Min katt har FORL...

Sv: Min katt har FORL...

Stämmer det verkligen? Nu har jag inte kollat detta ända in i kaklet men när jag läser deras villkor verkar det inte så: länk (de gröna och rosa fälten)

Däremot verkar Sveland i år ha infört en ersättning för FORL på max 2000/år: länk (sid 5)

ja det är inget undantag i försäkringen utan det gäller fult ut.
Därav hittar du det inte, det står ju aldrig i försäkringsviklor vad som täcks som en jättelång lista utan det är undantag eller special saker (som tex antal kejsarsnitt) som står.

Inte som hos Sveland där det är begränsat till 2000:- alltså
 
Senast ändrad:
Sv: Min katt har FORL...

Vet du vad de har för villkor för att täcka TR? Kan jag t.ex. flytta över min 7:årings försäkring från Agria dit? Krävs veterinärintyg? Tandkontroll? Förtydligande - det är alltså inte samma katt som har TR-diagnos redan. Men jag är lite skeptisk till att de som enda bolag bestämt sig för att täcka det och gissar att de borde ha ganska hårda villkor isåfall, med tanke på kostnaderna och att var tredje katt enligt forskning beräknas ha det...

Du ska ALDRIG flytta en katt som redan har någon sjukdom, det blir alltid reservation då på det i nya bolaget (gäller alla bolag inte speciellt för just If)
Är katten fult frisk och bolag/försäkrings numer lämnas för att bolaget kan kolla upp i det gamla. Görs det och då behövs inget friskintyg.
Oförsäkrade över 3 år krävs friskintyg på.
 
Sv: Min katt har FORL...

Fast de skriver ju:

Försäkringen gäller inte för vård pga tand- eller bettbesvär som inte är en direkt följd av ett olycksfall eller en rotspetsabscess. (vanliga försäkringen)

För tandskador direkt orsakade av olycksfall eller rotspetsabscess gäller försäkringen för både hund och katt. (Stora försäkringen)
 
Sv: Min katt har FORL...

En av nuvarande har, förra siamesen hade också och hon hade fått nästan alla tänder dragna.

Katterna har inte tyckts besvärats annat än närmsta dagarna efter tandutdragning
 
Sv: Min katt har FORL...

Okej. Agria skriver

"FORL ersätts tyvärr aldrig ur försäkringen. Det beror på att sjukdomen är alldeles för vanligt förekommande och att risken att en katt drabbas är alltför hög. Studier visar att 35-70 procent av alla katter får FORL och om försäkringen skulle ersätta veterinärvården för alla dessa skulle premien bli skyhög."


Och som katastrofbenägen tänker jag 70%...
 
Sv: Min katt har FORL...

Fast det du tänker i pris, känns som katastroftänk ;)
Jag har lagt kanske 3' på min herres FORL. Han är 11 år
 
Sv: Min katt har FORL...

Okej. Agria skriver

"FORL ersätts tyvärr aldrig ur försäkringen. Det beror på att sjukdomen är alldeles för vanligt förekommande och att risken att en katt drabbas är alltför hög. Studier visar att 35-70 procent av alla katter får FORL och om försäkringen skulle ersätta veterinärvården för alla dessa skulle premien bli skyhög."


Och som katastrofbenägen tänker jag 70%...

70% är en helt orimlig siffra. Det måste handla om en mycket liten studie som har uppmätt så hög frekvens. Skulle 70% av alla katter utveckla TR handlar det ju mer om ett normaltillstånd än om en sjukdom.:crazy:
 
Sv: Min katt har FORL...

Du ska ALDRIG flytta en katt som redan har någon sjukdom, det blir alltid reservation då på det i nya bolaget (gäller alla bolag inte speciellt för just If)
Är katten fult frisk och bolag/försäkrings numer lämnas för att bolaget kan kolla upp i det gamla. Görs det och då behövs inget friskintyg.
Oförsäkrade över 3 år krävs friskintyg på.

Nej så dum är jag inte att jag tror att jag kan byta försäkring på en sjuk katt utan reservationer. ;) Jag pratade som sagt om mina friska katter (jag har tre totalt, 9-åringen har TR men de andra är fullt friska, 6 resp 3 år gamla).

Skulle vara intressant att höra från någon som har fått ersättning från försäkringsbolag på TR-sjuk katt. Tills dess vågar jag nog inte lita på att det verkligen sker. :cautious:
 
Sv: Min katt har FORL...

SÅHÄR står det på IF:s hemsida

"FORL – en vanlig tandsjukdom hos katt – ersätts i båda kattförsäkringarna."

Bara gå in på deras hemsida, klicka på kattförsäkring och huvudsidan man då för upp så står det ovan

(Däremot framgår det inte av villkoren, där ser det snarast ut som det inte täcks. Men de lär ju stå för påpekandet om ATT FORL ingår, kan man hoppas..)
 
Senast ändrad:
Sv: Min katt har FORL...

SÅHÄR står det på IF:s hemsida

"FORL – en vanlig tandsjukdom hos katt – ersätts i båda kattförsäkringarna."

Bara gå in på deras hemsida, klicka på kattförsäkring och huvudsidan man då för upp så står det ovan

Var ju det jag sa, men bra att det står i klartext också!
 
Sv: Min katt har FORL...

Var ju det jag sa, men bra att det står i klartext också!

Fast läser man villkoren så ser det fortfarande ut som det inte täcks

"Försäkringen gäller inte
-vård på grund av tand- eller bettfel som inte är en direkt följd av ett olycksfall eller en rotspetsabcess"

Vore kanske bra om det stod även i villkoren att FORL täcks? För det är ju tandfel som inte beror på olycksfall eller abcess.
 
Sv: Min katt har FORL...

Nu gissar jag att du kommer att få svar på temat "jag känner min katt" men tro mig, det gjorde jag också. Han var bara så matglad och smärttålig att han troligen kunde ha gått länge innan han visade något. Han var dessutom väldigt uttrycksfull så det han visade, visade han ordentligt.

Under hela sitt liv brukade han hämta mig och be mig handmata (!) honom om det var nån mat han inte riktigt gillade men ändå ville peta i sig. Från min hand gick den ner. När jag till slut fick misstanken att det gjorde ont i munnen så var det för att han begärt handmatning oftare än vanligt och med mat han brukade gilla. När jag prövade att mikra maten lite lätt åt han - så då åkte vi in och det visade sig att en tand var angripen.

Han var dessutom alltid så rädd hos veterinären, stängde av, låg bara och tryckte - så för mig var det inget alternativ att dra tänder gång på gång, med oron för att han skulle ha ont däremellan. Men jag är också väldigt orolig som person, andra skulle kanske ta det bättre. Nu slapp jag ju fundera särskilt länge eftersom jag tvingades avliva honom av andra skäl.

Beklagar verkligen. :( Förstår att det är en helt annan sak med en otrygg eller rädd katt, min Dimma är nog raka motsatsen. Hon spinner hos veterinären trots att hon varit där 7 eller 8 gånger det senaste halvåret. Det hon gillar minst är bilåkningen dit (ca 10 min) när hon gnäller lite av missnöje, men inte av rädsla utan snarare att målet med utflykten inte blev som hon tänkt sig. Hon ÄLSKAR transportburen och vill inte missa en chans att följa med, hon skyndar sig att ockupera den så fort jag ställer den vid dörren.

Precis som du är jag expert på att oroa mig, speciellt när det gäller mina katter. Mer än de flesta förmodligen, de är min familj och mina vänner och kollegor kan intyga att jag är smått galen. Men av erfarenhet har jag upptäckt att just tandoperationerna som tur är inte varit någon fara för min katt, hon tar dem extremt bra. Hon visar tydligt när hon inte mår bra annars (de enstaka gånger hon varit sjuk på något vis går hon utanför lådan). Så länge man är noga med att gå 1-2 ggr per år med katten till en duktig tandveterinär så bör man inte behöva oroa sig för att katten behöver ha ont i tänderna i onödan.
 
Sv: Min katt har FORL...

SÅHÄR står det på IF:s hemsida

"FORL – en vanlig tandsjukdom hos katt – ersätts i båda kattförsäkringarna."

Bara gå in på deras hemsida, klicka på kattförsäkring och huvudsidan man då för upp så står det ovan

(Däremot framgår det inte av villkoren, där ser det snarast ut som det inte täcks. Men de lär ju stå för påpekandet om ATT FORL ingår, kan man hoppas..)

Det brukar ALLTID finnas villkor för saker som verkar vara "för bra för att vara sant", och när inget annat bolag täcker är det inte konstigt att vara misstänksam. ;) Att Sveland täcker med max 2000 kr per år är förstås också bättre än inget, men det var dessutom bara 50% av kostnaden efter att självrisken dragits av, snålt. Men visst kan vi hoppas att vinden är på väg att vända och att villkoren blir bättre.
 
Sv: Min katt har FORL...

Jag vill dock inte se FORL ingå utan begränsningar i försäkringarna eg om jag ska vara ärlig. Premierna kommer sticka då. Men gärna en tilläggsförsäkring för tandsjukdomar t ex, som man då betalar extra för om man vill ha den.

Men jag vill faktiskt, trots 2 FORL-katter, hålla summan borta från att belasta hela försäkringskollektivet.
 
Sv: Min katt har FORL...

Kl


Innebär det att köper man katt bör man räkna med FORL? Alltså en ev extra utgift på 10-20000kr och uppåt? då får det nog bli marsvin eller så istället...

Som jag skrev längre upp, att min katts kostnader gick upp till 20 000 kr detta år är enbart pga massor av otur och en knäpp veterinärklinik (bytte klinik efter första besöket då de missade att nämna att de inte längre hade en veterinär där med kompetens att behandla TR, TROTS att jag redan vid bokning sa att min katt har det). Normalkostnad för att behandla en katt med TR är kanske 2500-6000 kr/år efter diagnos beroende på hur hårt drabbad katten är. Och jag tror mer på siffror runt 25-33% som drabbas, 70% låter verkligen inte rimligt...

Vill dock bara påpeka att risken alltid finns att ens husdjur blir sjukt och kostar en massa pengar man inte räknat med. Jag är säker på att du redan förstår det ;) men det bör inte vara ett skäl att avstå. Mina katter är det bästa jag har! :love:
 
Sv: Min katt har FORL...

*delvis KL*

Det är väl värt att prisjämföra mellan olika kliniker med. För vad min katt hitills kostat totalt i behandling hos min lilla klinik här, skulle jag bara fått den första undersökningen på stora djursjukhuset. Extremt stor skillnad i pris, så som sagt kan vara värt att jmf priser
 
Sv: Min katt har FORL...

Var ju det jag sa, men bra att det står i klartext också!

Jag såg att du inte svarade mig men - vad betyder då det här:

Försäkringen gäller inte för vård pga tand- eller bettbesvär som inte är en direkt följd av ett olycksfall eller en rotspetsabscess. (vanliga försäkringen)

För tandskador direkt orsakade av olycksfall eller rotspetsabscess gäller försäkringen för både hund och katt. (Stora försäkringen)


Citaten är ur villkoren som jag länkade till tidigare i tråden, de är från okt -13.

(Jag frågar inte för att vara kritisk utan för att jag vill veta. Jag är kattlös men kommer inte att vara det resten av livet, FORL är en sådan sak som skulle kunna avgöra val av försäkringsbolag för mig)
 
Sv: Min katt har FORL...

Jo, att ha just en duktig tandveterinär skulle nog kunna kompensera en del för mig också - OM katten dessutom var tålig vid veterinärbesök.
 
Sv: Min katt har FORL...

Jag vill dock inte se FORL ingå utan begränsningar i försäkringarna eg om jag ska vara ärlig. Premierna kommer sticka då. Men gärna en tilläggsförsäkring för tandsjukdomar t ex, som man då betalar extra för om man vill ha den.

Men jag vill faktiskt, trots 2 FORL-katter, hålla summan borta från att belasta hela försäkringskollektivet.

Jag är beredd att hålla med och förstår Agrias motivering, men jag kan också förstå att det inte är alla som har råd att behandla en katt med TR. Är mest bara orolig att det ska göra att katter lider i onödan, det är ju tyvärr en väldigt vanlig sjukdom.

En parentes också. Veterinärerna säger ju åtminstone just nu att det inte är ärftligt, men jag skulle gärna vilja se fler studier på det. Hade ju varit väldigt praktiskt att få sponsrade tandbehandlingar mot att jag ställer upp med mina katter ;) och har flera kattungeköpare att bidra med. Tyvärr har båda mina två friska katter mammor som har TR så vem vet...
 
Sv: Min katt har FORL...

*delvis KL*

Det är väl värt att prisjämföra mellan olika kliniker med. För vad min katt hitills kostat totalt i behandling hos min lilla klinik här, skulle jag bara fått den första undersökningen på stora djursjukhuset. Extremt stor skillnad i pris, så som sagt kan vara värt att jmf priser

Absolut! Har kontakt med flera vänner som gått till olika kliniker och visst kan det skilja lite, men inte jättemycket enligt vad jag kunnat se hittills. En vän till mig gick till Bagarmossen med sin katt och det var inte så dyrt där, ungefär motsvarande vad jag betalade på förra kliniken jag gick till (som inte längre har kompetensen). Den lilla kliniken jag går till nu tar betalt per timme och är förmodligen inte billigast, men har fördelen att de ligger väldigt nära så jag kan minimera bilresorna. Dessutom är de VÄLDIGT seriösa, informerar om allt och lite till, förklarar röntgenbilder i detalj osv efter varje ingrepp, skickar med tandkort osv. Dessutom ingår gratis återbesök varje gång och jag har kunnat ta upp även andra saker utan att behöva betala. Och tandkontroller är gratis så jag kan gå dit med min katt om jag är orolig så kan de säga om det är dags för ny åtgärd ännu. Så 20 000 kr fattigare går jag ändå dit. Galen som sagt. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 511
Senast: monster1
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 794
Senast: Asko
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 045
Senast: Milosari
·
Katthälsa Katt nr 1, 16år, överviktig och äter njurfoder sedan många år tillbaka då proverna visade på början till njursvikt. Har haft bra värden...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp