Mina kalvar <3

Tack @hemlig och @Lavinia :love:

Ska se till att få lite nya bilder och filmer i helgen så ska ni alla få se vad duktiga de har blivit!
tyvärr har vi dock rätt mycket is just nu så det är lite svårt att göra så mycket med fart i ;):angel:

bild%2B4.JPG
 
Jag provade att rida lite på ett par av kossorna när jag var i tioårsåldern men tröttnade snart. Vi hade bara jerseykor och dom är så små och magra och ingen av dom verkade tycka att det var kul. Jag satsade på att tämja ett par ettårga kalvar istället. Jag gjorde en liten hinderbana och så jag och ett par andra ungar att dom var hopp-ponnyer. På vintern så drog en av dom en kälke. Dom blev väldigt snälla och lätthanterliga kor men den allra finaste o käraste -Stjärna hette hon, råkade ut för att kon bredvid trampade på en av hennes spenar. Det var svårt att sätta i spenstift för att tömma den juverdelen på mjölk. Sen "tog hon inte kalven" på andra försöket och då bestämde pappa sig för att skicka henne till slakt än fast jag tjatade o skrek att då skulle jag sluta hjälpa till i ladugården. Han skickade henne ändå och sålde hennes kokalv också och då blev det som jag sagt -sen hjälpte jag bara till ibland om somrarna då det var höskörd och som allra mest att göra - och om jag inte hade tyckt synd om mamma hade jag inte ens gått ut i ladugården då.
 
@Lotus7 Åh så mysigt! :love:
Har precis börjat med herrn här hemma (han är bara två månader än så länge)
11371015_386874011520119_1420947583_n.jpg

11283361_506593962821613_830502117_n.jpg


Än så länge traskar vi mest runt. Men kul att se att du till och med skrittar på kvigan :bump: Hur gamla är de nu?
 
Va skoj @Monifa
Du måste uppdatera om hur det går!

Mina blir 2år denna månad och det är först nu jag känt att jag kunnat sitta på dem och rida.
De har varit rätt små men ger dem bara hö,gräs och mineraler. Vill att de ska växa långsamt och hålla länge.
Bandit kommer bli stor så det räcker ändå...
Men har tömkört mycket och longerat.
De är världens mysigaste djur! :love:
 
Va skoj @Monifa
Du måste uppdatera om hur det går!

Mina blir 2år denna månad och det är först nu jag känt att jag kunnat sitta på dem och rida.
De har varit rätt små men ger dem bara hö,gräs och mineraler. Vill att de ska växa långsamt och hålla länge.
Bandit kommer bli stor så det räcker ändå...
Men har tömkört mycket och longerat.
De är världens mysigaste djur! :love:

Jadå, lär dröja innan vi börjar med nått mer avancerat än promenad i snöre :angel:

Ja precis, det räcker ju med det. Sune får kraftfoder och kommer få tills han är ett par månader och ensilage. Men sen bor han på en mjölkgård och har lite andra förutsättningar :)

Kor är fantastiska, skulle kunna bomba hela tråden med kossebilder :o (jobbar mer det och är riktigt nördig)
 
Underbart att se dina kor @ Lotus7! Jag har i flera år drömt om att skaffa två eller tre, att ha som sällskap och naturvårdare, precis som dina. Men än har det inte hänt.

Har du några tips om vad jag ska tänka på om det blir av? Är det för-/nackdel med att skaffa kviga/tjur (är han kastrerad)? Vad är det för ras på dina?

Hur mycket bete behöver de? Jag förstår att det beror på vad det är för typ av mark och växtlighet men jag har ingen uppfattning om hur långt exempelvis tre hektar blandad terräng räcker.

Om jag ska ha några djur här året runt måste jag bygga ett stall/ligghall i hagen. Har du några tips på hur jag ska utforma den? Behöver det vara värme där eller räcker det att det torrt och vindskyddat med mycket strö för dem att ligga i?

Jag skulle kunna skriva en hel roman med frågor, men det räcker så här till en början :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 674
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp