Min syster har orsakat skada på min bil...

Hon verkar mer ha en jäkligt snäll pappa snarare än en skrotfärdig bil.

Ja det är vad jag börjat inse nu.

(Detta nedan gäller inte dig men vill skippa flera inlägg på rad)

Tack de som ifrågasätter mina argument och vill tala ekonomi. Nu mår jag verkligen mycket bättre.
 
Läs ovan ditt inlägg för jösse namn!!!!!! Han sa 6000 så när jag startade denna tråden (i hopp om stöd inte dessa jävla negativa kommentarer) trodde jag det men har insett att han nog sa det för att dämpa mina känslor för att betala för lite. Jag kan GLADELIGEN lägga upp all jädra info om den om det gör dig nöjd. Jag trodde 6000 men troligen är det mer har jag insett. Jag skrev här för att få beklaga av mig, som många andra, inte för att disdkutera bilens ekonomiska värde. MIN SYSTER HAR PAJAT MIN BIL. Det är väll illa nog?
Jag är inte ute efter att diskutera din ekonomi - jag ville ge ett perspektiv på vad det handlar om. Frågan är väl om du vill svälja det hela eller starta ett bråk med din syster om det sen är 6.000 eller det dubbla spelar mindre roll. Är det värt det?

Och nej hon har inte pajat din bil utan tillfogat en skada av estetisk art på den, troligen av misstag och inte för att reta dig eller göra dig illa. Ja hon borde be dig om ursäkt och ersätta ägaren av bilen för skadan men är det värt att bråka om det?
 
Vad vill du att din syster och hennes man ska göra? Ge dig pengar? Laga sätena?
De kanske redan har gjort upp med den som äger bilen.
Vilket märkligt svar. Hade jag varit på g att köpa en bil av min pappa och min syrra vet det, lånar bilen och råkar sabba nåt hade jag trott att hon förlorat förståndet om hon inte på en gång kom till mig och sa förlåååååt det var inte meningen. Sen hade det varit helt ur världen för min del. Vi är liksom snälla mot varandra i vanliga fall, hjälps åt och är schyssta och ärliga.

Jag fattar inte ditt svar faktiskt, för mig känns det så verklighetsfrånvänt på det där typiska Buke-sättet. Lite analt liksom, "ta det med den formella ägaren" när man vet att ens egen syrra ska ha bilen.
 
Jag har en bil som är ett år nyare än Ts bil. Jag köpte den för skit och inget för två år sedan och kunde göra det för att min sambo kan fixa allt själv. Den är numera hel och fin, ingen rost, inga skador och går fint. Att någon resonerar som vissa i tråden gör mig mörkrädd. Min bil var billig eftersom jag är fattig. Jag har inte råd med en sprillans ny bil utan är rädd om den jag har. Att då någon ens kan tänka att "den var så billig så det gör inget att det blev skador" övergår mitt förstånd. Det är knappast vad jag har betalat för bilen som är relevant utan att om någon lånar och förstör saker i/på den så är det normalt vett att återställa den till det skick den hade innan de lånade den. Det är av den här orsaken jag aldrig lånar ut min transport. Folk tycker att om saker inte är helt nya så ska de inte behöva stå för och återställa det de har förstört och även då kan det vara svårt att få folk att ersätta skadorna. Jag förstår inte det resonemanget alls. Självklart återställer/betalar man för det man har förstört!
 
I
Jag har en bil som är ett år nyare än Ts bil. Jag köpte den för skit och inget för två år sedan och kunde göra det för att min sambo kan fixa allt själv. Den är numera hel och fin, ingen rost, inga skador och går fint. Att någon resonerar som vissa i tråden gör mig mörkrädd. Min bil var billig eftersom jag är fattig. Jag har inte råd med en sprillans ny bil utan är rädd om den jag har. Att då någon ens kan tänka att "den var så billig så det gör inget att det blev skador" övergår mitt förstånd. Det är knappast vad jag har betalat för bilen som är relevant utan att om någon lånar och förstör saker i/på den så är det normalt vett att återställa den till det skick den hade innan de lånade den. Det är av den här orsaken jag aldrig lånar ut min transport. Folk tycker att om saker inte är helt nya så ska de inte behöva stå för och återställa det de har förstört och även då kan det vara svårt att få folk att ersätta skadorna. Jag förstår inte det resonemanget alls. Självklart återställer/betalar man för det man har förstört!

I alla fall ber om förlåt. Hennes nan såg ju skadorna när jah påpekade och han spelade dum vilket gjorde mig paff
 
Jag är inte ute efter att diskutera din ekonomi - jag ville ge ett perspektiv på vad det handlar om. Frågan är väl om du vill svälja det hela eller starta ett bråk med din syster om det sen är 6.000 eller det dubbla spelar mindre roll. Är det värt det?

Och nej hon har inte pajat din bil utan tillfogat en skada av estetisk art på den, troligen av misstag och inte för att reta dig eller göra dig illa. Ja hon borde be dig om ursäkt och ersätta ägaren av bilen för skadan men är det värt att bråka om det?

Självklart inte för att reta mig. Det var säkert inte med flit. MEN som jag skrivit påpekade jag detta åt hennes man och visade. Han spelade dum. Jag blev paff och kom av mig att bli arg där och då (och nu vet jag att denna mening kommer leda till kommentarer om hur dum jag var som tappade ämnet).

Jo. Även estetiska skador är att paja - dvs förstöra saker. Vare sig det är med flit eller inte.
 
Jag har en bil som är ett år nyare än Ts bil. Jag köpte den för skit och inget för två år sedan och kunde göra det för att min sambo kan fixa allt själv. Den är numera hel och fin, ingen rost, inga skador och går fint. Att någon resonerar som vissa i tråden gör mig mörkrädd. Min bil var billig eftersom jag är fattig. Jag har inte råd med en sprillans ny bil utan är rädd om den jag har. Att då någon ens kan tänka att "den var så billig så det gör inget att det blev skador" övergår mitt förstånd. Det är knappast vad jag har betalat för bilen som är relevant utan att om någon lånar och förstör saker i/på den så är det normalt vett att återställa den till det skick den hade innan de lånade den. Det är av den här orsaken jag aldrig lånar ut min transport. Folk tycker att om saker inte är helt nya så ska de inte behöva stå för och återställa det de har förstört och även då kan det vara svårt att få folk att ersätta skadorna. Jag förstår inte det resonemanget alls. Självklart återställer/betalar man för det man har förstört!
Och vem tycker ""den var så billig så det gör inget att det blev skador" , personligen så tog jag det uppgivna värdet och satte det i relation till värdet på vänskapen till systern.
 
Självklart inte för att reta mig. Det var säkert inte med flit. MEN som jag skrivit påpekade jag detta åt hennes man och visade. Han spelade dum. Jag blev paff och kom av mig att bli arg där och då (och nu vet jag att denna mening kommer leda till kommentarer om hur dum jag var som tappade ämnet).

Jo. Även estetiska skador är att paja - dvs förstöra saker. Vare sig det är med flit eller inte.
För mig innebär "MIN SYSTER HAR PAJAT MIN BIL" att man har sett till att den hamnat på skroten typ. Totalförstöra/göra obrukbar eller dylikt.
 
Eftersom syrran också har dålig ekonomi kanske hon tycker att det orättvist att du i princip får en bil (du ska betala skatten eller försäkring bara skriver du ju). Då kanske hon tyckte att hon inte ska behöva betala för skadorna utan att udda kan vara jämt? Kan ju vara så hon resonerat. Eller får hon också en bil av pappa?
 
Eftersom syrran också har dålig ekonomi kanske hon tycker att det orättvist att du i princip får en bil (du ska betala skatten eller försäkring bara skriver du ju). Då kanske hon tyckte att hon inte ska behöva betala för skadorna utan att udda kan vara jämt? Kan ju vara så hon resonerat. Eller får hon också en bil av pappa?

Hon är 14 år äldre och har haft jättebra ekonomi. Hon fick en bil av pappa när hon var runt 25. Just nu har de ekonomisk dipp då sambon förlorat jobbet och de har en nyfödd son. Men hon har fast jobb och lägenhet osv ( ingen kritiskt dålig ekonomi. De måste bara hålla igen). Vi är 7 barn och har aldrig avundats varandra. Däremot har alla fått något av pappa i likvärdig kostnad. .
 
Förstår att du blev ledsen.
Tycker du kan skicka ett sms, typ, "såg att efter att ni lånat den så blev det hål i ryggstödet på ena sätet och repor i skinnet. Det känns tradigt för jag försöker hålla den i fint skick. Jag tänker köpa klädsel som döljer det, hade blivit väldigt glad om ni hade kunnat bidra med en slant till det."
Eller hur du nu vill lösa det (om du kommer göra något åt det).
 
Jag har inte sagt att det var rätt. Jag skrev ju att jag först tänkte som den som föreslog ett gemensamt snack med pappan för att komma överens om hur det ska ersättas. Jag pratade alltså om den ekonomiska delen och för mig faller den om det gäller en 6000-kronorsbil.

Att systern och mannen gjorde fel som inget sa är självklart. Men jag talade alltså om pengar för att återställa skadan.

Där har vi olika åsikt. Klart att det inte behöver fixas som om det vore nytt men tex köpa en stol på skroten etc (jag är inte kompetent att veta i detalj hur det går att fixa).
 
Håller med. Det här handlar om två saker. 1) pengar, 2) att systern inget sa. Där verkar ts känna sig osedd, helt enkelt, och då är det väl läge att prata om det. Så himla många konflikter bottnar i just den där "de skiter i mig-känslan".

Vilken ibland visar sig vara korrekt (nu talar jag om mig själv).

Därför ger/gör jag inget för min släkt så är det helt ok att höra att jag är snål och oförstående (vilket jag fick höra när jag fortfarande ställde upp).
 
Vilket märkligt svar. Hade jag varit på g att köpa en bil av min pappa och min syrra vet det, lånar bilen och råkar sabba nåt hade jag trott att hon förlorat förståndet om hon inte på en gång kom till mig och sa förlåååååt det var inte meningen. Sen hade det varit helt ur världen för min del. Vi är liksom snälla mot varandra i vanliga fall, hjälps åt och är schyssta och ärliga.

Jag fattar inte ditt svar faktiskt, för mig känns det så verklighetsfrånvänt på det där typiska Buke-sättet. Lite analt liksom, "ta det med den formella ägaren" när man vet att ens egen syrra ska ha bilen.

Vi tänker helt klart olika här. Trist att du har en så dömande attityd om alla som inte gör som du. Tänk att få bli kallad både verklighetsfråndvänd och anal i samma inlägg bara för att man inte gör exakt som du (som i din tur hjälps åt och är schysst och ärlig enligt dig själv).

Jag hade pratat med den som äger bilen om jag sabbat något och gottgjort den - inte den som ska köpa/få bilen. Jag tänker också att om någon lånat min bil så vill jag gärna veta om något gått sönder, så jag kan se till att det blir fixat tills ev försäljning är klar även om det är inom familjen och att det är bestämt sen länge.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 225
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 854
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 442
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp