njurdietmat men vi fortsätter att mixa mat åt henne. I morse vaknade jag dock av att jag hörde att hon var och åt ur sin torrfoderskål och det ljudet har jag inte hört på länge. Jag hoppas allt går bra med sövning och utdragning av tanden.

Hur är det tiden efter utdragning, äter de smärtstillande då också? Behövs såret efter tanden sys igen med stygn eller hur funkar det?
 
Sv: Min katt har FORL...

Ja, jag hade inte kollat premierna men jag missänkte att det var där de hämtade hem det.

Skadedrabbat år = höjd premie ... I mina ögon strider det mot själva idén med försäkring. Fast det kanske är fler som har det numera. Under mina kattår hade Agria det inte.

Mja, så länge det är rimligt kan jag tycka det är bra. Då får de som faktiskt utnyttjar försäkringen ta en större del av kostnaden. På så vis kan premierna hållas lite lägre för de med friska djur.

Tror IF är ensam om att inte bara ge rabatt och sen som max "nolla" rabatten, utan att det kan bli påslag på premien med.


Numera berättar de inte hur mkt dyrare det kan bli, och det anser jag är fel. Förr så var det 8% per år och max 24%. Gällde åt båda hållen, såkunde bli max 24% billigare i bonus och max 24% dyrare i påslag.
Nu berättar de varken hur mkt dyrare det kan bli eller hur de räknar. Det "beror på antal skador och typ av skador"

Trots att jag i grunden är positiv gillar jag INTE hur det blivit. Min hund, han var en dålig kund första året då han visade sig vara foderallergiker och kostade en hel del i utredningar. Sen var det inga veterinärbesök alls på ett par år, sen ett billigt för att kolla klorna. Sen inga veterinärbesök alls på drygt ett år. Sen fick han magomvridning och fick akutopereras.

Men på 5 år, så 6 mån allergiutredning, ett billigt besök för klokoll och en magomvridning. Och jag kom aldrig ens ner i "nollpremie" mellan första året och magomvridningen, och som de sa när jag pratade med dem "du kommer inte ta dig ner i "nollpremie" innan han dör av hög ålder heller..

Premiepåslaget blev efter magomvridningen så högt att jag skulle betalt motsvarande en ny valp per år i försäkringspremier, dvs 12 000 kr/år. För en vetvårdsförsäkring och 7' i liv.. Inte okej någonstans!

(Jag vet inte om jag vill veta vad som händer med hästens premie vid årsförfallo. Han är tre i år, jag har haft honom sen åring. Hade en infektion som åring, sen varit kärnfrisk tills årsskiftet då han fick magsår. Tyvärr gjorde han om det nu i vår. Så jag misstänker det blir en straffpremie som inte är helt kul...)
 
Sv: Min katt har FORL...

Min katt måste äta sin njurdietmat men vi fortsätter att mixa mat åt henne. I morse vaknade jag dock av att jag hörde att hon var och åt ur sin torrfoderskål och det ljudet har jag inte hört på länge. Jag hoppas allt går bra med sövning och utdragning av tanden.

Hur är det tiden efter utdragning, äter de smärtstillande då också? Behövs såret efter tanden sys igen med stygn eller hur funkar det?

Min katt har fått smärtstillande efter operation, en vecka ungefär. Hon har varit till synes helt smärtfri (bättre än innan) redan direkt efter operationen. Och ja, såret sys igen med stygn som försvinner av sig själv. Katten får inte äta torrfoder eller hårt/tuggigt godis de första 2 veckorna efter operationen för att skydda stygnen, så det är jättebra om din katt än van vid att äta blötmat!
 
Sv: Min katt har FORL...

Inga stygn för mina.

Min hane vägrar blötmat, konsekvent, sen kattunge. Så han fick äta torrfoder direkt efter op. Vilket han glatt gjorde, och inga problem. Kollade lite i hålen bara så det inte fastnade.

Honan, som fick massor med tänder dragna samtidigt, hon fick blötmat, men var och stal torrfoder direkt efter op hon med. Så de verkar inte nördvändigtvis (är säkert individuellt) vara så bekymrade eller ha några problem äta efter.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 514
Senast: monster1
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 808
Senast: Asko
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 049
Senast: Milosari
·
Katthälsa Katt nr 1, 16år, överviktig och äter njurfoder sedan många år tillbaka då proverna visade på början till njursvikt. Har haft bra värden...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp