Bukefalos 28 år!

Min syster har orsakat skada på min bil...

Jag förstår om pappa ger ts ett bra pris. Jag fick köpa min första bil av föräldrarna för 15', dvs definitivt inte vad den var värd. Hade de bytt in den när de köpte nya bilen hade de fått 30-35 för den, hade de sålt privat så mer. Men de ville hjälpa mig och 15' var mer än jag fick ut i månaden och de tyckte det hade råd att vara schysst mot mig.
Min bror och jag har alltid fått hjälp på olika sätt, men ytterst rättvist vad gäller summor mm.

Till ts. Jag tycker du ska fråga din syster om hon sett skadorna. Det låter ju som de haft skåpet direkt i bilen utan nåt gammalt lakan eller nåt som skydd. Slarvigt, om du frågar mig. Och pinsamt att lämna tillbaka, bad det än må vara, i sämre skick än det var när man lånade det. Saker händer, men då står man för det och inte låtsas som ingenting.
 
Jag förstår om pappa ger ts ett bra pris. Jag fick köpa min första bil av föräldrarna för 15', dvs definitivt inte vad den var värd. Hade de bytt in den när de köpte nya bilen hade de fått 30-35 för den, hade de sålt privat så mer. Men de ville hjälpa mig och 15' var mer än jag fick ut i månaden och de tyckte det hade råd att vara schysst mot mig.
Min bror och jag har alltid fått hjälp på olika sätt, men ytterst rättvist vad gäller summor mm.

Till ts. Jag tycker du ska fråga din syster om hon sett skadorna. Det låter ju som de haft skåpet direkt i bilen utan nåt gammalt lakan eller nåt som skydd. Slarvigt, om du frågar mig. Och pinsamt att lämna tillbaka, bad det än må vara, i sämre skick än det var när man lånade det. Saker händer, men då står man för det och inte låtsas som ingenting.

Tack ja :( Båda framsätena har hål i lädret/fejklädret/tyget vad det egentligen nu är. fem centimeters djup reva och sedan flera hål, tydliga repor. Repor på golvet och väggarna, nött tyg på ovansidan på baksätet som de fått fälla för att få in skåpet. Det tyget syns bomullen på. Nött i hörnet. Dessutom var den jättelerig inuti så jag undrar egentligen hur de försökte få in skåpet.
 
Tack ja :( Båda framsätena har hål i lädret/fejklädret/tyget vad det egentligen nu är. fem centimeters djup reva och sedan flera hål, tydliga repor. Repor på golvet och väggarna, nött tyg på ovansidan på baksätet som de fått fälla för att få in skåpet. Det tyget syns bomullen på. Nött i hörnet. Dessutom var den jättelerig inuti så jag undrar egentligen hur de försökte få in skåpet.

Vad sjutton har de gjort, gnuggat hela bilen med sandpapper? Jösses så vårdslöst det låter!
 
Vad sjutton har de gjort, gnuggat hela bilen med sandpapper? Jösses så vårdslöst det låter!

Tja, kör man större möbler och inte är försiktig eller vet vad man gör går det rätt snabbt (är dotter till en auktionist så jag har varit med och transporterat rätt mycket stora möbler).

Hursom, oavsett vad det är så låtsas man inte som det regnar om man haft sönder något.
 
@cirkus Jag sa att ditt inlägg var verklighetsfrånvänt - inte du. För mig är det helt obegripligt att man inte pratar med sin egen syrra när man förstört nåt i en bil som man vet inom typ några dagar blir hennes. Det är väl vanligt jäkla hyfs om inte annat?

Som sagt, jag fattar inte din synvinkel alls.
 
Där har vi olika åsikt. Klart att det inte behöver fixas som om det vore nytt men tex köpa en stol på skroten etc (jag är inte kompetent att veta i detalj hur det går att fixa).
Men ... det är ju något annat. Det var inte HUR man ersätter skadan det handlade om, utan OM man gör det. Ersätta skadan vs be om ursäkt handlade mitt inlägg om.

Men jag orkar inte förklara det ytterligare, jag verkar behöva en kurs i skriftlig framställning. :meh:
 
Det beeor på vad man värderar högst känslomässigt samt vilken ekonomi man har.
Givetvis, men du får leta länge efter någon som värderar en pocketbok mer än en merca oavsett vilken ekonomi man har. Jag talar om det generellt och inte om undantaget på miljonen som kanske inte ens existerar.
 
Jag hade pratat med den som äger bilen om jag sabbat något och gottgjort den - inte den som ska köpa/få bilen. Jag tänker också att om någon lånat min bil så vill jag gärna veta om något gått sönder, så jag kan se till att det blir fixat tills ev försäljning är klar även om det är inom familjen och att det är bestämt sen länge.

Jag hänger inte med... Systern har ju lånat bilen av @Twihard , inte av pappan? Lämnat tillbaka den till henne också. Om det nu är systern man "avtalat" om lån med, varför är det då inte henne man pratar med om man har sönder något? Visst, pappan är formellt ägaren fortfarande men har man hanterat Twihard som ägare genom att be om att få låna, då fortsätter man så om man orsakat skada också...

Ta det med pappan och ts, visst, men agera som om hon inte har något med det att göra? Nä, jag fattar inte. (Nu har ju systern inte tagit det med någon av dem tydligen, så vad jag pratar om här är inställningen i tråden till vad som är rimligt att göra.)
 
Men trots detta är det inte okej att ignorera. Ärligt. Hur billigt nått är eller är värt får man inte smita iväg. Jag konfronterade ju mannen som spelade dum
Jag skrev tydligt att jag tyckte systern borde bett om ursäkt men nu har hon inte det. Du får då avgöra om det är värt att ställa till bråk om det eller inte. Jag kan inte få henne att be om ursäkt.
 
Vilken märklig tråd. :confused:

När blev det okey att ha sönder en lånad sak (för 6000kr) utan att säga något om det/be om ursäkt och fråga om man ska ersätta skadan?

Jag tycker systern har betett sig väldigt respektlös åt och borde svara på varför hon inte säger något när hon lämnar tillbaka en skadad lånad sak.

Jag kan säga att jag jag hade blivit totalt vansinnig om någon gjort så mot mig. :rage:
(Det är inte skadan i sig som är det värsta, det är att systern inte säger något när hon lämnar skit efter sig. :wtf:)
 
Vilken märklig tråd. :confused:

När blev det okey att ha sönder en lånad sak (för 6000kr) utan att säga något om det/be om ursäkt och fråga om man ska ersätta skadan?

Jag tycker systern har betett sig väldigt respektlös åt och borde svara på varför hon inte säger något när hon lämnar tillbaka en skadad lånad sak.

Jag kan säga att jag jag hade blivit totalt vansinnig om någon gjort så mot mig. :rage:
(Det är inte skadan i sig som är det värsta, det är att systern inte säger något när hon lämnar skit efter sig. :wtf:)
Kanske tråden är märklig, men än märkligare är att du tror att en enda i tråden tycker det är okej. Var får du det ifrån?
 
@cirkus Jag sa att ditt inlägg var verklighetsfrånvänt - inte du. För mig är det helt obegripligt att man inte pratar med sin egen syrra när man förstört nåt i en bil som man vet inom typ några dagar blir hennes. Det är väl vanligt jäkla hyfs om inte annat?

Som sagt, jag fattar inte din synvinkel alls.

Min vinkel var att systern kunde ju redan ha pratat med den som äger bilen och alltså inte ansåg sig behöva prata med den som lånat bilen. Vilken inte hade varit onormalt eller verklighetsfrånvänt i min värld.

Nu har ju systern inte pratat med någon alls och det är konstigt.
 
"Är bilen värd endast 6000 kr, menar du? I så fall hade jag verkligen inte brytt mig om några repor."

Jag vidhåller att jag tycker så här. Självklart är det ju trevligt och vettigt med en ursäkt från den som har orsakat skadan, men jag hade inte brytt mig om att åtgärda något i en bil som är värd de pengarna. Det är ju helt enkelt inte lönt. Jag har själv inte mycket pengar att lägga på bilar, och har bland annat ägt en 945:a som jag sedan sålde för ungefär den summan. Den startade och rullade på bra, men den var inte snygg och inget som jag skulle lägga pengar på fixa repor på sätena eller något annat som bara påverkade utseendet. I dagsläget äger jag en 06a, som jag köpte för ett år sedan, så jag kör fortfarande en "gammal" bil.... Den är dock i såpass fint skick - och värd hyfsat mycket fortfarande - att jag HADE valt att lägga pengar på att fixa stora repor/bucklor ett liknande. Allt är ju relativt.
 
Vilken märklig tråd. :confused:

När blev det okey att ha sönder en lånad sak (för 6000kr) utan att säga något om det/be om ursäkt och fråga om man ska ersätta skadan?

Jag tycker systern har betett sig väldigt respektlös åt och borde svara på varför hon inte säger något när hon lämnar tillbaka en skadad lånad sak.

Jag kan säga att jag jag hade blivit totalt vansinnig om någon gjort så mot mig. :rage:
(Det är inte skadan i sig som är det värsta, det är att systern inte säger något när hon lämnar skit efter sig. :wtf:)

Ja det är just det som gör mig mest besviken. Att hon inget sa och mannen spelade dum.
 
För mig innebär "MIN SYSTER HAR PAJAT MIN BIL" att man har sett till att den hamnat på skroten typ. Totalförstöra/göra obrukbar eller dylikt.
jösses.
Din tolkning är väl inte en sanning.

jag är rädd om mina saker. Hade jag fått TS skador på min bil så hade jag nog blivit skapligt knäckt. Jag skulle se de där skadorna varje gång jag använder bilen och må lite illa av det.
Det är min sanning. Vilket inte är allas sanning. Men jag argumentera inte med utgångspunkt från det. En bl från -04 är en riktigt fin bil.

Avkomman kör en bil från 00- den är riktigt riktigt fin fast den är väldigt sliten. Hade den fått en reva i sätet hade alla blivit rätt chockade om det inte ersattes eller betalades för.

I min egen lilla verklighet lämnar man tillbaka lånade saker i mint lika bra skick som innan. Gärna t.o.m. lite bättre, som tack för att man fått låna.
Jag hade nog förväntat mig att syster skulle se till att bilen fick nya hela stolar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 662
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 681
Senast: AlmostEasy
·
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 890
Senast: Ullmerkott
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 613
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp