Min syster har orsakat skada på min bil...

Det känns som väldigt mycket väsen om mycket lite. På ursprungsbeskrivningen tänkte jag mig en nästan ny bil och inte en nästan skrotfärdig bil (bilar i den prisklassen är inte lyxåk dirket) . Klart att din syster borde be om ursäkt till ägaren av bilen men är det värt ett familjegräl att få rätt?
 
För mig kvittar det om det är ngt dyrt eller ej. Det handlar om principen, att man självklart ska vara ärliga med varandra! Och lånar man ngt av en annan så är man försiktig och tar väl hand om det man lånar, oavsett värdet.
 
nästan skrotfärdig bil
Holy hyperbole.
Det kanske känns som en skitbil som inte det gör något att någon förstör. Men i mina ögon är det en stor grej för sätena var jättefina, allt var tipp topp i den utseendemässigt. Inget vrålåk men en fin citroeng berlingo.
Så trots att TS beskriver sin bil som fin och "tipp topp" så är den "nästan skrotfärdig"? Fy vad elakt.

Hade blivit fullkomligt galen om nån förstört baksidan av sätena i min Volvo 740 -88 och inte berättat det. Trots att förarsätet redan var upprivet på sidan av 20+ års i- och urklivande med verktyg i byxorna. Det handlar ju faktiskt inte främst om bilen utan om det otroligt otrevliga i att inte berätta, inte be om ursäkt och inte ta minsta lilla ansvar.

@Twihard Supertråkig situation, förstår att du blir ledsen. Jag tycker att du borde prata med både pappa och syster. Har man det dåligt ekonomiskt så är det så, men då finns det andra sätt att "bli kvitt". Hjälpa till med något eller liknande.
Och låna aldrig ut något till dem igen.
 
Hade blivit fullkomligt galen om nån förstört baksidan av sätena i min Volvo 740 -88 och inte berättat det. Trots att förarsätet redan var upprivet på sidan av 20+ års i- och urklivande med verktyg i byxorna. Det handlar ju faktiskt inte främst om bilen utan om det otroligt otrevliga i att inte berätta, inte be om ursäkt och inte ta minsta lilla ansvar.

Det tycker jag också, med det är ju far som i så fall äger de känslorna. Det är hans bil.
 
Tja, vill inte någon kompensera dig så har du ju på att välja på att antingen gilla läget och köpa den eller tacka nej och köpa en annan bil.

Systern med man skulle iaf aldrig få låna en bil av mig igen och jag hade nog varit rätt ogin med andra saker också gentemot dem. Ok om de hade bett om ursäkt men att låtsas som det regnar... nej. Det är lågt oavsett och ännu lägre när man är släkt.

De får aldrig mer låna något
 
Eftersom du inte förväntar dig ekonomisk kompensation och den stora grejen för dig är att din syster gjort dig besviken genom att inte ta upp skadorna med dig så skulle jag helt enkelt prata med henne. Berätta att du sett skadorna, fråga om de märkt det? Hoppas på att få en ursäkt om inte får du berätta att du blir besviken på att hon inte ber om ursäkt för skadan, att du är rädd om din bil och att det känns tråkigt att hjälpa till när något sådant här händer och de inte tar ansvar.

Att kompensera ekonomiskt är ju inte det enda sättet man kan ta ansvar för något på.

Tack för klokt svar. Ska försöka lägga upp det såsom du skrev.
 
Det känns som väldigt mycket väsen om mycket lite. På ursprungsbeskrivningen tänkte jag mig en nästan ny bil och inte en nästan skrotfärdig bil (bilar i den prisklassen är inte lyxåk dirket) . Klart att din syster borde be om ursäkt till ägaren av bilen men är det värt ett familjegräl att få rätt?

Herregud. Min bil är inte rent skrot. Jag tror den är värd mer än 6000 men jag tror att pappa sa att slitna berlingos är värda det och min kanske lite mer. Årsmodell 04 tror jag. Att skrota denna bil är som att köpa ett begagnat dyonträns i bra skick och sedan kasta - fast dyrare.

Du kanske är mångmiljonär men en bil runt 10.000 är massa för mig som i 5 år haft en lön på 10 tusen efter skatt. 6000 är därför också massvis. Min bil gick nyss igenom besiktningen fläckfritt utom den skadade bilantennen. De var förvånade att det var en 04a. Så nej jag ser inte detta som skrot och att du tolka mitt som en ny bil... tja då hade jag nog nämnt det.
 
Holy hyperbole.

Så trots att TS beskriver sin bil som fin och "tipp topp" så är den "nästan skrotfärdig"? Fy vad elakt.

Hade blivit fullkomligt galen om nån förstört baksidan av sätena i min Volvo 740 -88 och inte berättat det. Trots att förarsätet redan var upprivet på sidan av 20+ års i- och urklivande med verktyg i byxorna. Det handlar ju faktiskt inte främst om bilen utan om det otroligt otrevliga i att inte berätta, inte be om ursäkt och inte ta minsta lilla ansvar.

@Twihard Supertråkig situation, förstår att du blir ledsen. Jag tycker att du borde prata med både pappa och syster. Har man det dåligt ekonomiskt så är det så, men då finns det andra sätt att "bli kvitt". Hjälpa till med något eller liknande.
Och låna aldrig ut något till dem igen.

Tack för snäll respons :heart
 
Fast nä. Man har inte sönder något för någon annan och låtsas som det regnar. Visst, det är en billig bil men så pass stora skador som det blev är något jag inte vill ha på min bil. Det var liksom inte mindre skador.
Jag har inte sagt att det var rätt. Jag skrev ju att jag först tänkte som den som föreslog ett gemensamt snack med pappan för att komma överens om hur det ska ersättas. Jag pratade alltså om den ekonomiska delen och för mig faller den om det gäller en 6000-kronorsbil.

Att systern och mannen gjorde fel som inget sa är självklart. Men jag talade alltså om pengar för att återställa skadan.
 
Eftersom du inte förväntar dig ekonomisk kompensation och den stora grejen för dig är att din syster gjort dig besviken genom att inte ta upp skadorna med dig så skulle jag helt enkelt prata med henne. Berätta att du sett skadorna, fråga om de märkt det? Hoppas på att få en ursäkt om inte får du berätta att du blir besviken på att hon inte ber om ursäkt för skadan, att du är rädd om din bil och att det känns tråkigt att hjälpa till när något sådant här händer och de inte tar ansvar.

Att kompensera ekonomiskt är ju inte det enda sättet man kan ta ansvar för något på.
Håller med. Det här handlar om två saker. 1) pengar, 2) att systern inget sa. Där verkar ts känna sig osedd, helt enkelt, och då är det väl läge att prata om det. Så himla många konflikter bottnar i just den där "de skiter i mig-känslan".
 
Herregud. Min bil är inte rent skrot. Jag tror den är värd mer än 6000 men jag tror att pappa sa att slitna berlingos är värda det och min kanske lite mer. Årsmodell 04 tror jag. Att skrota denna bil är som att köpa ett begagnat dyonträns i bra skick och sedan kasta - fast dyrare.

Du kanske är mångmiljonär men en bil runt 10.000 är massa för mig som i 5 år haft en lön på 10 tusen efter skatt. 6000 är därför också massvis. Min bil gick nyss igenom besiktningen fläckfritt utom den skadade bilantennen. De var förvånade att det var en 04a. Så nej jag ser inte detta som skrot och att du tolka mitt som en ny bil... tja då hade jag nog nämnt det.
Jag tror också att den är värd mer. Jag blev nyfiken på hur en Berlingo ser ut, så jag kollade på 04or på Blocket. De kostar där allt mellan 13000 kr och 30000+ kr.
 
Herregud. Min bil är inte rent skrot. Jag tror den är värd mer än 6000 men jag tror att pappa sa att slitna berlingos är värda det och min kanske lite mer. Årsmodell 04 tror jag. Att skrota denna bil är som att köpa ett begagnat dyonträns i bra skick och sedan kasta - fast dyrare.

Du kanske är mångmiljonär men en bil runt 10.000 är massa för mig som i 5 år haft en lön på 10 tusen efter skatt. 6000 är därför också massvis. Min bil gick nyss igenom besiktningen fläckfritt utom den skadade bilantennen. De var förvånade att det var en 04a. Så nej jag ser inte detta som skrot och att du tolka mitt som en ny bil... tja då hade jag nog nämnt det.
Tips: gå in på en sida som heter autouncle. Där kan du välja att kolla på en ungefärlig värdering av bilen. På sidan skriver du helt enkelt i det du vet om bilen (antal mil, ålder på bilen och lite annat) och så får du veta på ett ungefär vad den är värd. Det brukar ge en bra bild av läget.
 
Jag tror också att den är värd mer. Jag blev nyfiken på hur en Berlingo ser ut, så jag kollade på 04or på Blocket. De kostar där allt mellan 13000 kr och 30000+ kr.

Ja jag börjar tro att pappa sa 6000 för att vara snäll mot mig. Jag är inte jätterik själv och har sagt att jag inte vill ge honom för lite pengar. Får ångest då. Så jag tror han sa 6000 bara för att jag inte skulle veta att han praktiskt taget ger mig den. :/
 
Tips: gå in på en sida som heter autouncle. Där kan du välja att kolla på en ungefärlig värdering av bilen. På sidan skriver du helt enkelt i det du vet om bilen (antal mil, ålder på bilen och lite annat) och så får du veta på ett ungefär vad den är värd. Det brukar ge en bra bild av läget.

Tack ska kika :)
 
Herregud. Min bil är inte rent skrot. Jag tror den är värd mer än 6000 men jag tror att pappa sa att slitna berlingos är värda det och min kanske lite mer. Årsmodell 04 tror jag. Att skrota denna bil är som att köpa ett begagnat dyonträns i bra skick och sedan kasta - fast dyrare.

Du kanske är mångmiljonär men en bil runt 10.000 är massa för mig som i 5 år haft en lön på 10 tusen efter skatt. 6000 är därför också massvis. Min bil gick nyss igenom besiktningen fläckfritt utom den skadade bilantennen. De var förvånade att det var en 04a. Så nej jag ser inte detta som skrot och att du tolka mitt som en ny bil... tja då hade jag nog nämnt det.
Hur ska du ha det , nyss var den värd 6.000 inför det priset får man i bästa fall en bil som rullar. Det handlar inte om min ekonomiska situation eller din utan en realitet.
 
Hur ska du ha det , nyss var den värd 6.000 inför det priset får man i bästa fall en bil som rullar. Det handlar inte om min ekonomiska situation eller din utan en realitet.

Läs ovan ditt inlägg för jösse namn!!!!!! Han sa 6000 så när jag startade denna tråden (i hopp om stöd inte dessa jävla negativa kommentarer) trodde jag det men har insett att han nog sa det för att dämpa mina känslor för att betala för lite. Jag kan GLADELIGEN lägga upp all jädra info om den om det gör dig nöjd. Jag trodde 6000 men troligen är det mer har jag insett. Jag skrev här för att få beklaga av mig, som många andra, inte för att disdkutera bilens ekonomiska värde. MIN SYSTER HAR PAJAT MIN BIL. Det är väll illa nog?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 219
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 854
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 440
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp